torsdag 21 maj 2020

Ojämlika förutsättningar

Arvet
Min morfar är död. Efter flera dagars vakande har min fantastiska morfar tackat för sin tid på jorden och har gått vidare in i det okända. Jag är oändligt glad för allt han gav mig. Han var fantastisk på att aktivt lyssna på mig och de djupa samtal vi hade om allt från stora frågor till små var alltid mycket utvecklande. Ända tills för en vecka sedan var han fullt insatt i vad som hände i världen, i stort och smått. Och han var "trots" sina snart 100 år nyfiken ända in till slutet. Han var en stor medmänniska som nu inte längre kan sprida sin visdom bland oss andra. Jag känner för att upprepa mig lite. Familjen har också förlorat den årliga kräftskivans sånganförare. En nykterist som sånganförare till bland annat öl och snapsvisor säger en del om hans respekt för olikheter.

Karin Pihl, GP, skriver läsvärda ord om arv och intelligens nedan.

"Att vi människor föds med olika förutsättningar är nedslående – vi vill ju så gärna att alla ska födas med samma chanser, och att det bara ska vara den egna ambitionen och de sociala omständigheterna som avgör. Men så är det inte, och det måste vi hantera, i enlighet med våra värderingar. Ett problem med diskussionerna om intelligens är att många har dragit slutsatsen att ett konstaterande om sakernas tillstånd, som att människor föds med olika kognitiva förmågor, också behöver innebära en politisk hållning som rangordnar människor. Men man kan inte härleda ett "bör" ur ett "är"."

"Att tro att alla individer föds lika och att skillnader bara beror på lathet och ambition kan faktiskt också rättfärdiga ett ojämlikt samhälle. Då kan vi säga till den arbetslösa att hon bara ska vidareutbilda sig till programmerare för där finns det jobb. Om hon misslyckas är det hennes eget fel. Eller att de som arbetar i yrken som inte kräver en högskoleutbildning kan ha taskiga arbetsvillkor, för ”de kan väl bara göra högskoleprovet om de är missnöjda”."

"Men om vi i stället erkänner att möjligheten att påverka sina medfödda kognitiva förmågor inte är oändlig bör vi i stället dra slutsatsen att samhället måste vara hyfsat jämlikt. Den enskildes ambition spelar så klart stor roll - inte minst vad vi faktiskt gör med de förmågor som vi fötts med. Den enskilde kan dock inte påverka allt."

"Att alla människor har samma människovärde är en moralisk uppfattning. Den kräver inte att vi alla måste vara likadana för att vara giltig."
https://www.gp.se/ledare/allt-handlar-inte-om-ambition-och-lathet-1.28132533
Dagens besvikelse
De som mördar människor. Så fruktansvärt vissa människor kan bete sig. Så tragiskt att en ung kvinna ska berövas sitt liv och föräldrar förlora sitt barn på nedan vidriga sätt. Usch!
https://www.expressen.se/gt/krim/filmen-inifran-visar-gar-till-mcdonalds-efter-mordet/

Dagens stjärna
Adam Cwejman, GP. Ja, det förekommer rasism mot oss svenskar. Och det finns rasism mellan invandrargrupper. Inte minst finns fortsatta gruppkonflikter i Sverige från tidigare hemländer. Min morfar och jag hade garanterat kunnat enas om att en kriminell är kriminell och ett brott lika vidrigt oavsett vem som utfört dem.

”Vem som är ett offer och hur ett brott beskrivs i offentligheten silas i Sverige inte sällan genom ett ideologiskt filter. Det blir knepigt ibland. Om offret tillhör en minoritet eller brottet har en hatbrottskaraktär tas det som intäkt för att det förekommer strukturell rasism. Det vill säga, brottet bekräftar uppfattningen om en struktur eller djupare samhälleligt problem.”


Inkonsekvensen i Sneckers uttalande illustrerar en motsättning mellan när människor är aktiva förövare och när de bara är offer för sina omständigheter. I Sneckers fall handlar det om att det ena, sexköp, är uttryck för en patriarkal struktur som kan bekämpas med hårdare straff. Medan sådant som gängvåld, och allvarligt våld i allmänhet, är en konsekvens av sociala problem, det vill säga förövaren blir på något sätt främst ett offer för omständigheterna. 
”Mord på etniska svenskar blir därmed aldrig fråga om rasism eller förtryck. Bara uttryck för sociala problem, psykisk sjukdom eller olyckliga tillfälligheter. Medan brott som drabbar en, som det heter "underordnad" grupp länkas in i en vidare berättelse om samhället. Det är inte ens nödvändigt att offret från den "underordnade" gruppen får komma till tals. Berättelsen är redan skriven.”
”Trots att brott förekommer där gärningsmännen skrikit 'jävla svennar' har ingen dömts med hatbrott med svenskar som motiv. Men sådana åsikter anses suspekta. Mordet sorterades in under etiketten vansinnesdåd utan bäring på någon bredare berättelse eller struktur.”
”Alla dessa inkonsekvenser avslöjar problemet med så mycket ideologi i offentligheten att de villkorar hur vi beskriver, hanterar och reagerar på begångna brott. Vissa blir symboler för förtryck. Andra försvinner i mängden.”
https://www.gp.se/ledare/ideologi-styr-sveriges-syn-på-gärningsmän-1.28176842

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar