Självkörande fordon blir verklighet
Till den dag då fordon i storstadsmiljö är självstyrande är det vansinnigt om politiker tycker att kollektivtrafiken ska skötas av en kommun, en region eller staten. Det är sannolikt vansinnigt även där efter. Dessa fordon, som inte går på spår, kommer under lång tid även kunna köras ”som vanligt” i områden som inte kräver effektiv fordonslogistik som också helt följer lagarna. Fördelarna med den kommande framtidens självkörande fordon är många. Människors tid kan ägnas åt viktigare saker än att koncentrerat ta sig från A till B. Trafikflödena kommer att optimeras. Lagarna kommer att följas. Bästa körrutter kommer att väljas. Fordonen kan nyttjas mycket mer än idag. Och arbetskraft kan frigöras till behov inom omsorg och sjukvård samt många andra praktiska yrken där arbetskraftsbehovet är stort. Inom trettio år får vi inte längre styra våra fordon i större städer. Vi får ”bara” tala om för en app var vi vill åka.
Patrik Kronqvist, Expressen, bjuder nedan på en viktig kritik av hur de rödgröna partierna hanterar kollektivtrafiken i Stockholm. I Uppsala vet vi att Region Uppsalas partier också misslyckas med kollektivtrafiken oavsett om M eller S styr. Bedrövligt att de inte inser hur ekonomiskt katastrofal spårvägsprojektet kommer att bli. I tider när kommuner och regioner behöver pengarna till skola, vård, omsorg, bra basinfrastruktur och fungerande kollektivtrafik väljer de att slösa bort mycket pengar på egen ineffektiv kollektivtrafik.
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/dyrare-sl-kort-for-alla-nar-vanstern-sparar-ur/
För folkhälsans skull ska städernas citykärnor enbart trafikeras av kloka kollektivtrafiklinjer och låga hastigheter för boende, hantverkare och logistik till butiker och restauranger. I övrigt får vi promenera. Enligt ovan kommer det att fungera utmärkt när fordonen är självstyrande men elsparkcyklarna måste stoppas eller i vart fall kraftigare regleras. En helt nödvändig tillämpning på varje elsparkcykel är alkohol- och knarklås. Mängden olyckor och oordningen med dessa fordon är oacceptabla. Nedan insändare i UnT är mycket läsvärd för att förstå de allvarliga nackdelarna med dessa fordon.
”Under sista året har vi tillförts ny kunskap om höga olycksfallsrisker. Transportstyrelsen redovisar att fem personer dog och 4 599 skadades vid elsparkcykelolyckor under 2024, en ökning med 30 procent jämfört med 2023. Av de skadade var hälften under 25 år med övervikt för män. Skador mot huvudet utgjorde 44 procent. Flest olyckor inträffade under kvälls- och nattetid vid veckoslut.”
”Akutmottagningen vid Södersjukhuset i Stockholm registrerade 133 fall av elsparkcykelolyckor under maj till juli 2025 jämfört med 83 respektive 71 under samma månader 2024 och 2023. Många inkom berusade. Ansikts- och huvudskador var vanliga.”
”Folksam har presenterat en analys av 16 700 barn som på grund av skador i trafikmiljö uppsökt akutsjukvård 2021–2023. Elsparkcykelolyckor utgjorde 11 procent. Hälften av de skadade barnen saknade, trots lagkrav, hjälm. Man uppskattar att 250 barn årligen får bestående men.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar