Ledarskapskris efter ledarskapskris
Varför kan inte västvärlden få ihop sin agenda mot en ny tid där en stor majoritet människor känner att de får det bättre? En tid där människor känner sig trygga och positiva. En agenda som bjuder på en inkluderande positiv resa framåt. Framåt och tillsammans där demokratierna åter stärks. där krig är mycket ovanliga, där fattigdomen åter minskar runt om på vår jord och där en prisvärd energitillgång inte längre kräver oljan. En värld där också allt fler äldre klarar att få nödvändig omsorg och vård bland annat med hjälp av modern säker teknologi.
Att västvärlden har kris märks inte minst i Storbritannien och i USA. Dessa länder var länge drivkraften i västs utveckling av världen. Nu har dessa två länder återkommande ledarskapsproblem. USA har en president som till exempel inte fattar att om det ska bli en "deal" om fred med Iran så måste han sluta göra sina hotfulla utspel på sociala medier. Var tyst tills en "deal" är klar! Och Demokraterna i USA lyckas inte få fram en ledare som kan samla dem och vinna en majoritet av folkets förtroende.
I Storbritannien är det kaoset inom både Labour och Tory. Inom Labour fick först Jeremy Corbyn sparken och nu ryker Keir Starmer. 2015 avgick Labourledaren Ed Miliband efter en valförlust. Tre partiledare på drygt tio år. Och om Nigel Farange, partiledare för Reform UK får makten kommer Storbritannien köra ännu mer ner i diket. För många britter vägrar inse att de inte längre är en stormakt utan måste liera sig nära någon som de tillsammans med kan vara en global stormakt. En part som inte bara USA och Kina kör över.
Inom Torys började kaoset när många tyvärr inte insåg hur illa det skulle bli när Storbritannien lämnade EU. Efter att David Cameron utlyste EU omröstningen och avgick som premiärminister har det varit fritt fall inom Storbritanniens politik. Cameron representerade Torys och efterföljdes under en kort tid av Theresa May, Boris Johnson, Liz Truss och Rishi Sunak. Alla för Torys.... Och alla dessa premiärministrar har avgått sedan Cameron avgick år 2016. Nu heter ledaren för Torys i Storbritannien Kemi Badenoch. Fem misslyckade Toryledare på bara 10 år..... Kan samhällskrisen beskrivas tydligare än såhär?
Nästa år har jag varit ledare för Utvecklingspartiet demokraterna i åtta år och avgår i linje med våra stadgar och medlemmarna väljer någon ny som kan axla partiutvecklingsarbetet och ledarskapet framåt i max 8 nya år. Det är en bra demokratisk ordning.
Varför är det så svårt för USA, Storbritannien och även Sverige att välja högsta ledare i kommuner, regioner och nationer som kan inge mer hopp åt dem de ska företräda? Ledare som också pragmatiskt kan se till att lösa uppenbara problem och leda vägen mot det nya. Den politiska klassen i många västländer har tappat kontakten och känslan för dem de ska företräda. Då fungerar inte en demokrati. Och många av dem som inte är broilers, som Trump, fattar inte att de måste vara betydligt mer diplomatiska om en "icke broiler agenda" ska vara framgångsrik. Sin vana trogen visar Trump även i nedan artikel i BBC hur extremt klumpig han är.
"Sir Keir Starmer is weighing up his political future as pressure grows on him to announce his resignation. It comes as cabinet ally Peter Kyle said the prime minister was considering "political realities" after Andy Burnham's victory in the Makerfield by-election last week cleared a path for him to challenge for the Labour leadership. In the wake of the result, the prime minister has faced fresh pleas from senior ministers to effectively make way for Burnham by setting out a timetable for his departure. And in a further blow to the embattled Labour leader, US President Donald Trump said Sir Keir "will resign as prime minister", as he attacked his record in office. In a social media post, Trump said Sir Keir had "failed badly" on immigration and energy policy, as he repeated his calls to "open North Sea oil".
https://www.bbc.com/news/articles/cn8k1my75gno
Jag är nu i Almedalen för sista gången innan jag avgår som partiledare för Utvecklingspartiet demokraterna. Även i västlandet Sverige är det sorgligt att se vilket svagt politiskt landskap vi har. Mitt fokus är nu på att bygga UPs nya politiska ledarskap i kommunen och därutöver försöka erbjuda UPs sakpolitik till Uppsalaborna i hela Uppsala län kopplat till Regionfullmäktige. Mitt kunskapsfokus i Almedalen är sjukvården, kollektivtrafiken, integrationen och AI-möjligheterna.
Rektor Tomas i Uppsala har mycket att lära västvärldens vilsna politiska ledare. Nedan ledare i UNT om rektorn ger några enkla tips om vad som krävs för framgång i ett komplext ledarskap.
https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/rektor-tomas-har-ingen-trollformel/lzd8yvgr
Minst tre nya partier försöker komma in i Uppsalas kommun- och regionfullmäktige. Jag älskar engagemanget och vet hur tidskrävande det är för att lyckas. Uppsala behöver fler livserfarna från riktigt arbetsliv in i politiken, inte pratkvarnar som går från parti till parti. Valen 2026 kommer att bli stökiga. På många sätt lever vi i en tid som rörig och sökande. Rösta UP. UP har stor framtidstro och erbjuder en tydlig positiv väg framåt. Och UP har politikerna som kan få jobbet som krävs gjort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar