Visar inlägg med etikett samverkan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett samverkan. Visa alla inlägg

fredag 19 juni 2026

Norden leder vägen

Ett Norden som visar EU vägen mot 2100-talet

Idag är det midsommarafton och i Europas nordliga delar firas det mer eller mindre. Nordens folk har en lång och på många sätt gemensam historia. Ländernas kulturer och samhälluppbyggnad är liknande. Ja, de nordiska länderna har på många sätt byggt upp sina kulturer på liknande sätt. Samtidigt finns tydliga särskillnader som det är klokt att respektera. Många svenska näringslivsinvesteringar i andra nordiska länder har misslyckats på grund av okunskapen om dessa skillnader. Så viktigt är det att förstå sig på kulturella skillnader, och olika platsers maktstrukturer.

Samtliga nordiska länder är extremt framgångsrika i att inte ha massfattigdom och bra utbildningssystem för alla sina invånare. Alla mörka månader, och månader av kyla, har sannolikt gjort att vi historiskt jobbat hårdare än många andra. Våra årstider är fostrande och på många sätt fantastiska. Norden är på många sätt fantastiskt. Nu vänder ljuset och mörkret återvänder. Nordens klimat visar oss naturens fantastiska kraft. Grönskan kommer, grönskan dör, grönskan återvänder och återkommande visar naturen tydligt att även vi människor är en del av den. Vi lever, vi upplever olika livsfaser och vi dör. Och än så länge föds nya generationer som lär av de tidigare samtidigt som de utvecklar på nya sätt. Fantastiskt.

Det nordiska samarbetet måste stärkas. För mänsklighetens skull. Våra samhällsbyggen är de mest framgångsrika i världen. De mest rättvisa och fulla av individuella möjligheter. Och vårt vikingaarv har på många sätt lärt oss att respektera naturens krafter, utnyttja dem samt leva med dem och inte emot dem.

Gunnar Wetterberg, krönikör i Expressen, skriver mycket läsvärt nedan. Jag håller med, Norden skulle utvecklas mycket bättre om vi stärker vårt samarbete ännu mer. Norden borde bli en starkare union inom unionen (även om Island och Norge inte är med i EU). Bara så kan vi bli en starkare förhandlingspart med till exempel Tyskland och Frankrike. 

"Om Norden blev en union skulle de 25 miljonerna invånare bli en av världens 10–12 största ekonomier – det skulle ge näringslivet en bredare bas, medborgarna en vidare arbetsmarknad, och tillsammans skulle Norden väga tungt i den internationella handels- och säkerhetspolitiken."

"För några veckor sedan togs ett ännu mer spännande steg. Tjugofem stora nordiska företag grundade Nordic Compass Group för att ”skapa marknader, sätta standarder och driva innovation” i ”kritiska sektorer” – till en början kring kapitalmarknader, energi, försvar och ”deep tech”."

"Nordic Compass förstärker bilden. I dag är det näringslivet som driver den nordiska integrationen, långt mer framsynt än de politiska aktörerna. Men staternas oförmåga är ett svaghetstecken. Makten över gränser, lagar och institutioner kan inte lämnas därhän, om samarbetet ska bli riktigt framgångsrikt."

"Staterna skapar ramar och förutsättningar – det är hög tid att de återtar ansvaret för att samla och driva Norden framåt." 

"När det gäller förhållandet mellan EU och Norden intar Nordic Compass den enda rimliga hållningen. De nordiska länderna kan gå snabbare fram än unionen förmår – därmed kan Norden bidra till EU:s förnyelse och konkurrenskraft."

https://www.expressen.se/ledare/gunnar-wetterberg/en-nordisk-union-skulle-bli-en-energikick-for-eu/

Glad midsommar! 

tisdag 2 juni 2026

Hälsosam samverkan

Covid var som förkylning i jämförelse

Sedan barnsben har jag uppskattat FN. Den enda världsorganisationen med många konkreta uppgifter i fredens tjänst. FN försöker bevara fred, skapa fred och stötta alla som drabbas av krig. Det är därför FN är engagerade i hälso- och klimatfrågor. Farliga pandemier och klimatförändringar som tvingar många miljoner människor att hitta nya boplatser skapar dödliga konflikter. 

WHO, Världshälsoorganisationen är en del av FN. I dagens värld där många människor snabbt rör sig mellan platser på jorden kan farliga, och lätt spridda, sjukdomar snabbt sprida sig runt om i världen. Dödliga sjukdomar som sätter skräck i de drabbade och massor av parallell sorg. Vi minns alla hur Covid slog hårt mot världens människor under flera år. Samtidigt har vi gått vidare med våra liv. Liv som ständigt drabbas av kriser. USAs och Israels krig mot Iran har skapat en ny stor kris i världen, särskilt i fattiga länder. Allt team Trump gör är inte dumt. Nu när det extremt farliga Ebola sprids i Afrika lär de som bryr sig hur illa det är att USA valt att lämna WHO-samarbetet. Extremt egoistiskt och oklokt. Ebola är en fruktansvärd sjukdom många gånger värre för människan än Covid. Nedan CNN reportage beskriver väl skräcken och sorgen som helt tar över ett samhälle som drabbas av en lätt överförbar dödlig sjukdom. För att motverka och besegra pandemier behöver alla världens länder samarbeta. 

The World Health Organization has declared that an outbreak of Ebola in Central Africa is a public health emergency. Health officials are racing to trace contacts as the count of suspected cases rises.”

”CNN is tracking the locations of confirmed cases in the outbreak, as well as historical cases and deaths. This page will be updated as further details become available.”

https://edition.cnn.com/health/maps-ebola-charts-vis

https://edition.cnn.com/2026/06/01/world/video/congo-ebola-outbreak 

Jag delar USAs syn på att FN blivit en allt för dyr och tandlös organisation. Samtidigt är det den enda globala organisation vi människor har där världens länder möts. Med fördel kan USA kraftigt dra ner sina anslag och kräva att administrationen sänks med minst 30%, att de extremt höga ersättningarna till många inom personalen sänks samt att projekten måste uppvisa bättre effektivitet. Viktigast av allt är att bland annat USA tittar sig i spegeln och inser att det är dags att ta bort vetorätten och låta 75% majoriteter avgöra beslut inom FN. Även EU behöver ta bort destruktiv vetorätt. 

USAs ensidiga stöd till ett extremistiskt styrt Israel är skamligt. Sjukt att USA sköter sina kort så dåligt att de nu tvingas använda väldigt passande ord från Trumpen till Netanyahu. Enligt nedan CNN reportage använde Trumpen ett bra språk när han senast talade med Netanyahu. För mänsklighetens skull hoppas jag Netanyahus slut i livet blir i ett dåligt fängelse. 

https://edition.cnn.com/2026/06/02/world/live-news/iran-trump-israel-lebanon-war-intl-hnk

fredag 15 maj 2026

Vi är Uppsala

Sirius och UP

Alla samhällen som vill bli attraktiva, och därigenom skapa en långsiktig konkurrenskraft, måste prioritera skolan, arbetsmarknaden och handel. Inom dessa områden skapas det som finansierar det utöver skolan som är välfärdens kärnverksamheter. 

Uppsala kommun och Region Uppsala behöver ett nytt styre med den insikten och förmågan att bättre sälja Uppsalas alla styrkor och fördelar. Utvecklingspartiet demokraterna, UP, är en 100% Uppsalakraft som inte styrs från Stockholm. En utvecklingskraft som går ”All-in” som lokal politisk kraft med en stark politisk agenda för att skapa ett Uppsala där vi alla känner oss inkluderade och där vi alla känner gemenskap, oavsett socioekonomisk bakgrund. UP är som Sirius, en samlande kraft som spelar för Uppsala och ingen annan region i världen. En kraft som inte är ”höger” eller ”vänster”. En samlande kraft som inkluderar att samverka med vår omvärld utifrån våra styrkor och behov är en självklarhet men vårt politiska arbete bygger inte på en sakpolitik som kompromissats fram från Kiruna till Trelleborg. 

Nedan UP artikel i UNT är läsvärd för den som bättre vill förstå varför UP erbjuder kommunens- och regionens invånare något unikt och som stärker Uppsala. 

Vi vill bygga en kommun där alla barn och unga känner framtidstro. En kommun där det inte spelar någon roll om du växer upp i Vänge, på Bandstolsvägen eller någon annanstans i Uppsala. Där det inte spelar någon roll om du är född här eller i ett annat land, vilken religion du har eller vilket efternamn du bär. För oss är alla Uppsalabor.”

Men då räcker det inte med fina ord. Framtidstro måste byggas i vardagen. Det börjar i förskolan och skolan. Barn måste bli sedda tidigt, få rätt stöd i tid och möta höga förväntningar. Svenska språket måste stärkas redan i förskolan, för språket är nyckeln till gemenskap, kunskap och jobb. De som vi inte tar hand om i skolan riskerar också att fångas upp av gängen, redan från tidig ålder. För att möjliggöra denna satsning behövs fler vuxna i skolan. Vi kräver att alla skolor ska ha speciallärare, logopeder och trygghetsvärdar. 

Framtidstro handlar också om arbete. Vi kan inte acceptera att människor fastnar i långvarigt utanförskap år efter år. Därför vill vi införa beredskapsjobb för alla långtidsarbetslösa, inom kommunen och privata arbetsgivare. Alla som kan arbeta ska få möjlighet att göra ett meningsfullt arbete och bidra till samhället. Det är bättre för kommunen, men framför allt bättre för den enskilde och för barn som behöver se sina föräldrar gå till jobbet.”

https://www.unt.se/debatt/artikel/framtidstro-byggs-inte-av-fina-ord-utan-i-vardagen/jvzk66or

söndag 11 januari 2026

Prioriteringar

Fakta är fakta

Normala människor har känslor. Känslor påverkar oss människor i mycket stor utsträckning. Vissa påverkas mycket mer än andra. Att bejaka sina känslor är viktigt samtidigt styrs de klokaste människorna av fakta och sannolikhetslära. Och kloka människor har lärt sig att människan på gott och ont är en art som vill tillhöra flockar. I en värld av flockar är det klokt att vara bra på att få flockar att prestera bra tillsammans. 

Igår träffade jag många släktingar på min mammas sida. Politiskt representerar vi en intressant skara. Nästan alla är välutbildade. Om vi måste indela oss ideologiskt är det en stor bredd. Inga extremister. Intressanta och utvecklande samtal förs. Ingen försöker övertyga någon annan om att den har en bättre politisk övertygelse än andra. Vi har träffats för många gånger för det. Och vi vuxna har lärt oss att vi helt enkelt drar olika historiska slutsatser och vi tror olika om människors viktigaste drivkrafter och om vad det individuella ansvaret ska innebära. Att vi tycker olika trots att vi kan känna till samma relevanta fakta är viktigt att reflektera över. 

Håkan Boström, GP, skriver läsvärt om hyckleriet som vissa ägnar sig åt för att beskriva vad som är bra eller dåligt. Glöm aldrig att faktakunskaper är viktiga men att tolkningarna av dessa fakta kraftigt kan variera. Och alla akademiker ska veta att beroende av vilka avgränsningar man gjort i sina studier kan liknande studerade problem leda fram till olika akademiska slutsatser.

”Att artikeln mest liknar en parodi förefaller flyga över huvudet på artikelförfattaren. Bristen på självinsikt är symptomatisk. För den grötmyndiga inställningen att politik avgörs genom att presentera ”objektiva fakta” – som om de vore helt väsensskilda från värderingar och ideologi är en av de största källorna till samtidens politiska polarisering.”

”Självklart finns det faktafrågor i politiken. Men det är ofta komplicerade fakta som inrymmer hela forskningsfält och är beroende av en mängd teoretiska antaganden som i sin tur inte har någon objektiv grund. Politik handlar i regel inte om att komma fram till självklara sanningar utan om att väga olika perspektiv och intressen mot varandra för att landa i det minst dåliga. Det i själva verket demokratins etos.”

”Ingen kommer ändra åsikt för att man bankar vederbörande i huvudet med ”fakta” från DN. Den uppfostrande attityden är snarast mer provocerande för många än den idiotiska tvärsäkerheten hos någon gammal morbror som aldrig i sitt liv tagit till sig av något motargument. Det krävs bara ett uns fingertoppskänsla för att förstå det.”

”Det brukar utmärka förstaårsstudenter i 20-årsåldern att de tror sig ha svar på allt och därför är lite för mer än andra efter att ha läst några böcker. De har ännu inte mött verkligheten eller insikten att bakom enkla svar döljs komplexa avvägningar och obekväma motargument. Det är förståeligt. Det är mindre förlåtligt att samma attityd utmärker centrala delar av svensk offentlighet.”

”För DN:s stjärnögda tilltro till experter är faktiskt lika banal som dess faktaresistenta motsats. Politik är en praktik minst lika mycket som en fråga om teoretiska svar på teoretiska frågor. Det gäller för övrigt en mängd samhällsaktiviteter. De kan bara studeras i förenklad modellform av vetenskapen. Bara den som saknar egen erfarenhet av forskning och vetenskap tror att experter sitter inne med alla svar. Eller att det finns ett ”rätt svar” på svåra samhällsfrågor. Och den attityden dämpar inte konflikter – den göder dem – oavsett om det är på julafton eller någon av årets övriga 364 dagar.”

https://www.gp.se/ledare/pa-dn-rader-ingen-julefrid.55de8325-9ef4-422e-ae3c-e73187fbcc67

Sveriges ”småkronor” visar att våra yngre håller på att återskapa svensk lagförmåga! Fakta är att svensk ingenjörsförmåga (systemtänkande) och svenskars relativa samarbetsförmåga är stora konkurrensfördelar. Superegoismens tid måste vara över utan att individer trycks ner! Stort grattis till svenska juniorlandslaget till VM guldet! 

https://www.svt.se/sport/ishockey/ivar-stenberg-bakom-allt-i-finalbragden-han-leder-sitt-lag

Fakta är fakta men den kan tolkas olika. Det måste man förstå. Och bara kloka människor förstår att lägga tid på att försöka få en så enhetlig tolkning som möjligt när det är viktigt. 

lördag 25 mars 2023

Är kvinnor bättre än män

Hormonskillnaderna har praktiska betydelser

Varför är flickor bättre i skolan än pojkar? Varför är de flesta som är våldsbenägna män? Varför är det fortfarande så att kvinnor bär ett större ansvar för familjens mentala välbefinnande än män? Är det så? Varför är det fortfarande oftast kvinna som gör mest i hemarbetet även om båda i ett förhållande har krävande arbeten? Underskattas hormonernas påverkan på människors beteenden? Jag kan tvärsäkert säga att de hormonella skillnaderna mellan könen är betydande och har viktiga syften för arten homosapiens sapiens. Läs gärna några av nedan artiklar om hormonernas betydelse för att bättre förstå hur korkat det är med debattörer som vill få det till att vara ointressant och obetydligt. Att det finns en mycket liten andel människor som inte känner sig vara kvinna eller man ska vi självklart acceptera och inte se ner på. Det innebär dock inte att det är klokt att avskaffa typ 97% av verkligheten.

https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldPdfFiles/2000/21954.pdf

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor

http://files.webb.uu.se/uploader/858/BIOKand-13-027-Lagerlof-Jessica-Uppsats.pdf

https://www.regeringen.se/contentassets/01904bc2d1aa46d5b9412f8eb66a4b41/biologiska-faktorer-och-konsskillnader-i-skolresultat-sou-201052/

Emma Jeanson, GÅ, skriver läsvärt om att kvinnor och män har olika nivåer av hormoner och att det har betydelse.

Det saknas täckning i verkligheten för att det upplevda könet inte är kopplat till biologin. Risken är att kvinnor förlorar rättigheter. Det bör regering och riksdag överväga innan rätten att välja juridiskt kön klubbas.”

Kvinnorna är de stora förlorarna när biologiskt kön förminskas eller slutar att spela roll.”

Problemet är att verkligheten inte är könsneutral. Enbart kvinnor föder barn. Enbart kvinnor blir gravida. Vissa sjukdomar drabbar enbart kvinnor. Kvinnors kroppar och hjärnor skiljer sig från mäns. Att det finns personer som säger sig vara födda i fel kön eller inte identifierar sig som något kön alls ändrar inte på detta faktum. Kanske hade inte heller styckmördaren i Boden kunnat övermanna och mörda sin flickvän – om han inte varit man.”

Men i ett nytt förslag vill regeringen införa ändringar i könstillhörighetslagen. Personer ska själva få bestämma sitt juridiska kön, som inte behöver vara kopplat till det biologiska könet.”

 Modern feminism med sin vurm för självvalda identiteter, tycks rentav hålla på att få kvinnor att sluta existera som kategori.”

Modern feminism med sin vurm för självvalda identiteter, tycks rentav hålla på att få kvinnor att sluta existera som kategori. Självklart ska inte de som känner sig som något annat kön diskrimineras. Det är dock inte diskriminering att inte ge alla enskilda individer tolkningsföreträde. Vi måste ha en lagstiftning som är förankrad i verkligheten.”

https://www.gp.se/ledare/kvinnorna-är-de-stora-förlorarna-när-biologin-förminskas-1.95200876



onsdag 5 januari 2022

Korruptionen växer

En självbild i gungning

Det är tveklöst så att den svenska självbilden förändrats mycket de senaste tio åren. Att vi fortsätter att ha globalt fantastiskt presterande företag, idrottspersoner och musiker räcker inte för att kompensera den nationella samhällsutvecklingens negativa resultat. Axel Oxenstiernas så framgångsrika administration av det offentliga Sverige har spårat ur. Skälen för det är många. Inte minst oförmågan att automatisera så mycket som möjligt snabbt och särskilt allvarlig är den överbyråkratisering och administrativa börda som lastas på alla offentligt styrda verksamheter men även privata. Den allvarliga urspårningen uppstod när efterfrågan på välfärdstjänster exploderade samtidigt som kompetenstillgången och skatteunderlaget att matcha med bra utbud inte gick när migrationspolitiken snabbt ökade Sveriges befolkning. I ett land där alla inkluderas i många kompetenskrävande rättigheter. Och i ett land med ett språk som talas av få människor på jorden men som ändå är viktigt att kunna i Sverige för att bli självförsörjande. 

Länge har Sverige varit ett land med liten annan korruption än vänskapskorruption. Redan i somras kunde vi läsa i Europaportelen att allt fler svenskar är övertygade om att korruptionen breder ut sig även i Sverige.

"Närmare en av tre svenskar tror att korruptionen ökat under det senaste året. Samtidigt uppger en av fem svenskar att de använt personliga kontakter för att få tillgång till olika tjänster. Korruptionsgranskningsorganisationen Transparency International har gjort en omfattande opinionsundersökning i EU:s 27 medlemsländer. Den visar att 31 procent av de tillfrågade svenskarna tror att korruptionen ökat under det senaste året. Det är en högre andel än i de flesta andra EU-länder." 

https://www.europaportalen.se/2021/06/sondering-en-av-tre-tror-pa-okad-korruption-i-sverige

Mathias Bred skriver läsvärt i GP om att korruptionen växer i Sverige. Det är ytterligare ett stor misslyckande och ett exempel på hur fel många av våra skattepengar hanteras. I min värld ska det vara näst intill omöjligt att vara korrupt om vi har mycket enkla och självklara attestrutiner.

"Inget kunde egentligen vara mer fel. Globalt sett är korruption det normala. Majoriteten av jordens befolkning lever i samhällen där korruption bromsar utveckling och vållar onödigt lidande. Frihet från korruption är därför en form av politikens heliga gral: En skör kombination av tillit, transparens och välfungerande institutioner som bara återfinns i några få länder."

"Är Sverige nu på väg att falla ur den lycksaliga gruppen okorrumperade länder och hamna i det egentliga normaltillståndet? Om detta larmar statsvetarna Peter Esaiasson, Carina Gunnarson och Bo Rothstein som på DN Debatt 20/12 efterlyser mer forskning om hur korruptionen i Sverige ser ut idag. Bo Rothstein är för övrigt en av grundarna till Quality of government-institutet vid Göteborgs universitet där det forskas om just korruption och offentliga institutioners kvalitet."

"Fusk med bidragssystem utgör den mest omfattande formen av korruption. De svenska systemen har byggt på tillit till människor och kontrollmekanismerna har visat sig alltför svaga när till exempel organiserad brottslighet går in för att utnyttja olika bidrag och stöd. Men korruptionen stannar inte där. Organiserad brottslighet har också kunnat nästla sig in i myndigheter och påverkat beslutsfattande. I till exempel Göteborg det funnits en tystnadskultur inom förvaltningen, och artikelförfattarna ställer frågor om det också finns en tystnadskultur inom politiken."

"Det är på det hela taget en ganska allvarlig utveckling och de tre statsvetarna nämner till och med att södra Italien skulle kunna vara en rimlig jämförelse. Bland statsvetare brukar södra Italien lyftas fram som ett typexempel på kombinationen svag stat, låg tillit och hög korruption."

"Riktigt så illa har det inte blivit i Sverige ännu. Men forskarnas larm måste tas på allvar. När korruption väl ätit sig in i myndigheter och politik är det oerhört svårt att bli av med den. Att trycka tillbaka den organiserade brottsligheten kommer därför att vara en viktig uppgift i svensk politik. Ett första steg är förstås att erkänna att Sverige har problem med korruption."

"Som orsak till förändringen lyfter de tre statsvetarna fram två faktorer: valfrihetsreformerna på 1990-talet och den stora migrationen. Det är en intressant tanke: ett kvartssekel av politisk experimentverkstad skadade institutioner, öppenhet och mänsklig tillit som tagit århundraden att bygga upp."

https://www.gp.se/ledare/sverige-m%C3%A5ste-ta-den-inhemska-korruptionen-p%C3%A5-allvar-1.62080997

Sent, som vanligt, vaknar regeringen och ska nu visa handlingskraft med en "utredning" om hur korruptionen breder ut sig i Sverige. I vart fall enligt bifogad SvD artikel. Jag har sagt det förr. Jag säger det igen. Om Sverige ska förändras ordentligt till det bättre måste vi rösta fram erfarna och lämpligt meriterade politiska företrädare. Se till att få relevanta myndigheter i kommun och stat att kraftfullt samarbeta bara så bryter vi möjligheterna som kriminella utnyttjar. Det är ett operativt uppdrag. Do it! Det är hög tid att inse att dagens demokratiska system inte klarar av att styra tillräckligt bra. 

https://www.svd.se/regeringen-vill-kartlagga-korruptionsbrotten




fredag 16 november 2018

Gråzonskrig

Handlingsberedskap
Jag har varit på den årliga krisberedskap- och totalförsvarskonferens i Gimo. En mycket givande konferens med ett omfattande program under kort tid, med mycket kunniga föredragshållare. Särskilt intressanta pass handlade om matförsörjningsperspektiv och ”gråzonen” mellan fred och krig. Mycket handlar idag om informationshantering och informationsteknologin som på många sätt blivit ett av de största hoten parallellt med att modern informationsteknologi representerar stora möjligheter för människans utveckling. En del av gråzonskrigandet handlar om kompromettering. Det vill säga insatser för att sprida falsk eller missvisande information för att nå önskade resultat. Resultat som till exempel att ett företag förlorar kunder eller en person förlorar förtroende. Föredragningarna var generellt mycket intressanta men det blev också personligt intressant eftersom några verkar ha denna taktik i sin maktkamp mot mig. Som alltid finns moteld mot alla varianter av krigföring. I detta fall är den viktigaste att fostra befolkningen i sunt kritiskt tänkande. I en värld där ”gråzonskrig” blir allt vanligare mellan ”stridande” grupper är det viktigt att ha handlingsberedskap för när man märker att attacker av komprometterande information sprids. När falsk och extremt subjektiv information sprids måste den bemötas snabbt och faktabaserat klokt. En övergripande sammanfattning av konferensen är att vi i Sverige och övriga världen befinner oss i en ny global kristid där bland annat organiserad brottslighet till delar ingår i fientliga ”gråzonsaktiviteter”.
https://www.synonymer.se/sv-syn/kompromettera

Annie Lööf har nu fått sonderingsuppdraget för hur Sverige kan få en ny regering. Det är fortsatt häpnadsväckande att inte riksdagens partier haft mer handlingsberedskap innan valet. Det har länge varit känt att sannolikheten för att valresultatet skulle bli liknande det det också blev var hög. Att många svenskar är besvikna över oförmågan att hitta lösningar är därför förståelig. När Lööf dessutom säger att hon nu ska tala sakpolitik och reformbehov som utgångspunkt för förhandlingarna. Hur är det möjligt att inte det varit självklart från början? Du som regelbundet läser min blogg vet att jag sett det som självklart att talmannen haft sakpolitik och reformperspektiv som bärande ingångar i försöken att bilda regering. Oavsett om det blir extraval eller ej hoppas jag att demokrati 2.0 betydligt bättre kan hantera liknande parlamentariska situationer.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vagen-till-framgang-for-annie-loof-stangd-redan-fran-borjan
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-extraval-kan-bli-spiken-i-kisten-for-l-1
Dagens kalkoner
HVB-hem som missköts av oansvariga huvudmän.
https://www.expressen.se/ledare/hur-kommer-historien-att-doma-dagens-hvb-hem/

De som inte anstränger sig maximalt för att hålla ihop borgerligheten. Om det blir extraval blir det sannolikt något parti som får betala ett högt pris för sitt agerande.
https://www.expressen.se/nyheter/krisen-for-bjorklund-historiskt-lagt-stod/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-extraval-kan-bli-spiken-i-kisten-for-l-1

Dagens stjärna
Karin Pihl. Ja, orimliga fasta avgiftshöjningar från elbolagen. Regeringen borde ha ingripit för länge sedan.

”På fem år har elnätspriserna ökat med en fjärdedel. Höjningarna har varit värst utanför storstäderna. På orter som Stenungsund, Mellerud och Svenljunga har Vattenfall höjt priset med hutlösa 45 procent. Elnätsbolagen motiverar sina prishöjningar med att det finns ett stort investeringsbehov. Och det stämmer förvisso. Elnäten behöver moderniseras. Men förklaringen är ändå usel.”

”Eftersom elnätsmarknaden inte fungerar som en vanlig marknad finns det speciella regleringar kring hur elnätsleverantörerna får bedriva sin verksamhet. Ellagen och myndigheten Energimarknadsinspektionen sätter ramar för hur höga avgifter bolagen kan ta ut. Tanken är att avgifterna ska vara rimliga. Men nuvarande regler fungerar inte i praktiken. Elnätsbolagen har i flera fall vunnit mot Energimarknadsinspektionen i domstol och har därför kunnat höja de så kallade intäktsramarna. För perioden 2016-2019 handlar det om 8 miljarder kronor (SvD 2/11).”
http://www.gp.se/ledare/pihl-sätt-stopp-för-elnätsbolagens-överpriser-1.10831522