tisdag 23 juni 2026

När kommer nästa smäll

Sedelpressarnas effekt och AIs möjligheter

Nu är det ett tag sedan vi hade en ordentlig nedgång på världens börser. Smällarna besöker oss återkommande. Ett av skälen till att vi inte haft någon under ett tag är sannolikt för att amerikanerna kraftigt lever över sin grundläggande förmåga genom ständiga, och enorma, budgetunderskott. Kontrollen över dollarn, den enda världsvalutan,  har hittills gjort det möjligt. Nu introduceras tre extrema börsintroduktioner. SpaceX slog tidigare introduktionsrekord och två enorma ytterligare introduktioner väntar. SpaceX, OpenAI och Anthropics introduktioner på börsen är enorma. Håll i hatten! Snart måste en korrigering komma.

Att påven gått ut och aktivt varnat för AI spelar mindre roll för kommande börskorrigeringar. AI teknologin är extremt kraftfull men den rättfärdigar inte många av de aktievärderingar som vi nu bjuds på. Värderingar inte minst drivna av globala fonder som byggt in i sin placeringsstrategi att köpa aktier i bolag med en viss värdering. 

https://www.bbc.com/audio/play/w3ct8m8s

En sak är helt säker, utvecklingen går våldsamt fort nu eftersom AI-modellerna och datatillgångarna allt mer börjar leva sina egna liv. Nedan varning, BBC reportage, med en av Anthropics grundare är intressant. Han vill sälja Anthropics plattform och får mycket uppmärksamhet. Det får han när han varnar. I Almedalen 2026 är AI teman de hetaste. En sak är helt säker. AI kommer kraftigt att förändra våra samhällen. Jag har sagt det förr. Jag säger det igen. Politiken måste på EU nivå sätta nya skattesystem anpassade till en ny digital tidsålder. Massor av mänskliga resurser kan nu styras om till yrken där mänskliga kontakter är centrala. Enligt flera värdefulla AI seminarier kommer de kraftiga effekterna av AI verktyg mycket snart. Inte minst Klarna visar hur fort det går. 

Anthropic co-founder Jack Clark has called for the ability to slow progression of artificial intelligence (AI), warning the technology is nearing a point where it could develop without human input.”

https://www.bbc.com/news/articles/cx2124z7g45o

En tidigare FED-chef och finansminister i USA lyfter ett varnande finger, "USA kan vara påväg mot hyperinflation". Det är tyvärr inte osannolikt trots att de kan styra sin dollar på många sätt. Den extrema skuldbörda USA bär på är inte hållbar. Mer och mer av statens utgifter är bara räntekostnader. Precis som Uppsalas styre har inte Trump tillräcklig respekt för vad en hög skuldtyngd i praktiken får för effekter. 

https://www.forbes.com/sites/digital-assets/2026/04/16/former-fed-chair-issues-shock-hyperinflation-us-dollar-warning-fueling-huge-bitcoin-price-predictions/

Nedan en bra beskrivning av vad hyperinflation är.

https://www.clevelandfed.org/collections/video/2023/video-20230206-what-is-hyperflation

Efter smällar i våra ekonomier följer några års trist tid MEN därefter brukar det bli väldigt roligt igen! Nu är tid att kraftigt minska byråkratin inom offentlig sektor och att kraftigt effektivisera myndighetsprocesser med hjälp av AI! 


måndag 22 juni 2026

Ett väst i kris

Ledarskapskris efter ledarskapskris

Varför kan inte västvärlden få ihop sin agenda mot en ny tid där en stor majoritet människor känner att de får det bättre? En tid där människor känner sig trygga och positiva. En agenda som bjuder på en inkluderande positiv resa framåt. Framåt och tillsammans där demokratierna åter stärks. där krig är mycket ovanliga, där fattigdomen åter minskar runt om på vår jord och där en prisvärd energitillgång inte längre kräver oljan. En värld där också allt fler äldre klarar att få nödvändig omsorg och vård bland annat med hjälp av modern säker teknologi. 

Att västvärlden har kris märks inte minst i Storbritannien och i USA. Dessa länder var länge drivkraften i västs utveckling av världen. Nu har dessa två länder återkommande ledarskapsproblem. USA har en president som till exempel inte fattar att om det ska bli en "deal" om fred med Iran så måste han sluta göra sina hotfulla utspel på sociala medier. Var tyst tills en "deal" är klar! Och Demokraterna i USA lyckas inte få fram en ledare som kan samla dem och vinna en majoritet av folkets förtroende. 

I Storbritannien är det kaoset inom både Labour och Tory. Inom Labour fick först Jeremy Corbyn sparken och nu ryker Keir Starmer. 2015 avgick Labourledaren Ed Miliband efter en valförlust. Tre partiledare på drygt tio år. Och om Nigel Farange, partiledare för Reform UK får makten kommer Storbritannien köra ännu mer ner i diket. För många britter vägrar inse att de inte längre är en stormakt utan måste liera sig nära någon som de tillsammans med kan vara en global stormakt. En part som inte bara USA och Kina kör över.

Inom Torys började kaoset när många tyvärr inte insåg hur illa det skulle bli när Storbritannien lämnade EU. Efter att David Cameron utlyste EU omröstningen och avgick som premiärminister har det varit fritt fall inom Storbritanniens politik. Cameron representerade Torys och efterföljdes under en kort tid av Theresa May, Boris Johnson, Liz Truss och Rishi Sunak. Alla för Torys.... Och alla dessa premiärministrar har avgått sedan Cameron avgick år 2016. Nu heter ledaren för Torys i Storbritannien Kemi Badenoch. Fem misslyckade Toryledare på bara 10 år..... Kan samhällskrisen beskrivas tydligare än såhär?

Nästa år har jag varit ledare för Utvecklingspartiet demokraterna i åtta år och avgår i linje med våra stadgar och medlemmarna väljer någon ny som kan axla partiutvecklingsarbetet och ledarskapet framåt i max 8 nya år. Det är en bra demokratisk ordning. 

Varför är det så svårt för USA, Storbritannien och även Sverige att välja högsta ledare i kommuner, regioner och nationer som kan inge mer hopp åt dem de ska företräda? Ledare som också pragmatiskt kan se till att lösa uppenbara problem och leda vägen mot det nya. Den politiska klassen i många västländer har tappat kontakten och känslan för dem de ska företräda. Då fungerar inte en demokrati. Och många av dem som inte är broilers, som Trump, fattar inte att de måste vara betydligt mer diplomatiska om en "icke broiler agenda" ska vara framgångsrik. Sin vana trogen visar Trump även i nedan artikel i BBC hur extremt klumpig han är.

"Sir Keir Starmer is weighing up his political future as pressure grows on him to announce his resignation. It comes as cabinet ally Peter Kyle said the prime minister was considering "political realities" after Andy Burnham's victory in the Makerfield by-election last week cleared a path for him to challenge for the Labour leadership. In the wake of the result, the prime minister has faced fresh pleas from senior ministers to effectively make way for Burnham by setting out a timetable for his departure. And in a further blow to the embattled Labour leader, US President Donald Trump said Sir Keir "will resign as prime minister", as he attacked his record in office. In a social media post, Trump said Sir Keir had "failed badly" on immigration and energy policy, as he repeated his calls to "open North Sea oil".

https://www.bbc.com/news/articles/cn8k1my75gno

Jag är nu i Almedalen för sista gången innan jag avgår som partiledare för Utvecklingspartiet demokraterna. Även i västlandet Sverige är det sorgligt att se vilket svagt politiskt landskap vi har. Mitt fokus är nu på att bygga UPs nya politiska ledarskap i kommunen och därutöver försöka erbjuda UPs sakpolitik till Uppsalaborna i hela Uppsala län kopplat till Regionfullmäktige. Mitt kunskapsfokus i Almedalen är sjukvården, kollektivtrafiken, integrationen och AI-möjligheterna. 

Rektor Tomas i Uppsala har mycket att lära västvärldens vilsna politiska ledare. Nedan ledare i UNT om rektorn ger några enkla tips om vad som krävs för framgång i ett komplext ledarskap. 

https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/rektor-tomas-har-ingen-trollformel/lzd8yvgr

Minst tre nya partier försöker komma in i Uppsalas kommun- och regionfullmäktige. Jag älskar engagemanget och vet hur tidskrävande det är för att lyckas. Uppsala behöver fler livserfarna från riktigt arbetsliv in i politiken, inte pratkvarnar som går från parti till parti. Valen 2026 kommer att bli stökiga. På många sätt lever vi i en tid som rörig och sökande. Rösta UP. UP har stor framtidstro och erbjuder en tydlig positiv väg framåt. Och UP har politikerna som kan få jobbet som krävs gjort. 

söndag 21 juni 2026

Plugga och arbeta

Relativ fattigdom

Relativ fattigdom finns. Det betyder till exempel att de svenskar som är ekonomisk medelklass på Söder i Stockholm inte kan göra samma saker som miljardärerna i Djursholm. Eller att ensamstående med barn och låg lön i Gottsunda inte kan göra samma saker som ett par som är medelinkomsttagare med två barn som bor i Löten. Relativitet är normalt. Allt är relativt. Särskilt i en ständigt föränderlig värld. 

Jag föddes in i en relativt fattig tillvaro. Mina föräldrar var unga och pluggade så ekonomin var mycket begränsad. Till skillnad från många klasskamrater hade vi under min barndom varken sommarstuga eller båt. Stora delar av sommarloven var hemma. Oftast en till två veckor på besök hos mor- och farföräldrar. Utlandsresor var det inte tal om förrän i lite högre ålder då campingsemestrar i tält ägde rum i Sverige och till svenska grannländer. Efter studierna har mina föräldrar alltid jobbat. Länge var vi dock relativt fattiga. Det gick dock ingen nöd på oss. Viktigast av allt var att veta att om man skötte skolan bra och jobbade hårt kunde möjligheterna i livet kraftigt förändras till det bättre. Rättvisan med en jämlik skola och möjligheten att jobba sig mot en bättre tillvaro är det viktigaste. 

Det är vare sig viktigt eller rättvist att alla ska ha det lika. Att vissa föds in i relativ fattigdom eller relativ rikedom är som det är. Det viktiga är att vi trovärdigt kan ändra vår lott från fattig till rik, från rik till fattig, genom våra vägval och hårt arbete. I Sverige är till exempel miljardären Erik Selin ett bra exempel. Uppväxt i ett vanligt medelklasshem på Hisingen/Göteborg som kämpat sig hårt fram som ”fastighetskung”. 

Karl Rydå, UNT ledare, har både rätt och fel i nedan ledare. Livet är inte rättvist. Vi väljer inte i vilket sammanhang vi föds in i. Få människor säger emot det. Det är därför de kompensatoriska rättviseplattformarna måste vara en jämlik skola och jämlika lagar som gäller alla utan undantag. Att invandringen till Sverige i modern tid inneburit en kraftigt ökad relativ fattigdom är rikspolitikernas fel. Skyll inte på enskilda människor att de försöker få ett bättre liv. Det ska alltid löna sig att jobba jämfört med att leva på bidrag. Politiken måste jobba i båda änder. En politik som leder till ett stort utbud av finansierade arbetstillfällen samt ett system som motiverar bidragsberoende att bli självförsörjande. Barnen får vi stötta genom mycket billig kollektivtrafik, starkt subventionerade fritidsaktiviteter och extra resurser i skolorna. 

Här går den nuvarande regeringen vilse. Man talar om ett bidragstak i stället för att, på riktigt, diskutera hur fler kan gå från bidrag till arbete. Och, vilket är minst lika viktigt, hur de som redan arbetar kan få behålla mer pengar i plånboken. Det man måste förstå är att fattigdom handlar om mer än att ha mat i magen och hela kläder. Den som är fattig vet att den är det. Det mentala och sociala utanförskap som följer av relativ fattigdom är på riktigt – och det borde vara högsta prioritet att bekämpa det. Alldeles särskilt så här i semestertider.”

https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/for-manga-barn-sommarlovet-den-varsta-tiden-pa-aret/rgoevnxj

Det viktigaste för våra relativt fattiga är att de upplever att skolans kvalité, tillgängligheten till sjukvården och möjligheterna på arbetsmarknaden som rimligt rättvist. Och att alla är jämlika inför lagarna, utan undantag. Inget annat land i världen tar så generöst hand om sina relativt fattiga som Sverige. Det har onekligen bidragit till att många invandrare sökt sig hit. 

Uppsala behöver ett nytt politiskt styre, så är det. Den nuvarande klarar inte av att driva en politik som är långsiktigt socialt-, ekologiskt- och ekonomiskt hållbar. Samtidigt är det fantastiskt att Uppsala upplevs som en av världens bästa platser att bo på. Kan lyckoindex presenterat i UNT tolkas på annat sätt? För att vi ska fortsätta att vara lyckliga måste spårvägsprojektet stoppas och integrationen kraftigt förbättras. Relativt de flesta på jorden anses vi Uppsalabor vara bland de lyckligaste stadsborna i världen. Heja Uppsala! 

I studien är det sex teman som undersökts. Det första är invånarna, om de till exempel har tillgång till högre utbildning och om det finns bostäder till rimligt pris. Den andra är styre, där exempelvis röstningsfrekvens i val tas upp. Den tredje kategorin är miljö, den fjärde är ekonomi, den femte är hälsa och slutligen rörlighet.”

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/uppsala-fjarde-lyckligaste-staden-i-varlden/r0ed1dpj


lördag 20 juni 2026

Paradigmskiftets konsekvenser

Industrirevolutioner

Människan utvecklas ständigt. Nu fortare än någonsin tidigare. Jag gillar tempot. Det gör långt ifrån alla. Om Sverige och det svenska folket ska fortsätta att ha ett högt generellt välstånd måste dock många fler anpassa sig till den nya världen fortare. När den förstå industriella revolutionen började med "Spinning Jenny" som ersatte många som sydde kläder och annat försökte de sabotera dessa nya maskiner för att försvara sina jobb. Det var en dålig lösning. Att motverka det som sker globalt innebär bara att man försämrar sina möjligheter att kunna bli en del av det nya som växer fram. De som tar till sig det nya vinner. De som inte tar till sig det nya och hittar vägar framåt utifrån det förlorar.

Nedan debattartikel i Di är läsvärd. Och i The Economist varnar de för ”AI job apocalypse”. Nu gäller återigen Darwins läror, ”anpassa dig eller förlora”.

AI-agenten Hubert rekryterar personalen. AI-chefen Mona leder verksamheten. Medarbetarna är mätetal. Välkommen till den meningslösa arbetsplatsen som fylls med teknik och töms på människor, skriver Alexander Löfgren, KTH.”

https://www.di.se/debatt/det-varas-for-den-meningslosa-arbetsplatsen/

På tal om paradigmskiften, team Netanyahu och deras alla grova brott verkar nu även få team Trump att vända dem ryggen. Om USA skulle göra det har team Netanyahu tveklöst försatt sitt folk i en existensiell situation. Det är dags att ställa Netanyahu inför rätta i Haag! Nedan reportage i CNN är spektakulärt.

“Donald J. Trump is the only head of state in the entire world who is sympathetic to the nation of Israel at this moment in time,” Vance said at a press briefing Thursday. “And he happens to be the head of state of the world’s superpower. If I was in the cabinet of the Israeli government, I might not be attacking the only powerful ally that I have anywhere left in the entire world.””

https://edition.cnn.com/2026/06/19/politics/vances-israel-trump-break-iran

FNs statistik visar att team Netanyahu leder den stat som dödar flest barn. Som sagt, det är dags för Netanyahu att ställas inför domstolen i Haag. Det kan bli startskottet för att världen återgår till lite globala spelregler. Nedan FN rapport är en sorglig läsning.

For the first time, Government forces were the main perpetrators of grave violations against children, particularly killing and maiming, attacks on schools and hospitals, and denial of humanitarian access.”

The situations with the highest levels of violations were the Occupied Palestinian Territory and Israel, the Democratic Republic of the Congo, Nigeria, Myanmar and Somalia.”

https://news.un.org/en/story/2026/06/1167747


fredag 19 juni 2026

Norden leder vägen

Ett Norden som visar EU vägen mot 2100-talet

Idag är det midsommarafton och i Europas nordliga delar firas det mer eller mindre. Nordens folk har en lång och på många sätt gemensam historia. Ländernas kulturer och samhälluppbyggnad är liknande. Ja, de nordiska länderna har på många sätt byggt upp sina kulturer på liknande sätt. Samtidigt finns tydliga särskillnader som det är klokt att respektera. Många svenska näringslivsinvesteringar i andra nordiska länder har misslyckats på grund av okunskapen om dessa skillnader. Så viktigt är det att förstå sig på kulturella skillnader, och olika platsers maktstrukturer.

Samtliga nordiska länder är extremt framgångsrika i att inte ha massfattigdom och bra utbildningssystem för alla sina invånare. Alla mörka månader, och månader av kyla, har sannolikt gjort att vi historiskt jobbat hårdare än många andra. Våra årstider är fostrande och på många sätt fantastiska. Norden är på många sätt fantastiskt. Nu vänder ljuset och mörkret återvänder. Nordens klimat visar oss naturens fantastiska kraft. Grönskan kommer, grönskan dör, grönskan återvänder och återkommande visar naturen tydligt att även vi människor är en del av den. Vi lever, vi upplever olika livsfaser och vi dör. Och än så länge föds nya generationer som lär av de tidigare samtidigt som de utvecklar på nya sätt. Fantastiskt.

Det nordiska samarbetet måste stärkas. För mänsklighetens skull. Våra samhällsbyggen är de mest framgångsrika i världen. De mest rättvisa och fulla av individuella möjligheter. Och vårt vikingaarv har på många sätt lärt oss att respektera naturens krafter, utnyttja dem samt leva med dem och inte emot dem.

Gunnar Wetterberg, krönikör i Expressen, skriver mycket läsvärt nedan. Jag håller med, Norden skulle utvecklas mycket bättre om vi stärker vårt samarbete ännu mer. Norden borde bli en starkare union inom unionen (även om Island och Norge inte är med i EU). Bara så kan vi bli en starkare förhandlingspart med till exempel Tyskland och Frankrike. 

"Om Norden blev en union skulle de 25 miljonerna invånare bli en av världens 10–12 största ekonomier – det skulle ge näringslivet en bredare bas, medborgarna en vidare arbetsmarknad, och tillsammans skulle Norden väga tungt i den internationella handels- och säkerhetspolitiken."

"För några veckor sedan togs ett ännu mer spännande steg. Tjugofem stora nordiska företag grundade Nordic Compass Group för att ”skapa marknader, sätta standarder och driva innovation” i ”kritiska sektorer” – till en början kring kapitalmarknader, energi, försvar och ”deep tech”."

"Nordic Compass förstärker bilden. I dag är det näringslivet som driver den nordiska integrationen, långt mer framsynt än de politiska aktörerna. Men staternas oförmåga är ett svaghetstecken. Makten över gränser, lagar och institutioner kan inte lämnas därhän, om samarbetet ska bli riktigt framgångsrikt."

"Staterna skapar ramar och förutsättningar – det är hög tid att de återtar ansvaret för att samla och driva Norden framåt." 

"När det gäller förhållandet mellan EU och Norden intar Nordic Compass den enda rimliga hållningen. De nordiska länderna kan gå snabbare fram än unionen förmår – därmed kan Norden bidra till EU:s förnyelse och konkurrenskraft."

https://www.expressen.se/ledare/gunnar-wetterberg/en-nordisk-union-skulle-bli-en-energikick-for-eu/

Glad midsommar! 

torsdag 18 juni 2026

Ett rysarprojekt

En hotad hållbarhet

Igår genomförde Uppsalas kommunstyrelse en årlig riskbedömning för sin verksamhet. Det finns gott om verksamhetsrisker som ska värderas och de viktigaste att hanteras ska tydligt prioriteras. Om vi bortser ifrån cyberattacker och kampen mot välfärdsbrott är den i särklass största risken nu spårvägsprojektet och bygget av ett nytt Resecentrum. De ekonomiska riskerna är stora. På toppen av det finns långvariga risker med dålig framkomlighet. Att det på toppen av detta också pågår domstolsprocesser som tveklöst kan sätta stopp för delar av byggplanerna gör dessa risker till extremt stora. Det struntar Liberalerna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna i. Till varje pris tycker dessa partier som har ett avtal om stadsbyggnadspolitiken tillsammans. Och i Region Uppsala driver Centerpartiet, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna hårt framåt. Vi Uppsalabor, i hela länet, kommer att betala det höga priset. 

I GP skriver Theodor Coppen en i sammanhanget läsvärd artikel. Valen till Uppsala kommunfullmäktige och Region Uppsala blir sista chansen 

Till sist kommer stationen under Korsvägen förhoppningsvis att färdigställas. Det schweiziska bolaget Implenia ska ersätta byggbolaget NCC. Förseningen av Västlänken är ett fiasko för Trafikverket. Förseningen har inneburit stora kostnader för staden, som har spärrats av och begränsats på grund av byggarbetsplatserna.”

”Frågan är egentligen om det kunde ha blivit så annorlunda. Det finns gott om exempel på stora europeiska infrastrukturprojekt där notan och byggtiden har sprungit iväg. Värst är nog Berlin Brandenburg Airport, där kostnaden gick från två till sju miljarder euro. Ett annat närliggande exempel är Stuttgart 21, en ny underjordisk centralstation som blev mer än dubbelt så dyr som planerat. Samma historia utspelar sig på närmare håll, på andra sidan landet, i Stockholm, där planen på att bygga om Slussen har gått över budget med miljarder.”

https://www.gp.se/ledare/korsvagen-visar-att-sverige-blivit-samre-pa-att-bygga.8b52aac2-74a5-45c5-901f-60086467ecee

Rädda oss Uppsalabor från byggprojekt som kommer att ekonomiskt haverera. Rösta på UP i både Uppsala kommun och i Region Uppsala. Om du vill se en politik som balanserar social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet, rösta på UP. 

Och team Trumps krig mot Iran blev bara ett stort misslyckande för jordens fattiga och för USAs skattebetalare. Och för iranierna väntar fortsatt förtryck, kanske ännu värre än förr. 

https://edition.cnn.com/2026/06/17/politics/how-to-read-us-iran-agreement-mcgurk-analysis

https://www.bbc.com/news/videos/cgqjv5w2dg1o

onsdag 17 juni 2026

Dumheter är dumheter

Kloka avregleringar

Sverige och övriga EU måste avregleras kraftigt. Med det sagt måste det göras snabbt men också klokt. Vi får aldrig äventyra kampen mot lurendrejare och grovt kriminella, en kamp som alltid måste vara prioriterad. Ett samhälle som tas över av kriminella blir ett värdelöst samhälle för de flesta. 

Okloka privatiseringar, och naiva förhållningssätt till företagande, har kostat svenska skattebetalare massor de senaste 30 åren. Det har varit drivet av stark ideologisk övertygelse och okunniga som så snabbt som möjligt drivit igenom avregleringar och utförsäljningar. Att avreglera och konkurrensutsätta så mycket som möjligt är extremt viktigt för att bevara svensk konkurrenskraft och för att få så mycket för våra skattepengar som möjligt. Med det sagt, det måste göras professionellt och med allmänintresset framför ögonen. I den världen får särintressen stort utrymme och det är positivt då det är det som med rimliga regler leder till ständig utveckling.

Nedan ledare i Expressen är viktig att ta på största allvar. Vi får inte tillåta politiska partier vara så ideologiskt naiva att de inte fattar att det krävs ordentliga hinder som gör det svårare att begå grova brott. Det är viktigt för oss som enskilda invånare men också för seriösa företagare. Det ska inte gå att ständigt ändra sitt namn. Det ska inte vara för billigt att starta ett aktiebolag. 

"Under Reinfeldts tid sänktes det från 100 000 till 50 000 kronor. När Magdalena Andersson var statsminister, och samarbetade med Centern, halverades kapitalkravet ytterligare. Trots invändningar från bland andra Ekobrottsmyndigheten, som fruktade att proffsbedragare skulle få ännu bättre affärsmöjligheter. Starta billigt, fuska som fanken och låta bolaget gå i putten."

"Antalet aktiebolag har ökat från 600 000 till 800 000 efter lagändringen 2020. Nästan alla nya företag väljer att starta med minimibeloppet. Samtidigt har anmälningarna om misstänkta ekobrott ökat, och mer än hälften av larmen kommer från konkursförvaltare." 

https://www.expressen.se/ledare/strommer-maste-granska-aktiebolagen-fiffel-och-bag/

Att Israel har en stor påverkan på Vitahuset är ställt utom allt rimligt tvivel. Frågan är om team Netanyahu utnyttjat det på tok för mycket nu? Nedan artikel i Aftonbladet är läsvärd. Även om Israel i strid med internationella regler skaffat kärnvapen blir det lilla landet extremt mycket fattigare om USAs stöd kraftigt minskar. Det israeliska folket behöver något mycket bättre än Netanyahu som ledare. De behöver en ny klok liknande Yitzhak Rabin under hans sista år i livet innan han mördades av en extremistisrael.  

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/8pEq3r/mellanosterns-framtid-hanger-pa-donald-trump