onsdag 13 maj 2020

E-handel

Den digitala och globala tidsåldern
Förändringar, förändringar och åter förändringar. De sker ständigt. Nu, nu och nu. Trots att det är ett normaltillstånd är det så många som inte gillar dem. Evolutionen har tydligen inte kommit så långt för oss människor att vi mentalt och generellt börjat bejaka förändringar och snabbare lär oss att lära nytt och att navigera i en ständigt förändrad omvärld. Vissa är snabbare än andra att ta till sig nya verktyg och nya möjligheter. Charles Darwins evolutionslära håller än idag. Även vi som enskilda människor förändras ständigt. Nya intryck, nya upplevelser, studier, praktisk träning, ålder och ständiga omvärldsförändringar förändrar var och en av oss. I en värld som mer, och snabbare, än någonsin tidigare är det viktigt att se livet som ett livslångt lärande och ständigt försöka vara nyfiken på vad nya möjligheter skapar för nya förutsättningar för oss att leva våra liv.

En stor förändring, som ägt rum i många år nu, är digitaliseringen och utvecklingen av E-handel. E-handel växer självklart för att den erbjuder oss människor något vi uppskattar, annars skulle den inte växa. Tillgänglighet och lägre priser är exempel på vad många uppskattar. Många traditionella butiksverksamheter har sedan flera år brottats med problem att förhålla sig till denna nya digitala konkurrens. De som anpassat sig bäst har hittat nischlösningar och erbjuder sina produkter både i en mindre butik och via E-handel. Att inse vikten av att erbjuda båda kanalerna till sina kunder tror jag är avgörande för att överleva. För att skapa attraktiva stadscentrum är traditionella butiker av stort värde. Samtidigt tror jag att de i väldigt stor utsträckning kommer att bli just marknadsföringsrum med minimal förmåga till direktleverans. I ljuset av denna utveckling är det inte negativt att shoppingsugna går runt och tittar och provar produkter de är intresserade av. Det är precis så en butik kan överleva. De butiker som kan få besökande nyfikna kunder att direkt eller på en hemsida senare köpa prylar hos just dem kommer att överleva.

Utifrån ovan resonemang delar jag inte kritiken mot konsumenterna i Expressens ledarartikel nedan. Charles Darwins evolutionslära är tillämplig även för oss människor. På våra landsbygder har man länge fått uppleva hur butiker och andra verksamheter lagts ner och centraliserats till städerna. Större städer behöver inte gå en liknande framtid till mötes i konkurrens med Internethandeln och enorma distributionslager från bolag som Zelando, Amazon och Alibaba. Det gäller att anpassa sig snabbare till den nya verkligheten och utveckla affärskoncept som fungerar. I den verkliga verkligheten håller faktiskt tidigare helt E-handelsorienterade företag på att etablera just exponeringsbutiker i attraktiva städer. De går med andra ord åt samma håll men från andra hållet. Fastighetsägare och kommuner som vill ha vibrerande och attraktiva stadscentrum måste aktivare bidra till att även mindre nischade handelsföretagare klarar av att kostnadseffektivt erbjuda både butiks- och E-handels tillgänglighet. Expressens ledare som nedan bifogas är ändå läsvärd då den tveklöst ger en kortfattad och bra beskrivning av vad som händer.

"Den som tjuvprovar varor i affären, och sedan handlar på nätet, gräver den levande stadens grav."

"Men varken i Sverige eller i andra länder är nedlagda butiker ett enkelt coronafenomen.    Finanskrisen 2008 och den efterföljande eurokrisen var ett stålbad för handeln i Europa, i synnerhet för mindre, självständiga butiker. Den chocken har stadskärnorna inte riktigt hämtat sig ifrån." 

"I Sverige har det byggts externa köpcentra för glatta livet - ytan fördubblades under åren 2010-2014 - men sedan drog e-handeln i gång. Många affärsidkare kastades in i coronakrisen med mycket uttunnade marginaler. Nu står man under ett ökat, dubbelt hot: kundernas frånvaro under epidemin och de nya vanor som kunderna skaffar sig i under tiden - som att handla via nätet. Unga generationer näthandlar redan i dag i hög grad, nu kan man räkna med att även medelålders och 70-plussare har blivit fenor på att skaffa hem varor till dörren."

"Och vad kommer i stället? Sterila mäklarkontor och arkitektfirmor, där personalen går hem klockan fem och släcker lyset, om utvecklingen på senare år ger någon fingervisning." 
https://www.expressen.se/ledare/sluta-tjuvprova-och-radda-butikerna-fran-att-ga-under/
https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/charles-darwin-och-evolutionslaran
Dagens besvikelse
De som inte tycker att lobbyverksamhet mot politiker ska regleras. Ann-Charlotte Marteus problematiserar om lobbyverksamheten nedan.

”Men i själva verket är det politikerna själva som har skapat det skumma dunkel som omger banden mellan politiker och lobbyister.”

”Det finns i Sverige ingen insyn, inget offentligt register där lobbyister måste teckna sig. Det är opassande för en öppen demokrati - inte minst den svenska, där företag har fått ett makalöst tillträde till den lukrativa välfärdstjänstesektorn. Men riksdagen värnar denna brist på insyn. Pikant nog har Liberalerna krävt ett offentligt lobbyregister i Bryssel men på hemmaplan vill de inte ha den sortens öppenhet, påpekar SvD:s Göran Eriksson i en krönika.”

”Den svenska murkenheten blir inte bättre av att tidigare riksdagsmän har passerkort till riksdagen. Det innebär att de kan lobba av hjärtans lust mot sina gamla kompisar utan att någon har en aning om vad som pågår. Och svenska ex-toppolitiker älskar att lobba! Många hinner knappt avgå förrän de dyker upp på någon PR-byrå eller i en intresseförening. Några karenstider vill de inte veta av, vilket gör att deras nya arbetsgivare kan köpa deras nätverk och insideskunskaper när de som fräschast. Men om någon medborgare antyder att detta system stinker, blir politiker upprörda och förstår ingenting.”

”Skandalen är extra skadlig för ett idéparti som formellt tar avstånd från alla särintressen. Men de incestuösa banden mellan politiker och lobbyister undergräver i slutändan förtroendet för hela det politiska systemet.”
https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/sluta-att-frottera-er-med-lobbyister-i-hemlighet/

Dagens stjärna
Expressens ledare. Regeringen har bland annat genom Folkhälsomyndigheten gjort flera misstag. På med munskydd inom äldreomsorgen och sjukvården.

”En studie från Hong Kong University, som publicerades den 2 april i den vetenskapliga tidskriften Nature Medicine, visar att munskydd kraftigt kan minska spridningen av coronavirus. Studien är inte gjord på det nya viruset sars-CoV-2 utan på andra typer av coronavirus.”
https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar