fredag 25 oktober 2024

Kan stoppas

Äntligen har även UNTs ledare insett 

Nu står hoppet till att Region Uppsala efter valet 2026 säger nej till spårväg eller att domstolar öppnar upp för ordentliga omtag om hur Uppsalas södra stadsdelar ska byggas ut. Om domstolar säger nej till exempelvis bron vid Ultuna måste andra delar av staten gå med på rimliga omförhandlingar. 

Det är vansinnigt att inte Regionens styre, inklusive Centerpartiet, och Liberalerna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna i Uppsala kommun tänker om! Det är inte ”bara” investeringskostnaderna som kraftigt ökat på kort tid. Drivet av hög inflation och kraftigt ökade räntor. Nu har också befolkningsutvecklingen kraftigt minskat jämfört med tidigare antaganden. Antaganden som Region Uppsala byggt behovsbilden av spårväg på. Och nu har också byggprojekten av nya bostäder tagit en lång semester. Obegripligt att Region Uppsala inte inser att de skyndsamt måste tänka om. Det kommer att bli vansinnigt dyrt att driva en spårvägslinje med mycket få resenärer under 10-20 år. I ljuset av att regionen inte ens får buss och pendeltågstrafiken att fungera är det vansinnigt att lägga till ett nytt trafikslag. 

I nedan ledare i UNT bjuder Johan Rudström äntligen på en insikt om att Region Uppsala och Uppsala kommun gett sig in på något riktigt dumt. 

”Det enda som är säkert med spårvägen är att något går fel”, skrev vi här på ledarsidan (22/3) inför att upphandlingen skulle inledas i våras. Den dystra profetian understöddes av projektledaren Mario Riveras uttalande i tidningen Dagens Samhälle (21/3): ”Bygga spårväg är det svåraste som finns”, sade han.”

Sett till hela projektet är spårens korsande av väg 255, strax norr om Nåntuna backe, en pytteliten detalj. Men som får stora konsekvenser för skolbarnen, gång- och cykeltrafiken i området. Väg 255 måste nämligen sänkas fler meter vilket betyder att gång- och cykeltunneln försvinner, den som går från bostadsområdena i Nåntuna till skola, sporthall, bibliotek med mera i Sävja (UNT 20/10).”

Den belägrade staden hade inte skonats om kommunen satsat på snabbussar i stället, det är viktigt att komma ihåg. Fyrspårsavtalet innebär en rejäl utbyggnad i vilket fall och det måste gå att ta sig runt i Uppsala. Men kommunfullmäktige valde alltså det svåraste alternativet. Från och december kommer varje svårighet att bli mycket konkret för körande, cyklande och gående Uppsalabor.”

https://www.unt.se/ledare/artikel/oj-uppsala-kommun-det-har-kommer-inte-att-bli-latt/r5v1yqgj

Det är ekonomiskt vansinne att gå vidare med spårvägsprojektet. Det är hög tid att återgå till den kloka inriktningen ”Tänk spår, kör buss!” Det är hög tid att ändra från spårvagnar till längre bussar liknande Malmö-Expressen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar