tisdag 14 oktober 2025

Urspårade projekt

Kraftigt högre kostnader

Glädjekalkyler används ofta inom det offentliga inom investeringscase för att få igenom dem. Det är illa! Även privata företag gör ibland dåliga investeringar på grund av bristande antaganden fulla av överoptimism. Privata gör det dock mer sällan då styrelserna både oftast har en bra sammansatt kompetens och de företräder krävande ägare. Nedan artikel i GP om Västra länken i Göteborg är mycket läsvärd!

”Det var ord och inga visor när Trafikverket på sin presskonferens den 18 september tog heder och ära av NCC och deras tyska partner Wayss & Freitag (WLC). Trafikverkets tålamod och förtroende sades vara förbrukat och kontraktet på Västlänkens etapp Korsvägen revs.

Fast det är inte första gången i västlänkshistorien som budgetbeslut tas på glädjekalkyler. När Banverket i december 2007 beslutade om en tunnel med sträckningen via Haga och Korsvägen sade dåvarande generaldirektören att skillnaden i kostnad för att bygga en längre tunnel med två stationer jämfört med en kortare med en station (enbart vid Korsvägen) var försumbar. Fast, att något som är längre och har dubbelt så mycket skulle ha samma kostnad borde falla på sin egen orimlighet.”

Projekt Västlänkens budget tog slut vid årsskiftet 2023/2024. För att kunna fortsätta projektet valde Trafikverket att ta återstoden av de pengar som fanns kvar i Västsvenska paketet – både riskreserven samt pengar avsatta till ännu inte påbörjade projekt, som exempelvis Bangårdsviadukten. När även de pengarna var slut, vid årsskiftet 2024/2025, började myndigheten att låna av sig själv från sitt tilldelade statliga anslag. Därmed riskerar andra infrastrukturprojekt i Sverige skjutas på framtiden.”

Sammanfattar vi ges förklaringen till varför Västlänksprojektet befinner sig där det gör. Glädjekalkyler blandat med nya direktiv ledde till att budgeten spräcktes med råge. För att täppa till budgethålen och verka beslutsfähig skyller Trafikverket på sina entreprenörer. Det visar att myndigheten saknar självrannsakan. Det är nämligen till Trafikverket vi kan spåra Västlänkens problem. Trappor städas bäst uppifrån, så även inom Trafikverket.”

https://www.gp.se/ledare/gastkronika/trafikverket-far-ata-upp-sina-egna-gladjekalkyler-.46fce2e3-4385-444c-9453-3753e793e344

Igår fick Mark och miljödomstolen sitt sagt om vattendom och lite mer kopplat till ett planerat brobygge på 850 meter i bland annat sankmarker och ett mycket känsligt vattenområde. Det var en bra dag!

UP har varit konsekvent för långa bussar och emot spårväg. Även om spårvägsbron är ett extremt dyrt projekt för skattebetalande Uppsalabor var igår en glädjens dag för oss UPare. Mark och miljödomstolen sa nej till bygget av spårvägsbron. UP har bland anordnat spårvägsdebatt på Stadsbiblioteket och var det enda partiet som var föredragande inför Mark- och miljödomstolen nyligen. UP är det enda konsekvent trovärdiga partiet som förordar långa bussar och stopp för spårvägsprojektet. Nedan ett UNT reportage efter Nej-beskedet.

UP var som enda politiska parti på plats och yttrade sig i domstolen i augusti. Nu måste svenska staten tänka om kring fyrspårsavtalet, säger Stefan Hanna.”

Han har sedan förra valet drivit på för att kommunen ska kräva att få ändra villkoren i avtalet med staten. Bland annat tycker han att det behöver få bli friare var kommunen bygger nya bostäder – i stället för att det som i dag står att 21 500 nya bostäder ska byggas i sydöstra Uppsala.”

”I somras sa regeringen nej till en omförhandling. Men efter dagens besked har Stefan Hanna nytt hopp.

– Nu måste vi få tänka om kring hur vi bygger. Allt annat vore orimligt.”

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/en-gladjechock-och-inte-helt-ovantat/r39x01xr



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar