Sämre konjunktur än under finanskrisen
I en tid där våra pengar behövs för att modernisera vår basinfrastruktur och kraftigt stärka vår konkurrenskraft går massor av resurser till överadministration och kostnader kopplade till misslyckad integration av invandrare. Även till vansinniga spårvägsprojekt i Uppsala. Skulden för det får bäras av Liberalerna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna.
Nedan artikel i Tidningen Näringslivet är läsvärd. Det ekonomiska läget i Sverige är allvarligt. Nationellt är det dags för Anna Dahlberg att leverera. Moderaterna och Socialdemokraterna måste ”bita i det sura äpplet” och genomföra ett reformpaket tillsammans för att åter göra Sverige konkurrenskraftigt och säkra en effektiv integrationspolitik. Partier som Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna bär på för många sakpolitiska dumheter för att kunna bidra till de förändringar som krävs. Att satsa massor mer på Försvar och rättssystem är långt ifrån tillräckligt för att Sverige ska kunna vara ett generellt välfärdssamhälle. Det krävs en konkurrenskraftig skola och att vi får fram fler moderna företag som Klarna och Spottify avgör Sveriges framtida öde.
I dagens UNT publiceras en debattartikel av Utvecklingspartiet demokraterna om behovet av omprövningar. Trist att tidningens rubriksättning inte blev bra och att deras kvalitetssäkring av hur de satt texterna behöver förbättras. Budskapet är enkelt, Gör om! Gör rätt!
”Även när stadsmiljöavtalen om spårvägen i Uppsala skrevs var situationen en helt annan. Det är hög tid för seriösa omprövningar. Allt annat blir generationsorättvist.”
”Varför lanserar inte regeringen en ”Marshallplan” för infrastrukturen? Samtidigt som Uppsala planerar för onödig, omodern och extremt dyr spårväg, har WSP 2022 visat att Sverige har en enorm underhållsskuld på energi- och VA-området samt järnvägs- och väginfrastrukturen. Riksdagen bör snarast lansera ett ”Fit for 2040”-paket. Staten måste delfinansiera oumbärliga kommunala investeringar och finansiera nödvändig infrastruktur så att Sverige åter blir konkurrenskraftigt. Det är viktigare än symbolpolitik med spårvagnar som inte behövs.”
”Uppsalas planering av spårväg och bebyggelse bygger på antaganden om en orealistisk befolkningstillväxt. Sverige och Uppsala kommer inte att ha en så kraftig tillväxt som hittills antagits. Nativitetens är historiskt låg, Tidöavtalet är klart begränsande vad gäller invandring och Sverige är på väg att tillämpa en liknande strikt migrationspolitik som gällde före 00-talet. Dessutom grundas antagandena på kollektivtrafiknyttjandet på en utbyggnad av bostäder i södra Uppsala som ännu inte byggts och som antagligen kommer att byggas ut under mycket längre tid än spårvägsplanerna motiverar.”
”Kraftig inflation, kraftigt minskad invandring, högre räntor, flera krig som direkt påverkar oss och historiskt låga födelsetal, är några av de enorma förändringar som skett sedan 2017/2018. Det blir därför direkt tjänstefel av kommunens och statens företrädare att inte göra omtag gällande nuvarande extrema byggplaner i Uppsala.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar