Jakten på rika
Om det nu skulle bli så katastrofalt att Sverige skulle få en S, V och MP regering är landets välstånd i ordentlig fara. Vare sig V eller MP lämpar sig att ingå i regeringar. De är ofta helt ekonomiskt oansvariga. På individnivå finns det mycket kompetenta och bra personer inom dessa partier men som grupp går de nästan alltid fel. Om man ger sig på ISK som sparform gör man ett stort misstag, särskilt om man sätter högre skatt på mindre sparande än säg 10 miljoner kronor. Och att sätta en miljardärsskuld är extremt korkat då det med mycket stor sannolikhet blir som när "Pomperipossa-skatten" infördes i Sverige och väldigt många som hade höga inkomster lämnade landet. Då var det mycket svårare än idag att lämna ett land.
Lite högre skatt på ISK över 10 miljoner kan väl vara acceptabelt för att hantera alla avundsjuka i landet Sverige. Och varför inte återinföra fastighetsskatten på privat boende som överstiger 10 miljoner kronor? En låg skatt men ändå en skatt som ändå gör att dem som vänster- och miljöpartister verkligen vill komma åt ändå får betala lite mer. Symboliskt kan det nog vara en bra kompromiss. Personligen tror jag att de rika skulle tåla det utan att det säger "tack och adjö".
Vad gäller förmögenhetsskatt så är det en dum idé. Låt de som har en förmögenhet jobba som de vill med sina tillgångar. Det som är rimligare är att som i nästan alla andra länder införa någon form av arvsskatt. Det är rimligt. Att ärva är inte något man själv gjort för att ha rätt till. Precis som med ISK kan man sätta gränsen till när arvsskatt kickar in till säg 10 miljoner kronor. Kanske skulle det leda till att vi även i Sverige får som i USA att de rika sätter mycket av sina förmögenheter i stiftelser som ska göra samhällsnytta på olika sätt. En sådan stiftelse som gjort underverk för svenskarna är Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.
Nedan Di-artikel om riskerna för att förmögenhetsskatten återinförs är läsvärd. En förmögenhetsskatt är dum. Om nu sossarna åter får makten hoppas jag de inser det. En arvsskatt på arv över säg 50 miljoner kronor tycker jag är rimlig. Bara 31% av jordens länder har 0 arvsskatt.
"Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill införa en ”miljardärsskatt”. Socialdemokraterna vill något liknande, och anger att ”de allra mest förmögna ska bidra mer”. Det som ligger närmast till hands för S är att återinföra den så kallade avtrappningen av jobbskatteavdraget, en åtgärd som var i kraft under några år och som höjde den högsta marginalskatten med 3 procentenheter. "
https://www.di.se/ledare/ny-formogenhetsskatt-en-risk-att-ta-pa-allvar/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar