måndag 5 juli 2021

Utan vetenskaplig spets inget högt välstånd

Utan stjärnor inget elitseriespel

När människan metodiskt började utveckla sina förmågor började vår arts stora vandring mot världsherravälde. Särskilt stora steg började tas i samband med att vetenskapen fick större betydelse än trosuppfattningar i länder som steg för steg slutade tillåta religiösa trosuppfattningar begränsa vår utvecklingsresa. Vetenskapen är som allt annat uppdelat i olika områden och inom alla områden finns aktiva med olika kompetenser och begåvningar. Som till exempel inom idrotten kan de stora framstegen och framgångarna nästan bara ske i spetskompetensmiljöer. Inom vetenskapen är det i forskningsmiljöer som attraherar stjärnor och som tillämpar arbetsmetodiker som främjar nytänkande och flit. 

I dagens vetenskapliga framkant har metoder för tvärvetenskap stor betydelse för framgångar. I ljuset av detta faktum är ett av många misstag som görs i dagens Sverige att forskningsanslagen smetas ut för brett och på för många lärosäten. Vetenskaplig spets kan inte skapas genom att driva en forskningspolitik som förväntas vara en viktig del av en regional fördelningspolitik. Tänk att inte det är självklart för de politiker som ska värna och utveckla förutsättningarna för svensk spetskompetens inom värdefulla forskningsområden.

https://www.vr.se/aktuellt/nyheter/nyhetsarkiv/2019-10-31-oka-anslagen-till-fri-forskning-och-forskningsinfrastruktur.html

Sverige kan tveklöst fortsätta att vara ett framgångsrikt land inom viktig forskning. Inte minst tack vare Wallenbergsstiftelserna. Och även bland svenska forskare finns som inom fotbollen ”Emil Forsbergare” och ”Janne Anderssonare”.

Expressens ledare skriver läsvärt om hur illa Sveriges regering agerar i dessa frågor. Gång efter gång lyfter Uppsala universitets ledning på möten med länets politiska ledare detta problem. Det tycks tyvärr vara för döva öron.

Men under de rödgröna har den högre utbildningen misshandlats på ett skrämmande sätt. Regeringen verkar se ett egenvärde i att trycka in så många studenter som möjligt på lärosätena, blind för att stora kvantiteter hotar utbildningarnas kvalitet.”

”Under Löfven fortsätter också S-traditionen att förläna universitetsstatus till högskolor med tveksam - eller i fallet med Mälardalens högskola, undermålig – akademisk standard.”

 Stefan Löfven talar också gärna andäktigt om ”forskning” och ”innovation”. Men även här pågår misshandel. . Forskningsanslagen höjdes i vårändringsbudgeten – men mest pengar går till högskolor som bedriver minst forskning, konstaterar två ledamöter i Kungliga Vetenskapsakademien (KVA) på Svenska Dagbladets debattsida.”

Formkurvan är blek, men det finns fortfarande respekterade, forskningstunga svenska universitet som kvalar in på världsrankningslistor, som Karolinska institutet och universiteten i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Lund. Hur gick det för dem? Illa. De får en genomsnittlig höjning av forskningsanslagen på 2,4 procent! Ingen höjning alls, när sådant som inflation och lönekostnader har gjort sitt.”

 Så regeringen lär ta Kungliga Vetenskapsakademiens varningar med ro. Debattörerna skriver att Sverige behöver ”stora forskningsuniversitet där internationellt ledande forskare kan arbeta i nätverk och med tillgång till hög­specialiserad utrustning.” 

”Javisst, det tycker väl regeringen också. Fast de ska finnas överallt i hela landet. Så enkelt är det när man inte ser konflikten mellan kvalitet och kvantitet. Så länge de rödgröna har makten lever den svenska akademien farligt. Det går inte att ha ett Oxford i varje buske.”

https://www.expressen.se/ledare/det-gar-inte-att-ha-ett-oxford-i-varje-buske/

Matilda Ernkrans har den svenska regeringens uppdrag att arbeta med forskningsfrågor. Hon bär med andra ord ett stort ansvar för att forskningsanslagen fördelas korkat. Hon tillhör ändå den skaran i regeringen som har en akademisk utbildning. Som ofta handlar det då om statskunskap och sociologi. Tacka vet jag naturvetare och ekonomer. De senare lär sig att räkna och dessutom fostras många av dem i konsten att se mönster. Det är oroande att forskningen inte sköts betydligt klokare i Sverige. Till att börja med bör modellen som Uppsala universitet och campus Gotland ha bli modellen för hela landets högre utbildning. Topp 8 universiteten ska ha övriga lärosäten knutna till sig. Om basfinansieringen finns för den formen av regionalpolitik kan ändå spetsen och grundkvaliteten säkras. Gör om! gör rätt!

https://www.naturvetarna.se/nyheter/2019/har-ar-den-nya-forskningsministern/

https://www.tillvaxtanalys.se/download/18.62dd45451715a00666f27381/1586367592597/forskning-och-ekonomisk-tillv%C3%A4xt-%20en-%C3%B6versikt-06.pdf

Det saknas inte vetenskapligt stöd för ett starkt  samband mellan hög generell utbildningsnivå i ett samhälle och en god ekonomisk utveckling.

https://www.regeringen.se/49bb33/contentassets/6070de731ecd41b186b5afce54381530/utbildning-och-ekonomisk-utveckling---vad-visar-den-empiriska-forskningen-om-orsakssambanden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar