Visar inlägg med etikett rättigheter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett rättigheter. Visa alla inlägg

lördag 6 juni 2026

Vi tillhör de bästa

Sverige och Uppsala är fantastiskt

Sverige och Uppsala är fantastiskt på riktigt. Den som förstår hur det ser ut runt om i världen fattar att Nordens samhällssystem är de i särklass jämlikaste och bästa i hela världen. Det är rättvist och skapar goda möjligheter för en stark gemenskap och ett innovativt samhälle fullt av människor som vågar ta chansen att starta bolagsprojekt. Sverige tillhör också världens mest innovativa samhällen. Det är fantastiskt i gnällandet Sverige. Det gnälls på tok för mycket! Genom att återskapa samhällskontraktet ”Gör din plikt, kräv din rätt” kommer Sverige trots svaga politiker fortsätta vara ett framgångsrikt och tryggt samhällsbygge för ekonomiskt svaga och miljardärer. Du måste alltid på allvar jämföra med andra samhällsbyggen på vår jord. 

Om våra politiker helt fokuserade på att skyldigheterna kraftigt ökar självförsörjningsgraden, kraftigt förbättrar inkluderingen av invandrare och bygger ett samhällssystem som klarar en kraftigt åldrande befolkning så lyckas vi!

PM Nilssons krönika om Sverige nedan är läsvärd. 

Ett kreativt samhällsklimat! Ett innovativt folk! Världsledande företag! En av de främsta Natomedlemmarna! Den annars ganska reserverade amerikanske utrikesministern Marco Rubio öste beröm över toppmötets värd när han besökte den skånska metropolen Helsingborg i slutet av maj. Allt amerikanskt prat om européer som irrelevanta gratisåkande värdenihilister var borta med västvinden från Öresund. Sverige är bäst! Så vad var det Marco Rubio egentligen talade om?”

https://www.di.se/ledare/usa-ser-vart-battre-jag/

Erik Zciga, Di, har rätt. Sverige blir det Sveriges befolkning gör det till. Det är främst därför jag lånat ut mig till folkrepresentant inom politiken några år. Uppsala och Sverige kan mycket bättre! En mycket bättre inkludering av invandrare är helt nödvändig. Om vi vill klara samhällskontraktet med en bra balans mellan skyldigheter ochvrättigheter får vi aldrig kompromissa med skyldigheterna. Det inkluderar att lagarna gäller oss alla jämlikt. 

I augusti 1628 sjönk regalskeppet Vasa under sin jungfrufärd. Det var inte bara en statsekonomisk katastrof. Förlisningen skedde också mitt i Stockholm vid en stund när vi ville – och förmodligen också behövde – utstråla makt och målmedvetenhet. Inför allas ögon stod vi i stället där med förlust och förnedring. Det kan vara Sveriges största fiasko. Men med stolthet lockar vi i dag skolklasser och utländska besökare till Vasamuseet. Det är ett konstruktivt förhållningssätt. Historien ger inga mandat att bli mallig eller maximalistisk. Vi har distans till historien, men vi kan förstås lära och inspireras av den. På så sätt är varje svensk generation med och utvecklar Sverige. Det kan vi alla känna stolthet över. Att utgå ifrån vad man har och göra det bästa av det är en väldigt svensk egenskap.”

”Men Sveriges internationella rykte är förstås inte oviktigt. Vi kan bjuda på oss själva och idka självironi. Men om omvärlden förtalar och bespottar oss är det inte längre roligt. Vår levnadsstandard är beroende av att svenska företag kan sälja varor ute i världen. Vår säkerhet bygger på att våra politiker och diplomater vinner förståelse i likasinnade stater.”

”De senaste åren har lärt oss att Sverigebilden inte kan tas för given. Om bilden ska vara bra måste verkligheten också vara det. Politiska återställare eller förnyad politisk passivitet skulle få negativa konsekvenser även i denna dimension. Skattehöjningar skulle jaga entreprenörer ur landet. Otrygghet och osäkerhet skulle återigen dominera bilden. Låt oss denna nationaldag därför glädjas för var vi står, och fortsätta framåt mot något ännu bättre.”

https://www.di.se/ledare/sverige-ar-vad-vi-gor-det-till/

Jag är en stolt svensk! Jag är stolt över de grundläggande värderingarna som vårt samhälle vilar på. Det inkluderar ”Gör din plikt, kräv din rätt”! Så håller Sverige ihop. Så kan vi glädjas åt många miljardärer och ge våra svagaste ett anständigt liv. Gnällspikarna har fel! Sverige och Uppsala är idag ett ”halvfullt glas” och inte ett ”halvtomt glas”! Heja Uppsala! Heja Sverige!




onsdag 24 december 2025

Attrahera stjärnorna

Åter världens rikaste och mest rättvisa land

Sverige och övriga Nordens länder är ”paradiset på jorden” för alla sina lagliga invånare, och invånare som inte av psykisk ohälsa och drogproblem hamnar i hemlöshet. Inga andra länder på vår jord har så mycket jämställdhet mellan könen och få andra länder, om något, har en reglerat lägsta levnadsstandard som här. Det är jag stolt över. De samhällsbyggena skapade Nordens vuxna från mitten av 1800-talet och fram till 1970-talet. Därefter började balansen mellan rättigheter och skyldigheter att kantra mot ineffektivitet och bidragsexplosioner. Kreativitet, höga ambitioner, flit och en tydlig matchning mellan rättigheter och skyldigheter kan försvara ”ett paradis på jorden”.

Ulrika Lindstrand och Johan Kreicbergs skriver en läsvärd debattartikel i UNT som är bifogad nedan. Om vi vill försvara ett högt generellt välstånd måste vi också behålla och attrahera många jobbvilliga stjärnor från världens alla hörn. Att team Trump beter sig som de gör skapar en superchans för oss i Sverige, och övriga Norden, att attrahera några av världens vassaste hjärnor. Inget land i världen är bättre för arbetande par som vill ha barn. Det är en stor komparativ fördel vi har.

Donald Trumps nya visumavgifter gör det svårare för utländska ingenjörer att arbeta i USA. Nu öppnas en möjlighet för Sverige och Uppsala att attrahera världsledande ingenjörer som kan bidra till vårt välstånd. Det är en möjlighet vi inte får missa.”

USA:s president Donald Trump beslutade nyligen om kraftigt höjda avgifter för arbetstillståndet H-1B. Det handlar om visumet i USA som finns för högkvalificerade arbetskraftsinvandrare, främst ingenjörer. De nya reglerna tvingar alla företag som tar in en utländsk ingenjör att betala en årlig avgift per anställd på 100 000 amerikanska dollar, omkring 940 000 kronor. Konsekvensen kommer att bli färre utländska ingenjörer i USA. Beskedet är beklagligt. Varje år flyttar drygt 400 högutbildade personer inom naturvetenskap och teknik från Sverige till USA för att arbeta. Nu försvåras den möjligheten. Detta öppnar dock upp en möjlighet för andra länder att attrahera världsledande ingenjörer.”

Nu har vi momentum. Med fler världsledande ingenjörer i Uppsala kan en redan stolt lärdomsstad bli ännu mer framgångsrik. Det skulle gynna Sveriges tillväxt, välstånd och välfärd.”

https://www.unt.se/debatt/artikel/momentum-for-uppsala-att-locka-varldsledande-ingenjorer/j8m9eq1l

Om vi inte attraherar många självförsörjande från andra delar av världen blir framtiden tuff för många svenskar. Det är enkel matematik. Nedan SR reportage bjuder på lite scenarier om Sveriges befolkning bara åldras eftersom allt färre barn föds här.

https://www.sverigesradio.se/artikel/laga-fodslotal-riskerar-valfard-bostadspriser-och-borsen

https://www.sverigesradio.se/artikel/farre-barn-och-aldre-befolkning-kan-forsvara-for-riksbanken

Idag är det julafton. Vad önskar du dig i julklapp? Jag önskar mig en politisk väg framåt som attraherar världsstjärnor att vilja kalla Uppsala för hemma! Då är Uppsala och Sverige attraktivt för oss alla som har det som hemma. 

God Jul! 

söndag 20 oktober 2024

Rättigheter och skyldigheter

Skyldigheter som ger rättigheter

”Det finns inga fria luncher” är ett bra uttryck. Nästan alltid förväntas vi ge tillbaka något om vi får något. När vi till exempel blir bjudna på middag är det minsta man ska ge tillbaka att man aktivt bidrar till en trevlig kväll.

I nedan Agenda är det tröttsamt att höra regeringens företrädare om hur man ska bryta trenden mot allt mer arbetslöshet. Ord, ord och ord. Sedan länge behövs praktisk handling med tydliga och mätbara krav. Krav som måste mötas annars måste kännbara ekonomiska konsekvenser verkställas. 

Arbetslösheten är den högsta på tio år, med undantag för pandemiåren. Gör regeringen och Arbetsförmedlingen för lite?”

https://www.svtplay.se/video/KR5ZGaW/agenda/igar-21-15?info=visa

Sveriges viktigaste uppgift är att kräva resultatorienterade arbetsuppgifter av alla vuxna som inte har funktionshinder som hindrar dem från att göra samhällsuppgifter. Samhällsuppgifter som gör vårt närsamhälle bättre. Hundra tusentals långtidsarbetslösa som lever på försörjningsstöd är inte hållbart om Sverige ska vara ett generellt välfärdssamhälle. Det är också orättvist mot alla skattebetalare att hundratusentals vuxna med arbetsförmåga år efter år lever på dem. Ofta lever personer på försörjningsstöd bättre än dem som har sämst löner på arbetsmarknaden. Det är en korkad ordning.

TN skriver läsvärt om vilka grupper som har särskilt svårt att få arbete på den svenska arbetsmarknaden. Om man ska få bukt på den höga arbetslösheten måste svenska system fatta att kulturella skillnader har stor betydelse. Och att det svenska samhället måste ha tydliga integrationsprogram där det tydligt framgår vilka skyldigheter som finns och att rättigheter villkoras med skyldigheterna.

Sverige dras isär när när gapet på arbetsmarknaden mellan utrikes födda och svenskfödda växer, varnar experter. ”Sverige behöver upprätta en självförsörjningslinje för då kan vi börja prata om problemen”, säger ekonomiprofessor Johan Eklund.”

Författarna har tagit fram diverse statistik för att kunna belysa självförsörjningsgraden mer rättvisande än vad som hittills gjorts. Siffrorna visar att det år 2021 fanns runt 700 000 individer i Sverige som inte försörjde sig själva och definitionen är väldigt enkel, menade Johan Eklund.

– Antingen försörjer du dig själv eller så försörjs du av någon annan. Gränsen går vid en nettoinkomst på 13 300 kronor i månaden efter att en genomsnittlig kommunalskatt dragits. Sverige har en befolkning på 10 miljoner personer där 5,6 miljoner är i arbetsför ålder. Av dessa försörjer 3,8 miljoner sig själva medan 1,8 miljoner inte gör det. Det innebär alltså att 1 person i Sverige försörjer 3 personer, sig själv och två till. Långtidsarbetslösheten speglar att det finns någonting på arbetsmarknaden som vi behöver ta på allvar, sa han.”

”För utomeuropeiska invandrare tar det ett drygt årtionde att etablera sig på arbetsmarknaden. Till detta kommer att det finns etniska dimensioner beroende på vilken del av världen man kommer ifrån.

– Det tar längst tid att bli självförsörjande för personer från Afrika och Mellanöstern och det är problematiska siffror.”

”Bi Puranen, docent i ekonomisk historia och generalsekreterare för World Values Survey, berömde författarna för att de försökt att skapa ett nytt gediget mått på självförsörjningen.

– Vi måste också ta fram ett integrationsmått på kommunnivå som tar upp skillnaderna mellan olika grupper av immigranter. Vi måste också dela upp statistiken på kön, kvinnorna är i ett otroligt underläge, sa hon.”

”Lawen Redar, riksdagsledamot för Socialdemokraterna, menade att boken beskriver en alarmerande situation där 62 procent av de som lever i ekonomisk fattigdom har minst en utrikes född förälder.

– Mitt parti är också ansvarigt för situationen och det här måste leda till allvarliga politiska förändringar, sa hon.”

https://www.tn.se/arbetsmarknad/38817/har-ar-grupperna-som-inte-ar-sjalvforsorjande-sverige-slits-sonder/

tisdag 17 september 2024

Symbolpolitik

Alla ska med…

Det är Tidöpartierna som försöker styra Sverige. I en tuff tid där arbetslösheten är hög och ökar. I en tid där Sveriges tillväxt är bland de sämsta inom EU. I en tid då Sverige behöver ordentlig tillväxt för att finansiera konsekvenserna av en illa skött migrationspolitik. I en tid där få har råd att köpa eller hyra nya bostäder som byggs. I denna tid släpper Tidöpartierna ett PR-budskap om att invandrare som frivilligt lämnar Sverige kan få 350.000 kronor. ”PR-strategen” lyckades få stor spridning på utspelet. Jag antar att det är en av få tydliga SD vinster i budgetförhandlingarna. Symbolpolitiken är tydlig men vad krävs för att få 350.000 kronor, eller är det i Bitcoins? 

Jag kan inte hitta vilka villkor som gäller för att få 350.000 kr per person. Varför inte? Det är väl som med försäkringar att det är en mängd villkor som gör att få i praktiken omfattas av möjligheten. Symbolspråket till ”folket” är dock tydligt. De personer som är målgruppen för återvandringsbidraget kostar det svenska samhället massor av pengar. Vi får se hur många av den målgruppen som defacto nappar. Det kanske blir några av dem som tidigare fick retroaktiva barnbidrag från skattebetalarna... Kanske några somaliska familjer med en pappa, tre mammor och 12 barn? 1 + 3 + 12 = 16 multiplicerat med 350.000 kr = 5.600.000 kronor. Om den slanten inte tas av korrupta tjänstemän i Somalia, som ska hjälpa till med återvandringen, kan det vara en bra nystart för en företagsam man i Somalia. Men tänk om familjen har några som kan räkna. Gratis bostad, gratis skola, gratis sjukvård, gratis tandvård och gratis övrigt försörjningsbidrag för 16 personer under bara 3 år, vad är det värt?… 

Jag håller med den i reportagen nedan nämnda utredaren. Denna symbolpolitik är dålig. Om SD vill göra verklig nytta för det svenska samhället borde de ha krävt kraftigt reducerade rättigheter för icke svenska medborgare och att icke medborgare som döms för grova brott direkt ska utvisas. Utvisas dit de kom ifrån eller till 3:e land. Och varför inte införa en plikt för barn till bidragstagare att gå i förskolan? Det skulle göra positiv skillnad på riktigt för de barnen och samhällsutvecklingen i stort. Ja, ja alla Tidöpartier ska få något. SD fick denna symbolpolitik som i sin utformning sannolikt bara söndrar än stärker Sverige. Men många ”religiöst troende” SDare gillar det säkert.

https://www.expressen.se/nyheter/laget/350-000-for-att-lamna-sverige-utredare-kritisk-mot-nya-forslaget/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-foreslar-kraftigt-hojt-atervandringsbidrag

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/det-ar-fornedrande-malmobor-om-forslaget-till-hojt-atervandringsbidrag

måndag 24 juni 2024

Almedalen 2024

Varför gå upp ur sängen på morgonen?

För att man måste försörja sig? För att det är svårt att utvecklas i sängen? För att maximera den personliga utvecklingen den stund man lever? För att bidra lite till att människans stund på jorden blir bättre? För att äta och dricka? För att hinna med ett tåg som sannolikt är försenat? För att undvika liggsår? Skälen är många. Ibland skulle nog varje människa bara dra täcket över huvudet och somna om. Hoppet om en bättre framtid och nyfikenhet får upp många av oss på mornarna.

Stats- och finansministern ger sig på att försöka ingjuta lite framtidstro i oss svenskar. Det behövs. Det är mycket som måste lagas. Och innovationskraften och företagsamheten måste fortsätta att vara stark. Skolan måste definitivt prestera bättre än nu. Mest av allt behöver vi samling mellan Moderater och Socialdemokrater för få ordning på Sverige igen. Det har de insett i en del kommuner men inte i Sveriges riksdag.

Hushållens köpkraft har urholkats och Sverige har gått in i en lågkonjunktur.”

Den tidigare chefen för Europeiska Centralbanken Mario Draghi lyfte nyligen Sverige som ett föredöme i Europa. Mer specifikt berömde han vår förmåga att historiskt kombinera hög produktivitet med ett socialt skyddsnät, att vi tar hand om varandra.”

Lågkonjunkturen innebär inte bara att fler kommer att förlora jobbet utan att de som redan är utan arbete får ännu svårare att hitta ett jobb. Då krävs fortsatta satsningar på utbildning för att skapa fler vägar till arbete. Regeringen arbetar även med reformer för att öka aktivitetskraven på den med arbetsförmåga som lever på bidrag samt med ett bidragstak så att arbete alltid lönar sig.”

https://www.expressen.se/debatt/striden-ar-over-vi-har--vunnit-mot-inflationen/

Valrörelsen 2026 tycks redan vara på G.

Regeringen meddelar att ekonomin nu går in i en ny fas – inflationsbekämpningen är över och fokus ska nu ligga på att utveckla ekonomin.”

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/kampen-mot-inflationen-ar-vunnen

Sakine Madon, UNT, skriver läsvärt om att det känns hoppfullt nu när sossarna tycks ha tänkt om och åter igen förstår att ett generellt välstånd bygger på principen ”Gör din plikt, kräv din rätt”. Här i Almedalen ska jag prata med Anna Dahlberg och se hur det går med hennes önskan om att M och S ska hjälpas åt att städa upp landet Sverige. Bryter sig M i Uppsala ur Moderaterna då? 

Den socialdemokratiska riksdagsledamoten Lawen Redar, som leder partiets arbetsgrupp för en ny integrationspolitik, har ambitioner och vågar uttala ordet "krav"”

De nya S-förslagen som ändå sticker ut, som obligatorisk förskola för alla barn från tre år och olika försök att blanda befolkningen, lär inte bli helt enkla att genomföra. Här finns hinder i form av kostnadsrealiteter, samarbetspartners – och väljare som oroar sig för att de egna barnens skolgång kan äventyras.”

Socialdemokraternas återkommande sidbyten i politiken borde även leda till självkritik. När borgerliga partier genom åren har lagt förslag – allt ifrån språkkrav för medborgarskap till obligatorisk förskola – har det mötts av ilska från vänsterpolitiker. För att senare alltså bli eller föreslås som S-politik. Tänk om ledande S-politiker hade intagit en något ödmjukare hållning redan på 1990-talet, när segregationen började märkas allt tydligare. I stället agerade man länge broms.”

Socialdemokraternas nya offensiv sätter åtminstone ljus på problemen. Det spelar roll vad Sveriges största parti säger och gör. Partiet har ett starkt stöd, och därmed inflytande, i invandrartäta förorter. Det är alltså inte en oviktig kursändring att S-företrädare som Lawen Redar talar om ökade krav på människor. Förväntningarna på folk som kommit hit har under flera decennier varit för låga. Resultatet ser vi i form av dåliga kunskaper i svenska, hög arbetslöshet, bevarade klanstrukturer och hedersförtryck.”

https://unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/om-s-slutar-agera-broms-ar-bara-det-vart-en-applad/lw4dooyr



lördag 23 mars 2024

Könsproblem

Män är från Mars, kvinnor är från Venus

Rubriken är också titel till en läsvärd bok om generella könsskiljande egenskaper. Det är inte bara en bra bok som beskriver skillnader som många av båda könen känner igen sig i. Boken är också stundtals rolig och bjuder på ett och annat skratt. Det är naturliga skillnader mellan kvinnor och män och de går främst att spåra i variationer i utseende och i uppsättningen av hormoner i våra kroppar. 

Är det uppsättningen av hormoner som gör att kvinnor och män skiljer sig kraftigt åt vad avser vilket parti vi väljer att rösta på? Frågan är intressant då det är stora skillnader mellan hur kvinnor och män röstar i Sverige. Beror skillnaderna på känslor eller rationella ställningstaganden som till exempel att partier mer åt vänster tenderar att vara mer positiva till jobb inom offentlig sektor, där kvinnor i högre utsträckning jobbar? Varför tror du att det är så stora skillnader som nedan beskriver?

Valresultatet för respektive kön

Siffrorna anges i procent.

Valresultatet om kvinnor röstar:

🔴Vänsterpartiet                                   10,2      
🔴Socialdemokraterna                          40,9        
🟢Miljöpartiet                                          4,4      
🟢Centern                                              5,7       
🔵Liberalerna                                         4,8       
🔵Moderaterna                                    17,5      
🔵Kristdemokraterna                             6,0      
🔵Sverigedemokraterna                        9,3

Valresultatet om män röstar:

🔴Vänsterpartiet                                    7,3      
🔴Socialdemokraterna                         22,9       
🟢Miljöpartiet                                         2,7      
🟢Centern                                              5,1       
🔵Liberalerna                                        5,3       
🔵Moderaterna                                    21,7      
🔵Kristdemokraterna                             7,2      

🔵Sverigedemokraterna                      25,3

Källa: SVT/Novus

Idag håller jag ett vårtal. Ett vårtal kopplat till år 1403. Vet du var i världen de har en tidräkning som gör att i år är år 1403? Om BRICS-länderna tar över, kommer vår tidräkning då att ändras?.....


lördag 9 mars 2024

Att säga förlåt

Punkt för Reinfeldtåren

Är Sverige i ett nytt läge nu kopplat till invandringspolitiken? Det är vi eftersom TIDÖ-avtalet nu hjälper till att ge oss chansen att reparera den skada ansvarslös invandring särskilt sedan 2011 skapat. När vi bortser från allt positivt invandringen bidragit med har vi parallellt fått väldigt stora samhällsproblem på grund av idiotisk oförmåga att säkra rimligare volymer av invandring, usel utvisningsverksamhet av kriminella och avsaknad av en effektiv integrationspolitik. En integrationspolitik som bland annat tydligt måste villkora rättigheter med mätbara skyldigheter.

På den här bloggen kan du dagligen kronologiskt följa nutiden i Sverige de senaste snart 15 åren. Och du ser vad jag tycker, och vågat stå upp för, samt när i tiden jag tycker. Alla som axlat förtroendeuppdrag är inte okunniga fegisar. Nästan alla partiaktiva som gör karriär slickar mot dem som för stunden styr. Den personliga integriteten är svag. Positioner och arvoden står på spel. Den största frågan sedan 2011 är invandringspolitiken och dess konsekvenser, inte minst ur ett försvars och trygghetsperspektiv. Få, mycket få förutom dem som vågade stå för att de gillade SD, bland politiker med ledande uppdrag, vågade kalla en spade för en spade. Eftersom jag noga följt politiken i Sverige sedan år 2006 har jag bra koll. De enda som försökte få övriga att nyktra till var tre kända sossar, två moderater och en liberal som mer eller mindre öppet vågade kritisera förd invandringspolitik var Boel Godner (S), Nalin Baksi (S), Ann-Sofie Hermansson (S), Widar Andersson (S), Tobias Billström (M), Hanif Bali (M) samt Nyamko Sabuni (L). Hermansson skriver läsvärt i GP nedan om att vi var några som insåg dumheterna och vågade föreslå nödvändiga förändringar.

Ledande politiker har ett stort ansvar för den uppkomna brottsutvecklingen. Man valde att inte lyssna på dem som visste bättre. Nu måste vi samla oss för att bryta resterna av denna tystnadskultur.”

När tidigare ministrarna Thomas Bodström (S) och Beatrice Ask (M) samfällt hävdar att ingen under deras respektive regeringsperioder kunde föreställa sig utvecklingen av den grova organiserade brottsligheten vi ser i dag är det inte sant. Bägge är klädsamt självkritiska i en DN-intervju eftersom de var ansvariga för kriminalpolitiken under åren då skjutvapenvåldet började öka i Sverige. Men några kunde faktiskt föreställa sig utvecklingen och varnade också tidigt.”

I dag ser vi resultatet. De territoriella kriminella nätverken är om inte fullständigt så ändå den dominerande delen av den organiserade brottsligheten. I den mycket läsvärda antologin ”Separatismen i Sverige”, utgiven på Timbro förlag med redaktörerna Mauricio Rojas och Robert Hannah reflekterar ett antal personer brett om separatismen.

”En av dem är Maria Wallin, sociolog och samhällsanalytiker. Tidigare verksam som analytiker på underrättelsetjänsten på polismyndigheten och som utvecklingsledare i Göteborgs stad. Wallin menar att den kriminella retoriken är tydligt inspirerad av diskursen om islamofobi och antirasism. ”Vi har även sett hur den släktbaserade territoriella organiserade brottsligheten använt sig av och infiltrerat olika politiska rörelser som driver identitetspolitiska frågor.”

”Eller som rubriken på Robert Hannahs kapitel antyder. ”Politikerna: separatisternas nyttiga idioter”. Det som hänt i Göteborg och övriga landet är att ett antal ingredienser i form av islamism och andra religiösa inriktningar, klanvälde, hedersförtryckande miljöer, gangstergäng och andra former av separatism kokat ner till en synnerligen giftig cocktail och skapat en parallell maktordning i vårt samhälle.”

Det är bortkastad möda att leta syndabockar. Wallin påpekar dock att vi i dag fortfarande har personer i ledande position som bestraffar sin personal för att de påtalar de problem de har i uppdrag att lösa när det gäller att bekämpa de kriminella nätverken. ”Detta sker ofta genom att den anställde fråntas uppdrag, utsätts för kränkande särbehandling, blir isolerad och stämplas som besvärlig, illojal och svår att samarbeta med.” Som med Nalin. Om det är något vi ska lära av historien är det att bryta denna förödande tystnadskultur.”

”Wallin efterlyser ett nationellt ledarskap i ärendet och jag är enig med henne. Det är starka krafter vi har att göra med. Sverige behöver en samlingsregering där samtliga folkvalda partier enas om ett samhällskontrakt för att pressa tillbaka den organiserade brottsligheten. Det är ett krig vi måste föra gemensamt. Jag tror inte vi löser detta annars.”

https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/visst-fanns-det-de-som-sag-det-komma.15e0c7d5-414a-4d9b-8613-333bede5f19c

Louise Meijer, riksdagsledamot för M, erkänner i nedan debattartikel i Expressen att hon tidigare hade fel om invandringen. Det blir dock löjligt att hon attackerar sossarnas trovärdighet. Ms partiledare har inte gjort någon tydlig avbön för partiets tidigare dumheter. Och Meijer vet att även ett mindre parti som är nödvändigt för att få regera kan påverka massor. Fokus för att göra Sverige attraktivt igen måste vara för M och S att reparera Sverige tillsammans. Do it! Sluta gnäll på varandra!

Vi var många som hade fel om invandringen. Jag erkänner att jag hade fel och har ändrat mig.”

Sverige är i dag ett helt annat land än det var i slutet av 1900-talet. I modern tid har Sverige per capita tagit emot flest invandrare i västvärlden och takten på invandringen har varit högre än i andra västländer. I dag har över en tredjedel av Sveriges befolkning utländsk bakgrund. 1987 var motsvarande siffra 11 procent. Ungefär 20 procent av våra invånare har utomeuropeisk och utomvästerländsk härkomst.”

I en ny rapport skriver Socialdemokraterna själva: ”Den största samhällsförändringen under 2000-talet i Sverige är den förändrade demografin på grund av invandringen. Sverige har gått från att vara ett av västvärldens mest homogena länder till västvärldens mest mångfaldspräglade och heterogena land.””

Stora delar av gruppen invandrare är inte självförsörjande. Den grova, organiserade brottsligheten begås i hög utsträckning av personer med utländskt påbrå. Hederskulturen, separatismen och islamismen är begränsande och farlig. ”

https://www.expressen.se/debatt/jag-har-andrat-mig--om-invandringen/