Visar inlägg med etikett multipolär. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett multipolär. Visa alla inlägg

torsdag 14 maj 2026

Elefantdans

Xi möter Trump

Det är globalt toppmöte i Peking mellan "elefanterna" Xi Jinping (Kina) och Donald Trump (USA). Ett möte mellan de nationer som är världens största och näst största ekonomier. USA är fortfarande den största ekonomin. Kina har på kort tid blivit världens näst största ekonomi. 

USA har på bara 250 år byggt sina enorma framgångar på en invandringspolitik som välkomnat mycket meriterade och ambitiösa människor från hela världen, på gott om egna naturtillgångar och tidigare på ett multikulturellt koncept som fått de flesta att sluta upp runt den gemensamma flaggan. USA har enbart cirka 350 miljoner invånare. 

Kina har 1400 miljoner invånare. Kina har en civilisation som är över 5000 år. Kinas kultur är mycket naturorienterad, mycket balanssträvande, strävar efter harmoni genom ordning och reda och kulturen uppmuntrar företagsamhet. Till skillnad från USA är de ett mycket homogent folk. Ett folk som i mycket höga antal också finns spritt runt om i världen sedan många år tillbaka. Inte minst har kineser de senaste 40 åren fyllt stora delar av utlandskvoterna på världens bästa universitet. 

Hur mycket USA än försöker att försvara sin nummer 1 plats som världens största ekonomi är jag övertygad om att det inom 20 år kommer att bli Kina. Under slutet av 2000-talet kommer Kina och Indien bli de starkaste . Om USA efter team Trump fattar att de gör klokt i att ha nära relationer med EU kommer Kina och Indiens framgångar inte bli ett maktproblem för "Västvärlden". 

I kampen om geopolitiskt inflytande, och stormaktsbalans, jobbar Kina för fullt med att bygga en multipolär värld istället för en unipolär värld styrt av ett hotfullt USA. Det vill säga att många av världens länder inte vill att USA ska vara den i särklass starkaste globala kraften som till exempel lyder under en person som Trump. Vi européer har lärt oss de hotfulla ambitionerna kopplade till Grönland. Därför har också Kina byggt upp BRICS+ för att skapa förutsättningarna för en snabb väg mot en balanserande maktsituation i världen. BRICS+ inkluderar demokratier som till exempel Indien och Brasilien. Tillsammans med "enbart" Kina har Indien och Brasilien 3100 miljoner invånare. Att USA slår mot Iran och Sydafrika är med stor sannolikhet en del av USAs försöka att motverka BRICS+ ambitioner. En del av BRICS+ agenda för att försvaga det extremt kapitalistiskt styrda USA är att andelen av oljehandeln som köps och säljs i andra valutor än dollar ökar. 

Team Trumps beteenden och retorik har förstärkt BRICS+ gängets ambitioner att säkra en multipolär värld. Team Trumps beteenden har onekligen varit dåliga för USAs inflytande i världen. Personligen skulle jag gärna se att EU kan bli en del av en multipolär ordning. En ordning där jag gärna ser att EU blir vågen mellan maktspelarna i USA och i Kina. Hur får vi ett ledarskap av EU som kan få till det? 

När nyligen Trump, i Kina, fick frågan om Taiwan svarade han inte. Han var bara tyst. Det var ett historiskt ögonblick. Mannen som bara pratar och pratar var plötsligt tyst. Hur tolkar du det? Som en händelse i den multipolära ordning vi är påväg in i igen tycks Jinping och Trump vara lika långa. Har någon kollat om någon av dem går i högklackat under deras möte? Nedan några nyhetsreportage om toppmötet i Peking.

https://www.bbc.com/news/articles/c1w28qw1e0xo

https://www.sverigesradio.se/artikel/trump-och-xi-mots-i-peking-om-handel-och-iran

https://www.sverigesradio.se/artikel/trump-och-xi-mots-i-peking-om-handel-och-iran

https://www.bbc.com/news/live/cvgz8qverzqt

söndag 25 januari 2026

EU hat är dumt

Klok samverkan

En ny världsordning växer snabbt fram. Team Trump snabbar upp den. Kineserna rankas nu som populärare än amerikanerna runt om i världen där mätningar genomförts. Kineserna har nu många av världens mest framstående universitet. En imponerande snabb utveckling även inom akademien. För mig föga förvånande då den konfusianska kulturen högaktar bildning. Att Kina snart är den dominanta utvecklingskraften i världen är mycket sannolik. Ett stärkt och klokt samarbete med Kina är en smart väg framåt för samhällen som vill hänga med i ett våldsamt utvecklingstempo. Nedan korta nyhetsinslag om världens bästa universitet är värt att titta på.

https://youtu.be/unb36zxOoo0?si=uFuFSm_4S0Qh7pJw

SVT bjuder också nedan på ett reportage som tydligt förmedlar budskapet: En ny världsordning växer snabbt fram. Och den är Multipolär. En värld där det finns kraftfulla maktcentra i Peking, Washington, Bryssel och New Dehli. 

”Den gamla världsordningen kommer inte tillbaka.

Det slår Kanadas premiärminister Mark Carney fast under sitt tal vid World Economic Forum i Davos.

– De mellanstora länderna måste samarbeta, för om vi inte är med vid bordet kommer vi att hamna på menyn, säger han.

Världen befinner sig ”mitt i en spricka, inte en övergång”, menar premiärministern.

Det är nu upp till länder som Kanada och andra mellanstora stater att antingen sörja – eller blicka framåt.”

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mark-carney-om-den-nya-varldsordningen-vi-maste-agera-tillsammans

För att EU, och Bryssel, ska bli ett betydelsefullt maktcentra i en multipolär värld måste vi européer skärpa till oss och bli stolta Européer och stolta lokalinvånare inom EU. Vi har mycket att vara stolta över. Vi behöver dock bygga en bättre ”vi-känsla”. 

söndag 23 november 2025

EU behöver göra världen multipolär

Tre samhällssystem

Att USA skulle få vara ensam om total global dominans var självklart orimligt sett ur de allra flesta andra samhällens perspektiv. Att det enbart ska finnas två samhällssystem som konkurrerar med varandra är inte heller bra. Tre är ett bra tal för att människans värld ska bli som bäst. Tre starka samhällskrafter som har kraften att säkra balans mellan egna intressen. USA, Kina och ett samlat EU. För att EU ska bli mer samlat måste sannolikt Ungrarna välja ett mer EU vänligt styre annars bör de slängas tillbaka till rysk dominans. 

USA, cirka 350 miljoner invånare, är idag en skakig republik som kraftigt styrs av unionens rikaste människor. Inte minst deras valsystem talar tydligt om att det är så även om borgmästarvalet i New York nyligen visar att invånarna kan göra revolt när de fått nog av Demokraternas och Republikanernas politik. USAs kongress har 535 folkvalda ledamöter varav 100 senatorer och 435 kongressledamöter. Landets president har stor individuell makt, särskilt inom utrikespolitiken. 

Kina, cirka 1400 miljoner invånare, är i praktiken en enpartistat som är hårt styrd av Kommunistpartiet. Nationella folkkongressen är statens högsta och mäktigaste organ med runt 3000 delegater, med ett ständigt utskott på 150 personer. Bland de runt 100 miljoner medlemmarna i kommunistpartiet finns många maktfalanger. Man kan säga att de har flera partier inom sitt parti. Kinas författning garanterar invånarna många politiska och medborgerliga rättigheter. Samtidigt tolereras inte yttrandefrihet på det sätt som råder i västvärlden. En kinesisk president har mycket individuell makt både inhemskt och utomlands. Samtidigt är det ett maktpolitiskt system med balanserande krafter. 

EU, cirka 450 miljoner invånare, är en representativ demokrati. EUs röstberättigade medborgare väljer i direkta val representanter till Europaparlamentet. EU styrs demokratiskt genom ministerrådet och Europaparlamentet. Ministerrådet har 27 ledamöter, en folkvald ledare från varje medlemsland. Parlamentet har 720 ledamöter. Ordföranden för EU kommissionen är inte i närheten så mäktig som en president i USA eller Kina. 

EU måste bli mycket mer konkurrenskraftigt för att säkra en multipolär världsordning. En multipolär världsordning innebär en global maktstruktur med fler än en eller två stormakter med liknande styrkor. Givet hur Trump beter sig anser jag att en multipolär världsordning är bäst för världsfreden och ett rimligt rättvist handelsutbyte.

Yvonne Nilsson, Expressen, beskriver nedan en fajt mellan USa och Europa på högsta nivå. 

”USA:s högsta domstol hör vi ofta talas om i nyheterna. EU har också en högsta domstol, men den hör vi sällan ifrån. Lätt att missa, men i veckan mätte amerikansk och europeisk politik sina krafter i just denna domstol – i form av en fajt mellan det näst största bolaget världen, Amazon, och EU-kommissionen. Stridsäpplet var EU:s internetregler, som de amerikanska tech-jättarna avskyr och har bett president Trump tvinga EU att ta bort.”

”EU-lagar förbjuder i princip allt på internet som är förbjudet i verkligheten. Att sälja narkotika, vapen, stödja terrorism eller tipsa om smuggling, sprida sexövergrepp på barn, hot, hat och rasism…  Problemet för tech-jättarna är att de internetaktörer som anses stora nog att kunna utgöra en systemrisk tvingas att snabbt plocka bort illegalt materiel från sina plattformar. EU har lagt den bördan på plattformar som har mer än 45 miljoner användare, vilket motsvarar 10 procent av EU:s befolkning. Amazon har 181 miljoner EU-användare.”

”Yttrandefriheten är inte absolut i Europa, påminner domstolen (terrorism, övergrepp på barn osv…). Och era användare har enligt EU-lagarna frihet att välja att bli profilerade om de vill det.”

”Inför denna amerikanskt frejdiga syn på frihet, förtydligar domstolen i efterhand den europeiska samhällssyn som ligger bakom EU-lagarna: 

Friheter kan begränsas om det genuint tjänar allmänintresset eller behövs för att skydda en svagare part. Uppstår en målkonflikt så går samhällets och medborgarnas intressen före marknadens.”

”I Europa ses konsumenter som en svagare part gentemot stora bolag. Till exempel gentemot världens näst största bolag som årligen tjänar dubbelt så mycket som hela landet Nederländerna. Och därför förlorade Amazon målet.”

https://www.expressen.se/ledare/ylva-nilsson/dagen-da-europa-krossade-amazon/

Jag gillar att den Europeiska demokratin står på de enskilda invånarnas sida! Jag vill att EU går all-in på Mario Draghis konkurrensagenda!