fredag 9 maj 2025

Reglera elsparkcyklarna hårt

En orimlig oordning och fara

Många människor behöver röra på sig mer än vad de gör. Elsparkcyklarna får på tok för många unga att röra sig mindre än vad naturliga korta förflyttningar till fots innebär. Allt för många som åker elsparkcyklar kör på gångbanor och för fort. På tok för många elsparkcykelförare utsätter många människor för faror. Och de drabbas ofta själva av skador när de trillar, de behöver inte ens ha hjälm. Den dåliga regleringen leder till nedskräpning, det offentliga rummet blir fult och de tar många cykelplatser i anspråk. Att elsparkcyklarna, som är kommersiella tjänster, gratis får utnyttja vårt offentliga rum för parkeringar är korkat. Det är hög tid att antingen få ordentlig ordning på nyttjandet av elsparkcyklar eller göra som i Paris, Köpenhamn, Ghent med flera = förbud. 

Att styret i Uppsala inte sedan länge tagit till sig Utvecklingspartiet demokraternas konkreta förslag är obegripligt. Vilkas intressen är det de förespråkar? Inte är det de funktionsnedsattas! Inte är det de äldres! Och det är inte heller brottsoffrens bästa de ser till då elsparkcyklar ofta används som färdmedel vid grov brottslighet. SR har ett reportage om elsparkcyklar som jag bifogar nedan. 

Det finns fler elsparkcyklar i Uppsala än vad som tillåts i hela Malmö stad. Det har blivit ett stort problem för synskadade. Nanna Nygren, ombudsman på synskadades riksförbund, har ändrat sitt sätt att röra sig utomhus sedan elsparkcyklarna blivit fler. Hon berättar vad hon önskar när det kommer till hanteringen av elsparkcyklarna. Och hon berättar om den gången hon skadade sig på grund av just en elsparkcykel.”

https://www.sverigesradio.se/artikel/elsparkcyklar-stort-problem-for-synskadade-farligt?fbclid=iwzxh0bgnhzw0cmteaar4oq3mqueivxdehrmjgu_dpt8zrcb-znxet_bcx0dcaof5ewrwgx_vdbqnzkg_aem_6j4psjyzm_duz1rkceh2iq

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar