söndag 21 juni 2026

Plugga och arbeta

Relativ fattigdom

Relativ fattigdom finns. Det betyder till exempel att de svenskar som är ekonomisk medelklass på Söder i Stockholm inte kan göra samma saker som miljardärerna i Djursholm. Eller att ensamstående med barn och låg lön i Gottsunda inte kan göra samma saker som ett par som är medelinkomsttagare med två barn som bor i Löten. Relativitet är normalt. Allt är relativt. Särskilt i en ständigt föränderlig värld. 

Jag föddes in i en relativt fattig tillvaro. Mina föräldrar var unga och pluggade så ekonomin var mycket begränsad. Till skillnad från många klasskamrater hade vi under min barndom varken sommarstuga eller båt. Stora delar av sommarloven var hemma. Oftast en till två veckor på besök hos mor- och farföräldrar. Utlandsresor var det inte tal om förrän i lite högre ålder då campingsemestrar i tält ägde rum i Sverige och till svenska grannländer. Efter studierna har mina föräldrar alltid jobbat. Länge var vi dock relativt fattiga. Det gick dock ingen nöd på oss. Viktigast av allt var att veta att om man skötte skolan bra och jobbade hårt kunde möjligheterna i livet kraftigt förändras till det bättre. Rättvisan med en jämlik skola och möjligheten att jobba sig mot en bättre tillvaro är det viktigaste. 

Det är vare sig viktigt eller rättvist att alla ska ha det lika. Att vissa föds in i relativ fattigdom eller relativ rikedom är som det är. Det viktiga är att vi trovärdigt kan ändra vår lott från fattig till rik, från rik till fattig, genom våra vägval och hårt arbete. I Sverige är till exempel miljardären Erik Selin ett bra exempel. Uppväxt i ett vanligt medelklasshem på Hisingen/Göteborg som kämpat sig hårt fram som ”fastighetskung”. 

Karl Rydå, UNT ledare, har både rätt och fel i nedan ledare. Livet är inte rättvist. Vi väljer inte i vilket sammanhang vi föds in i. Få människor säger emot det. Det är därför de kompensatoriska rättviseplattformarna måste vara en jämlik skola och jämlika lagar som gäller alla utan undantag. Att invandringen till Sverige i modern tid inneburit en kraftigt ökad relativ fattigdom är rikspolitikernas fel. Skyll inte på enskilda människor att de försöker få ett bättre liv. Det ska alltid löna sig att jobba jämfört med att leva på bidrag. Politiken måste jobba i båda änder. En politik som leder till ett stort utbud av finansierade arbetstillfällen samt ett system som motiverar bidragsberoende att bli självförsörjande. Barnen får vi stötta genom mycket billig kollektivtrafik, starkt subventionerade fritidsaktiviteter och extra resurser i skolorna. 

Här går den nuvarande regeringen vilse. Man talar om ett bidragstak i stället för att, på riktigt, diskutera hur fler kan gå från bidrag till arbete. Och, vilket är minst lika viktigt, hur de som redan arbetar kan få behålla mer pengar i plånboken. Det man måste förstå är att fattigdom handlar om mer än att ha mat i magen och hela kläder. Den som är fattig vet att den är det. Det mentala och sociala utanförskap som följer av relativ fattigdom är på riktigt – och det borde vara högsta prioritet att bekämpa det. Alldeles särskilt så här i semestertider.”

https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/for-manga-barn-sommarlovet-den-varsta-tiden-pa-aret/rgoevnxj

Det viktigaste för våra relativt fattiga är att de upplever att skolans kvalité, tillgängligheten till sjukvården och möjligheterna på arbetsmarknaden som rimligt rättvist. Och att alla är jämlika inför lagarna, utan undantag. Inget annat land i världen tar så generöst hand om sina relativt fattiga som Sverige. Det har onekligen bidragit till att många invandrare sökt sig hit. 

Uppsala behöver ett nytt politiskt styre, så är det. Den nuvarande klarar inte av att driva en politik som är långsiktigt socialt-, ekologiskt- och ekonomiskt hållbar. Samtidigt är det fantastiskt att Uppsala upplevs som en av världens bästa platser att bo på. Kan lyckoindex presenterat i UNT tolkas på annat sätt? För att vi ska fortsätta att vara lyckliga måste spårvägsprojektet stoppas och integrationen kraftigt förbättras. Relativt de flesta på jorden anses vi Uppsalabor vara bland de lyckligaste stadsborna i världen. Heja Uppsala! 

I studien är det sex teman som undersökts. Det första är invånarna, om de till exempel har tillgång till högre utbildning och om det finns bostäder till rimligt pris. Den andra är styre, där exempelvis röstningsfrekvens i val tas upp. Den tredje kategorin är miljö, den fjärde är ekonomi, den femte är hälsa och slutligen rörlighet.”

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/uppsala-fjarde-lyckligaste-staden-i-varlden/r0ed1dpj


lördag 20 juni 2026

Paradigmskiftets konsekvenser

Industrirevolutioner

Människan utvecklas ständigt. Nu fortare än någonsin tidigare. Jag gillar tempot. Det gör långt ifrån alla. Om Sverige och det svenska folket ska fortsätta att ha ett högt generellt välstånd måste dock många fler anpassa sig till den nya världen fortare. När den förstå industriella revolutionen började med "Spinning Jenny" som ersatte många som sydde kläder och annat försökte de sabotera dessa nya maskiner för att försvara sina jobb. Det var en dålig lösning. Att motverka det som sker globalt innebär bara att man försämrar sina möjligheter att kunna bli en del av det nya som växer fram. De som tar till sig det nya vinner. De som inte tar till sig det nya och hittar vägar framåt utifrån det förlorar.

Nedan debattartikel i Di är läsvärd. Och i The Economist varnar de för ”AI job apocalypse”. Nu gäller återigen Darwins läror, ”anpassa dig eller förlora”.

AI-agenten Hubert rekryterar personalen. AI-chefen Mona leder verksamheten. Medarbetarna är mätetal. Välkommen till den meningslösa arbetsplatsen som fylls med teknik och töms på människor, skriver Alexander Löfgren, KTH.”

https://www.di.se/debatt/det-varas-for-den-meningslosa-arbetsplatsen/

På tal om paradigmskiften, team Netanyahu och deras alla grova brott verkar nu även få team Trump att vända dem ryggen. Om USA skulle göra det har team Netanyahu tveklöst försatt sitt folk i en existensiell situation. Det är dags att ställa Netanyahu inför rätta i Haag! Nedan reportage i CNN är spektakulärt.

“Donald J. Trump is the only head of state in the entire world who is sympathetic to the nation of Israel at this moment in time,” Vance said at a press briefing Thursday. “And he happens to be the head of state of the world’s superpower. If I was in the cabinet of the Israeli government, I might not be attacking the only powerful ally that I have anywhere left in the entire world.””

https://edition.cnn.com/2026/06/19/politics/vances-israel-trump-break-iran

FNs statistik visar att team Netanyahu leder den stat som dödar flest barn. Som sagt, det är dags för Netanyahu att ställas inför domstolen i Haag. Det kan bli startskottet för att världen återgår till lite globala spelregler. Nedan FN rapport är en sorglig läsning.

For the first time, Government forces were the main perpetrators of grave violations against children, particularly killing and maiming, attacks on schools and hospitals, and denial of humanitarian access.”

The situations with the highest levels of violations were the Occupied Palestinian Territory and Israel, the Democratic Republic of the Congo, Nigeria, Myanmar and Somalia.”

https://news.un.org/en/story/2026/06/1167747


fredag 19 juni 2026

Norden leder vägen

Ett Norden som visar EU vägen mot 2100-talet

Idag är det midsommarafton och i Europas nordliga delar firas det mer eller mindre. Nordens folk har en lång och på många sätt gemensam historia. Ländernas kulturer och samhälluppbyggnad är liknande. Ja, de nordiska länderna har på många sätt byggt upp sina kulturer på liknande sätt. Samtidigt finns tydliga särskillnader som det är klokt att respektera. Många svenska näringslivsinvesteringar i andra nordiska länder har misslyckats på grund av okunskapen om dessa skillnader. Så viktigt är det att förstå sig på kulturella skillnader, och olika platsers maktstrukturer.

Samtliga nordiska länder är extremt framgångsrika i att inte ha massfattigdom och bra utbildningssystem för alla sina invånare. Alla mörka månader, och månader av kyla, har sannolikt gjort att vi historiskt jobbat hårdare än många andra. Våra årstider är fostrande och på många sätt fantastiska. Norden är på många sätt fantastiskt. Nu vänder ljuset och mörkret återvänder. Nordens klimat visar oss naturens fantastiska kraft. Grönskan kommer, grönskan dör, grönskan återvänder och återkommande visar naturen tydligt att även vi människor är en del av den. Vi lever, vi upplever olika livsfaser och vi dör. Och än så länge föds nya generationer som lär av de tidigare samtidigt som de utvecklar på nya sätt. Fantastiskt.

Det nordiska samarbetet måste stärkas. För mänsklighetens skull. Våra samhällsbyggen är de mest framgångsrika i världen. De mest rättvisa och fulla av individuella möjligheter. Och vårt vikingaarv har på många sätt lärt oss att respektera naturens krafter, utnyttja dem samt leva med dem och inte emot dem.

Gunnar Wetterberg, krönikör i Expressen, skriver mycket läsvärt nedan. Jag håller med, Norden skulle utvecklas mycket bättre om vi stärker vårt samarbete ännu mer. Norden borde bli en starkare union inom unionen (även om Island och Norge inte är med i EU). Bara så kan vi bli en starkare förhandlingspart med till exempel Tyskland och Frankrike. 

"Om Norden blev en union skulle de 25 miljonerna invånare bli en av världens 10–12 största ekonomier – det skulle ge näringslivet en bredare bas, medborgarna en vidare arbetsmarknad, och tillsammans skulle Norden väga tungt i den internationella handels- och säkerhetspolitiken."

"För några veckor sedan togs ett ännu mer spännande steg. Tjugofem stora nordiska företag grundade Nordic Compass Group för att ”skapa marknader, sätta standarder och driva innovation” i ”kritiska sektorer” – till en början kring kapitalmarknader, energi, försvar och ”deep tech”."

"Nordic Compass förstärker bilden. I dag är det näringslivet som driver den nordiska integrationen, långt mer framsynt än de politiska aktörerna. Men staternas oförmåga är ett svaghetstecken. Makten över gränser, lagar och institutioner kan inte lämnas därhän, om samarbetet ska bli riktigt framgångsrikt."

"Staterna skapar ramar och förutsättningar – det är hög tid att de återtar ansvaret för att samla och driva Norden framåt." 

"När det gäller förhållandet mellan EU och Norden intar Nordic Compass den enda rimliga hållningen. De nordiska länderna kan gå snabbare fram än unionen förmår – därmed kan Norden bidra till EU:s förnyelse och konkurrenskraft."

https://www.expressen.se/ledare/gunnar-wetterberg/en-nordisk-union-skulle-bli-en-energikick-for-eu/

Glad midsommar! 

torsdag 18 juni 2026

Ett rysarprojekt

En hotad hållbarhet

Igår genomförde Uppsalas kommunstyrelse en årlig riskbedömning för sin verksamhet. Det finns gott om verksamhetsrisker som ska värderas och de viktigaste att hanteras ska tydligt prioriteras. Om vi bortser ifrån cyberattacker och kampen mot välfärdsbrott är den i särklass största risken nu spårvägsprojektet och bygget av ett nytt Resecentrum. De ekonomiska riskerna är stora. På toppen av det finns långvariga risker med dålig framkomlighet. Att det på toppen av detta också pågår domstolsprocesser som tveklöst kan sätta stopp för delar av byggplanerna gör dessa risker till extremt stora. Det struntar Liberalerna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna i. Till varje pris tycker dessa partier som har ett avtal om stadsbyggnadspolitiken tillsammans. Och i Region Uppsala driver Centerpartiet, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna hårt framåt. Vi Uppsalabor, i hela länet, kommer att betala det höga priset. 

I GP skriver Theodor Coppen en i sammanhanget läsvärd artikel. Valen till Uppsala kommunfullmäktige och Region Uppsala blir sista chansen 

Till sist kommer stationen under Korsvägen förhoppningsvis att färdigställas. Det schweiziska bolaget Implenia ska ersätta byggbolaget NCC. Förseningen av Västlänken är ett fiasko för Trafikverket. Förseningen har inneburit stora kostnader för staden, som har spärrats av och begränsats på grund av byggarbetsplatserna.”

”Frågan är egentligen om det kunde ha blivit så annorlunda. Det finns gott om exempel på stora europeiska infrastrukturprojekt där notan och byggtiden har sprungit iväg. Värst är nog Berlin Brandenburg Airport, där kostnaden gick från två till sju miljarder euro. Ett annat närliggande exempel är Stuttgart 21, en ny underjordisk centralstation som blev mer än dubbelt så dyr som planerat. Samma historia utspelar sig på närmare håll, på andra sidan landet, i Stockholm, där planen på att bygga om Slussen har gått över budget med miljarder.”

https://www.gp.se/ledare/korsvagen-visar-att-sverige-blivit-samre-pa-att-bygga.8b52aac2-74a5-45c5-901f-60086467ecee

Rädda oss Uppsalabor från byggprojekt som kommer att ekonomiskt haverera. Rösta på UP i både Uppsala kommun och i Region Uppsala. Om du vill se en politik som balanserar social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet, rösta på UP. 

Och team Trumps krig mot Iran blev bara ett stort misslyckande för jordens fattiga och för USAs skattebetalare. Och för iranierna väntar fortsatt förtryck, kanske ännu värre än förr. 

https://edition.cnn.com/2026/06/17/politics/how-to-read-us-iran-agreement-mcgurk-analysis

https://www.bbc.com/news/videos/cgqjv5w2dg1o

onsdag 17 juni 2026

Dumheter är dumheter

Kloka avregleringar

Sverige och övriga EU måste avregleras kraftigt. Med det sagt måste det göras snabbt men också klokt. Vi får aldrig äventyra kampen mot lurendrejare och grovt kriminella, en kamp som alltid måste vara prioriterad. Ett samhälle som tas över av kriminella blir ett värdelöst samhälle för de flesta. 

Okloka privatiseringar, och naiva förhållningssätt till företagande, har kostat svenska skattebetalare massor de senaste 30 åren. Det har varit drivet av stark ideologisk övertygelse och okunniga som så snabbt som möjligt drivit igenom avregleringar och utförsäljningar. Att avreglera och konkurrensutsätta så mycket som möjligt är extremt viktigt för att bevara svensk konkurrenskraft och för att få så mycket för våra skattepengar som möjligt. Med det sagt, det måste göras professionellt och med allmänintresset framför ögonen. I den världen får särintressen stort utrymme och det är positivt då det är det som med rimliga regler leder till ständig utveckling.

Nedan ledare i Expressen är viktig att ta på största allvar. Vi får inte tillåta politiska partier vara så ideologiskt naiva att de inte fattar att det krävs ordentliga hinder som gör det svårare att begå grova brott. Det är viktigt för oss som enskilda invånare men också för seriösa företagare. Det ska inte gå att ständigt ändra sitt namn. Det ska inte vara för billigt att starta ett aktiebolag. 

"Under Reinfeldts tid sänktes det från 100 000 till 50 000 kronor. När Magdalena Andersson var statsminister, och samarbetade med Centern, halverades kapitalkravet ytterligare. Trots invändningar från bland andra Ekobrottsmyndigheten, som fruktade att proffsbedragare skulle få ännu bättre affärsmöjligheter. Starta billigt, fuska som fanken och låta bolaget gå i putten."

"Antalet aktiebolag har ökat från 600 000 till 800 000 efter lagändringen 2020. Nästan alla nya företag väljer att starta med minimibeloppet. Samtidigt har anmälningarna om misstänkta ekobrott ökat, och mer än hälften av larmen kommer från konkursförvaltare." 

https://www.expressen.se/ledare/strommer-maste-granska-aktiebolagen-fiffel-och-bag/

Att Israel har en stor påverkan på Vitahuset är ställt utom allt rimligt tvivel. Frågan är om team Netanyahu utnyttjat det på tok för mycket nu? Nedan artikel i Aftonbladet är läsvärd. Även om Israel i strid med internationella regler skaffat kärnvapen blir det lilla landet extremt mycket fattigare om USAs stöd kraftigt minskar. Det israeliska folket behöver något mycket bättre än Netanyahu som ledare. De behöver en ny klok liknande Yitzhak Rabin under hans sista år i livet innan han mördades av en extremistisrael.  

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/8pEq3r/mellanosterns-framtid-hanger-pa-donald-trump

tisdag 16 juni 2026

Tydlig rollfördelning

Fokus på kärnverksamheterna

Om offentlig sektor helt fokuserar på sina kärnuppgifter stärks hela Sverige. Byråkratin måste kraftigt minskas så att befintliga resurser kan läggas på kärnverksamheternas operativa verksamheter. Med rätt politiskt ledarskap går det. 

En kärnuppgift för kommunen och regionen i Uppsala är att sköta upphandling och kontraktsuppföljning professionellt. Allt som kommunen och regionen upphandlar ska skötas professionellt. Och allt som bättre kan skötas av konkurrerande företag som inte tillhör offentliga kärnverksamheter ska upphandlas. Och all kärnverksamhet som inte är myndighetsutövning ska till minst 50% av behovet upphandlas om det finns konkurrerande alternativ. Tyvärr är inte detta självklart eftersom vissa partier har ideologiska hinder för detta som borde vara självklart. 

Nedan ledare i UNT av Rudström är läsvärd i sammanhanget. 

I vintras presenterade regeringen en lagrådsremiss med förslag på ”nya bestämmelser om säljverksamhet som bedrivs av offentliga aktörer”. Stat, region och kommun ska inte på ett otillbörligt sätt konkurrera med privata företag. Det ska regelbundet ske utvärderingar och uppföljningar av olika verksamheter och Konkurrensverket blir tillsynsmyndighet. Det kommer fortfarande att vara svårt att sätta gränser i många fall. Det viktiga är att företagare kan väcka frågan, att det här med konkurrens diskuteras mer och att politiker får öva mer på sin magkänsla. Om det känns fel, som i fallet med filmstudion i Uppsala, då är bäst att dra öronen åt sig och lägga energin på skolan, vården och omsorgen i stället.”

https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/mitt-tips-tank-som-erik-pelling/rky2y1xj

Nyligen testades partierna i Uppsala kommun om hur de ser på ovan. Utvecklingspartiet demokraterna, UP, drev på för att kommunen ska sluta att erbjuda vigslar och begravningar. Som vanligt talar många partier med kluven tunga. Att prata om att allt som kan göras av privata och ideella verksamheter i konkurrens också ska göras av dem räcker inte. De stöttade inte UPs skarpa förslag. Det räcker att kommunen informerar om vår de som vill gifta sig borgerligt kan hitta av Länsstyrelsen godkända vigselförrättare. Det räcker med att kommunen följer Begravningslagen men helt hänvisar till marknaden att lösa uppgifterna. 

Och Region Uppsala tycks nu ha upphandlat spårvagnar. Centerpartiet, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna leder upphandlingen och många fler partier i Region Uppsala har stöttat idiotin. Tidernas största slöseri i Uppsala fortsätter. Upphandlingen överklagas sannolikt och då går det fortfarande att byta ut Regionstyret och stoppa upphandlingen. Kärnverksamheterna går mot tuffa tider om inte styret byts ut. 

Ständigt lärande

Lära av de bästa

Det är alltid klokt att lära av de bästa. I allt större utsträckning finns de bästa i Kina. Samtidigt är Kina inte ett lätt land att samarbeta med. För små länder är länder som Kina och USA för stora för att små länder ska vara riktigt intressanta för dem om de små inte har ett stort strategiskt värde. För små länder är samarbeten som EU extremt viktiga av många skäl. Inte minst för att tillsammans med övriga EU-länder kunna balansera USAs och Kinas stora krafter. Den som vill förstå hur tufft det är att försöka vara en liten egen kraft kan studera hur Storbritannien kraschat efter sitt utträde ur EU. De är runt sju gånger större än Sverige räknat i befolkning. 70 miljoner invånare. Det räcker inte om man vill ta del av ett alla fördelar som en samling av nationer kan erbjuda. Att EU måste avgränsas i betydligt större utsträckning är något annat. 

Genom strategiska samarbeten kan vi svenskar navigera framgångsrikt i världen. 

PM Nilsson är rätt ute i nedan Di krönika. Smarta fordonsföretag samarbetar med företag i Kina. Han missar dock att det främst är mjukvaran som gör deras elbilar så konkurrenskraftiga. 

I väst är det vanligt att förklara den kinesiska konkurrenskraften med att kinesiska fordonstillverkare får subventioner. Det är till viss del sant. Men en färsk rapport från amerikanska Rhodium Group, ”Why Are Chinese EVs So Cheap?”, visar att förklaringen är långt mer oroande.”

https://www.di.se/ledare/darfor-vinner-kinas-elbilar/

Jakob Wallenberg, stark ägarrepresentant och ordförande i Svenskt Näringsliv, företräder tydligt affärsintressen. I nedan lördagsintervju i SR/P1 är han positivt tydlig om att Sverige ska sträva efter goda relationer med alla. Att måla in sig i hörn är sällan en god strategi. 

”På en högre nivå har vi ju en geopolitisk situation med friktion mellan USA och Kina, ett EU som letar sin roll i det här sammanhanget. Vi kommer från en era av globalisering när vi skulle ut och resa i världen och företag skulle resa över gränser, nya marknader, tillväxt, till en situation med ökad protektionism och tullar, som vi ofta talar om. Sammantaget så betyder det här att vi går ifrån en tid när man visste ungefär hur saker och ting fungerade, förutsägbarhet, till en tid när det är stor oförutsägbarhet och det är svårt att fatta långsiktiga beslut”, säger Jacob Wallenberg."

"”Det viktiga är att EU mejslar ut en ny strategi i sitt förhållande till USA. Det ska vara en djup relation, men vi måste stå upp raka i ryggen och stå för våra värderingar, etc. Samma sak vad gäller Kina. Där har vi historiskt stått lite i skuggan av USA och gjort ganska mycket som de har gjort. Det tycker jag uppenbarligen inte att vi ska göra idag utan vi måste mejsla ut våra egna tankar i och kring relationen med Kina. Så att EU har väldigt hög grad att, inom citationstecken, ännu mer ta hand om sig själv” säger Jacob Wallenberg."

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2822732

Livet ska vara en stund fylld av ständigt lärande. Vi européer ska dock inte bara lära av amerikaner och kineser. Vi måste bli så bra att vi återigen inom vissa områden kan vara dem som lär människor på andra kontinenter.