lördag 12 december 2009

En "ny" vänstertidning i Uppsala

Det finns en ambition att göra omstart på den gamla och vänsterinriktade tidningen Uppsalademokraten. Det är tydligen personerna bakom ETC som ligger bakom försöket att minska det som kallas kapitalisternas och högerns monopol av de lokala medierna. Jag pryade en gång i tiden, när jag gick i 9:an, på UppsalaDemokraten och fick bl a skriva ett eget reportage. Det var väldigt roligt och jag uppskattade att jag fick chansen att prova mina färdigheter i att beskriva något som kändes angeläget för stora delar av invånarna. Jag underar dock vad det är som är så kapitalistiskt eller anti de svaga enligt vänstermänniskorna i t ex UNT och Uppsalatidningen? Ur mitt perspektiv får företagsovänliga, kollektivdiktatoriska, janteälskande och offerjournalistik en väldigt stor del av dagens utrymme. Vad är det som fattas åt vänster? En vecko eller dagstidning som ännu mer svartmålar "kapitalet"? I grunden är jag mycket positiv till konkurrens och att olika perspektiv blir belysta. Därför har jag sedan tonåren fortsatt att läsa ETC. Jag tycker att ETC håller en mycket professionell nivå på sina artiklar. Många gånger kan jag hålla med om slutsatser som dras i tidningens artiklar. En avgörande skillnad mellan mig och de vänsterkrafter som leder, driver och skriver i ETC är dock att jag tror på individer, jag vet att det är individer som både skapar de stora positiva sakerna i livet och det är de samma som skapar de dåliga inslagen som löpande äger rum. Jag vet och accepterar att välstånd skapas genom företagsamhet och företagande. Bakom företagsamhet och företagande ligger individer. ETCs personer tror att diffusa och politiskt tillsatta ledare/ägare kan skapa ett generellt välstånd och utrymme för de individer som begåvats med mer drivkraft än oss andra och därför kan bli de draglok vi behöver för att skapa välståndets förutsättningar. Utgångspunkten för vänstermänniskor är förlegad och dessutom har deras samhällsmodellexperiment runt om i världen idag och förr visat sin oförmåga. Marknadsekonomi och den enskildes fri och rättigheter är det som skapar bäst välstånd för de flesta. Det är ingen tvekan om det. Politiker måste utifrån det perspektivet se till så att avarterna av en marknadsekonomi och allt för egoistiska individer balanseras med konkurrenslagstiftningar och straff som är kännbara. Det är i frihet och bland alternativ som vi människor och vårt samhälle växer och utvecklas. Varför är det så svårt för vissa att förstå? Är det kanske för att de alla tror att just de skall bli den upplyste despoten som skall leda oss andra som inte har några alternativ.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar