söndag 17 januari 2010

Förtätning av Uppsala

På dagens UNT-debatt skriver Carl-Johan Engström att Uppsala kan utvecklas till en tätare och intensivare stad utan att grönområden försvinner. Jag hoppas att Carl-Johan bor i staden eftersom han har en betydande roll i hur den utvecklas. Jag undrar också vad han menar med en "intensivare" stad. Jag undrar också vilken trovärdighet som finns i att grönområden i centrum skall bevaras när vi bara under de senaste åren sett flera exempel på hur gröna centrala lungor offrats för en tätare central bebyggelse. Det förefaller för mig klokare att bygga täta, vackra och höga bostadsområden i utkanterna av Uppsalas centrum. Det kanske blir lättare för oss alla att tänka oss ett framtida Uppsala om vi tar utgångspunkten i hur vi bygger ett modernt och klimatsmart kollektivtrafiksystem. Ur mitt begränsade perspektiv talar det mesta för tät expansion i ytterområdena, med tydliga och härliga gröna områden, för att både förena behovet av attraktivt boende med ekonomiskt försvarbara ollektivtrafiklösningar. Med en liknande väg framåt finns utrymmen för fler spår även i Uppsala. De centrala delarna av Uppsala begränsas idag väldigt mycket av att våra centrala vägar och de historiska miljöerna inte kommer att ges utrymmet för t ex spår. Är det Uppsalas invånare eller byggföretagen som skall bestämma hur staden utvecklas avseende nybyggnationer? Självklart skall det vara de av oss som ser Uppsala som vår långsiktiga bostadsplats och som en plats där våra barn och barnbarn skall kunna trivas och utvecklas som skall bestämma hur vi gör. Hur kan vi acceptera något annat?   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar