måndag 23 november 2020

En plan för integration

Enade vi stå söndrade vi falla

Snart är det år 2021. År efter år går utan att integrationen av invandrade människor drivs framgångsrikt. Med tanke på alla statliga utredningar om allt möjligt, alla statliga och kommunala program om allt möjligt är det anmärkningsvärt att det inte finns en plan och ett program för hur vi ska lyckas mycket bättre med integrationen och bryta segregationen som bara växer i Sverige. En del av denna plan och detta program som behövs är att få till entydigt lagrum för att vi alltid utvisar personer som begår allvarliga brott. Det tycker säkerligen över 90 procent av svenskarna borde vara en självklarhet. Tro mig, Sverige kan lära massor av andra länder för att börja integrera nya krafter på ett betydligt mer framgångsrikt sätt än hittills.

Det svenska språket har en självklar del i detta nödvändiga förbättringsarbete. Äntligen skärps lagstiftningen om att man måste lära sig rimlig svenska när man deltar i undervisning i svenska i utbildningsformen Svenska För Invandrare, SFI. Från och med april 2021 räcker det inte med närvaro på kurserna år efter år för att få bidrag år efter år. Nu äntligen ska det ställas tydliga krav  på rimligt lärande som kan förväntas för alla pengar som SFI kostar skattebetalarna, och allt försörjningsstöd (socialbidrag) som också skattebetalarna betalar för. Min övertygelse är att alla i det svenska samhället blir vinnare på denna förändring. 

Vad gäller språkutbildning är det särskilt viktigt att Sveriges barn får lära sig svenska så tidigt som möjligt. Idag brister det anmärkningsvärt i många av våra utanförskapsområden. Volymproblematiken är en delorsak eftersom den snabba befolkningsutvecklingen skapar stor brist på utbildade förskolelärare som behärskar svenska bra. I Uppsala avviker vi också påtagligt från andra kommuner om hur många av våra yngsta barn som går på förskolan. Det finns ingen klar bild över vilka dessa barn är men det är ingen kvalificerad gissning att många av dessa är barn till invandrare. Det är inte bra för att ge dessa barn en så jämlik start i livet som möjligt. Om ett barn som föds i Sverige inte börjar tränas i svenska förrän vid sex års ålder är det en usel integrationspolitik som kraftigt minskar dessa barns framtida möjligheter. Forskare som slagit larm om denna negativa utveckling har negligerats. De har väl klassats som rasister...

"Varannan sexåring på grundskolorna i Järvaområdet i Stockholm pratar svenska för dåligt. Barnen riskerar att inte klara kunskapsmålen, larmar grundskolechefen Happy Hilmarsdottir-Arenvall."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/halften-av-sexaringarna-pratar-for-dalig-svenska


Isak Skogstad skriver läsvärt om det oacceptabla att barn som går i svenska förskolor, finansierade av svenska skattebetalare, inte får lära sig svenska.

”Ju tidigare man börjar lära sig ett språk, desto bättre. För små barn, som har ett annat modersmål än svenska, kan förskolan vara helt avgörande för att de ska få möjlighet att lära sig det svenska språket. För vissa barn, särskilt i utsatta områden, är förskolan faktiskt både den första och alltför ofta den enda plats där de kommer i kontakt med majoritetssamhällets gemensamma språk.”

”Att barnen går i förskola är dessvärre inte en garanti för att de lär sig svenska. Det finns faktiskt förskolor i Sverige där det svenska språket försvinner. För två år sedan varnade forskare för utvecklingen. De hade besökt förskolor och upptäckt att det på flera håll talades så lite svenska att barn med andra modersmål inte fick någon chans att lära sig språket ordentligt.”

”Vän av ordning kan nu fråga sig hur detta kan vara tillåtet. Finns det verkligen inga krav på att barnen ska lära sig svenska i förskolan? Jo, självklart. Förskolan har i uppdrag att lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska. De ska få möjlighet att utveckla sina färdigheter i det svenska språket genom högläsning, samtal och lek.”

”Att inte vidta de åtgärder som krävs för att vända utvecklingen vore inget annat än ett enda stort svek från samhällets sida. Många är visserligen överens om att vi måste få bukt med arbetslöshet, kriminalitet och de alltför låga skolresultaten i våra utsatta områden. Men för att lyckas med det måste förskolans uppdrag uppvärderas.”

”Det kan aldrig vara okej att anställa pedagoger som inte förstår svenska, bara för att förskolan ligger i ett utsatt område. Barnen i sådana områden förtjänar en förskola med hög kvalitet, där de får möjlighet att utveckla sina färdigheter i det svenska språket, lika mycket som barnen i välbärgade områden.”

https://www.gp.se/ledare/i-sverige-finns-förskolor-där-ingen-pratar-svenska-1.37409076

Jag har länge drivit på för att språkets betydelse för lyckad integration ska sättas i fokus. Det är kunskaper i det svenska språket samt arbetsträning som är fundamentala delar av en lyckad integrationspolitik. Det har verkligen inte varit självklart tidigare bland många riksdagspartier. Inte minst bland dem som kallar sig liberala. Språket har inte bara en praktiskt stor betydelse på arbetsmarknaden och i sociala sammanhang. Språket bidrar också till att bygga viktig samhörighet. 

https://unt.se/nyheter/uppsala/centerns-utspel-forsvarar-samarbete-3337362.aspx



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar