Visar inlägg med etikett index. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett index. Visa alla inlägg

tisdag 23 juni 2026

När kommer nästa smäll

Sedelpressarnas effekt och AIs möjligheter

Nu är det ett tag sedan vi hade en ordentlig nedgång på världens börser. Smällarna besöker oss återkommande. Ett av skälen till att vi inte haft någon under ett tag är sannolikt för att amerikanerna kraftigt lever över sin grundläggande förmåga genom ständiga, och enorma, budgetunderskott. Kontrollen över dollarn, den enda världsvalutan,  har hittills gjort det möjligt. Nu introduceras tre extrema börsintroduktioner. SpaceX slog tidigare introduktionsrekord och två enorma ytterligare introduktioner väntar. SpaceX, OpenAI och Anthropics introduktioner på börsen är enorma. Håll i hatten! Snart måste en korrigering komma.

Att påven gått ut och aktivt varnat för AI spelar mindre roll för kommande börskorrigeringar. AI teknologin är extremt kraftfull men den rättfärdigar inte många av de aktievärderingar som vi nu bjuds på. Värderingar inte minst drivna av globala fonder som byggt in i sin placeringsstrategi att köpa aktier i bolag med en viss värdering. 

https://www.bbc.com/audio/play/w3ct8m8s

En sak är helt säker, utvecklingen går våldsamt fort nu eftersom AI-modellerna och datatillgångarna allt mer börjar leva sina egna liv. Nedan varning, BBC reportage, med en av Anthropics grundare är intressant. Han vill sälja Anthropics plattform och får mycket uppmärksamhet. Det får han när han varnar. I Almedalen 2026 är AI teman de hetaste. En sak är helt säker. AI kommer kraftigt att förändra våra samhällen. Jag har sagt det förr. Jag säger det igen. Politiken måste på EU nivå sätta nya skattesystem anpassade till en ny digital tidsålder. Massor av mänskliga resurser kan nu styras om till yrken där mänskliga kontakter är centrala. Enligt flera värdefulla AI seminarier kommer de kraftiga effekterna av AI verktyg mycket snart. Inte minst Klarna visar hur fort det går. 

Anthropic co-founder Jack Clark has called for the ability to slow progression of artificial intelligence (AI), warning the technology is nearing a point where it could develop without human input.”

https://www.bbc.com/news/articles/cx2124z7g45o

En tidigare FED-chef och finansminister i USA lyfter ett varnande finger, "USA kan vara påväg mot hyperinflation". Det är tyvärr inte osannolikt trots att de kan styra sin dollar på många sätt. Den extrema skuldbörda USA bär på är inte hållbar. Mer och mer av statens utgifter är bara räntekostnader. Precis som Uppsalas styre har inte Trump tillräcklig respekt för vad en hög skuldtyngd i praktiken får för effekter. 

https://www.forbes.com/sites/digital-assets/2026/04/16/former-fed-chair-issues-shock-hyperinflation-us-dollar-warning-fueling-huge-bitcoin-price-predictions/

Nedan en bra beskrivning av vad hyperinflation är.

https://www.clevelandfed.org/collections/video/2023/video-20230206-what-is-hyperflation

Efter smällar i våra ekonomier följer några års trist tid MEN därefter brukar det bli väldigt roligt igen! Nu är tid att kraftigt minska byråkratin inom offentlig sektor och att kraftigt effektivisera myndighetsprocesser med hjälp av AI!