fredag 20 november 2020

Långsamt för många miljarder

Dumhet som blir dålig alternativanvändning av pengar för kommande generationer

Investeringar ska vara kloka och ska främst gynna kommande generationer. Många infrastrukturprojekt i Sverige tar lång tid att komma igång med och lång tid att genomföra. Därför handlar det nästan alltid om förändringar som människor om tio eller tjugo år kanske kan få glädje av. Flera av dagens unga 70 åringar kan säkerligen inte njuta av dessa investeringar. Det handlar med andra ord om att göra kloka vägval idag som främst berör nya generationer. Det handlar om att idag ta ett stort generationsansvar och inte bara maximera skuldbördan för konsumtion nu. 

Det är trist att MP, S, C och L fortsätter med drömmarna om en höghastighetsjärnväg som binder samman Stockholm, Göteborg och Malmö. Stockholms/Uppsala handelskammare har gjort en utmärkt utvärdering av detta projekt och föreslår utmärkta alternativa investeringar som är betydligt bättre för vår näringslivsutveckling och för kommande generationer svenskar. Att ett gäng kommunalråd tycker att dessa eventuella snabbtåg ska stanna i deras centralorter är en självklarhet att de politiskt tycker. Det är bara det att det är feltänkt ur ett helhetsperspektiv att ha fler stopp än tre. Sverige är allt för glesbebyggt för att det ska gå att rättfärdiga en liknande enorm investering. Om man ändå gör en liknande investering och vill kalla den en höghastighetsjärnväg kan den bara stanna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det är inte ens rätt att stanna en mil utanför de övriga orter som nu är arga för att deras tillväxtidéer går förlorade. Fler stopp än de tre gör inte resan tillräckligt mycket snabbare än idag. Idag har Coronapandemin lärt oss att framtiden kommer att bjuda på mycket mer distansarbete än förr. Idag kan vi jobba allt effektivare under till exempel tågresor. Idag går utvecklingen med självstyrande fordonssystem framåt i snabb takt. Lyssna på Handelskammaren i Stockholm och Uppsala. 

https://www.chamber.se/rapporter/nej-till-hoghastighetstag.htm

Sverige behöver en ny regering som fattar att detta projekt helt behöver omprövas och att det istället investeras i linje med det Stockholm och Uppsala handelskammare föreslår.

"I Trafikverkets nya kalkyl placeras tågstationerna utanför stadskärnorna på vägen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, och det är en kraftig försämring, enligt kommunalråden i de berörda kommunerna."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7595369

Ofta tycker jag att Håkan Boström skriver klokt. I nedan ledare tycker jag dock han går fel. Dels är låga räntor nu inte samma sak som låga räntor om tio år. Dessutom är det skillnad mellan att bygga ut stambanenätet och att vilja bygga snabbspårvägar. För snabbspårvägarna skulle alla de stopp som vissa kommuner önskar sig inte leda till att snabbspårvägarna blir snabba transporter av människor som är tänkt. Då ska givetvis inte dessa snabbspår byggas. Jag håller dock med om att "möjligheten att satsa framåt bör utnyttjas i ett framåtsyftande samhälle." Det kan dock göras på betydligt klokare sätt än just denna vansinniga satsning.


Smarta och ”gröna” transportsystem är väldigt viktiga i den omställning av våra ekonomier i världen som pågår. Kina satsar massor även på fossilfria energisystem och andra miljövänliga lösningar. USA satsar massor även på fossilfria energisystem och andra miljövänliga lösningar. EU har satt som sitt främsta mål att bygga om EU ”grönt”. Nu har även britterna valt att gå ”all-in” in i ”den gröna ekonomin”. Det är lysande, ur många perspektiv. Sedan länge har Sverige haft politisk vilja att gå den här vägen. Jag minns ett möte på Rosenbad med Göran Persson och Pär Nuder. Persson var statsminister och visionen de gav uttryck för var typ ”Det gröna folkhemmet”. Vi svenskar har mycket att vara stolta över kopplat till ”den gröna vägen”. Inte minst många framstående forskare inom det som kallas miljöteknik. Som många gånger tidigare kommer våra systemtänkandet stjärnor fortsätta att bygga smarta lösningar som både bidrar till den gröna omställningen men också starkt bidrar till svenskt välståndsbygge. Men inte snabbspårsystem. Det är för sent, det går för långsamt och det är slöseri med svenskarnas pengar. Den gröna möjliga alternativanvändningen av ovan planerade snabbspårsmiljarder kan garanterat ge svenskarna en långsiktigt mycket bättre avkastning. Den är feltänkt!

Det finns många skäl till varför omställningen till ett grönare och mer hållbart samhälle är klokt. Många fler än det mycket viktiga miljö- och klimatförbättringsarbetet. Det finns många skiljelinjer mellan många av Uppsalas politiker. Jag är dock stolt över att vi i Uppsala har en bred politisk enighet om att ”Go Green” är smart och ansvarsfullt. Framförallt är jag stolt över att många inom näringslivet, offentliga verksamheter och civilsamhället hjälps åt med den höga gröna ambitionen har. En ambition som bland annat metodiskt kan följas i det samarbete vi kallar ”Klimatprotokollet”. Jag hoppas att Uppsalaborna sätter stopp för den lokala felaktiga satsningen på spårväg. Det finns gott om gröna skäl till varför det är en dålig alternativanvändning av begränsade lokala investeringsmedel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar