Visar inlägg med etikett balans. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett balans. Visa alla inlägg

torsdag 25 juni 2026

Balans

Drill baby drill

Hållbarhetsbalansen definieras som social-, ekologisk- och ekonomisk hållbarhet. Det är en klok ambition att hitta en bra balans mellan dessa hållbarhetsperspektiv. Hur illa vissa än tycker om det är ekonomisk hållbarhet det viktigaste. Utan ekonomisk hållbarhet ingen social- eller ekologisk hållbarhet. Det är bland annat därför som tillväxten är så viktig att skapa. Varför? När ekonomin är dålig skiter de flesta människor i andra perspektiv än att de har dålig ekonomi och vill att den ska bli bättre. Bra ekonomi innebär resurser för att jobba med social- och ekologisk- hållbarhet. För att försöka vinna valet försöker därför Tidögänget att ösa tillfälliga ofinansierade kortsiktiga ekonomiska lättnader till framförallt låg- och medelinkomsttagare. Det verkar inte hjälpa. "It´s the economy stupid".

Svenska aktivistiska miljöaktivister är utifrån ovan resonemang mycket negativa för svenska folket. Allt för länge har de fått på tok för stort inflytande över politiken. Det måste få ett slut. Många aktivister är som extremt ideologiskt indoktrinerade människor, de är extremister. De ser inga nyanser och de kan definitivt inte tänka i balanstermer. Under årets Almedalsvecka har det varit intressant att konstatera att antalet föreläsningar om klimatfrågor varit mycket få.

BBC skriver nedan läsvärt om en annan typ av extremist som inte alls förstår varför människan behöver ställa om från oljeberoende till andra energikällor. Oljan är en ändlig resurs. Det är även alla kritiska metaller som behövs för till exempel elektrifieringen som pågår. Om vi bryr oss om kommande generationer måste vi på riktigt komma på mycket bättre och på allvar förnyelsebara energisystem. Bara för att solen är en "oändlig resurs" är inte all materialteknik som behövs för att utvinna solenergin på ett tillräckligt bra sätt det.

"Donald Trump plans to invest hundreds of millions of dollars to revive the US coal industry, with much of the new funding coming through the president's wartime powers. "So today we're taking historic action to bring down the price of energy and the cost of living for all Americans with the power of clean, beautiful coal," Trump said at the White House on Thursday. The investment comes as Trump seeks to insulate Americans from rising energy costs following the war with Iran."

https://www.bbc.com/news/articles/cy0209r62k5o

Vi som lever nu har ett ansvar för att även generationer människor år 2200 kan leva bra liv. Att tänka så anser jag vara vår skyldighet mot vår art, homosapiens sapiens.

söndag 7 juni 2026

Strategi

Naivister, nej tack

Den ofta kloka Adam Cwejman tycker jag går helt vilse i sin syn på svenska investerares och företagares satsningar i Kina de senaste 40 åren. Det har i stort varit extremt framgångsrika satsningar som bidragit till stärkta företag, ett rikare Sverige men också till att massor av människor gått från riktig fattigdom, inte relativ fattigdom, till köpkraftig medelklass. Cwejman börjar sin artikel med att beskriva Apples fantastiska utveckling som bolag och landar i att västvärlden blivit lurade av kineserna. Det är ett mycket ensidigt synsätt. Mänskligheten har tjänat massor på att Kina, Indien, Vietnamn och så vidare kraftigt fått det bättre de senaste 30 åren. Och de flesta svenska företag som etablerar sig i Kina eller Vietnam är inte så naiva som Cwejman tror. Inte minst Scanias kraftiga satsning i Kina syftar till ett klokt win/win. Så länge de kan håller de nyutvecklingsidéer "nära kroppen", de skapar allianser med världens bästa underleverantörssystem, de får tillgång till en enorm marknad och de ökar sina chanser att fortsätta att vara en världsledande leverantör av lastbilar inom EU, i USA och i Sydamerika.  

"En mindre uppmärksammad del av den här historien är hur det krisande datorbolaget under 00-talet helt lade ned sin produktion i USA och genom ett nätverk av underleverantörer flyttade allt till Kina. Där investerade man hundratals miljarder dollar för att utveckla sin tillverkningskapacitet."

"Jobs efterträdare Tim Cook, som tog över 2011 efter att Jobs gått bort i cancer, var ingen stor innovatör, men han kommer att gå till historien som en av de mest effektiva företagsledarna någonsin. Det var under hans styre som bolaget verkligen etablerade sig i Kina. Några skäl att invända mot den utvecklingen ansågs inte finnas. Apples börsvärde ökade med 20 000 procent mellan millennieskiftet och 2026. Det var ett fantastiskt partnerskap som alla tycktes vinna på."

"Apple symboliserar kanske mer än något annat multinationellt bolag globaliseringens dröm – design i väst, tillverkning i öst och försäljning överallt. Ett exempel på hur ekonomisk globalisering, internationell handel och komparativa fördelar verkligen kunde fungera. Handel utan förlorare, bara vinnare."

"I Kina förstod kommunistpartiet att det här var en lysande chans att överföra kunskap, etablera lokala bolag och på sikt tjäna betydligt mer på affären än vad USA någonsin kunde göra. Medan västerländska bolag och regeringar såg effektiviserad tillverkning och ökade vinstmarginaler tänkte kommunistpartiet på långsiktigt industriellt oberoende och utveckling av kinesisk kompetens."

"En viktig poäng i boken är att teknologisk makt inte bara handlar om patent, som Apple ju inte lämnade ifrån sig. Det handlar också om processer, verktyg, kvalitetsrutiner, produktionsdisciplin, materialkunskap, ingenjörsutbildning och leverantörskapacitet. Och när västerländska bolag etablerade sig i Kina började kinesiska tillverkare stjäla design, ritningar och företagshemligheter samt kopiera produkter utan att kinesiska myndigheter sade ifrån."

"De flesta svenska börsbolag med verksamhet i Kina utstrålar alltjämt samma naiva entusiasm som Apple gjorde under 00- och 10-talet, och i svensk politik är det här ett ämne som knappt ens är omtalat."

https://www.gp.se/ledare/sa-hjalpte-apple-kina-att-bygga-varldens-starkaste-industri.fd0cad8a-cb05-4ea2-b244-cdf2a08e2b9f

Smarta företag och länder samarbetar med så många som möjligt för att förverkliga sina egna ambitioner. Det gäller bara att inte vara naiv i de relationer man investerar i. Idag är det ”Dragon boat festival” i Kungsträdgården, Stockholm. Ett framgångsrikt Sverige samarbetar med hela övriga världen utan att vara naiva. 


torsdag 14 maj 2026

Elefantdans

Xi möter Trump

Det är globalt toppmöte i Peking mellan "elefanterna" Xi Jinping (Kina) och Donald Trump (USA). Ett möte mellan de nationer som är världens största och näst största ekonomier. USA är fortfarande den största ekonomin. Kina har på kort tid blivit världens näst största ekonomi. 

USA har på bara 250 år byggt sina enorma framgångar på en invandringspolitik som välkomnat mycket meriterade och ambitiösa människor från hela världen, på gott om egna naturtillgångar och tidigare på ett multikulturellt koncept som fått de flesta att sluta upp runt den gemensamma flaggan. USA har enbart cirka 350 miljoner invånare. 

Kina har 1400 miljoner invånare. Kina har en civilisation som är över 5000 år. Kinas kultur är mycket naturorienterad, mycket balanssträvande, strävar efter harmoni genom ordning och reda och kulturen uppmuntrar företagsamhet. Till skillnad från USA är de ett mycket homogent folk. Ett folk som i mycket höga antal också finns spritt runt om i världen sedan många år tillbaka. Inte minst har kineser de senaste 40 åren fyllt stora delar av utlandskvoterna på världens bästa universitet. 

Hur mycket USA än försöker att försvara sin nummer 1 plats som världens största ekonomi är jag övertygad om att det inom 20 år kommer att bli Kina. Under slutet av 2000-talet kommer Kina och Indien bli de starkaste . Om USA efter team Trump fattar att de gör klokt i att ha nära relationer med EU kommer Kina och Indiens framgångar inte bli ett maktproblem för "Västvärlden". 

I kampen om geopolitiskt inflytande, och stormaktsbalans, jobbar Kina för fullt med att bygga en multipolär värld istället för en unipolär värld styrt av ett hotfullt USA. Det vill säga att många av världens länder inte vill att USA ska vara den i särklass starkaste globala kraften som till exempel lyder under en person som Trump. Vi européer har lärt oss de hotfulla ambitionerna kopplade till Grönland. Därför har också Kina byggt upp BRICS+ för att skapa förutsättningarna för en snabb väg mot en balanserande maktsituation i världen. BRICS+ inkluderar demokratier som till exempel Indien och Brasilien. Tillsammans med "enbart" Kina har Indien och Brasilien 3100 miljoner invånare. Att USA slår mot Iran och Sydafrika är med stor sannolikhet en del av USAs försöka att motverka BRICS+ ambitioner. En del av BRICS+ agenda för att försvaga det extremt kapitalistiskt styrda USA är att andelen av oljehandeln som köps och säljs i andra valutor än dollar ökar. 

Team Trumps beteenden och retorik har förstärkt BRICS+ gängets ambitioner att säkra en multipolär värld. Team Trumps beteenden har onekligen varit dåliga för USAs inflytande i världen. Personligen skulle jag gärna se att EU kan bli en del av en multipolär ordning. En ordning där jag gärna ser att EU blir vågen mellan maktspelarna i USA och i Kina. Hur får vi ett ledarskap av EU som kan få till det? 

När nyligen Trump, i Kina, fick frågan om Taiwan svarade han inte. Han var bara tyst. Det var ett historiskt ögonblick. Mannen som bara pratar och pratar var plötsligt tyst. Hur tolkar du det? Som en händelse i den multipolära ordning vi är påväg in i igen tycks Jinping och Trump vara lika långa. Har någon kollat om någon av dem går i högklackat under deras möte? Nedan några nyhetsreportage om toppmötet i Peking.

https://www.bbc.com/news/articles/c1w28qw1e0xo

https://www.sverigesradio.se/artikel/trump-och-xi-mots-i-peking-om-handel-och-iran

https://www.sverigesradio.se/artikel/trump-och-xi-mots-i-peking-om-handel-och-iran

https://www.bbc.com/news/live/cvgz8qverzqt

lördag 14 februari 2026

Balans

Yin/Yang

En kultur som eftersträvar balans är en klok kultur. En kultur som uppmuntrar att leva i sus och dus i ett extremt konsumtionssamhälle är inte en hållbar kultur. Och ”den som är satt i skuld är icke fri”. Ett land som skuldsätter sig för mycket kantrar till sist. Särskilt om dess valuta inte längre tillåter en osund skuldsättning. Vi har gått in i en ny geopolitisk tid där ingen tydlig världsordning längre gäller. 

Nedan debattartikel i Di är intressant. Jag skulle inte säga att det är en seger för det kinesiska ledarskapet att många västledare vill hitta bättre relationer med Kina. Det är delvis till stor del på grund av att USAs styre kraftigt misskött sina relationer med övriga delar av den så kallade västvärlden. Det har gjort att även västledare som till exempel den kanadensiska vill bidra till mer maktbalans i världen. Och faktumet att USA fortsätter att överbelåna sig gör att allt större delar av världen vill se ett alternativ till dollarn. 

Om världen snabbt erbjuds ett nytt standardiserat och öppet betalningssystem kommer det att gå ännu fortare med geopolitiska förändringar i världen. Jag tror att många av västvärldens ledare inom näringsliv och politik har en samsyn, det är bra med någon form av klok maktbalans i världen. Jag hoppas att EU+ kan bli en balansmakt mellan USA och Kina som gör jorden tryggare för alla dess människor. Den mest intressanta frågan som nedan debattör ställer är "Finns det något Kina behöver från Europa?" När jag och en god vän träffade Japans ambassadör för drygt ett år sedan var han tydlig, "det är i Asien det händer". Och om du tar reda på vilka länder som ingår i BRICS+ så kan man snabbt konstatera att dessa länder kontrollerar enorma naturresurser av stor betydelse för människans utveckling.

Mitt svar är enkelt. Kina vill ha tillgång till Europas kunder. Kina vill inte bara ha affärsutbyten med Europa, de vill också ha forsknings- och andra kreativa utbyten med framstående européer. Och jag är övertygad om att de gärna ser EU som en balanserande kraft mellan giganterna USA och Kina. Den stora frågan är om EU klarar av att navigera sig till att bli den värdefulla kraften i människans värld. Samtidigt håller jag med debattören om att vi inte får vara naiva! Sverige och övriga EU+ måste bygga upp sina egna konkurrenskraftiga moderna industrier och samlat kräva tillgång till Kinas marknader på ett rättvist sätt. Det är dock viktigt att inse att "rättvist" förutsätter att vi klarar av att ta fram konkurrenskraftiga lösningar på de behov som finns. Gång efter gång har EU misslyckats med att till exempel ta fram konkurrenskraftiga batterilösningar. 

"Samtidigt som relationen mellan USA och dess allierade är i gungning reser västledare till Kina för att utveckla de politiska och ekonomiska relationerna. Men det är tveksamt om besöken leder till verklig positiv förändring. Ett gemensamt strategiskt förhållningssätt mellan politik och näringsliv behövs för att hantera utmaningen, skriver Björn Cappelin, analytiker, Nationellt kunskapscentrum om Kina vid Utrikespolitiska institutet."

"Parallellt med denna oroande utveckling har flera västledare rest till Peking. På sistone har det varit särskilt tät trafik till Kina för samtal på högsta politiska nivå: Frankrikes Emmanuel Macron, Kanadas Mark Carney, Storbritanniens Keir Starmer och Finlands Petteri Orpo har besökt Peking och träffat president Xi Jinping och premiärminister Li Qiang. Senare i år väntas Tysklands Friedrich Merz och Spaniens Pedro Sanchez resa till Kina. Flera av de aktuella Kinaresenärerna talar om behovet av diversifiering av handelsrelationerna när USA höjer tullnivåerna och agerar offensivt mot sina allierade, och Kina framställs av vissa som en mer stabil och förutsägbar partner i detta osäkra läge. Det finns alltså ett tydligt intresse från flera länder i västvärlden att fördjupa dialog och odla samarbete med Kina. Men vad vill Kina uppnå med det här utbytet? Finns det något Kina behöver från Europa?"

"Vår framtida konkurrenskraft liksom motståndskraft i kriser kan hotas om vår industriella bas slås ut av kinesisk konkurrens. Sverige och EU behöver ett helhetsgrepp, där politik och näringsliv gemensamt kan utveckla en strategisk syn på Kina som utgår från våra samlade intressen."

https://www.di.se/debatt/vastledare-vallfardar-till-peking-en-politisk-seger-for-kina/

Det är beklagligt att USA valt att fokusera på "Americas" och Grönland. Den japanska ambassadören har rätt. Det är i Asien det händer. För att balansera den extrema utveckling som sker i Asien skulle EU+ och USA behöva samarbeta inom handelspolitiken och inom forskningen. Vi får se vad USAs utrikesminister Rubio säger på mötet som beskrivs i nedan BBC artikel.

"US Secretary of State Marco Rubio has spoken of a defining moment and a "new era" as he travels to Europe for a major speech to the Munich Security Conference. Rubio will lead the US delegation at the first major global event since President Donald Trump threatened Danish sovereignty with a pledge to annex Greenland. French President Emmanuel Macron has insisted Europe must prepare for independence from the US, while Nato Secretary General Mark Rutte has stressed that transatlantic bonds are as close and important as ever."

https://www.bbc.com/news/articles/c99jxryd9xko

Den tyska förbundskanslern var igår tydlig enligt CNN om att vi inom EU måste skärpa oss och växla upp vårt eget ansvar nedan.

Munich, Germany — ”European leaders braced for a combative Munich Security Conference on Friday, with Germany’s Friedrich Merz noting starkly that the international world order “no longer exists” – one of the few points of agreement between the fractious allies in the transatlantic alliance. Merz’s speech at the southern German conference, which brings together officials from across the world to discuss international security and hold diplomatic talks, highlighted the growing divide between the United States and Europe.”

onsdag 24 december 2025

Attrahera stjärnorna

Åter världens rikaste och mest rättvisa land

Sverige och övriga Nordens länder är ”paradiset på jorden” för alla sina lagliga invånare, och invånare som inte av psykisk ohälsa och drogproblem hamnar i hemlöshet. Inga andra länder på vår jord har så mycket jämställdhet mellan könen och få andra länder, om något, har en reglerat lägsta levnadsstandard som här. Det är jag stolt över. De samhällsbyggena skapade Nordens vuxna från mitten av 1800-talet och fram till 1970-talet. Därefter började balansen mellan rättigheter och skyldigheter att kantra mot ineffektivitet och bidragsexplosioner. Kreativitet, höga ambitioner, flit och en tydlig matchning mellan rättigheter och skyldigheter kan försvara ”ett paradis på jorden”.

Ulrika Lindstrand och Johan Kreicbergs skriver en läsvärd debattartikel i UNT som är bifogad nedan. Om vi vill försvara ett högt generellt välstånd måste vi också behålla och attrahera många jobbvilliga stjärnor från världens alla hörn. Att team Trump beter sig som de gör skapar en superchans för oss i Sverige, och övriga Norden, att attrahera några av världens vassaste hjärnor. Inget land i världen är bättre för arbetande par som vill ha barn. Det är en stor komparativ fördel vi har.

Donald Trumps nya visumavgifter gör det svårare för utländska ingenjörer att arbeta i USA. Nu öppnas en möjlighet för Sverige och Uppsala att attrahera världsledande ingenjörer som kan bidra till vårt välstånd. Det är en möjlighet vi inte får missa.”

USA:s president Donald Trump beslutade nyligen om kraftigt höjda avgifter för arbetstillståndet H-1B. Det handlar om visumet i USA som finns för högkvalificerade arbetskraftsinvandrare, främst ingenjörer. De nya reglerna tvingar alla företag som tar in en utländsk ingenjör att betala en årlig avgift per anställd på 100 000 amerikanska dollar, omkring 940 000 kronor. Konsekvensen kommer att bli färre utländska ingenjörer i USA. Beskedet är beklagligt. Varje år flyttar drygt 400 högutbildade personer inom naturvetenskap och teknik från Sverige till USA för att arbeta. Nu försvåras den möjligheten. Detta öppnar dock upp en möjlighet för andra länder att attrahera världsledande ingenjörer.”

Nu har vi momentum. Med fler världsledande ingenjörer i Uppsala kan en redan stolt lärdomsstad bli ännu mer framgångsrik. Det skulle gynna Sveriges tillväxt, välstånd och välfärd.”

https://www.unt.se/debatt/artikel/momentum-for-uppsala-att-locka-varldsledande-ingenjorer/j8m9eq1l

Om vi inte attraherar många självförsörjande från andra delar av världen blir framtiden tuff för många svenskar. Det är enkel matematik. Nedan SR reportage bjuder på lite scenarier om Sveriges befolkning bara åldras eftersom allt färre barn föds här.

https://www.sverigesradio.se/artikel/laga-fodslotal-riskerar-valfard-bostadspriser-och-borsen

https://www.sverigesradio.se/artikel/farre-barn-och-aldre-befolkning-kan-forsvara-for-riksbanken

Idag är det julafton. Vad önskar du dig i julklapp? Jag önskar mig en politisk väg framåt som attraherar världsstjärnor att vilja kalla Uppsala för hemma! Då är Uppsala och Sverige attraktivt för oss alla som har det som hemma. 

God Jul! 

tisdag 28 oktober 2025

Extremister är extremister

All extremism är av ondo

Den enda vägen mot fred om extremister får styra är utrotning av dem man ogillar. Extremister är skräpet på jorden som det stora flertalet ”normala” måste hålla i strikt koppel. Tyvärr ges extremister ständigt för mycket utrymme. Allt färre och svagare demokratier måste bli mycket bättre på att motverka extremism än idag. I landet Sverige är det främst i utanförskapsområden som extremismen får sitt fäste. Jag träffade nyligen en kulturgeograf och hon berättade att forskarna beskriver utanförskapsproblematiken som mycket liknande i socioekonomiska förorter till storstäder och i glesbygder. Sug på den en stund. 

I BBC artikeln nedan beskrivs ett exempel på extremism. Extremistiska sionister som bara bryr sig om sig själva och sina uppfattningar om vad som är rätt och fel. Det var en sionistisk extremist som sorgligt mördade Israels premiärminister Yitzhak Rabin. Det var extremistiska sionister som mördade den svenske fredsmäklaren Folke Bernadotte i Jerusalem. Alla extremister är av ondo, oavsett vilken folkgrupp de kommer ifrån. Extremister bidrar aldrig till trygghet och fred. Det gör bara kloka lagar och ett rättvist rättssystem som verkar utifrån dessa lagar.

US Vice-President JD Vance and Secretary of State Marco Rubio have criticised a move by Israel's parliament towards annexation of the occupied West Bank.

On Wednesday, far-right politicians in the Knesset took the symbolic step of giving preliminary approval to a bill applying Israeli law in the territory, which the Palestinians claim as part of a hoped-for independent state.

At the end of a trip to Israel, Vance branded it a "very stupid political stunt". Rubio warned before flying to Israel that annexation would threaten President Donald Trump's plan to end the conflict in Gaza.”

https://www.bbc.com/news/articles/cn8xvj108z9o

Vi kommer aldrig bli av med extremister. FNs värdegrund, ett samhälle byggd på rättvis grund, sekulära principer och jämlikhet leder långt för att bekämpa extremism. FN är viktigt för mänskligheten. Och FNs grund är väl genomtänkt och utgår ifrån människan, inte en stat eller ett företag. Nedan text är ljuv musik i mina öron. Det är beklagligt att så många makter i världen motarbetar det FN står för. 

We the peoples of the United Nations determined to save succeeding generations from the scourge of war, which twice in our lifetime has brought untold sorrow to mankind, and to reaffirm faith in fundamental human rights, in the dignity and worth of the human person, in the equal rights of men and women and of nations large and small, and to establish conditions under which justice and respect for the obligations arising from treaties and other sources of international law can be maintained, and to promote social progress and better standards of life in larger freedom,”

https://www.un.org/en/about-us/un-charter/preamble

torsdag 2 oktober 2025

Jag, jag och jag

Ett balanserat egenintresse 

Är det värdefullt att balansera egenintresset med allmänintresset? Nyligen beskrev jag en gruppförmåga som starkt bidragit till svenska framgångar, systemförmågan. En annan förmåga har politiskt varit att klokt kunna balansera mellan möjligheten till egennytta och allmänintresset. Enkelt uttryckt representerar höger egenintresset och vänstern allmänintresset. I god svensk kultur har Sverige i modern tid länge lyckats balansera dessa intressen väl. I landet Sverige finns gott om människor som gått från en mycket ”tunn plånbok” till en ”proppfull plånbok”. Samtidigt upplevde de flesta länge att skolan, sjukvården etc inkluderade oss alla rimligt rättvist. Oavsett storlek på plånboken. Den kloka balansen mellan egenintresset och allmänintresset fungerade länge mycket bra jämfört med andra länder. Först när team Fredrik Reinfeldt tillät en ansvarslös invandringspolitik och tillät dåliga kontrollsystem kopplade till alla bidragssystemen sprack balansen för många skattebetalare.  

Egoism är en stark drivkraft. Människan är i grunden egoistisk. Inget konstigt med det. En mycket egoistisk person ser bara till sina egna intressen och behov och skiter i andras. Sedan 1980-talet har den svenska kompromiss- och altruismkulturen kraftigt försvagats. Egoismen har fått för stort genomslag. En sund egoism förstår lagets betydelse för att jaget ska utvecklas så bra som möjligt. Alexander Isak har som alla andra människor egoistiska dragningskrafter. Samtidigt förstod han värdet av att kunna få utvecklas och vinna större titlar. Jag tror inte att mer pengar var hans primära drivkraft. Han vill vinna de största titlarna tillsammans med lag som har den förmågan. Visst vill du, som jag, också tillhöra bra och vinnande lag? Det tror jag de flesta vill. Då är det mycket klokt att vi i Sverige börjar återskapa en större ”vi känsla”. 

Ensam är inte stark. Inte minst Trump visar nu hur USA snabbt tappar kraft när jaget går före laget. Hans respektlöshet mot demokratiska församlingar, domstolar och Riksbanken urholkar kraftigt förtroendet för USA och dess dollar. 

Som alltid påverkar människans hormoner hur vi beter oss. Inte minst påverkar cortisol och testosteron hur aggressiva och egoistiskt människor beter sig. Att män har mer testosteron än kvinnor vet vi. Många vill inte acceptera hormonernas stora betydelse för varje enskild människa. Det är oklokt. 

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3264640/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1359178925000205


 

söndag 7 september 2025

Krig eller fred

Välj fredens väg

Den amerikanska presidentennoch tidigare generalen under 2:a världskriget, Eisenhower, var tydlig. ”Det militärindustriella komplexet är ett hot mot fred och demokrati”. Han om någon visste vad han pratade om. Militärindustrin älskar krig, väpnade konflikter och oro på vår jord. Utan dem blomstrar inte vapenindustrierna och militärorganisationerna. Efter några fantastiska år efter Berlinmurens fall är vi åter i vapenupprustningarnas tid. Nu går massor av mer skattemiljarder runt om på jorden till vapenindustrin och militärer och mindre går till skola, vård och omsorg. Jag är glad över att jag fått uppleva den mycket hoppfulla tiden efter murens fall 1989. 

Ständigt har de som för stunden kallas stormakter bedrivit proxikrig i andra länder än sina egna. Det vill säga död och förstörelse mellan olika stridande grupper i andra länder som backas upp av till exempel USA eller Ryssland. Nu är den stora frågan för västvärlden hur Kina avser att agera på den geopolitiska arenan. Är idén att krossa en kapitalism styrd av giriga kapitalister och försöka införa på riktigt politiskt styrda samhällen med en socialistisk marknadsekonomisk touch? Kanske, kanske inte. En sak är helt säker. Kina kommer att på ett eller annat sätt införliva Taiwan i sitt territorium igen. Anledningen är inte bara av historiska skäl. Det är även av geopolitiska säkerhetsskäl. Precis som Trump vill sno åt sig Grönland vill Kina stärka sitt säkerhetsskydd från främmande makt. Tro mig, kineserna miss både hur illa britterna och japanerna betedde sig i deras land. Och det är inte länge sedan. Jag må vara naiv men jag tror inte Kineserna med krigsmakt vill ta andra territorium än Taiwan om det krävs. 

Vill vi ha fred och undvika att Europa åter blir ett slagfält i ett 3:e världskrig? Det vill jag. Då måste ett mycket svagare Europa än förr tyvärr finna sig i att USA och Kina vill säkra sitt säkerhetstänk. Och eftersom Kina vill ha så många allierade som möjligt för att balansera amerikanska makt stöttar de även Rysslands sedan hundratals år definierade säkerhetsdoktrin. Vi kan tycka att mindre länder ska få bestämma själva över sin säkerhetspolitik. Det tycker inte till exempel USA och Ryssland. Nedan CNN reportage om Kinas arbete för att balansera USAs globala inflytande är värt att läsa.

https://edition.cnn.com/2025/09/06/china/xi-jinping-asks-war-or-peace-which-direction-china-intl-hnk-dst

Oavsett vad vi tycker om ryssarna kan deras säkerhetsintresse jämföras med vad vi skulle tycka om Norge allierade sig med ryssarna och tillät rysk trupp vid våra gränser. Det skulle jag tycka väldigt illa om. Nedan en bra beskrivning av ryssarnas säkerhetsdoktrin strikt sett ifrån deras perspektiv. 

https://kkrva.se/hot/2023:1/cederberg-rysk-militar-doktrinutveckling-sedan-1991.pdf

Tyvärr kräver fredens väg att andra länder måste ta stormakternas säkerhetsdoktriner på allvar.

fredag 23 maj 2025

Livet på jorden

Alla ungdomar borde se den

Bakterier och celler som ständigt delar sig tills vi dör är vad vi är uppbyggda av. Precis som för allt annat levande på jorden. Det är därför som jordens liv efter fem massutrotningar varje gång återhämtat liv i gamla och nya former. Så länge solen verkar i rimlig harmoni med vår jord är naturen resilient, överlevande. Det är häftigt. Om människan som art över den sjätte massutdöden på jorden vet ingen. Det kommer att ta tusentals år innan den tidens människor vet svaret eller så är människans tid på jorden ute. Livet kommer och livet dör ut. Inget nytt under solen. 

Den danska djurparkschefens krassa budskap om naturens lagar är på något sätt befriande att lyssna till. Människans påhittade förklaringar om oss själva faller pladask. Vi har visserligen blivit naturens kronjuvel och till delar härskare men vi är som andra djur uppbyggda av bakterier och celler. Mikroorganismerna kan på många sätt klassas som jordens Gudar. 

https://www.svtplay.se/video/j16gL1A/livet-och-andra-problem

En fantastiskt bra dokumentärfilm! Se den och lär dig mycket. Och reflektera över din relation till allt annat levande. Alla ungdomar som går på gymnasiet borde se filmen och samtala om den. 

Att det just är en dansk som bär ett så krasst budskap är ingen tillfällighet. Våra danska grannar är rakare och tuffare än svenskar. Inte minst vittnar Malmöborna om det under de tre dagars mycket värdefulla studiebesök jag nu varit på i Malmö. I Malmö pratade de om att de är en ”attityd”. Ur ett svenskt perspektiv stämmer det att malmöiter har en utmärkande tuff attityd. Danskarna är ännu tuffare. Djurparkschefen är inte tuff, bara tydligt krass. Det är också en del av danskarnas kultur enligt mina erfarenheter. 

måndag 14 april 2025

Maktkriget

En värld i snabb förändring

Människans värld förändras nu mycket snabbt. Och ännu snabbare kommer det att gå när AI växlar upp digitaliseringen på ”steroider”. Parallellt åldras stora delar av människans värld. Inte minst Kina åldras fort på grund av den tidigare ”Ett barns regeln” och en snabb urbanisering till barnovänliga trånga och höga ”miljonprogramsområden”. På toppen av detta har vi miljö- och klimatutmaningarna som kräver ett globalt samarbete och inte team Trumps konfrontationer. EU får nu visa sig vara ”den vuxna i rummet” och satsa på att USA efter team Trump agerar klokare än nu. 

Johan Ingerö skriver läsvärt i GP nedan. Team Trump gör det nödvändigt för EU att samarbeta med Kina. Team Trumps isolationism och aggressiva beteende mot andra demokratier är oacceptabel. 

”Men tullkriget mellan USA och Kina fortsätter. Så vad blir slutsatsen? Dels, såklart, att Trump överskattade sin makt över världsekonomin. Men framför allt att mycket av det han gör handlar om det kalla ekonomiska krig som sedan länge utkämpas mellan USA och Kina. Och Trumps idiotiska handelspolitik till trots, så har Europa och USA ett gemensamt intresse av att Kinas BRI inte blir framgångsrikt. Om det någon gång har behövts kyliga och diskreta förhandlingar oss emellan, så är det nu. Och nu har vi egna kort att spela.”

https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/nu-ar-det-donald-trump-som-inte-har-korten.042537ed-2a80-46ef-91c6-ef2315f86e75

En sak är helt säker, EUs länder måste positionera sig som vågen mellan USA och Kina. Det går. USAs politiska styre visar tydligt att en ensidig koppling till USA bara gör EU till en lydunion till amerikanerna. Frida Wallnor, Di, skriver en läsvärd ledare nedan om att samarbetet med Kina är viktigt. Precis som med USA ska det ske utan naivism och hela tiden med fokus på en tydlig ömsesidig nytta. 

Den amerikanske vicepresidentens uppläxning av de tyska värdarna och Europa generellt har blivit en sorglig symbol för den pågående transatlantiska skilsmässan.”

Talaren som intog scenen efter Vance, Kinas utrikesminister Wang Yi, höll betydligt lägre profil. Den anspråkslöse kinesen talade om vikten av att respektera internationella rättsstatsprinciper, om FN:s och WTO:s centrala roller och att protektionism är något dåligt. Han poängterade att små stater har samma rätt till en plats vid bordet som stora stater. Med andra ord: Han sa rätt saker. Han talade som vi förväntar oss att stormakter ska tala.”

Så länge man är medveten om riskerna, varför inte också se möjligheterna? Med de skyhöga tullarna i USA kommer kinesiska bolag desperat att söka efter andra marknader, med tanke på konsumtionsstiltjen på hemmaplan. Rapporterna om återupptagna handelssamtal med de tidigare så bittra rivalerna Japan och Sydkorea vittnar om en nyfödd kinesisk pragmatism. Det finns såklart risk för att de kommer att försöka dumpa varor i Europa, vilket har skett förr, med förödande konsekvenser för europeiska bolag i de drabbade sektorerna.”

https://www.di.se/ledare/ge-kina-en-ny-chans/

lördag 22 mars 2025

Varför så svårt

Balans

Varför är det så svårt att förstå att strävan mot balans är klok. Flera läror från Asien lär ut att strävan mot balans är det bästa för ett framgångsrikt bygge av en civilisation. Yin/Yang. De samhällen som kommit längst med att uppnå rimlig balans är Norden. Det bygge våra förfäder byggt här uppe på jordens norra delar är fortfarande rättvist och fantastiskt. Sverige har politiskt egenskapade problem med stora behov av försörjningsstöd, orimligt höga kvalitetskrav på bostäder och en utbredd organiserad brottslighet. Den nuvarande verkligheten måste vi ändra på. Men jämfört med människor i de flesta andra länder har gemene man det mycket bra i Sverige. Det är fakta. Det inser också de flesta i Norden och därför rankas vi högst bland de ”lyckligaste” på jorden. 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-tappar-men-finnarna-fortfarande-lyckligast-i-varlden-ny-rapport-pa-lyckodagen

Min bok ”En stund på jorden” har en Yin/Yang symbol på första sidan. Strävan mot balans är klok. I nedan länk kan du se första sidan på min bok. 

https://www.bokus.com/bok/9789163983900/en-stund-pa-jorden/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Performance%20Max%20%7C%20Svenska%20%7C%20Allt%20annat&gad_source=1&gbraid=0AAAAADu4EMtUTzycsivNmVeE8MI1KiL3t&gclid=EAIaIQobChMIi5uV046djAMVOmSRBR3uhxtIEAQYAyABEgJ-avD_BwE

Under människans stund på jorden har de flesta av oss varit hårt styrda av någon klanledare, kung eller hövding. En diktator med ett politiskt hov av rådgivare runt sig. En diktator som sannolikt länge inte följde några regler utan bestämde helt själv enligt eget godtycke. Jag trodde den utvecklade demokratiska världen kommit förbi den tiden. Men icke. I ett allt mer polariserat och kluvet USA visar diktaturfasoner sitt fula tryne och lagarna anses inte längre gälla dem på toppen. Usch! 

Vad är fred? Vad är seger? Vad ska segraren göra med den besegrade fienden? Är evigt krig den enda realistiska framtidsutsikten? Ni tror att jag tänker på Ukraina, men jag talar naturligtvis om kulturkriget, det som drar genom hela västvärlden. Kulturkriget är ett internationellt inbördeskrig, med en myriad av fronter, alla olika till sin natur beroende på lokala och historiska sammanhang. Dagligen kan vi ta del av slagen som utkämpas i Australien, Storbrtanninen, Italien, Ungern, Kanada, Frankrike, Irland, Polen – och framför allt USA. Kampen förs på universtitet och sjukhus, i medier, parlament och domstolar, i skolan, i familjepolitiken och inom damidrotten.”

Skälet till kriget är att de vänsterliberala eliterna inom politik, akademi och näringsliv har skapat en samhällsordning som alltfler vänder sig emot. Den anses ha berövat det hårt arbetande folket dess moral, normer, familjevärderingar, tro, stolthet och folkvett, deras känsla för såväl plikt som tillhörighet – allt det där som gör det lilla, enkla, det konkreta och lokalt förankrade livet viktigt och meningsfullt. Sett från den sida som sympatiserar med ”folket”, står kampen mellan å ena sidan själlös kapitalism och gränslös individualism, å andra sidan ordning, gränser, sammanhållning och kontinuitet.”

I Sverige är kulturkrigets själva nerv invandringen. Den migrationpolitik som bedrevs under 2000-talets första 15 år saknade förankring hos befolkningen. Men eliternas förakt för nationstanken och deras teoretiska syn på mänskliga rättigheter ledde till en politik som gjorde samhället otryggare för alla, men framför allt påverkade tillvaron för andra medborgarsegment än eliternas egna, i alla fall fram tills nyligen. Bara ett parti sa emot och det marginaliserades, dess allt fler sympatisörer betraktades som paria. Det är nog för att skapa enorma motsättningar inom ett land. Till det kommer att techjättarnas sociala medier har drivit på polariseringen, ibland ytterligare påeldat av främmande makt.”

”Men techjättarna har mer på sitt samvete: Den konstanta uppkopplingen och strömmen av nyheter, underhållning, spel, förströelse, memes och dopaminkickar har deformerat våra beteenden, det har hämmat kreativiteten och förstört koncentrationsförmågan hos miljontals barn.”

Deneen, som anses vara en av J. D. Vances inspirationskällor, identifierade liberalismens inneboende problem i sin bok ”Why Liberalism Failed” (Yale University Press, 2018). Han driver där tesen i att när samhällets yttersta mål är individens frigörelse, vittrar grunden sönder. Den moral, de gemensamma normer och traditioner som utgjort den liberala demokratins fundament, fräts ner av individualismen och resultatet blir ensamhet, vilsenhet, meningslöshet, kriminalitet, psykisk ohälsa, självmord och så vidare. Friheten kan så att säga inte vila på friheten.”

Att återskapa en förlorad religiöst präglad kultur när människor inte längre bekänner sig till religionen, kan bara låta sig göras genom ganska långtgående förtryck. När människor i gemen, om än slentrianmässigt, trodde att äktenskapet var gudomligt instiftat, kunde de acceptera att det var besvärligt att skilja sig. Men om äktenskap av det stora flertalet nu snarare uppfattas som ett romantiskt avtal, blir det absurt att, som Deneen föreslår, kraftigt försvåra för olyckliga äkta makar att gå skilda vägar.”

Vad man kan önska – vad jag önskar – är frihet, ja pluralism, högre kvalitet och större nyfikenhet. Jag önskar att det ska vara lika okontroversiellt att forska om demokratihoten från våldsvänstern och från det muslimska brödraskapet som det är att forska om demokratihoten från högerradikalismen. Jag vill inte förbjuda genusforskning, men skulle önska att det fanns fler konventionellt kristna teologiprofessorer. Jag önskar att framtidens statsvetarstudenter får stifta bekantskap med fler konservativa tänkare än jag fick. Jag önskar mig ett public service där journalistiken inte alltid silats genom ett vänsterprogressivt filter.”

https://www.gp.se/ledare/kulturkriget-behover-inga-vinnare.d48ba835-6fdb-4817-a8e7-f85999814587

Polariseringen och kulturkriget i USA är på riktigt och det är farligt. Tragiskt att inte hela världen kan bli mer balanserad. Yin/Yang! Axess skriver mycket läsvärt om värdet av ”lagom”, balans samtidigt att tolerera dem som utmanar ”lagom”. 

Om människor har väldigt divergerande uppfattningar och agerar utifrån dessa kommer samhället att falla sönder. En fungerande samhällsmoral är beroende­ av att de flesta av oss är villiga att foga oss i rådande konventioner. Samtidigt är det uppenbart att en långt gången konformism är en fara för utvecklingen. Vi är beroen­de av att det finns människor med förmåga och mod att förespråka egensinniga idéer. En balans mellan konformism och civilkurage är nödvändig.”

https://www.axess.se/artiklar/konformism-frodas-pa-universiteten/

Glöm aldrig att vi trots vårt Nordiska ”lagom” är vi jämfört med övriga jordens kulturer extrema. Om det har jag skrivit mycket. Inte minst i min bok ”En stund på jorden”. Nedan en länk som beskriver hur extremt liberala vi är.

https://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp



fredag 7 februari 2025

Äckligt

Allt arbete sönderslaget

Nu borde de flesta, även dem som inte alls är vänsterinriktade i sitt ideologiska kompass, förstå att USA inte är någon demokratisk förebild. I min värld inte heller en kapitalistisk förebild. Om inte svenska riksdagspolitiker kraftigt hade försvagat Sverige genom en vansinnig migrationspolitik och en ständigt växande offentlig administration är Sverige och de övriga Nordiska länderna jordens kapitalistiska förebilder. På bara en månad har herr Trump med sina dekret slagit sönder globala spelregler som under lång tid arbetats fram mellan jordens länder. Agendan är fullständigt avbrott och utifrån det få fram något nytt som team Trump och team Netanyahu tror kommer att gynna dem. Det kommer inte att lyckas. Bara tragiskt att det görs på det här sättet. 

Trump lärde sig förra gången han var president att han kan använda sin makt för att utfärda president dekret som ingen annan tidigare. De flesta av de tidigare presidenterna har hedrat demokratiska processer där fler än en liten elitgrupp kan få förklarat för sig varför man vill göra på ett visst sätt och vad målsättningen med förändringarna är. Nedan reportage om Trumps "executive orders" är värda att ta del av. I god tidigare ordning skiter han och hans team i lagar. De är större än lagarna.... En perfekt utgångspunkt för kaos och härdsmälta. När team Trump till och med talar om "Anti Christian bias" spyr jag nästan. Jag har betydligt starkare kopplingar till Jesus än vad Trump har. 

https://www.npr.org/2025/01/21/nx-s1-5269600/trump-executive-actions-orders-memoranda-proclamation

https://www.nbcphiladelphia.com/news/national-international/trump-to-sign-an-executive-order-sanctioning-the-international-criminal-court/4102125/

https://edition.cnn.com/2025/02/06/politics/donald-trump-executive-orders-icc-anti-christian-bias/index.html

Vad är en "Executive order"? Det kan du lära dig genom att läsa nedan. Och du som till exempel tyckte att Obama var en bra president, det var han som särskilt började använda detta verktyg. Den här gången kommer det dock att smälla ordentligt eftersom Republikanerna nu kan driva USA som Kommunistpartiet i Kina kan drivas, partiet bestämmer inom sig vad som ska gälla. I nuläget finns ingen maktbalans i USA. USA är just nu demokratiskt i princip som Kina. Sug på den! Republikanerna har nu kontroll över senaten, kongressen, presidentposten och Högsta domstolen. I min värld är med andra ord demokratin i världen kraftigt försvagad.

"Executive Orders (EOs) are official documents … through which the President of the United States manages the operations of the Federal Government.” The directives cite the President’s authority under the Constitution and statute (sometimes specified). EOs are published in the Federal Register, and they may be revoked by the President at any time. Although executive orders have historically related to routine administrative matters and the internal operations of federal agencies, recent Presidents have used Executive Orders more broadly to carry out policies and programs."

https://bja.ojp.gov/program/it/privacy-civil-liberties/authorities/executive-orders

Det är med sorg i hjärtat jag minns när min morfar gav mig "The chock doctrine" av Naomi Klein. Läs den! Jag läste den för många år sedan. Klein är lite för mycket "vänster" för min smak men mycket av det hon skriver är värt att ta på allvar. Nu har en tid av chock inletts. Jag tror inte amerikanerna kommer att gå vinnande ur den chocken. Tyvärr är Europas länder för splittrade för att bra möta detta kaos.

"This economic "shock therapy" favors corporate interests while disadvantaging and disenfranchising citizens when they are too distracted and overwhelmed to respond or resist effectively. The book challenges the narrative that free market capitalist policies have been welcomed by the inhabitants of regions where they have been implemented, and it argues that several man-made events, including the Iraq War, were intentionally undertaken with the goal of pushing through these unpopular policies in their wake."

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Shock_Doctrine

torsdag 16 januari 2025

Välståndsbygge

Framgångsrik forskning, företagsamhet och handel avgör 

Ekvationen för ett starkt och framgångsrikt samhällsbygge är enkel. Först och främst ska det grundas på lagar som gäller alla jämlikt, och ett rättssystem som säkrar lagarnas efterlevnad. Därefter ett väl fungerande, och tillgängligt för alla, utbildningssystem från förskola och till universitetsnivå. Det är grundsystemet för ett framgångsrikt samhällsbygge. Därefter krävs tillräckligt många företagsamma invånare och att invånarna är framgångsrika på att sälja produkter och tjänster globalt. Så enkelt är det. Tyvärr har stora delar av EU, inklusive Sverige, överpolitiserats och mängden offentliga myndigheter och pappersvändare är välståndsfientligt. Nu är också Europas största länder kraftigt ekonomiskt försvagade och den politiska turbulensen oroande hög. Det gäller främst Tyskland, Italien, Storbritannien och delvis Spanien. Mörka krafter med enkla omöjliga lösningar ökar i styrka. Det har människor i Europa upplevt förr. Europas fokus måste nu vara på samarbete inom forskning, innovation, företagsamhet och global handel. Att stärka Europas konkurrenskraft. Och parallellt samarbeta med främst USA och Kina. 

Hur kommer nu EU och Sverige förhålla sig till Kina? En av nutidens två supermakter är Kina. Om EU ska klara av att bli vågen mellan dessa supermakter, en bra och möjlig position, måste Sverige vårda sina relationer klokt med både USA och Kina. Allt annat är dumt.

Tyvärr lämnade Storbritannien EU. Storbritannien och Frankrike är i modern tid Europamästare på globalt tänkande och globalt maktspel. Affärsmässigt, musikaliskt och idrottsligt är Sverige i toppklass. I övrigt spelar vi i division 2. EU är ett nödvändigt samarbete. Frankrikes president Macron har sagt att EU måste vårda relationerna även med Kina. Han har strategiskt förstått att vi kan bli ”vågen” i maktspelet i vår tid. Han har också förstått att team Trump bara ser EU som en lydorganisation och inte en jämlik partner. Då blir ”våg”-rollen den viktiga strategiska rollen att spela. Då måste relationen med båda dessa superkrafter vårdas klokt. 

När nu team Trump tar över styret över USA tillsammans med ”det militärindustriella komplexet” är det viktigt att förstå att Storbritannien och Israel har starka band till USA. Som ”fristående” från EU och för att försöka rädda sin havererande ekonomi blir säkerligen Storbritannien gärna en affärsmässig bulvan åt USA rörande affärer mellan Kina och USA. Nedan möte mellan Storbritannien och Kina är viktigt att ta på allvar för dem som bara ser problem med Kina. Människan har alltid konkurrerat och formerat sig i olika lag. Så kommer det att fortsätta att vara. Nu är Eus och Sveriges strategiska uppgift att bli ”vågen” mellan dessa krafter. USA tänker på sitt bästa. Kina tänker på sitt bästa. EU måste tänka på sitt bästa. Macron är kanske den nya chef Europas folk behöver över EU-kommissionen. Han är insiktsfull och ung.

https://www.bbc.com/news/articles/cqx9jggw9ndo

Vissa tyckare brukar kalla meningsmotståndare för ”nyttiga idioter”. I den verkliga världen agerar människor utifrån kunskaper, erfarenheter, ideologi och egennytta. En klok utgångspunkt när man förhåller sig till geopolitikens komplexitet är att utgå ifrån att alla makter tänker på sitt eget bästa. Det inkluderar USA. Om man inte fattar det är man en inskränkt ”nyttig idiot”. 

Nedan debattartikel om behovet att stärka svensk konkurrenskraft är viktig. För svensk konkurrenskraft är affärsrelationer runt om i världen mycket viktiga. Hennes oro över den svenska befolkningsutvecklingen tror jag är onödig. Det krävs ”bara” lite modernare tänk. 

Diskussionen om att Europa tappar konkurrenskraft, särskilt i jämförelse med USA, är en ödesfråga. Den ekonomiska tillväxten i USA väntas bli tre gånger högre än i Europa, och USA leder den tekniska utvecklingen inom AI – ett område som kommer att forma framtiden i snabb takt. Ytterligare en faktor som pekar på vikten av förbättrad konkurrenskraft är den demografiska utvecklingen som gör att Sverige riskerar att tappa en viktig grundförutsättning för ekonomisk tillväxt framöver.”

https://www.di.se/debatt/agera-nu-for-att-starka-sveriges-konkurrenskraft/

P.S Jag hoppas nu att det israeliska och palestinska folket kan få lugn och ro. I den bästa av världar slänger israelerna ut Netanyahu och det palestinska folket skrotar Hamas. Det är dags för en tvåstatslösning och en försoningsprocess. Allt annat leder bara till mer dödande och ständigt helvete för massor av människor som bara önskar en rimligt bra stund på jorden. Vilka positioner har USA, Kina och EU för att det ska hända? Tänk om team Trump får det att hända. Får han Nobels fredspris då?

söndag 30 juni 2024

Oron är stor

Enkla lösningar

Liberalismen är på dekis. Liberala partier, och liberala rörelser, har uppenbart gått för långt i sin libaliseringsiver. Om lagom fått råda hade sannolikt inte liberalismens krasch inträffat. Lagom, eller balans, är en klok filosofi för den som strävar efter så mycket stabilitet som möjligt. Nu har vi allt annat än politisk stabilitet. Liberalismens enorma kraft under 1800- och 1900-talet byggdes i Frankrike och i USA. Därför inte så konstigt att just dessa två länder idag är i stor gungning. Frankrike har nu riksdagsval och i november väljer USA nästa president. Hur det går påverkar liberalismens ideal i mycket stor utsträckning. Det ser inte ut att gå så bra. ”Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.”

I Frankrike går ytterhögern starkt framåt enligt alla mätningar. Även extremvänstern växer. Macrons mitten går dåligt. Oron är stor i landet och på individnivå söker människor enkla svar på hur samhällsproblem ska lösas. Svarta eller vita lösningar. Höger- eller vänsterextrema lösningar lockar. Historielösheten är total. Extremism istället för liberalismens respekt för olikheter, vinner terräng. En 46 årig fransk president lyckas inte stå emot polariseringen och ropen efter enkla lösningar. De enkla lösningarna är aldrig hållbara. 

President Macron has said only his Ensemble alliance has the power to block both “the extreme right and the extreme left”. He says the far right categorises people by their religion or origin, while the left judges them by the community they belong to.”

https://www.bbc.com/news/articles/c2j3ldl1mepo

I USA misslyckades Biden i den första presidentdebatten och bjöd själv Trump på segervittring. Ett tidigare liberalt USA kan inte ens få fram bra 60-åriga presidentkandidater. Det amerikanska folket och världens människor erbjuds två 80-åringar i ”The land of the free and home of the brave”.

https://youtu.be/YPHdzKsh-7U?si=rmaymGzGYP1j1vsu

https://youtu.be/2wf1eA3QUC4?si=_Zxw2UDLJFe7tzgE

I Sverige tycks Socialdemokraterna ha förstått läget hos invånarna och kommer nu med allt fler icke liberala sakpolitiska förslag. Självklart ogillas det starkt av Henrik Jönsson i nedan Youtube-avsnitt i hans kanal. Även sossarna har länge haft liberala inslag i sin politik. Nu är inte folket intresserade av liberalism. Ordning och reda önskas. Den ordningen och redan kan komma på olika sätt. 

https://youtu.be/q6a-XOIZgvg?si=4JOpCRzsbPY-Dotz

Liberalismen är på dekis. Världen behöver Devenism, eller UPism! 




söndag 14 januari 2024

Forskning och kommersialisering

Människans rovdrift

Det är forskningsresultat och global kommersialisering av smart miljöteknik som leder mot en bättre framtid. En hållbar framtid trots att vi snart är 10.000 miljoner invånare på jorden. 

Nedan SVT reportage är intressant. Det finns många forskare runt om på vår jord som arbetar på mer eller mindre djärva forskningsprojekt. Några av dem kommer att lyckas och bira till att mänskligheten fortsätter sin utveckling på jorden. Och naturen samt universums krafter kommer att fortsätta att leva sitt liv som då och då kraftigt förändrar livet på vår jord. Så har det alltid varit. Så kommer det alltid att vara.

"Utsläppen fortsätter att öka och därför har forskare i USA tagit fram tre tekniska lösningar som ska hjälpa klimatkrisen. Ett filter runt jorden, mer skum på haven och ett rymdsegel . Alla tre är nya tekniska lösningar som enligt forskare kan motverka uppvärmningen av jorden. En av dessa lösningar går ut på att spänna upp ett solreflekterande rymdsegel, lika stort som Grönland för att skugga solen."

https://www.svt.se/vader/tre-tekniska-losningar-som-skulle-kunna-hjalpa-klimatkrisen--28l99d

Patrik Kronqvist, Expressen, skriver en intressant ledare i sammanhanget. Du som läst min bok ”En stund på jorden” har läst att mitt miljö- och klimatengagemang handlar om att minska blodiga konflikter mellan oss människor. Synd att Kronqvist inte gör den kopplingen i sitt resonemang nedan. 

Men efter tre dagar på Högfjällshotellets pressläktare börjar den stora kontrasten mellan försvars- och klimatpolitiken att skava. Regeringen, som har en sådan brådska i försvarsfrågor, verkar tro att den har all tid i världen att minska koldioxidutsläppen.”

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/regeringen-upprepar-00-talets-stora-misstag/

Klockan tickar mot 10 miljarder människor på vår jord. När några miljarder av dessa måste omgruppera på grund av miljöproblem uppstår stora och blodiga konflikter mellan oss människor. Volym har alltid betydelse. Ibland till det bättre. Ibland till det sämre. Strävan mot balans är alltid klok. Det är klimatförändringarnas stora utmaning. Nedan en intressant räknare över hur många människor vi är på vår jord.

https://www.worldometers.info/world-population/

Människan måste bättre vårda jordens natur. Ekonomisk kortsiktighet är inte bra för mänskligheten. Det tror jag de flesta håller med om förutom extremt giriga och ”Think Pink”-typer. 

I en värld där rika kämpar för att bli evigt unga, och allt fler blir i genomsnitt äldre, är det många moraliska och etiska frågor som öppet behöver ställas. Och livligt debatteras. Om det skulle gå att skapa evigt mänskligt liv skulle människans dynamiska utveckling upphöra eftersom de rikaste och mäktigaste aldrig skulle ersättas på andra sätt än genom våldsamma avsättningar. 

Nedan person sägs lägga 20 miljoner kronor per år för att bevara kroppen ung…. Själv tränar jag regelbundet och låter min nyfikenhet hålla igång hjärnan. Det kostar mig runt 10.000 kr per år. Det kanske är som 20 mille för liraren i nedan bifogat Di-reportage. Om medellivslängden kraftigt fortsätter att öka på vår jord blir vi långt över 10 miljarder människor på en jord med begränsade naturresurser. Jag utgår ifrån att många människor även i framtiden vill ha minst ett barn. Det moraliska samtalet om befolkningspyramider borde få mer debattutrymme. Men det är väl en för jobbig debatt…

Techentreprenören Bryan Johnson ägnar hela sitt liv åt att försöka undvika att åldras. Varje år lägger han 20 miljoner kronor på sin hälsa. Föryngringsbranschen beräknas redan 2030 omsätta 500 miljarder kronor.”

https://www.di.se/nyheter/han-jagar-evig-ungdom-for-20-miljoner-om-aret/



söndag 3 december 2023

Som man bäddar…

Från farligt mjukt till farligt hårt

Det svenska ordet lagom sägs saknas i de flesta språk. Så kanske det är, vem gillar mesigt lagom? Särskilt i en värld som nu där polariseringen mellan tyckargrupper bara ökar. Oavsett vilken sida man tycker sig tillhöra i polariseringskriget gäller orden som USAs tidigare president George W Busch II blev känd för: Antingen är ni med oss eller så är ni emot oss”. Inget utrymme för ”lagom”, för balans, där inte. 

I Sverige fick allt för länge naivism och vänsteridéer genomsyra det svenska samhället. Bidragssystem som exploderade i omfattning, extremt växande offentlig sektor och en katastrofal ordning i våra skolor. Den vansinniga migrationspolitiken orkar jag knappt lyfta längre. Det är sköt att det nu finns en majoritet i Sveriges riksdag för att börja laga en del av det som gått sönder. Med det sagt är det irriterande att pendeln aldrig kan slå ”lagom” även om det är tråkigt. Nu är risken att det hårda blir för hårt, så hårt att vi under lång tid stelnar. Konsensus är en bra strävan i ett framgångsrikt demokratiskt samhälle. Att acceptera en metodik som strävar efter konsensus leder mot lagom. Yin/Yang som filosofi har mycket att lära fler än de som känner till den idag.

Susanna Berigersson, GP, skriver läsvärt om ”högervindarna” och dess skäl. 

De populistiska rörelserna fungerar som ett politiskt korrektiv. De har uppstått och vinner val för att det länge funnits en klyfta mellan politiker och väljare.”

Nationalpopulismen – för att använda ett samlingsnamn – ser ut att stå starkare än någonsin. Det är inte en fluga, det är inte en våg som slår hårt mot klipporna för att sedan dö ut. Fenomenet tycks vara här för att stanna och växa sig starkare, åtminstone under överskådlig tid. Det menade också statsvetarna Roger Eatwell och Matthew Goodwin i boken ”National Populism: The Revolt Against Liberal Democracy” som kom redan 2018.”

”Man kan skrika ”fascism”, plocka fram vuvuzelorna, och göra till sitt livs mål och mening att skambelägga alla som på ett eller annat sätt inlåter sig med de påstådda fascisterna. Det är en strategi som stora delar av Europas politiska och intellektuella vänster har anlagt i några årtionden nu. Resultatet har varit tveksamt.”

”Men det som sker – sent, sent omsider – är en genomgripande förändring av politiken kring migration, integration och brottsbekämpning. Och det sker delvis tack vare att populismen tillåts fungera som korrektiv till den politik som skapat de djupgående problem vi har i dag.”

”Matthew Goodwin skriver i ”Values, Voice and Virtues” att våra hårt polariserade västerländska samhällen behöver söka nya jämviktslägen, nya positioner i det politiska landskapet där konsensus kan skapas. Det kan ske först när populismens legitima anspråk tas på allvar samtidigt som dess mest extrema tendenser och uttryck slipas av inom det politiska systemet. Det är dit vi bör sträva.”

https://www.gp.se/ledare/högerpopulismen-är-här-för-att-stanna-1.116008068



fredag 17 november 2023

Kamp mot västs inflytande

Allianser 

I alla tider har allianser skapats och brutits upp. Med gemensamma ambitioner och några drivande individuella krafter har allianser blivit formerade. Inget är nytt under människans himmel förutom att Elon Musk vill befolka Mars… Vi får se hur det går…

I över 500 år dominerade olika grupperingar av européer stora delar av världen. Den så kallade västvärlden har sitt ursprung i Europa. Nu, i vår röriga och instabila tid, formas en allians med det uttalade målet att enligt nedan vara en motvikt mot västvärldens kraftiga inflytande. BRICS utökas snart med ytterligare några länder som delar denna gemensamma agenda. 

”Genom ett stärkt ekonomiskt samarbete mellan medlemsstaterna ska de forma ett starkt maktalternativ till västvärldens allt för dominanta maktställning.”

Undrar vad denna allians ska kalla sig efter årsskiftet då den utökas med Saudi Arabien, Iran, Etiopien, Egypten, Förenade arabemiraten och Argentina. WALC? World Alternative leadership cooperstion? Du som orkar bry dig kan läsa lite om vad som händer kopplat till BRICS nedan. Tänka sig att fiender som Saudi Arabien och Iran kan enas om att få stopp på västs dominans.

https://www.politico.eu/article/brics-summit-south-africa-six-new-countries-join-alliance/

https://www.investopedia.com/terms/b/brics.asp

Om denna allt starkare allians håller ihop och växer så blir det tveklöst en alternativkraft med förmåga att starkt påverka andra länder runt om på vår jord. Precis som västvärlden länge gjort. Inte minst kan de kopplat till kritiska metaller och fossila produkter skapa nya varianter av "OPEC". Om det kan man tycka mycket. Allt mer av jordens viktiga råvaror har de gott om. Nästan hälften av jordens befolkning. Tre av länderna som haft och har äventyr på månen. Och en stor diaspora i andra länder. Jag gillar konkurrens. Trist att Nordamerika, Europa och Japan inte kan samarbeta bättre. Då kan världen ändå säkra balanserande krafter. 

Frågar du mig så anser jag inte att de som företräder västvärlden spelar det globala schackspelet bäst i nuläget. Om världen dessutom åter får Trump som president för USA, då går västvärlden och demokraterna garanterat fortare mot nederlag. Det är komplexa och svåra tider nu. Det är också spännande tider. Regelbundet känns det allt mer som att man bara vill ”sticka huvudet i sanden” och leva isolerat i sin lilla egna bubbla. Yin/Yang är en klok filosofi som bygger på balanstänkande. Jag hoppas västvärlden och demokratiska samhällen långsiktigt klarar att vara en balanskraft mot mer centralistiska och totalitära makter.