lördag 27 juni 2026

Förmögenhetsskatt

Jakten på rika

Om det nu skulle bli så katastrofalt att Sverige skulle få en S, V och MP regering är landets välstånd i ordentlig fara. Vare sig V eller MP lämpar sig att ingå i regeringar. De är ofta helt ekonomiskt oansvariga. På individnivå finns det mycket kompetenta och bra personer inom dessa partier men som grupp går de nästan alltid fel. Om man ger sig på ISK som sparform gör man ett stort misstag, särskilt om man sätter högre skatt på mindre sparande än säg 10 miljoner kronor. Och att sätta en miljardärsskuld är extremt korkat då det med mycket stor sannolikhet blir som när "Pomperipossa-skatten" infördes i Sverige och väldigt många som hade höga inkomster lämnade landet. Då var det mycket svårare än idag att lämna ett land. 

Lite högre skatt på ISK över 10 miljoner kan väl vara acceptabelt för att hantera alla avundsjuka i landet Sverige. Och varför inte återinföra fastighetsskatten på privat boende som överstiger 10 miljoner kronor? En låg skatt men ändå en skatt som ändå gör att dem som vänster- och miljöpartister verkligen vill komma åt ändå får betala lite mer. Symboliskt kan det nog vara en bra kompromiss. Personligen tror jag att de rika skulle tåla det utan att det säger "tack och adjö".  

Vad gäller förmögenhetsskatt så är det en dum idé. Låt de som har en förmögenhet jobba som de vill med sina tillgångar. Det som är rimligare är att som i nästan alla andra länder införa någon form av arvsskatt. Det är rimligt. Att ärva är inte något man själv gjort för att ha rätt till. Precis som med ISK kan man sätta gränsen till när arvsskatt kickar in till säg 10 miljoner kronor. Kanske skulle det leda till att vi även i Sverige får som i USA att de rika sätter mycket av sina förmögenheter i stiftelser som ska göra samhällsnytta på olika sätt. En sådan stiftelse som gjort underverk för svenskarna är Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.  

Nedan Di-artikel om riskerna för att förmögenhetsskatten återinförs är läsvärd. En förmögenhetsskatt är dum. Om nu sossarna åter får makten hoppas jag de inser det. En arvsskatt på arv över säg 50 miljoner kronor tycker jag är rimlig. Bara 31% av jordens länder har 0 arvsskatt. 

"Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill införa en ”miljardärsskatt”. Socialdemokraterna vill något liknande, och anger att ”de allra mest förmögna ska bidra mer”. Det som ligger närmast till hands för S är att återinföra den så kallade avtrappningen av jobbskatteavdraget, en åtgärd som var i kraft under några år och som höjde den högsta marginalskatten med 3 procentenheter. "

https://www.di.se/ledare/ny-formogenhetsskatt-en-risk-att-ta-pa-allvar/

fredag 26 juni 2026

Destruktiva grupper

Vi måste bekämpa organiserad brottslighet mycket bättre

Att vara en ”klan” är i sig inte något dåligt. Definitionen av en klan är en social grupp vars medlemmar knyts samman av släktskap och gemensamt ursprung. Historiskt var människor nästan alltid organiserade i klaner. I alla fattiga länder jag känner till ingår människorna i så kallade klaner. Inom klaner förväntas man hjälpa till om någon blir sjuk, hjälpas åt att säkra mattillgång, hjälpas åt att utbilda nya generationer, hjälpas åt med boende och så vidare. I Uppsalas moderna värld är det offentliga verksamheter som erbjuder ett grundskydd, sjukvård, skola och bygger utvecklande offentliga miljöer

Eftersom många som kommit till Sverige från 2010-talet och framåt kommer från klansamhällen är klanstrukturer åter ett faktum i landet. Det är bland annat i dessa miljöer som hedersrelaterat våld och förtryck är mycket vanligt. Vi måste bättre lära dessa invånare hur det svenska samhället fungerar och frigöra berörda personer från regelverk som inte är i linje med svenska lagar. 

I Göteborg fick vi tyvärr lära oss att det även finns kriminella klaner i Sverige. Självklart är det oacceptabelt då det bland annat innebär att nya generationer fostras in i kriminell livsstil. Precis som övrig organiserad brottslighet måste kriminella klaner identifieras och kraftfullt bekämpas. 

Under Almedalsveckan var det gott om seminarier om säkerheten och demokratins utveckling i Sverige. Organiserad brottslighet måste bättre bekämpas. Galna 350 miljarder kronor förväntas organiserad brottslighet komma över per år varav hälften anses vara vinster som de fritt kan förfoga över. Det innebär att vi har mycket skit i systemet även i Sverige. 

Naomi Abramowicz, GP, skriver en läsvärd ledare om klanstrukturer nedan.

Göteborgstjejen Honey lever två helt olika liv: ett hemma och ett i skolan. Hemma är hon den äldsta dottern i en stor somalisk familj, med allt ansvar som det innebär. Hennes föräldrar är välintegrerade. De har jobb och talar svenska, men fortsätter att upprätthålla hemlandets uppfostringsmetoder, som barnaga. Honey blir slagen av sin styvfar i princip dagligen. Framför allt får hon stryk för att hon har svårt att lära sig koranverserna utantill.”

”I skolan är hon någon helt annan: ordförande i elevkåren, positiv och glad. Där kan hon välja vem hon vill vara bortom föräldrarnas kontroll. När hon ska börja sjuan vill hon inte längre vara tjejen i de stora, svarta, bylsiga kläderna. Till kompisarnas stora förtjusning dyker hon upp iklädd tights och röd t-shirt. Det är ett avgörande steg mot frihet.”

”Honey är huvudpersonen i journalisten Marja Grills bok Hedersflickorna: Ett reportage om våld och vägen ut (Polaris förlag 2026). Den handlar om svenska tjejer med bakgrund i Mellanöstern och Nordafrika som vägrar leva som deras föräldrar har lärt dem: ett liv där de ständigt väntas foga sig efter kollektivet. De vill få leva som alla andra, kunna umgås med sina vänner och vara fria att fatta sina egna beslut.”

”Tjejerna har ursprung i olika länder, men alla kommer från klansamhällen. Alla hederskulturer, oavsett religion, är klanbaserade. Klansamhällen är patriarkala, kollektivistiska och sätter stor vikt vid flickors och kvinnors kyskhet. Klanen är den främsta garanten för säkerhet och trygghet – inte staten. Därför är släktens fortlevnad oerhört viktig. Giftermål handlar inte om kärlek och attraktion, utan är en ekonomisk och social överenskommelse för att stärka klanens makt.”

https://www.gp.se/ledare/sverige-maste-vaga-forsta-klanens-makt.2cac7659-9aef-4e39-a0d9-ffe95f2fd8a8

torsdag 25 juni 2026

Balans

Drill baby drill

Hållbarhetsbalansen definieras som social-, ekologisk- och ekonomisk hållbarhet. Det är en klok ambition att hitta en bra balans mellan dessa hållbarhetsperspektiv. Hur illa vissa än tycker om det är ekonomisk hållbarhet det viktigaste. Utan ekonomisk hållbarhet ingen social- eller ekologisk hållbarhet. Det är bland annat därför som tillväxten är så viktig att skapa. Varför? När ekonomin är dålig skiter de flesta människor i andra perspektiv än att de har dålig ekonomi och vill att den ska bli bättre. Bra ekonomi innebär resurser för att jobba med social- och ekologisk- hållbarhet. För att försöka vinna valet försöker därför Tidögänget att ösa tillfälliga ofinansierade kortsiktiga ekonomiska lättnader till framförallt låg- och medelinkomsttagare. Det verkar inte hjälpa. "It´s the economy stupid".

Svenska aktivistiska miljöaktivister är utifrån ovan resonemang mycket negativa för svenska folket. Allt för länge har de fått på tok för stort inflytande över politiken. Det måste få ett slut. Många aktivister är som extremt ideologiskt indoktrinerade människor, de är extremister. De ser inga nyanser och de kan definitivt inte tänka i balanstermer. Under årets Almedalsvecka har det varit intressant att konstatera att antalet föreläsningar om klimatfrågor varit mycket få.

BBC skriver nedan läsvärt om en annan typ av extremist som inte alls förstår varför människan behöver ställa om från oljeberoende till andra energikällor. Oljan är en ändlig resurs. Det är även alla kritiska metaller som behövs för till exempel elektrifieringen som pågår. Om vi bryr oss om kommande generationer måste vi på riktigt komma på mycket bättre och på allvar förnyelsebara energisystem. Bara för att solen är en "oändlig resurs" är inte all materialteknik som behövs för att utvinna solenergin på ett tillräckligt bra sätt det.

"Donald Trump plans to invest hundreds of millions of dollars to revive the US coal industry, with much of the new funding coming through the president's wartime powers. "So today we're taking historic action to bring down the price of energy and the cost of living for all Americans with the power of clean, beautiful coal," Trump said at the White House on Thursday. The investment comes as Trump seeks to insulate Americans from rising energy costs following the war with Iran."

https://www.bbc.com/news/articles/cy0209r62k5o

Vi som lever nu har ett ansvar för att även generationer människor år 2200 kan leva bra liv. Att tänka så anser jag vara vår skyldighet mot vår art, homosapiens sapiens.

onsdag 24 juni 2026

En stor utmaning

En omvänd befolkningspyramid

En ny ekonomisk ordning stundar. Frågan är inte om utan när. När beror på modet hos politiker. Oftast ställer politiska ledare bara om kraftigt när det är för sent. Ofta stärks politiska missnöjeskrafter mycket när etablissemanget misslyckas att ställa om i tid så att inte medelklassen kraftigt missgynnas av till exempel prisökningar och hög arbetslöshet. Den globala regionaliseringen och AI kräver ett ekonomiskt nytänkande. I Sverige får alla riksdagspartier underkänt kopplat till förslag på hur våra ekonomier inom EU måste ställas om. Det brådskar.  

Människan sägs ha ett inbyggt rättspatos. Undantag finns alltid. Den kraftiga förändringen som allt fler AI-modeller och AI-agenter leder mot måste tas på större allvar. En åldrande befolkning kräver också ett ekonomiskt nytänkande. Ett ekonomiskt nytänkande som långsiktigt möjliggör ett socialt- och ekologiskt hållbart samhälle. För mig är det obegripligt att inte västvärldens politiska samtal handlar mycket mer om detta än till exempel allt ständigt klagande på invandrare. Om västvärlden hade skött invandringspolitiken mycket klokare hade antalet invandrarproblem varit mycket få. Och sanningen är också att väldigt många invandrare bidrar i västvärldens samhällsbyggen. Det gör de på många värdefulla sätt. Invandring rätt hanterat kan också bidra till att vi klarar befolkningspyramidens utveckling på ett bra sätt.

Det enkla svaret om varför den anglosaxiska världen inte bättre tar i omställningsfrågorna är kulturens kortsiktighet. En intressant fråga är om det långsiktiga tänkandet inom kinesisk kultur mycket bättre förbereder för både pyramidutvecklingens konsekvenser och nyttjandet av AI-teknologi. Sannolikt. 

The Economist skriver mycket läsvärt om befolkningsutvecklingen nedan. 

Onceupon a time, inequality in Europe was largely horizontal. The rich western half drove bmws and holidayed abroad, while the poorer east rewired its own appliances and queued for bread. But three decades of catch-up growth in erstwhile communist countries has put paid to jokes about Romanian cars whose top speed was “downhill”. These days inequality in Europe has a vertical dimension—one that goes up and down family trees. Youngsters unable to move out of their parents’ spare room due to sky-high house prices wonder if they will ever enjoy the lifestyle as adults which they knew as kids. Thirty-somethings in jobs pay hefty taxes to fund the pensions of oldies who retired in their prime. Costs related to ageing are guzzling a quarter of the European Union’s gdp, a figure unlikely to fall as the Old Continent grows older still. To be a young European is to feel oneself an unwitting participant in an intergenerational confidence trick.”

https://www.economist.com/europe/2026/05/28/how-the-boomers-screwed-europe

Nedan hittar du några generella beskrivningar av generationer av levande västerländska människor. I Almedalen är ett återkommande tema hur arbetsmarknaden blir allt tuffare för generation Z (14-29 år). Lågkonjunktur och AI gör kampen om jobben tuffare. Våra unga i den nya ekonomin måste i stor utsträckning ges chansen till praktikplatser för att få en chans in. Återigen, en ny samhällsmodell behövs i Sverige/EU.

https://erigo.se/sv/artiklar/generationerna-och-deras-kannetecken

En sak har jag lärt mig inom svensk politik. Huvudfrågor får på tok för lite utrymme. Bifrågor ägnas sjukt mycket tid. Överbyråkratin och medierna bär en stor skuld till att det är så. Heja Uppsala! Heja Sverige! Heja EU! Samtidigt som vi måste säkerställa egen konkurrenskraft måste vi fortsätta att ha goda relationer med övriga världens människor. 

tisdag 23 juni 2026

När kommer nästa smäll

Sedelpressarnas effekt och AIs möjligheter

Nu är det ett tag sedan vi hade en ordentlig nedgång på världens börser. Smällarna besöker oss återkommande. Ett av skälen till att vi inte haft någon under ett tag är sannolikt för att amerikanerna kraftigt lever över sin grundläggande förmåga genom ständiga, och enorma, budgetunderskott. Kontrollen över dollarn, den enda världsvalutan,  har hittills gjort det möjligt. Nu introduceras tre extrema börsintroduktioner. SpaceX slog tidigare introduktionsrekord och två enorma ytterligare introduktioner väntar. SpaceX, OpenAI och Anthropics introduktioner på börsen är enorma. Håll i hatten! Snart måste en korrigering komma.

Att påven gått ut och aktivt varnat för AI spelar mindre roll för kommande börskorrigeringar. AI teknologin är extremt kraftfull men den rättfärdigar inte många av de aktievärderingar som vi nu bjuds på. Värderingar inte minst drivna av globala fonder som byggt in i sin placeringsstrategi att köpa aktier i bolag med en viss värdering. 

https://www.bbc.com/audio/play/w3ct8m8s

En sak är helt säker, utvecklingen går våldsamt fort nu eftersom AI-modellerna och datatillgångarna allt mer börjar leva sina egna liv. Nedan varning, BBC reportage, med en av Anthropics grundare är intressant. Han vill sälja Anthropics plattform och får mycket uppmärksamhet. Det får han när han varnar. I Almedalen 2026 är AI teman de hetaste. En sak är helt säker. AI kommer kraftigt att förändra våra samhällen. Jag har sagt det förr. Jag säger det igen. Politiken måste på EU nivå sätta nya skattesystem anpassade till en ny digital tidsålder. Massor av mänskliga resurser kan nu styras om till yrken där mänskliga kontakter är centrala. Enligt flera värdefulla AI seminarier kommer de kraftiga effekterna av AI verktyg mycket snart. Inte minst Klarna visar hur fort det går. 

Anthropic co-founder Jack Clark has called for the ability to slow progression of artificial intelligence (AI), warning the technology is nearing a point where it could develop without human input.”

https://www.bbc.com/news/articles/cx2124z7g45o

En tidigare FED-chef och finansminister i USA lyfter ett varnande finger, "USA kan vara påväg mot hyperinflation". Det är tyvärr inte osannolikt trots att de kan styra sin dollar på många sätt. Den extrema skuldbörda USA bär på är inte hållbar. Mer och mer av statens utgifter är bara räntekostnader. Precis som Uppsalas styre har inte Trump tillräcklig respekt för vad en hög skuldtyngd i praktiken får för effekter. 

https://www.forbes.com/sites/digital-assets/2026/04/16/former-fed-chair-issues-shock-hyperinflation-us-dollar-warning-fueling-huge-bitcoin-price-predictions/

Nedan en bra beskrivning av vad hyperinflation är.

https://www.clevelandfed.org/collections/video/2023/video-20230206-what-is-hyperflation

Efter smällar i våra ekonomier följer några års trist tid MEN därefter brukar det bli väldigt roligt igen! Nu är tid att kraftigt minska byråkratin inom offentlig sektor och att kraftigt effektivisera myndighetsprocesser med hjälp av AI! 


måndag 22 juni 2026

Ett väst i kris

Ledarskapskris efter ledarskapskris

Varför kan inte västvärlden få ihop sin agenda mot en ny tid där en stor majoritet människor känner att de får det bättre? En tid där människor känner sig trygga och positiva. En agenda som bjuder på en inkluderande positiv resa framåt. Framåt och tillsammans där demokratierna åter stärks. där krig är mycket ovanliga, där fattigdomen åter minskar runt om på vår jord och där en prisvärd energitillgång inte längre kräver oljan. En värld där också allt fler äldre klarar att få nödvändig omsorg och vård bland annat med hjälp av modern säker teknologi. 

Att västvärlden har kris märks inte minst i Storbritannien och i USA. Dessa länder var länge drivkraften i västs utveckling av världen. Nu har dessa två länder återkommande ledarskapsproblem. USA har en president som till exempel inte fattar att om det ska bli en "deal" om fred med Iran så måste han sluta göra sina hotfulla utspel på sociala medier. Var tyst tills en "deal" är klar! Och Demokraterna i USA lyckas inte få fram en ledare som kan samla dem och vinna en majoritet av folkets förtroende. 

I Storbritannien är det kaoset inom både Labour och Tory. Inom Labour fick först Jeremy Corbyn sparken och nu ryker Keir Starmer. 2015 avgick Labourledaren Ed Miliband efter en valförlust. Tre partiledare på drygt tio år. Och om Nigel Farange, partiledare för Reform UK får makten kommer Storbritannien köra ännu mer ner i diket. För många britter vägrar inse att de inte längre är en stormakt utan måste liera sig nära någon som de tillsammans med kan vara en global stormakt. En part som inte bara USA och Kina kör över.

Inom Torys började kaoset när många tyvärr inte insåg hur illa det skulle bli när Storbritannien lämnade EU. Efter att David Cameron utlyste EU omröstningen och avgick som premiärminister har det varit fritt fall inom Storbritanniens politik. Cameron representerade Torys och efterföljdes under en kort tid av Theresa May, Boris Johnson, Liz Truss och Rishi Sunak. Alla för Torys.... Och alla dessa premiärministrar har avgått sedan Cameron avgick år 2016. Nu heter ledaren för Torys i Storbritannien Kemi Badenoch. Fem misslyckade Toryledare på bara 10 år..... Kan samhällskrisen beskrivas tydligare än såhär?

Nästa år har jag varit ledare för Utvecklingspartiet demokraterna i åtta år och avgår i linje med våra stadgar och medlemmarna väljer någon ny som kan axla partiutvecklingsarbetet och ledarskapet framåt i max 8 nya år. Det är en bra demokratisk ordning. 

Varför är det så svårt för USA, Storbritannien och även Sverige att välja högsta ledare i kommuner, regioner och nationer som kan inge mer hopp åt dem de ska företräda? Ledare som också pragmatiskt kan se till att lösa uppenbara problem och leda vägen mot det nya. Den politiska klassen i många västländer har tappat kontakten och känslan för dem de ska företräda. Då fungerar inte en demokrati. Och många av dem som inte är broilers, som Trump, fattar inte att de måste vara betydligt mer diplomatiska om en "icke broiler agenda" ska vara framgångsrik. Sin vana trogen visar Trump även i nedan artikel i BBC hur extremt klumpig han är.

"Sir Keir Starmer is weighing up his political future as pressure grows on him to announce his resignation. It comes as cabinet ally Peter Kyle said the prime minister was considering "political realities" after Andy Burnham's victory in the Makerfield by-election last week cleared a path for him to challenge for the Labour leadership. In the wake of the result, the prime minister has faced fresh pleas from senior ministers to effectively make way for Burnham by setting out a timetable for his departure. And in a further blow to the embattled Labour leader, US President Donald Trump said Sir Keir "will resign as prime minister", as he attacked his record in office. In a social media post, Trump said Sir Keir had "failed badly" on immigration and energy policy, as he repeated his calls to "open North Sea oil".

https://www.bbc.com/news/articles/cn8k1my75gno

Jag är nu i Almedalen för sista gången innan jag avgår som partiledare för Utvecklingspartiet demokraterna. Även i västlandet Sverige är det sorgligt att se vilket svagt politiskt landskap vi har. Mitt fokus är nu på att bygga UPs nya politiska ledarskap i kommunen och därutöver försöka erbjuda UPs sakpolitik till Uppsalaborna i hela Uppsala län kopplat till Regionfullmäktige. Mitt kunskapsfokus i Almedalen är sjukvården, kollektivtrafiken, integrationen och AI-möjligheterna. 

Rektor Tomas i Uppsala har mycket att lära västvärldens vilsna politiska ledare. Nedan ledare i UNT om rektorn ger några enkla tips om vad som krävs för framgång i ett komplext ledarskap. 

https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/rektor-tomas-har-ingen-trollformel/lzd8yvgr

Minst tre nya partier försöker komma in i Uppsalas kommun- och regionfullmäktige. Jag älskar engagemanget och vet hur tidskrävande det är för att lyckas. Uppsala behöver fler livserfarna från riktigt arbetsliv in i politiken, inte pratkvarnar som går från parti till parti. Valen 2026 kommer att bli stökiga. På många sätt lever vi i en tid som rörig och sökande. Rösta UP. UP har stor framtidstro och erbjuder en tydlig positiv väg framåt. Och UP har politikerna som kan få jobbet som krävs gjort. 

söndag 21 juni 2026

Plugga och arbeta

Relativ fattigdom

Relativ fattigdom finns. Det betyder till exempel att de svenskar som är ekonomisk medelklass på Söder i Stockholm inte kan göra samma saker som miljardärerna i Djursholm. Eller att ensamstående med barn och låg lön i Gottsunda inte kan göra samma saker som ett par som är medelinkomsttagare med två barn som bor i Löten. Relativitet är normalt. Allt är relativt. Särskilt i en ständigt föränderlig värld. 

Jag föddes in i en relativt fattig tillvaro. Mina föräldrar var unga och pluggade så ekonomin var mycket begränsad. Till skillnad från många klasskamrater hade vi under min barndom varken sommarstuga eller båt. Stora delar av sommarloven var hemma. Oftast en till två veckor på besök hos mor- och farföräldrar. Utlandsresor var det inte tal om förrän i lite högre ålder då campingsemestrar i tält ägde rum i Sverige och till svenska grannländer. Efter studierna har mina föräldrar alltid jobbat. Länge var vi dock relativt fattiga. Det gick dock ingen nöd på oss. Viktigast av allt var att veta att om man skötte skolan bra och jobbade hårt kunde möjligheterna i livet kraftigt förändras till det bättre. Rättvisan med en jämlik skola och möjligheten att jobba sig mot en bättre tillvaro är det viktigaste. 

Det är vare sig viktigt eller rättvist att alla ska ha det lika. Att vissa föds in i relativ fattigdom eller relativ rikedom är som det är. Det viktiga är att vi trovärdigt kan ändra vår lott från fattig till rik, från rik till fattig, genom våra vägval och hårt arbete. I Sverige är till exempel miljardären Erik Selin ett bra exempel. Uppväxt i ett vanligt medelklasshem på Hisingen/Göteborg som kämpat sig hårt fram som ”fastighetskung”. 

Karl Rydå, UNT ledare, har både rätt och fel i nedan ledare. Livet är inte rättvist. Vi väljer inte i vilket sammanhang vi föds in i. Få människor säger emot det. Det är därför de kompensatoriska rättviseplattformarna måste vara en jämlik skola och jämlika lagar som gäller alla utan undantag. Att invandringen till Sverige i modern tid inneburit en kraftigt ökad relativ fattigdom är rikspolitikernas fel. Skyll inte på enskilda människor att de försöker få ett bättre liv. Det ska alltid löna sig att jobba jämfört med att leva på bidrag. Politiken måste jobba i båda änder. En politik som leder till ett stort utbud av finansierade arbetstillfällen samt ett system som motiverar bidragsberoende att bli självförsörjande. Barnen får vi stötta genom mycket billig kollektivtrafik, starkt subventionerade fritidsaktiviteter och extra resurser i skolorna. 

Här går den nuvarande regeringen vilse. Man talar om ett bidragstak i stället för att, på riktigt, diskutera hur fler kan gå från bidrag till arbete. Och, vilket är minst lika viktigt, hur de som redan arbetar kan få behålla mer pengar i plånboken. Det man måste förstå är att fattigdom handlar om mer än att ha mat i magen och hela kläder. Den som är fattig vet att den är det. Det mentala och sociala utanförskap som följer av relativ fattigdom är på riktigt – och det borde vara högsta prioritet att bekämpa det. Alldeles särskilt så här i semestertider.”

https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/for-manga-barn-sommarlovet-den-varsta-tiden-pa-aret/rgoevnxj

Det viktigaste för våra relativt fattiga är att de upplever att skolans kvalité, tillgängligheten till sjukvården och möjligheterna på arbetsmarknaden som rimligt rättvist. Och att alla är jämlika inför lagarna, utan undantag. Inget annat land i världen tar så generöst hand om sina relativt fattiga som Sverige. Det har onekligen bidragit till att många invandrare sökt sig hit. 

Uppsala behöver ett nytt politiskt styre, så är det. Den nuvarande klarar inte av att driva en politik som är långsiktigt socialt-, ekologiskt- och ekonomiskt hållbar. Samtidigt är det fantastiskt att Uppsala upplevs som en av världens bästa platser att bo på. Kan lyckoindex presenterat i UNT tolkas på annat sätt? För att vi ska fortsätta att vara lyckliga måste spårvägsprojektet stoppas och integrationen kraftigt förbättras. Relativt de flesta på jorden anses vi Uppsalabor vara bland de lyckligaste stadsborna i världen. Heja Uppsala! 

I studien är det sex teman som undersökts. Det första är invånarna, om de till exempel har tillgång till högre utbildning och om det finns bostäder till rimligt pris. Den andra är styre, där exempelvis röstningsfrekvens i val tas upp. Den tredje kategorin är miljö, den fjärde är ekonomi, den femte är hälsa och slutligen rörlighet.”

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/uppsala-fjarde-lyckligaste-staden-i-varlden/r0ed1dpj