söndag 21 juni 2026

Plugga och arbeta

Relativ fattigdom

Relativ fattigdom finns. Det betyder till exempel att de svenskar som är ekonomisk medelklass på Söder i Stockholm inte kan göra samma saker som miljardärerna i Djursholm. Eller att ensamstående med barn och låg lön i Gottsunda inte kan göra samma saker som ett par som är medelinkomsttagare med två barn som bor i Löten. Relativitet är normalt. Allt är relativt. Särskilt i en ständigt föränderlig värld. 

Jag föddes in i en relativt fattig tillvaro. Mina föräldrar var unga och pluggade så ekonomin var mycket begränsad. Till skillnad från många klasskamrater hade vi under min barndom varken sommarstuga eller båt. Stora delar av sommarloven var hemma. Oftast en till två veckor på besök hos mor- och farföräldrar. Utlandsresor var det inte tal om förrän i lite högre ålder då campingsemestrar i tält ägde rum i Sverige och till svenska grannländer. Efter studierna har mina föräldrar alltid jobbat. Länge var vi dock relativt fattiga. Det gick dock ingen nöd på oss. Viktigast av allt var att veta att om man skötte skolan bra och jobbade hårt kunde möjligheterna i livet kraftigt förändras till det bättre. Rättvisan med en jämlik skola och möjligheten att jobba sig mot en bättre tillvaro är det viktigaste. 

Det är vare sig viktigt eller rättvist att alla ska ha det lika. Att vissa föds in i relativ fattigdom eller relativ rikedom är som det är. Det viktiga är att vi trovärdigt kan ändra vår lott från fattig till rik, från rik till fattig, genom våra vägval och hårt arbete. I Sverige är till exempel miljardären Erik Selin ett bra exempel. Uppväxt i ett vanligt medelklasshem på Hisingen/Göteborg som kämpat sig hårt fram som ”fastighetskung”. 

Karl Rydå, UNT ledare, har både rätt och fel i nedan ledare. Livet är inte rättvist. Vi väljer inte i vilket sammanhang vi föds in i. Få människor säger emot det. Det är därför de kompensatoriska rättviseplattformarna måste vara en jämlik skola och jämlika lagar som gäller alla utan undantag. Att invandringen till Sverige i modern tid inneburit en kraftigt ökad relativ fattigdom är rikspolitikernas fel. Skyll inte på enskilda människor att de försöker få ett bättre liv. Det ska alltid löna sig att jobba jämfört med att leva på bidrag. Politiken måste jobba i båda änder. En politik som leder till ett stort utbud av finansierade arbetstillfällen samt ett system som motiverar bidragsberoende att bli självförsörjande. Barnen får vi stötta genom mycket billig kollektivtrafik, starkt subventionerade fritidsaktiviteter och extra resurser i skolorna. 

Här går den nuvarande regeringen vilse. Man talar om ett bidragstak i stället för att, på riktigt, diskutera hur fler kan gå från bidrag till arbete. Och, vilket är minst lika viktigt, hur de som redan arbetar kan få behålla mer pengar i plånboken. Det man måste förstå är att fattigdom handlar om mer än att ha mat i magen och hela kläder. Den som är fattig vet att den är det. Det mentala och sociala utanförskap som följer av relativ fattigdom är på riktigt – och det borde vara högsta prioritet att bekämpa det. Alldeles särskilt så här i semestertider.”

https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/for-manga-barn-sommarlovet-den-varsta-tiden-pa-aret/rgoevnxj

Det viktigaste för våra relativt fattiga är att de upplever att skolans kvalité, tillgängligheten till sjukvården och möjligheterna på arbetsmarknaden som rimligt rättvist. Och att alla är jämlika inför lagarna, utan undantag. Inget annat land i världen tar så generöst hand om sina relativt fattiga som Sverige. Det har onekligen bidragit till att många invandrare sökt sig hit. 

Uppsala behöver ett nytt politiskt styre, så är det. Den nuvarande klarar inte av att driva en politik som är långsiktigt socialt-, ekologiskt- och ekonomiskt hållbar. Samtidigt är det fantastiskt att Uppsala upplevs som en av världens bästa platser att bo på. Kan lyckoindex presenterat i UNT tolkas på annat sätt? För att vi ska fortsätta att vara lyckliga måste spårvägsprojektet stoppas och integrationen kraftigt förbättras. Relativt de flesta på jorden anses vi Uppsalabor vara bland de lyckligaste stadsborna i världen. Heja Uppsala! 

I studien är det sex teman som undersökts. Det första är invånarna, om de till exempel har tillgång till högre utbildning och om det finns bostäder till rimligt pris. Den andra är styre, där exempelvis röstningsfrekvens i val tas upp. Den tredje kategorin är miljö, den fjärde är ekonomi, den femte är hälsa och slutligen rörlighet.”

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/uppsala-fjarde-lyckligaste-staden-i-varlden/r0ed1dpj


lördag 20 juni 2026

Paradigmskiftets konsekvenser

Industrirevolutioner

Människan utvecklas ständigt. Nu fortare än någonsin tidigare. Jag gillar tempot. Det gör långt ifrån alla. Om Sverige och det svenska folket ska fortsätta att ha ett högt generellt välstånd måste dock många fler anpassa sig till den nya världen fortare. När den förstå industriella revolutionen började med "Spinning Jenny" som ersatte många som sydde kläder och annat försökte de sabotera dessa nya maskiner för att försvara sina jobb. Det var en dålig lösning. Att motverka det som sker globalt innebär bara att man försämrar sina möjligheter att kunna bli en del av det nya som växer fram. De som tar till sig det nya vinner. De som inte tar till sig det nya och hittar vägar framåt utifrån det förlorar.

Nedan debattartikel i Di är läsvärd. Och i The Economist varnar de för ”AI job apocalypse”. Nu gäller återigen Darwins läror, ”anpassa dig eller förlora”.

AI-agenten Hubert rekryterar personalen. AI-chefen Mona leder verksamheten. Medarbetarna är mätetal. Välkommen till den meningslösa arbetsplatsen som fylls med teknik och töms på människor, skriver Alexander Löfgren, KTH.”

https://www.di.se/debatt/det-varas-for-den-meningslosa-arbetsplatsen/

På tal om paradigmskiften, team Netanyahu och deras alla grova brott verkar nu även få team Trump att vända dem ryggen. Om USA skulle göra det har team Netanyahu tveklöst försatt sitt folk i en existensiell situation. Det är dags att ställa Netanyahu inför rätta i Haag! Nedan reportage i CNN är spektakulärt.

“Donald J. Trump is the only head of state in the entire world who is sympathetic to the nation of Israel at this moment in time,” Vance said at a press briefing Thursday. “And he happens to be the head of state of the world’s superpower. If I was in the cabinet of the Israeli government, I might not be attacking the only powerful ally that I have anywhere left in the entire world.””

https://edition.cnn.com/2026/06/19/politics/vances-israel-trump-break-iran

FNs statistik visar att team Netanyahu leder den stat som dödar flest barn. Som sagt, det är dags för Netanyahu att ställas inför domstolen i Haag. Det kan bli startskottet för att världen återgår till lite globala spelregler. Nedan FN rapport är en sorglig läsning.

For the first time, Government forces were the main perpetrators of grave violations against children, particularly killing and maiming, attacks on schools and hospitals, and denial of humanitarian access.”

The situations with the highest levels of violations were the Occupied Palestinian Territory and Israel, the Democratic Republic of the Congo, Nigeria, Myanmar and Somalia.”

https://news.un.org/en/story/2026/06/1167747


fredag 19 juni 2026

Norden leder vägen

Ett Norden som visar EU vägen mot 2100-talet

Idag är det midsommarafton och i Europas nordliga delar firas det mer eller mindre. Nordens folk har en lång och på många sätt gemensam historia. Ländernas kulturer och samhälluppbyggnad är liknande. Ja, de nordiska länderna har på många sätt byggt upp sina kulturer på liknande sätt. Samtidigt finns tydliga särskillnader som det är klokt att respektera. Många svenska näringslivsinvesteringar i andra nordiska länder har misslyckats på grund av okunskapen om dessa skillnader. Så viktigt är det att förstå sig på kulturella skillnader, och olika platsers maktstrukturer.

Samtliga nordiska länder är extremt framgångsrika i att inte ha massfattigdom och bra utbildningssystem för alla sina invånare. Alla mörka månader, och månader av kyla, har sannolikt gjort att vi historiskt jobbat hårdare än många andra. Våra årstider är fostrande och på många sätt fantastiska. Norden är på många sätt fantastiskt. Nu vänder ljuset och mörkret återvänder. Nordens klimat visar oss naturens fantastiska kraft. Grönskan kommer, grönskan dör, grönskan återvänder och återkommande visar naturen tydligt att även vi människor är en del av den. Vi lever, vi upplever olika livsfaser och vi dör. Och än så länge föds nya generationer som lär av de tidigare samtidigt som de utvecklar på nya sätt. Fantastiskt.

Det nordiska samarbetet måste stärkas. För mänsklighetens skull. Våra samhällsbyggen är de mest framgångsrika i världen. De mest rättvisa och fulla av individuella möjligheter. Och vårt vikingaarv har på många sätt lärt oss att respektera naturens krafter, utnyttja dem samt leva med dem och inte emot dem.

Gunnar Wetterberg, krönikör i Expressen, skriver mycket läsvärt nedan. Jag håller med, Norden skulle utvecklas mycket bättre om vi stärker vårt samarbete ännu mer. Norden borde bli en starkare union inom unionen (även om Island och Norge inte är med i EU). Bara så kan vi bli en starkare förhandlingspart med till exempel Tyskland och Frankrike. 

"Om Norden blev en union skulle de 25 miljonerna invånare bli en av världens 10–12 största ekonomier – det skulle ge näringslivet en bredare bas, medborgarna en vidare arbetsmarknad, och tillsammans skulle Norden väga tungt i den internationella handels- och säkerhetspolitiken."

"För några veckor sedan togs ett ännu mer spännande steg. Tjugofem stora nordiska företag grundade Nordic Compass Group för att ”skapa marknader, sätta standarder och driva innovation” i ”kritiska sektorer” – till en början kring kapitalmarknader, energi, försvar och ”deep tech”."

"Nordic Compass förstärker bilden. I dag är det näringslivet som driver den nordiska integrationen, långt mer framsynt än de politiska aktörerna. Men staternas oförmåga är ett svaghetstecken. Makten över gränser, lagar och institutioner kan inte lämnas därhän, om samarbetet ska bli riktigt framgångsrikt."

"Staterna skapar ramar och förutsättningar – det är hög tid att de återtar ansvaret för att samla och driva Norden framåt." 

"När det gäller förhållandet mellan EU och Norden intar Nordic Compass den enda rimliga hållningen. De nordiska länderna kan gå snabbare fram än unionen förmår – därmed kan Norden bidra till EU:s förnyelse och konkurrenskraft."

https://www.expressen.se/ledare/gunnar-wetterberg/en-nordisk-union-skulle-bli-en-energikick-for-eu/

Glad midsommar! 

torsdag 18 juni 2026

Ett rysarprojekt

En hotad hållbarhet

Igår genomförde Uppsalas kommunstyrelse en årlig riskbedömning för sin verksamhet. Det finns gott om verksamhetsrisker som ska värderas och de viktigaste att hanteras ska tydligt prioriteras. Om vi bortser ifrån cyberattacker och kampen mot välfärdsbrott är den i särklass största risken nu spårvägsprojektet och bygget av ett nytt Resecentrum. De ekonomiska riskerna är stora. På toppen av det finns långvariga risker med dålig framkomlighet. Att det på toppen av detta också pågår domstolsprocesser som tveklöst kan sätta stopp för delar av byggplanerna gör dessa risker till extremt stora. Det struntar Liberalerna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna i. Till varje pris tycker dessa partier som har ett avtal om stadsbyggnadspolitiken tillsammans. Och i Region Uppsala driver Centerpartiet, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna hårt framåt. Vi Uppsalabor, i hela länet, kommer att betala det höga priset. 

I GP skriver Theodor Coppen en i sammanhanget läsvärd artikel. Valen till Uppsala kommunfullmäktige och Region Uppsala blir sista chansen 

Till sist kommer stationen under Korsvägen förhoppningsvis att färdigställas. Det schweiziska bolaget Implenia ska ersätta byggbolaget NCC. Förseningen av Västlänken är ett fiasko för Trafikverket. Förseningen har inneburit stora kostnader för staden, som har spärrats av och begränsats på grund av byggarbetsplatserna.”

”Frågan är egentligen om det kunde ha blivit så annorlunda. Det finns gott om exempel på stora europeiska infrastrukturprojekt där notan och byggtiden har sprungit iväg. Värst är nog Berlin Brandenburg Airport, där kostnaden gick från två till sju miljarder euro. Ett annat närliggande exempel är Stuttgart 21, en ny underjordisk centralstation som blev mer än dubbelt så dyr som planerat. Samma historia utspelar sig på närmare håll, på andra sidan landet, i Stockholm, där planen på att bygga om Slussen har gått över budget med miljarder.”

https://www.gp.se/ledare/korsvagen-visar-att-sverige-blivit-samre-pa-att-bygga.8b52aac2-74a5-45c5-901f-60086467ecee

Rädda oss Uppsalabor från byggprojekt som kommer att ekonomiskt haverera. Rösta på UP i både Uppsala kommun och i Region Uppsala. Om du vill se en politik som balanserar social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet, rösta på UP. 

Och team Trumps krig mot Iran blev bara ett stort misslyckande för jordens fattiga och för USAs skattebetalare. Och för iranierna väntar fortsatt förtryck, kanske ännu värre än förr. 

https://edition.cnn.com/2026/06/17/politics/how-to-read-us-iran-agreement-mcgurk-analysis

https://www.bbc.com/news/videos/cgqjv5w2dg1o

onsdag 17 juni 2026

Dumheter är dumheter

Kloka avregleringar

Sverige och övriga EU måste avregleras kraftigt. Med det sagt måste det göras snabbt men också klokt. Vi får aldrig äventyra kampen mot lurendrejare och grovt kriminella, en kamp som alltid måste vara prioriterad. Ett samhälle som tas över av kriminella blir ett värdelöst samhälle för de flesta. 

Okloka privatiseringar, och naiva förhållningssätt till företagande, har kostat svenska skattebetalare massor de senaste 30 åren. Det har varit drivet av stark ideologisk övertygelse och okunniga som så snabbt som möjligt drivit igenom avregleringar och utförsäljningar. Att avreglera och konkurrensutsätta så mycket som möjligt är extremt viktigt för att bevara svensk konkurrenskraft och för att få så mycket för våra skattepengar som möjligt. Med det sagt, det måste göras professionellt och med allmänintresset framför ögonen. I den världen får särintressen stort utrymme och det är positivt då det är det som med rimliga regler leder till ständig utveckling.

Nedan ledare i Expressen är viktig att ta på största allvar. Vi får inte tillåta politiska partier vara så ideologiskt naiva att de inte fattar att det krävs ordentliga hinder som gör det svårare att begå grova brott. Det är viktigt för oss som enskilda invånare men också för seriösa företagare. Det ska inte gå att ständigt ändra sitt namn. Det ska inte vara för billigt att starta ett aktiebolag. 

"Under Reinfeldts tid sänktes det från 100 000 till 50 000 kronor. När Magdalena Andersson var statsminister, och samarbetade med Centern, halverades kapitalkravet ytterligare. Trots invändningar från bland andra Ekobrottsmyndigheten, som fruktade att proffsbedragare skulle få ännu bättre affärsmöjligheter. Starta billigt, fuska som fanken och låta bolaget gå i putten."

"Antalet aktiebolag har ökat från 600 000 till 800 000 efter lagändringen 2020. Nästan alla nya företag väljer att starta med minimibeloppet. Samtidigt har anmälningarna om misstänkta ekobrott ökat, och mer än hälften av larmen kommer från konkursförvaltare." 

https://www.expressen.se/ledare/strommer-maste-granska-aktiebolagen-fiffel-och-bag/

Att Israel har en stor påverkan på Vitahuset är ställt utom allt rimligt tvivel. Frågan är om team Netanyahu utnyttjat det på tok för mycket nu? Nedan artikel i Aftonbladet är läsvärd. Även om Israel i strid med internationella regler skaffat kärnvapen blir det lilla landet extremt mycket fattigare om USAs stöd kraftigt minskar. Det israeliska folket behöver något mycket bättre än Netanyahu som ledare. De behöver en ny klok liknande Yitzhak Rabin under hans sista år i livet innan han mördades av en extremistisrael.  

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/8pEq3r/mellanosterns-framtid-hanger-pa-donald-trump

tisdag 16 juni 2026

Tydlig rollfördelning

Fokus på kärnverksamheterna

Om offentlig sektor helt fokuserar på sina kärnuppgifter stärks hela Sverige. Byråkratin måste kraftigt minskas så att befintliga resurser kan läggas på kärnverksamheternas operativa verksamheter. Med rätt politiskt ledarskap går det. 

En kärnuppgift för kommunen och regionen i Uppsala är att sköta upphandling och kontraktsuppföljning professionellt. Allt som kommunen och regionen upphandlar ska skötas professionellt. Och allt som bättre kan skötas av konkurrerande företag som inte tillhör offentliga kärnverksamheter ska upphandlas. Och all kärnverksamhet som inte är myndighetsutövning ska till minst 50% av behovet upphandlas om det finns konkurrerande alternativ. Tyvärr är inte detta självklart eftersom vissa partier har ideologiska hinder för detta som borde vara självklart. 

Nedan ledare i UNT av Rudström är läsvärd i sammanhanget. 

I vintras presenterade regeringen en lagrådsremiss med förslag på ”nya bestämmelser om säljverksamhet som bedrivs av offentliga aktörer”. Stat, region och kommun ska inte på ett otillbörligt sätt konkurrera med privata företag. Det ska regelbundet ske utvärderingar och uppföljningar av olika verksamheter och Konkurrensverket blir tillsynsmyndighet. Det kommer fortfarande att vara svårt att sätta gränser i många fall. Det viktiga är att företagare kan väcka frågan, att det här med konkurrens diskuteras mer och att politiker får öva mer på sin magkänsla. Om det känns fel, som i fallet med filmstudion i Uppsala, då är bäst att dra öronen åt sig och lägga energin på skolan, vården och omsorgen i stället.”

https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/mitt-tips-tank-som-erik-pelling/rky2y1xj

Nyligen testades partierna i Uppsala kommun om hur de ser på ovan. Utvecklingspartiet demokraterna, UP, drev på för att kommunen ska sluta att erbjuda vigslar och begravningar. Som vanligt talar många partier med kluven tunga. Att prata om att allt som kan göras av privata och ideella verksamheter i konkurrens också ska göras av dem räcker inte. De stöttade inte UPs skarpa förslag. Det räcker att kommunen informerar om vår de som vill gifta sig borgerligt kan hitta av Länsstyrelsen godkända vigselförrättare. Det räcker med att kommunen följer Begravningslagen men helt hänvisar till marknaden att lösa uppgifterna. 

Och Region Uppsala tycks nu ha upphandlat spårvagnar. Centerpartiet, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna leder upphandlingen och många fler partier i Region Uppsala har stöttat idiotin. Tidernas största slöseri i Uppsala fortsätter. Upphandlingen överklagas sannolikt och då går det fortfarande att byta ut Regionstyret och stoppa upphandlingen. Kärnverksamheterna går mot tuffa tider om inte styret byts ut. 

Ständigt lärande

Lära av de bästa

Det är alltid klokt att lära av de bästa. I allt större utsträckning finns de bästa i Kina. Samtidigt är Kina inte ett lätt land att samarbeta med. För små länder är länder som Kina och USA för stora för att små länder ska vara riktigt intressanta för dem om de små inte har ett stort strategiskt värde. För små länder är samarbeten som EU extremt viktiga av många skäl. Inte minst för att tillsammans med övriga EU-länder kunna balansera USAs och Kinas stora krafter. Den som vill förstå hur tufft det är att försöka vara en liten egen kraft kan studera hur Storbritannien kraschat efter sitt utträde ur EU. De är runt sju gånger större än Sverige räknat i befolkning. 70 miljoner invånare. Det räcker inte om man vill ta del av ett alla fördelar som en samling av nationer kan erbjuda. Att EU måste avgränsas i betydligt större utsträckning är något annat. 

Genom strategiska samarbeten kan vi svenskar navigera framgångsrikt i världen. 

PM Nilsson är rätt ute i nedan Di krönika. Smarta fordonsföretag samarbetar med företag i Kina. Han missar dock att det främst är mjukvaran som gör deras elbilar så konkurrenskraftiga. 

I väst är det vanligt att förklara den kinesiska konkurrenskraften med att kinesiska fordonstillverkare får subventioner. Det är till viss del sant. Men en färsk rapport från amerikanska Rhodium Group, ”Why Are Chinese EVs So Cheap?”, visar att förklaringen är långt mer oroande.”

https://www.di.se/ledare/darfor-vinner-kinas-elbilar/

Jakob Wallenberg, stark ägarrepresentant och ordförande i Svenskt Näringsliv, företräder tydligt affärsintressen. I nedan lördagsintervju i SR/P1 är han positivt tydlig om att Sverige ska sträva efter goda relationer med alla. Att måla in sig i hörn är sällan en god strategi. 

”På en högre nivå har vi ju en geopolitisk situation med friktion mellan USA och Kina, ett EU som letar sin roll i det här sammanhanget. Vi kommer från en era av globalisering när vi skulle ut och resa i världen och företag skulle resa över gränser, nya marknader, tillväxt, till en situation med ökad protektionism och tullar, som vi ofta talar om. Sammantaget så betyder det här att vi går ifrån en tid när man visste ungefär hur saker och ting fungerade, förutsägbarhet, till en tid när det är stor oförutsägbarhet och det är svårt att fatta långsiktiga beslut”, säger Jacob Wallenberg."

"”Det viktiga är att EU mejslar ut en ny strategi i sitt förhållande till USA. Det ska vara en djup relation, men vi måste stå upp raka i ryggen och stå för våra värderingar, etc. Samma sak vad gäller Kina. Där har vi historiskt stått lite i skuggan av USA och gjort ganska mycket som de har gjort. Det tycker jag uppenbarligen inte att vi ska göra idag utan vi måste mejsla ut våra egna tankar i och kring relationen med Kina. Så att EU har väldigt hög grad att, inom citationstecken, ännu mer ta hand om sig själv” säger Jacob Wallenberg."

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2822732

Livet ska vara en stund fylld av ständigt lärande. Vi européer ska dock inte bara lära av amerikaner och kineser. Vi måste bli så bra att vi återigen inom vissa områden kan vara dem som lär människor på andra kontinenter.



måndag 15 juni 2026

Olika system

Varför är västvärldens system de bästa?

Syftet med demokratier är att lagar ska gälla alla jämlikt och att folket ska ha en chans att påverka vilka som styr dem samt vilken politisk inriktning som ska gälla. Går det att åstadkomma på olika sätt? JA. Måste det vara på några av alla sätt som finns inom "västvärlden"? NEJ. Oavsett vilken modell man tillämpar handlar det alltid om makt. Och alla krafter som organiserar sig vill nå makten att kunna påverka i önskad riktning. På dagens kommunfullmäktige i Uppsala var det tydligt att positionerandet om nästa styre över Uppsala är i full gång. 

Per Gudmundsson skriver i GP nedan en mycket intressant krönika. Hur går det för världens demokratier? Så länge demokratier tar för lång tid på sig att fatta beslut som leder mot fortsatt välstånd fortsätter sannolikt tillbakagången. 

"Nästan halva jordens befolkning – 46 procent, eller 3,8 miljarder människor – lever i elektorala autokratier, enligt V-Dem. Jag vill inte regna ytterligare på Sveriges framsida. Men den enorma totalsiffran kommer statsvetarna fram till genom att klassificera en nyvunnen Göteborgsvän som autokrat. Världens mest befolkade land, Indien, bedöms vara en elektoral autokrati. Nedförsbacken ska ha börjat 2008. Sedan 2017 är Indien inte längre en demokrati, menar V-Dem."

"När Indiens premiärminister Narendra Modi nyligen besökte Göteborg var dock helt andra frågor i fokus. Man diskuterade frihandel. Fördjupade band till EU. Stora förhoppningar för svensk industri. Statsminister Ulf Kristersson hyllade besöket som en milstolpe för de mellanstatliga relationerna. Ett avtal om strategiskt partnerskap ingicks för våra gemensamma mål. Toppmötet förlöpte som om ingen tog V-Dem på allvar. Som om Sverige inte alls betraktar Indien som ett problem, utan tvärtom som en framgångssaga. Som om Indien vore ett land som gått från kolonialvälde och självständighetskamp till demokratisering och relativ välståndsökning på bara en mansålder."

"Det är inte omöjligt att dessa statsvetare i Göteborg kommer att tolka besöket som ett illavarslande tecken. Sveriges statsminister kanske hamnar i ett index, han också. Företrädaren Stefan Löfven såg fascism överallt. Ulf Kristersson noterar inte elektoral autokrati ens när den intar Sveriges andra stad. Det är onekligen ett sluttande plan."

"Personligen hoppas jag dock på en annan slutsats av det oväntade valet i Ungern och de fördjupade relationerna med partnern i Indien. Jag skulle önska att statsvetarna funderade ett varv till på sina klassificeringar. Det vore mer rimligt med en demokratidefinition som inte hamnar i konflikt med verkligheten. Annars kanske någon får för sig att det är statsvetenskapen som befinner sig på ett sluttande plan."

https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/statsvetarna-och-det-sluttande-planet.6a98ec63-10c9-4100-8434-c49cf70246c1

Västvärlden behöver bli lite ödmjukare om hur man skapar nationella styren som har en rimligt bred förankring bland det folk de företräder. 

söndag 14 juni 2026

Meritokrati

Stärk de bästa universiteten

Det är hög tid att börja lägga ner högskolor och universitet i landet Sverige. Befolkningsutvecklingen leder dit men varför vänta med det som är nödvändigt? Nödvändigt främst för att säkra svensk global konkurrenskraft. Nödvändigt för att inte lura in för många att dyrt utbilda sig på högskolor och universitet när det bästa för många är andra praktiska utbildningar som leder mot självförsörjning och högre livsinkomster. 

Än så länge håller de bästa svenska universiteten en hög nivå inom forskningen. Samtidigt minskas universitetens elevpengar återkommande. Det är inte en hållbar väg framåt då det kommer att leda till allt färre doktorander och riktigt spetskunniga inom områden som driver svensk konkurrenskraft. 

Det minsta Sveriges riksdag borde göra efter valet är att på något sätt koppla alla andra universitet och högskolor till Sveriges sex bäst rankade universitet. Utifrån den omstruktureringen kan sedan prioriteringarna och fokuseringarna av Sveriges högsta utbildningar påbörjas på allvar. Låt professionen göra detta och låt inte några politiker med stöd av externa konsulter göra detta viktiga prioriterings- och fokuseringsarbete. Sverige är för litet för att låta oklok regionalpolitik få förstöra våra spetsutbildningars möjligheter att vara i världsklass.

Håkan Boström, GP, skriver klokt nedan. Varje dag som går utan att vår högre utbildning reformeras för att långsiktigt klara att vara av världsklass är en förlorad dag.

"Vad ska vi ha universitetet till? I högtidstalen nämns fortfarande bildning som svaret och i den politiska debatten kan det heta att forskning är en grundpelare för demokratin. Men i praktiken domineras den högre utbildningen i Sverige av en fabrikslogik. Högskolan ska producera akademiker till arbetsmarknaden och det ska helst gå så snabbt och billigt som möjligt. Enligt denna logik tar svenska studenter för lång tid på sig att studera och utbildningarna är inte tillräckligt anpassade till yrkeslivet. Det är en syn man kan möta från både Svenskt Näringsliv och LO."

"Kritiken kan inte avfärdas, inte minst ur ett nationalekonomiskt perspektiv och med tanke på att ungefär hälften av varje årskull idag läser vidare efter gymnasiet. Det är svårt att förena massutbildning med bildningsideal. Bildning tar tid och kräver en helt annan inställning av studenterna än kortsiktig nyttomaximering. Bildning kräver också en kritisk massa av studenter med samma inställning och begåvning."

https://www.gp.se/ledare/vad-ska-vi-ha-universitetet-till.efe73dcd-47fa-43e7-b8f4-6e06d9039ccb

Lär också mer av Tyskland och Danmark som har omfattande praktiska utbildningar förlagda inom näringslivets regi. Inte minst AI utvecklingen kommer att leda till att många som genomför högre utbildningar inte kommer att få kvalificerade jobb. Denna insikt behöver sjunka in hos många fler som styr landets högsta utbildningar och de praktiskt inriktade utbildningsprogrammen.

lördag 13 juni 2026

Hållbar ekonomi är avgörande

Spårvägen ett misslyckande

Spårvägsprojektet i Uppsala är ett fiaskoprojekt som under inledningen av 2023 borde ha lagts ner. Under inledningen av år 2023 genomfördes två 24-timmarsövningar på Krusenbergs herrgård. Samtliga Uppsalas kommunalråd var med. Även den högsta tjänstemannaledningen och dyra konsulter som höll i övningarna. Resultatet blev status-quo, ingen förändring, spårvägsprojektet var stoppat av Utvecklingspartiet demokraterna. 

Det fanns i rummet (Krusenberg) öppningar för att Socialdemokraterna skulle ändra sig för att återigen uppnå den stora majoritet som innan 2022 fanns för spårvägsprojektet. Den majoriteten försvann under inledningen av 2022 när Moderaterna bröt tidigare överenskommelser och anslöt sig till UP, SD, KD och då C. Falskspelaren i alla turer 2022 och 2023 var Liberalerna. Liberalerna låtsades ett tag som att de ändrat sig utan att ha gjort det. Så gjorde de fram tills de insåg att Utvecklingspartiet demokraterna aldrig hade svikit väljarna och släppt fram spårvägsprojektet. När de insåg det gjorde de ett mångårigt avtal med V, MP och S om att spårvägsprojektet skulle fortsätta. Avtalet Liberalerna ingått med minoritetsstyret inkluderar också att de 33.000 nya bostäderna som planeras i Uppsalas södra stadsdelar ska genomföras. 

C har nyligen ändrat sig och kramar nu spårvägsprojektet. Eftersom C har alltid stöttat spårvägsprojektet i Region Uppsala, som ansvarar för kollektivtrafiken, är de nu i vårt fall konsekventa. 

Ett av många problem med spårvägsprojektet är att det är en mycket knapp majoritet bakom det i Uppsala kommun. Även om det är Region Uppsala som bestämmer över kollektivtrafiken krävs Uppsala kommuns stöd eftersom kommunen styr över markanvändningen. Även om Centerpartiet nyligen taktiserat och spelat bort ett kommande förhandlingskort är det en för svag majoritet för ett extremt impopulärt och dumt projekt. 

Under inledningen av 2023 borde Uppsalas partier ha gjort upp om att lägga ner spårvägsprojektet och satsa på något liknande MalmöExpressen istället. Givet Uppsalas kraftigt inbromsade befolkningsutveckling, och givet att Malmö med 370.000 invånare (Uppsala prognosticeras att enbart ha 308.000 år 2050) klarar sig bra med MalmöExpressen är långa fossilfria bussar rätt under minst 25 år framåt. Därefter behövs ett nytt trafikslag som inte går i korkad samtrafik. När ett helt nytt trafikslag introduceras ska det självklart gå i ett modernt eget system, inte ett gammalt spårvagnssystem.

Skolan, föreningslivet, integrationenen, äldreomsorgen, byggplaner och sjukvården är fortsatt viktiga områden att rösta om i kommun- och regionvalen 2026. Nedan desperata UNT utspel från V, MP och S vittnar om att kollektivtrafiken blir en valavgörande fråga i Uppsala. Om man tänker rösta på ett JA parti för bussar är är de mest trovärdiga alternativet att rösta på:

1) Utvecklingspartiet demokraterna, UP

2) Sverigedemokraterna, SD

3) Kristdemokraterna, KD

4) Moderaterna, M

Du måste dock ta reda på om M och KD i Region Uppsala säger offentligt nej till spårväg!! Hur har de röstat! Oavsett om det blir en majoritet efter valet som kan stoppa spårvagnsprojektet eller ej tycker jag du i denna fråga ska visa ditt stora missnöje över hur illa övriga partier i kommunfullmäktige skött denna fråga och rösta på Utvecklingspartiet demokraterna. Nedan styrets senaste utspel i UNT.

En av de viktigaste framtidsinvesteringarna för att långsiktigt klara Uppsalas tillväxt och resbehov är den moderna spårvägen. Det är ett projekt som har diskuterats, utretts, beslutats och planerats under mer än ett decennium. Flera kommunfullmäktigebeslut, regionala beslut och statliga överenskommelser ligger bakom projektet. Arbetet pågår redan, entreprenörer är upphandlade, avtal är tecknade och förberedande arbeten genomförs längs sträckningen.”

https://www.unt.se/debatt/artikel/sparvagen-ar-avgorande-for-uppsalas-framtid/lqpod3pr

Hittills är det mycket möjligt att byta fordon spårvagnar till fordon MalmöExpressen. Det innebär också nödvändig flexibilitet om Mark- och Miljödomstolen återigen säger stopp för den 850 meter långa bron vid Ultuna mot Sävja. Bara att skrota det broprojektet innebär att alla onödiga kostnader som hittills lagts på spårvägsplaner är obetydliga. Gjorda och upphandlade markarbeten behövs även för långa fossilfria bussar. Spårvägsdepån kan byggas om till att bli depån för de längre bussarna. Skrota upphandlingen av spårvagnar och upphandla istället längre bussar. Givet alla förändringar sedan avtalen med staten tecknades finns massor av argument för att staten ska låta oss växla spårvagnar till långa fossilfria bussar. 

Rösta på Utvecklingspartiet demokraterna, UP, i Uppsala kommun och i Region Uppsala. Kollektivtrafiken är långt ifrån den enda viktigaste politiska frågan i Uppsala. Samtidigt kommer detta katastrofprojekt att kraftigt belasta Uppsalas skattebetalare ekonomiskt många år framåt om det genomförs. Spårvägsprojektet är inte avgörande för Uppsalas framtid. Att vi säkrar en långsiktigt hållbar ekonomi är avgörande för Uppsalas framtid! Skrota spårvägsprojektet senast 13/9 2026!




fredag 12 juni 2026

Oklok etableringspolitik

Nej, nej och nej

Att svenska skattebetalare subventionerar världens rikaste företag är galet. Att svenska skattebetalare får bidra till att enorm elförbrukning går till världens rikaste bolag, som betalar samma pris som oss svenskar för grön el, utan att betala ordentlig skatt är idiotiskt. De enorma elförbrukningar som dessa datacenters representerar hindrar också etableringar av många andra näringslivsprojekt med verksamheter som sannolikt kommer att betala skatter som svenska företag. 

Nedan reportage om Googles satsning på ett datacenter i Sverige är det senaste exemplet på dålig svensk politik. Svensk ren och relativt billig energi behövs i högre utsträckning till svenska företagare. 

Etableringen blir Googles första datacenter i Sverige. Sedan tidigare har företaget bland annat en anläggning i finska Fredrikshamn och man håller på att bygga i norska Skien.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/beskedet-google-bygger-datacenter-i-horndal

Ovan kan beskrivas som nykolonialism. Även om Sverige fortfarande är ett rikt land suger extremt rika amerikanska företag ut svensk grön el till mycket låga priser. Det är en dålig ordning som måste korrigeras. Åtminstone måste dessa företag betala mycket högre skatter i Sverige än de gör idag. Varför ska de ha mycket lägre skatter än svenska lönsamma kunder i Sverige? Varför ska svenska skattebetalare subventionera dessa bolags datacenters när de dessutom skapar få nya arbetstillfällen? Här har de som företräder svenska intressen gått ordentligt fel. 


torsdag 11 juni 2026

Inflationen ökar

Trump är en katastrof

Donald Trump leder nu garanterat in världen i en ekonomisk recession och stigande inflation. Och den allsmäktige Trump säger att han ”älskar” inflation. Alla medel- och lågutbildade i USA straffas allt mer för att de röstade på Trump. Och Biden och Demokraterna ska skämmas för att de inte ställde upp med en bra presidentkandidat i det senaste presidentvalet. Hög inflation är alltid illa för ett samhälle. Nedan BBC reportage exemplifierar än en gång vilken pajas Trump är. Hans mamma hade rätt, han ska inte ha mäktiga positioner. 

Bureau of Labor Statistics (BLS) figures showed prices went up by 4.2% in May from a year earlier. The increase, from 3.8% in April, was driven by rising energy costs in the wake of the US-Israel war in Iran. 

"I love it. The numbers were great. You know what I really love? I love the inflation," Trump said at the White House”

https://www.bbc.com/news/articles/c0myzxjkw99o

Går all idioti från team Trump ut på att slippa åtal för allt möjligt? Bra om han sätts i fängelse efter sin andra tid som president och den amerikanska demokratin därigenom botar sig själv. Ingen president som beter sig på detta sätt ska vara immun. Då ska inte USA klassas som en demokrati. En del av allt skit team Trump ställer till med är väl för att försöka få alla att glömma Epstein-övergreppen. Och nedan artikel tycker jag ställer det utom allt rimligt tvivel att Epstein arbetade åt en mycket avancerad underrättelsetjänst. 

https://edition.cnn.com/2026/06/10/politics/bill-gates-epstein-house-oversight

Allt är inte dåligt med det som team Trump försöker göra. Det är bra att de tufft försöker jaga bedrägerier mot hälsosystemet. Precis som det är viktigt att fortsätta att bekämpa allt bidragsfusk i Sverige. Som ofta kan inte team Trump snyggt sköta även kloka förbättringsförsök. Varför ger de sig bara på människor i stater som leds av Demokrater…

https://www.pbs.org/newshour/politics/vance-demands-doj-probe-of-minnesota-officials-as-white-house-presses-war-on-fraud

Hur länge står MAGA-rörelsen bakom Trump och vem tar över när han faller? CNNs reportage nedan är värt att ta del av. Det är skrämmande vilka personer som utgör den innersta kretsen runt Trump. Han tycks vilja gå till historien som USAs sämsta president. USA kan mycket bättre än såhär!

Repeatedly in recent months, Trump has responded to Americans’ growing concerns not with empathy, but by pretending their pain didn’t exist — or that it was actually good.”

https://edition.cnn.com/2026/06/10/politics/ranking-trump-iran-economy-comments

Ja, ja vi får se vad som händer. It’s a fu… mess. Trump säger nu att de går med på det läge där de står i förhandlingarna med Iran. CNNs reportage nedan visar vilket skämt det är som kommer från Vitahuset år 2026. 

https://edition.cnn.com/2026/06/11/world/live-news/iran-war-trump-israel-hnk

https://edition.cnn.com/2026/06/09/politics/times-trump-iran-deal-close

Kul att Shakira var med och invigde fotbolls VM 2026. När jag och sonen var på VM finalen 2006 i Berlin var hon den stora artisten som uppträdde. Frankrike mot Italien. Vi satt i den italienska hejaklacken. Vi höll på Frankrike. Tur för oss att Italien vann….

onsdag 10 juni 2026

Sömn har avgörande betydelse

Man måste få ligga lugnt

Det är galet att Sverige varit så sega med att införa kraftiga restriktioner för barns användande av sociala medier. Att lämna det ansvaret till föräldrar kan tyckas enkelt. Jag kan bara av egen erfarenhet konstatera att det nästan är en omöjlig situation som förälder att kraftigt begränsa dessa vansinnigt många timmar framför skärmar med enbart ”prat” och titt på väldigt lite värdeskapande. Alla elever som konsumerar massvis med timmar på sociala nätverk som TikTok och som tittar på oändliga fängslande serier på till exempel Netflix presterar mycket sämre avseende rörlighet, läsförmåga och skolresultat. Mycket sämre i förhållande till sin förmåga. Detta är väldigt dåligt för våra barn men också för svensk kommande konkurrensförmåga.

Expressens ledare har rätt. Du som bryr dig om våra barn och vår framtida konkurrensförmåga, läs hela artikeln!

"Socialminister Jacob Forssmed har en känsla för språk. Den nyttjade han effektivt i veckan, i ett brandtal om den alarmerande sömnkrisen bland barn och unga. På 80-talet sussade nästan alla barn när klockan slog elva på kvällen. 2013 var sex av tio fortfarande vakna. Skärmåldern hade inträtt. I dag kan det vara etter värre. ”Sociala medier-bolagen bygger hela sin affärsmodell på att beröva barnen deras tid för återhämtning”, sade Forssmed. Det handlar om ”en rovdrift på det som skyddar barns hälsa. Den sliter på deras hjärnor, äter deras tid.” Han överdriver inte." 

"När barn sover för lite blir de mycket mer än lite trötta. Sömnbrist påverkar minne, inlärning och koncentration. Samspelet med andra människor blir svårare, att kontrollera känslorna likaså. Brister sömnen under längre perioder kan det leda till grava psykologiska problem som hyperaktivitet och aggressivitet. Risken för depression, ångest, nedstämdhet och riskbeteenden ökar. Självklart blir skolarbetet lidande. Kronisk sömnighet kan påverka skolbetygen och med tiden karriär och livsinkomst." 

"Att låta barn slarva med sömnen är kort sagt som att ge dem ett stort glas whisky, rycka dem i håret och sparka dem på smalbenet innan man skickar dem till skolan. Efter att kvällen före ha förbjudit dem att göra sina läxor."

"I våra grannländer finns det redan riktlinjer vad gäller barn och sömn. Sverige har legat på efterkälken, förmodligen på grund av svenskens förtjusning i ny teknik, ovilja att inkräkta på barns integritet och rädsla för att anklagas för moralpanik."

"Det har larmats om galopperande skolstress, särskilt bland flickor – och som ett brev på posten kommer krav på färre prov, mindre kunskapsstoff eller senare betyg. Samtidigt ligger den där i sängen hos barnen, mobilen med sin blålysande skärm, sina beroendeframkallande algoritmer och pockande notiser och meddelanden. Det är ju med att ta bort den, och ransonera skärmar, man borde börja, innan man reformerar hela institutioner i hopp om att göra barn och ungdomar mindre trötta och nere."

"Grundproblemet kan, med socialministerns ord, vara ”för lång Kylie Jenner- och Andrew Tate-tid och för kort John Blund-stund”."

https://www.expressen.se/ledare/det-borjar-i-sangen-inte-i-klassrummet/

tisdag 9 juni 2026

Stockholmare tycker till

Bra med demokratiskt engagemang

Många nya partier startas hela tiden runt om i Sverige. Det är kul att det finns grupper av människor som vill och orkar att starta partier. De flesta lyckas inte. I Uppsala har till exempel Landsbygdspartiet (LPO) och Medborgerlig samling försökt i många val men inte lyckats. Nu tror så klart UNTs ledarsida (skrivet nedan av en Stockholmare) att ett gäng avhoppade Liberaler ska lyckas bara för att deras företrädare är lite lokalt kända. Vi får se om väljarna tycker det behövs ytterligare ett liberalt parti när redan Centerpartiet och Liberalerna flaggar upp som det. Och detta nya parti har inte heller en heltäckande sakpolitik fastställd av medlemsstämmor. Så det väljare röstar på är enbart individer och på JA till spårvagnar. Liberaler som gillar spårvagnar i Uppsala har här chansen att rösta på tre tidigare Liberaler som starkt bidragit till att det finns ett spårvagnsprojekt i Uppsala. Den bedriften har dessa Liberaler stor skuld till. I den sakfrågan har de starkt stöd av sitt gamla parti Liberalerna. Det blir kul att se hur det går för dem i valet 2026. 

https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/hassan-och-claesson-darfor-kommer-de-in-i-uppsala/lyx8mw7r

Valrörelsen är i full gång. Igår deltog UP på en av alla debatter som nu genomförs. Den debatten handlade om ett litet samhälle i Uppsala som heter Börje. I den debatten framgick tydligt att ”all business is local”. Partier som saknar konkret lokalt relevant sakpolitik bär inte på framgångsvägar framåt för just närsamhället. Kommunal- och regional politik är mycket sakpolitiskt konkret och inte ideologiskt orienterad. I EU parlamentet och Sveriges riksdag sätts lagarna som gäller kommuner och regioner. I kommuner och regioner ska politikerna få allt en kommun och region ansvarar för att fungera. Det är stor skillnad. Det är mycket dåligt att Sverige inte separerar mellan de lokala valen och riksdagsvalet. Rikspolitiken får på tok för mycket uppmärksamhet. Det är vilka vi röstar på lokalt som avgör hur skolan, omsorgen, vården, kollektivtrafiken, gator, parker och föreningslivet sköts. Nedan lite beskrivningar av vad en ideologi är.

https://anekdot.se/video/vad-betyder-ideologi/

2026 är definitivt sista valet i kommunen och regionen då Uppsalaborna kan sätta stopp för spårvägsprojektet. Det är Region Uppsala som ansvarar för kollektivtrafiken i Uppsala län. En säker röst på ett parti som verkar för STOPP är röster på UP. I år avgörs det. 

måndag 8 juni 2026

Smart samverkan

Isolation en korkad väg framåt

I alla tider har människans samhällen och enskilda människors framsteg utvecklats tack vare att vi globalt lärt av varandra, handlat med varandra och genomfört projekt tillsammans. Det är klokt. 

PM Nilsson, krönikör Di, har helt rätt. Om Europa/EU ska bliven modern konkurrenskraftig kraft i världen måste man hitta sina egna fördelar men samarbeta klokt med både USA och Kina. Och, som vanligt, drivs inte de stora framgångarna av samhällen. De drivs av extremt drivna individer. Det samhällssystem som inte fattar det, och som begränsar dessa individer för mycket, blir aldrig långvarigt framgångsrikt. 

”I detta svindlande snabba flöde av teknikpengar och människor har Europa börjat fantisera om strategisk digital autonomi genom att använda sämre halvledare och gå tillbaka där TSMC var för tio år sedan, något man möjligen kan klara av. Idén är att AI-strukturen i Europa ska vara tillverkad i Europa och reglerad av Europa. Det är en mardröm som måste få ett slut. Reglering av ny teknik kommer att bromsa utvecklingen i Europa och isolering från världen och från platser som Hsinchu gör oss efterblivna.”

Vi ska göra precis tvärtom. Se det vackra och krigsavhållande i ömsesidiga beroenden och globala värdekedjor. Häng på amerikanernas vinnarvilja och använd de bästa produkterna. Slopa idén om AI-reglering.  Tvinna samman våra ledande företag med de bästa i Asien och USA. Bejaka och skydda globala flöden i stället för att undvika dem.  Uppmuntra våra ungdomar att tumla runt i världens metropoler. Då kan de bygga världsledande fabriker som i Hsinchu.”

https://www.di.se/ledare/darfor-leder-taiwan-varlden/

I ljuset av att USA tydligt definierat Nordamerika, Centralamerika och Sydamerika som sin intressesfär, där de bestämmer, kanske kan få några förståsigpåare att förstå att stormakter alltid hållit på så. Och så kommer de att fortsätta att göra om inte resten av världen lyckas balansera de för stunden starkaste genom till exempel FN och globala handelsöverenskommelser. Oavsett vad vi tycker om denna maktlogik är det alltid klokt att förstå att särskilt länder med grandiosa självbilder på ett eller annat sätt vill ha mer eller mindre kontroll över sina grannländer. Inte minst ur ett försvarsperspektiv. Bara genom att titta noga på jordens kartor kan man förstå en hel del av geopolitiken. 

Europa är den i särklass viktigaste marknaden för Sverige och våra företag. Runt 75% av vår handel är med övriga Europa. Den som fattar det förstår att Sverige självklart ska vara en del av EU. En del av EU där vi måste samverka mycket mer med våra grannländer för att EU som lag ska klara av att hävda sig mot USA och Kina. Med det sagt ska vi fortsätta att bygga handel och relationer med både USA och Kina. Bygga nätverk och samverkan med andra människor på vår jord. Det om något bidrar till mer fred och mindre krig. 

Det Sverige och övriga EU behöver är mindre naivitet, genomföra konkurrenskraftsagendan, införa ett obligatoriskt EU-språk, tillämpa en hållbar invandringspolitik och säkra egen energiförsörjning. Hur svårt kan det vara….

söndag 7 juni 2026

Strategi

Naivister, nej tack

Den ofta kloka Adam Cwejman tycker jag går helt vilse i sin syn på svenska investerares och företagares satsningar i Kina de senaste 40 åren. Det har i stort varit extremt framgångsrika satsningar som bidragit till stärkta företag, ett rikare Sverige men också till att massor av människor gått från riktig fattigdom, inte relativ fattigdom, till köpkraftig medelklass. Cwejman börjar sin artikel med att beskriva Apples fantastiska utveckling som bolag och landar i att västvärlden blivit lurade av kineserna. Det är ett mycket ensidigt synsätt. Mänskligheten har tjänat massor på att Kina, Indien, Vietnamn och så vidare kraftigt fått det bättre de senaste 30 åren. Och de flesta svenska företag som etablerar sig i Kina eller Vietnam är inte så naiva som Cwejman tror. Inte minst Scanias kraftiga satsning i Kina syftar till ett klokt win/win. Så länge de kan håller de nyutvecklingsidéer "nära kroppen", de skapar allianser med världens bästa underleverantörssystem, de får tillgång till en enorm marknad och de ökar sina chanser att fortsätta att vara en världsledande leverantör av lastbilar inom EU, i USA och i Sydamerika.  

"En mindre uppmärksammad del av den här historien är hur det krisande datorbolaget under 00-talet helt lade ned sin produktion i USA och genom ett nätverk av underleverantörer flyttade allt till Kina. Där investerade man hundratals miljarder dollar för att utveckla sin tillverkningskapacitet."

"Jobs efterträdare Tim Cook, som tog över 2011 efter att Jobs gått bort i cancer, var ingen stor innovatör, men han kommer att gå till historien som en av de mest effektiva företagsledarna någonsin. Det var under hans styre som bolaget verkligen etablerade sig i Kina. Några skäl att invända mot den utvecklingen ansågs inte finnas. Apples börsvärde ökade med 20 000 procent mellan millennieskiftet och 2026. Det var ett fantastiskt partnerskap som alla tycktes vinna på."

"Apple symboliserar kanske mer än något annat multinationellt bolag globaliseringens dröm – design i väst, tillverkning i öst och försäljning överallt. Ett exempel på hur ekonomisk globalisering, internationell handel och komparativa fördelar verkligen kunde fungera. Handel utan förlorare, bara vinnare."

"I Kina förstod kommunistpartiet att det här var en lysande chans att överföra kunskap, etablera lokala bolag och på sikt tjäna betydligt mer på affären än vad USA någonsin kunde göra. Medan västerländska bolag och regeringar såg effektiviserad tillverkning och ökade vinstmarginaler tänkte kommunistpartiet på långsiktigt industriellt oberoende och utveckling av kinesisk kompetens."

"En viktig poäng i boken är att teknologisk makt inte bara handlar om patent, som Apple ju inte lämnade ifrån sig. Det handlar också om processer, verktyg, kvalitetsrutiner, produktionsdisciplin, materialkunskap, ingenjörsutbildning och leverantörskapacitet. Och när västerländska bolag etablerade sig i Kina började kinesiska tillverkare stjäla design, ritningar och företagshemligheter samt kopiera produkter utan att kinesiska myndigheter sade ifrån."

"De flesta svenska börsbolag med verksamhet i Kina utstrålar alltjämt samma naiva entusiasm som Apple gjorde under 00- och 10-talet, och i svensk politik är det här ett ämne som knappt ens är omtalat."

https://www.gp.se/ledare/sa-hjalpte-apple-kina-att-bygga-varldens-starkaste-industri.fd0cad8a-cb05-4ea2-b244-cdf2a08e2b9f

Smarta företag och länder samarbetar med så många som möjligt för att förverkliga sina egna ambitioner. Det gäller bara att inte vara naiv i de relationer man investerar i. Idag är det ”Dragon boat festival” i Kungsträdgården, Stockholm. Ett framgångsrikt Sverige samarbetar med hela övriga världen utan att vara naiva. 


lördag 6 juni 2026

Vi tillhör de bästa

Sverige och Uppsala är fantastiskt

Sverige och Uppsala är fantastiskt på riktigt. Den som förstår hur det ser ut runt om i världen fattar att Nordens samhällssystem är de i särklass jämlikaste och bästa i hela världen. Det är rättvist och skapar goda möjligheter för en stark gemenskap och ett innovativt samhälle fullt av människor som vågar ta chansen att starta bolagsprojekt. Sverige tillhör också världens mest innovativa samhällen. Det är fantastiskt i gnällandet Sverige. Det gnälls på tok för mycket! Genom att återskapa samhällskontraktet ”Gör din plikt, kräv din rätt” kommer Sverige trots svaga politiker fortsätta vara ett framgångsrikt och tryggt samhällsbygge för ekonomiskt svaga och miljardärer. Du måste alltid på allvar jämföra med andra samhällsbyggen på vår jord. 

Om våra politiker helt fokuserade på att skyldigheterna kraftigt ökar självförsörjningsgraden, kraftigt förbättrar inkluderingen av invandrare och bygger ett samhällssystem som klarar en kraftigt åldrande befolkning så lyckas vi!

PM Nilssons krönika om Sverige nedan är läsvärd. 

Ett kreativt samhällsklimat! Ett innovativt folk! Världsledande företag! En av de främsta Natomedlemmarna! Den annars ganska reserverade amerikanske utrikesministern Marco Rubio öste beröm över toppmötets värd när han besökte den skånska metropolen Helsingborg i slutet av maj. Allt amerikanskt prat om européer som irrelevanta gratisåkande värdenihilister var borta med västvinden från Öresund. Sverige är bäst! Så vad var det Marco Rubio egentligen talade om?”

https://www.di.se/ledare/usa-ser-vart-battre-jag/

Erik Zciga, Di, har rätt. Sverige blir det Sveriges befolkning gör det till. Det är främst därför jag lånat ut mig till folkrepresentant inom politiken några år. Uppsala och Sverige kan mycket bättre! En mycket bättre inkludering av invandrare är helt nödvändig. Om vi vill klara samhällskontraktet med en bra balans mellan skyldigheter ochvrättigheter får vi aldrig kompromissa med skyldigheterna. Det inkluderar att lagarna gäller oss alla jämlikt. 

I augusti 1628 sjönk regalskeppet Vasa under sin jungfrufärd. Det var inte bara en statsekonomisk katastrof. Förlisningen skedde också mitt i Stockholm vid en stund när vi ville – och förmodligen också behövde – utstråla makt och målmedvetenhet. Inför allas ögon stod vi i stället där med förlust och förnedring. Det kan vara Sveriges största fiasko. Men med stolthet lockar vi i dag skolklasser och utländska besökare till Vasamuseet. Det är ett konstruktivt förhållningssätt. Historien ger inga mandat att bli mallig eller maximalistisk. Vi har distans till historien, men vi kan förstås lära och inspireras av den. På så sätt är varje svensk generation med och utvecklar Sverige. Det kan vi alla känna stolthet över. Att utgå ifrån vad man har och göra det bästa av det är en väldigt svensk egenskap.”

”Men Sveriges internationella rykte är förstås inte oviktigt. Vi kan bjuda på oss själva och idka självironi. Men om omvärlden förtalar och bespottar oss är det inte längre roligt. Vår levnadsstandard är beroende av att svenska företag kan sälja varor ute i världen. Vår säkerhet bygger på att våra politiker och diplomater vinner förståelse i likasinnade stater.”

”De senaste åren har lärt oss att Sverigebilden inte kan tas för given. Om bilden ska vara bra måste verkligheten också vara det. Politiska återställare eller förnyad politisk passivitet skulle få negativa konsekvenser även i denna dimension. Skattehöjningar skulle jaga entreprenörer ur landet. Otrygghet och osäkerhet skulle återigen dominera bilden. Låt oss denna nationaldag därför glädjas för var vi står, och fortsätta framåt mot något ännu bättre.”

https://www.di.se/ledare/sverige-ar-vad-vi-gor-det-till/

Jag är en stolt svensk! Jag är stolt över de grundläggande värderingarna som vårt samhälle vilar på. Det inkluderar ”Gör din plikt, kräv din rätt”! Så håller Sverige ihop. Så kan vi glädjas åt många miljardärer och ge våra svagaste ett anständigt liv. Gnällspikarna har fel! Sverige och Uppsala är idag ett ”halvfullt glas” och inte ett ”halvtomt glas”! Heja Uppsala! Heja Sverige!




Vem får ta ansvar

En stat utan ansvar

Vem får ta ansvar för att Vattenfall tillåtits ha ett extremt bonussystem som med stor sannolikhet berikat de högsta cheferna massivt? Det är framförallt deras energihandlare som får groteska bonusar givet den skyddade verkstad de arbetar inom. Är styrelsen ansvarig? De hålls aldrig ansvariga. Den ansvariga ministern? Hålls aldrig ansvariga. Med stor sannolikhet ingen. Det är en förolämpande ordning mot alla hårt arbetande skattebetalande svenskar. Bland annat skolpersonal, vårdpersonal, busschaufförer, lastbilschaufförer, byggarbetare, poliser och så vidare. Vi talar om flera miljarder i bonusar bara för år 2025. Varför ska en direktör som Anna Borg, med en månadslön på 1,5 miljoner kronor dessutom få många miljoner i bonusar? Helt sjukt! Ett helägt statligt bolag. Vi pratar alltså om en statlig direktör som har en garantilön på minst runt 20 miljoner kronor per år. Detta om något visar att AB Sverige gått snett. 

Sven Hagströmmers krav på öppenhet om och kritik av dessa bonusar är extremt viktig. 

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/hagstr%C3%B6mer-s%C3%A5gar-vattenfalls-miljardregn/ar-AA23sqSI

https://arbetet.se/2025/04/10/statliga-vd-loner-hon-toppar-listan-med-15-miljoner-i-manaden/

fredag 5 juni 2026

Landet lagom

Den breda "mitten" är stor i landet Sverige

Det är nya tider. Det krävs mod och förändring även i det politiska landskapet för att Sverige ska fortsätta att vara ett framgångsrikt generellt välståndsland. Den senaste opinionsmätningen, bifogad nedan, från SCB är en extrem kritik mot regeringen. En regering som på många sätt styrs av SD. Sverige är ett land där över 50% av väljarna inte vill att SD, V eller MP starkt ska få påverka politiken. Väldigt många invånare vill inte ha en politik styrd av ytterkanter. Den nuvarande regeringens desperata vallöften om att tillfälligt slänga ut massor av miljarder kronor imponerar inte och är i min värld oklok vänsterpopulism. Och både SD och V har bitit sig själva i svansen när de kräver ministerposter för att samarbeta. 

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/statistiknyhet/partisympatiundersokningen-maj-2026/

I nedan GP ledare nedan spekulerar läsvärt om hur det kan bli efter riksdagsvalet 2026. 

"Det tilltänkta regeringsunderlaget, om Tidöpartierna skulle förlora valet, är vävt av socialdemokratiska mardrömmar: Centerpartiet är det parti vars valfrihets- och avregleringspolitik står längst bort från den socialdemokratiska. Miljöpartiet kräver en grön omställning som i praktiken leder till stagnation, välståndsminskning och krympande skatteintäkter. Vänsterpartiet har blivit lekstuga för allsköns extremister och leds av en allt gapigare Nooshi Dadgostar, som nu har satsat hela sin politiska framtid på att hon ska in i Rosenbad och ta plats i Magdalena Anderssons regering."

"Om Tidöpartierna förlorar valet kommer S att bilda regering på ett eller annat sätt. Det vore obeskrivligt mycket bättre för Sverige om det skedde i samarbete med åtminstone ett par borgerliga partier än i allians med Nooshi Dadgostar."

https://www.gp.se/ledare/den-nya-jattebreda-mitten.02aca6eb-2e78-4b43-9591-4a0b99abfc50

Expressens ledare nedan sågar Tidögängets populistiska slöseripolitik som i sitt desperata försök att bli omvalda kör svensk ekonomi i diket.

Det här är inte borgerlig politik. Det är knappt att det kan kallas politik ens en gång. Syftet är inte att lösa strukturella samhällsproblem eller rusta Sverige för framtiden, öka tillväxten eller förbättra välfärden. Syftet är enbart att vinna röster.”

Men det finns en annan lösning: ta mindre av våra pengar till att börja med. Regeringen införde ett nytt jobbskatteavdrag vid årsskiftet. Det är bra. Om regeringen känner sig stressad av att uttrycket känns för mycket 2007 kan de hitta på ett annat namn, säg plånbokslyftet, ett paket som innehåller jobbskatteavdrag och kanske ökat barnbidrag. Det hade varit mycket rimligare än de tillfälliga avdragen och bidragen. Idiotin riskerar nämligen att bli permanent.”

https://www.expressen.se/ledare/ledare-svenskarna-behover-inte-mer-veckopeng/

Den ”breda mitten” är stor i svensk politik. 

torsdag 4 juni 2026

Dumt

Blåst av Netanyahu

Vi lever i turbulenta tider. Det är fantastiska tider och hemska tider samtidigt. Den tredje industriella revolutionen kopplat till AI-utvecklingen parallellt med stora geopolitiska rörelser, samt effekter av klimatförändringar, levererar till exempel 62 pågående blodiga konflikter på vår gemensamma jord. Fantastiskt är att vi som inte drabbats av de blodiga konflikterna generellt sett får det bättre och bättre på många sätt. 

En del av den negativa verkligheten idag är blodiga konflikter om mark och dess exploateringsmöjligheter. Familjen Trump och team Netanyahu är rörande överens om att de vill köpa eller ta så mycket mark de kan av andra för att exploatera för nya bosättningar eller lyxresorter för världens rika. 

På en valdebatt tidigare idag adresserade jag många inom Uppsalas fastighetsmarknad. Jag uttryckte att det är bra att de vill bygga mer så att Uppsala kan fortsätta att utvecklas positivt. Samtidigt lyfte jag att nuvarande befolkningsutveckling, och många människors betalningsförmåga, innebär en mycket lägre efterfrågan än tidigare antagits. Utan betalningsförmåga för dyra nybyggen så byggs inget nytt. Och utan betalningsförmåga för dyra bostäder blir nyproduktionerna färre. 

BBCs reportage nedan är en bra beskrivning av hur blåst Trump blivit av team Netanyahu och ”det militärindustriella komplexet”. 

Donald Trump is in a bind. He is enmeshed in the consequences of the gross blunder he made by going to war assuming an easy victory.”

”The US president and his close ally Prime Minister Benjamin Netanyahu of Israel fatally underestimated the degree to which the Islamic regime was prepared to resist and ride out their attacks.”

”Trump has no easy way out and the Iranian regime wants to keep it that way. He needs to get the Strait reopened. The war against Iran is deeply unpopular in the US and re-escalating it will turn even more Americans against it.”

https://www.bbc.com/news/articles/cedp3lee059o

Fantastiska tider?  Vi lever i genomsnitt allt längre bra liv. Om man får tillgänglighet till vården kan de bota och laga fel bättre och bättre. Möjligheterna att bygga kunskaper har aldrig varit lättare och bättre. Kunskaper som tack vare Internet och AI blir allt enklare tillgängliga för alla och inte bara dem som skolas på världens bästa universitet. Fler och fler miljoner människor har fått chansen att förverkliga egna drömmar. Mer och mer tid får vi umgås med våra barn och vänner. Mycket är fantastiskt. 

onsdag 3 juni 2026

Döden

Varför bry sig

En bra regel i livet är att försöka vara en bra medmänniska. Den tanken finns inom de flesta religioner och filosofier och kallas ”Den gyllene regeln”. Den är en enkel och klok vägledning om att vi ska behandla andra människor så som vi själva vill bli behandlade. Tänk att den är så svår att följa för allt för många människor. Hur hade världen nu utvecklats om Netanyahu och Trump hade levt enligt denna enkla regel? 

Fåfänga personer som Netanyahu och Trump är säkerligen måna om sitt eftermäle. Om hur de i historieböckerna kommer att beskrivas. Hur de av sina anhängare kommer att beskrivas. Som de som förstörde en längre tids framarbetad världsordning? Som de som utan att skämmas bedriver och stöttar folkmord? Som de som utan hänsyn till civila barn och kvinnor kraftfullt jagade och dödade dem de definierat som terrorister? Som kärleksfulla föräldrar som berikade sina barn?

Ja, ja… Själv försöker jag leva mitt liv så att mina barn, barnbarn, övrig familj och vänner ska uppskatta att jag kämpade för ett bättre liv för många fler än mina närmaste på vår jord. Som en människa som främjade goda och respektfulla relationer mellan jordens folk. Och att jag fanns där för dem hela tiden och mycket när de behövde det som mest. Med det sagt bryr jag mig inte. När jag är död är jag i någon annan form ett med naturen. ”Av jord är du kommen, jord ska du åter varda”.

BBC bjuder nedan på varför det kan vara bra att vilja bli ihågkommen. 

While leaving a legacy may feel more urgent for older adults who feel the pressing nature of limited time, some scholars argue the drive to leave one can – and maybe should – begin earlier in life. And a growing body of research suggests that better understanding our innate human interest in passing something on to future generations after we die could reveal new ways to improve mental health.”

 ”The vast majority of people don't think about it," says Hunter, who is an associate professor at Bowling Green State University, Ohio, US, and an expert in legacy in the context of cancer survivorship. But legacy can manifest in different ways and even be an unconscious act. "Everyone leaves a legacy, whether you know it or not," says Hunter. It isn't just the bequeathment of wealth or property, or everlasting art such as music or writing. Instead, some researchers have split legacy into three main overlapping categories: biological legacy, which we leave through our bodies and genetics, material legacy, represented by our wealth and possessions, and the legacy of our values, such as faith, culture and heritage.”

https://www.bbc.com/future/article/20260522-why-do-we-want-to-be-remembered-after-we-die