söndag 27 augusti 2023

Livslång hälsa

Så enkelt och ändå så svårt…

Det finns inget viktigare än vår hälsa. Det vet alla som varit sjuka eller skadade. Särskilt de som varit allvarligt sjuka eller skadade. Ändå är de flesta av oss dåliga på att leva på ett "lagom" sätt för att hälsan ska ha bästa möjliga chans. Många äter för mycket. Många rör på sig för lite. Många har beroenden i olika former som är både dåliga för kropp som själ. Även jag har förbättringspotential inom hälsoområdet på många sätt. Nedan studie är samtidigt glädjande och visst borde nästan alla kunna ställa upp på att dagligen fixa dessa enda steg som vetenskapligt bevisats räcka för att kraftigt öka chanserna för ett långt och rimligt friskt liv. 

SVT har ett kort reportage om ovan värt att ta del av. Mitt problem är inte att jag rör mig för lite. Jag är usel på att äta lagom portioner mat. Bäst mår vi alla om vi äter lagom och regelbundet utför fysiskt krävande aktiviteter. Att till exempel använda en elsparkcykel för en sträcka på 500 meter är en dålig hälsoidé. Promenera är en mycket bättre idé! Särskilt många unga tycks inte ha förstått det. Priset för det kommer om de har förmånen att bli gamla.

"En ny studie visar att redan vid 2 300 steg om dagen minskar risken för sjukdom i hjärta och kärl. Går man 4 000 steg om dagen minskar risken även för andra sjukdomar."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-sa-fa-steg-per-dag-racker-for-halsan

För mig är det viktigt att både barn och barnbarn kombinerar livslångt lärande och målmedvetet arbete med mycket fysiska aktiviteter. Aktiviteter som ordentligt får upp pulsen och dessutom får kroppen att koka av härliga naturliga endorfiner (lust och glädjekänslor). Nu är min sondotter, mitt barnbarn 1 år. Som en av hennes stöttepelare i livet kommer jag till min död bland annat uppmuntra henne till just livslångt nyfiket lärande och mycket fysiskt tränande, gärna mycket dans. Nedan korta SVT-reportage borde motivera de flesta att dansa mer!

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/dans-forbattrar-halsan-och-minnet

Att fylla varje dag med minst 2300 steg ska alla klara av! I Uppsala har jag promenerat en hel del med sossarnas lokala ledare. Om det kan man tycka mycket. Promenaderna har onekligen bidragit till fler steg. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar