torsdag 10 augusti 2023

Särskilt pojkar drabbas

Rädda skolan

Särskilt stöd i skolan är inte kränkande. Pojkar och flickor är generellt sätt olika samtidigt som alla varianter av kön som definieras är människor. Det finns gott om systemfel i dagens skolor. Inte minst att kostnaderna för skollokaler tillåts ta allt för stora delar av skolans budget. Ett av de allvarligaste systemfelen är att den "likvärdiga skolan" som slår hårt mot alla elever när inte elever som behöver extra stöd, och lugnare studiemiljöer, kan erbjudas det. Och att flumskolan starkt bidragit till att pojkars studieresultat kraftigt försämrats genom åren. 

En och annan konspiratör kan säkert få till det att det är den feministiska rörelsen som drivit skolan till att bli ett verktyg för att leda oss mot ett matriarkat (ett samhälle där kvinnor sitter på alla ledande poster). Vad tror du? Det tror inte jag. Jag tror bara att skolan under allt för lång tid plågats av ständiga reformer, naivism, flum, skadliga riktade statsbidrag och en oförmåga att attrahera de bästa studenterna att bli och stanna som lärare. 

Eftersom jag tillhör gruppen människor som anser att den bäst meriterade för ett uppdrag också ska få det går vi kanske mot ett matriarkat. Inget problem för mig om de har bäst studieresultat, bäst relevant arbetslivserfarenhet och bästa mätbara resultat i sina genomförda uppdrag. Bäst utifrån de meriter som ska värderas. Det skulle vara intressant att till exempel studera vilka meriter alla kvinnor som nu är regionråd i Region Uppsala har jämfört med de 25 procent mest meriterade kvinnorna inom näringsliv och anställda inom offentlig sektor. Tror du att de platsar bland de 25 procent mest meriterade? 

Daniel Åkerman, GP, skriver läsvärt om skolan nedan. Det är en mycket läsvärd artikel om hur flumskolan särskilt bidragit till att pojkar lär sig allt mindre i skolan. Det är självklart en oacceptabel ordning. "Alla ska med" borde även gälla pojkar. Och bland de pojkar som har det särskilt svårt i skolan finns också de som dagligen nu skjuter hej vilt runt om i landet Sverige. Eller tror du att dessa barn och unga inblandade i grov brottslighet har hög närvaro i skolan? 

"Nättidskriften Kvartal publicerade nyligen ett längre reportage om pojkkrisen (26/7). När samundervisning infördes med grundskolan år 1962 upptäckte man snabbt att det fanns tydliga ”pojk-” och ”flickämnen”. Pojkar var i genomsnitt bättre på numeriska och spatiala ämnen såsom matematik, naturvetenskap och teknik. Flickor var däremot bättre på verbala ämnen såsom språk, svenska och religion."

"Staten satsade stort på att hjälpa flickor att bli bättre i killämnen – och det lyckades. Skillnaderna i matematik och naturvetenskap hade i början av 2000-talet försvunnit. I de ämnen där tjejer redan varit bättre började de dock dra ifrån ännu mer. Sedan 2012 har skillnaderna ökat i 17 av skolans 21 ämnen. I samtliga fall, utom idrott, har tjejerna dragit ifrån."

"Att tjejer gör bättre ifrån sig i skolan är förstås glädjande. Problemet ligger i att killar har blivit sämre och därmed inte får tillgång till samma möjligheter i livet. De sämre resultaten beror på att pojkar och flickor utvecklas och mognar på olika sätt."

"En amerikansk studie fann att vid skolstart hade flickor en 14 procent högre chans att vara skolmogna än pojkar. Den skillnaden var större än mellan några andra grupper, fattiga och rika, med eller utan förskoleutbildning och, till och med, mellan svarta och vita amerikaner. Pojkar har sämre förmåga till bland annat impulskontroll, konsekvenstänk och arbetsminne."

"Tvärtom har undervisningen i svensk skola i flera decennier förvärrat pojkarnas situation. Genom att upphöja eget lärande framför katederundervisning samt redogörelse och analys framför sakkunskaper. Då är det inte konstigt att pojkarnas sämre impulskontroll, konsekvenstänk, arbetsminne och verbal förmåga ger sig till känna."

"Bland annat hade han lärare som avfärdade Pisaundersökningar för att vi i Sverige ”har en annan syn på kunskap”. Lärare som menade att läxor och prov var värdelösa, och att det vore kränkande att ge svaga elever särskilt stöd. Det verkar vara väl spridda uppfattningar som går stick i stäv med de behov av aktiv hjälp, repetition och tydliga instruktion som många pojkar har. Inte bara pojkar för den delen, även flickor klarar sig bra med traditionell undervisning."

https://www.gp.se/ledare/flumskolan-sviker-pojkarna-1.106425272

Att betygssystemet länge varit korkat har jag också skrivit om förr. Det ska självklart vara möjligt att få bra betyg även om man presterade sämre i en tidigare årsklass. Och ett misslyckat prov får inte få kraftigt utslag vid en slutbedömning. Och i en tid där betygssystemet inte är rättvist mellan skolor måste någon form av centralprov rättas av andra än dem på elevens skola. Varför inte en AI-lösning som avlastar lärarna från rättningsarbete? Att betygssystemet bidrar till att flickor har en betydligt högre andel av dem med psykisk ohälsa har sannolikt också koppling till biologiska skillnader. Samma biologi som gör att flumskolan fungerar sämre för pojkar.

https://www.kau.se/files/2020-09/CFBUPH_faktablad_stora-skillnader_A4_2009_0.pdf

https://www.barnombudsmannen.se/globalassets/dokument/publikationer/konsskillnader-i-skolresultat-och-psykisk-ohalsa.pdf

https://www.regeringen.se/contentassets/d48f0f7bf67a4d8b8b62b3dfbc36b551/konsskillnader-i-skolprestationer---ideer-om-orsaker-sou-201051/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar