söndag 13 juni 2021

Modernt lärande

Verktyg i en modern tid

Skolan och dess samhällsuppgift är central för ett framgångsrikt samhällsbygge. Skolans förmåga att kunskapsutveckla alla våra barn och unga att nå sin fulla potential har stor individuell betydelse. En betydelse som starkt påverkar enskilda människors hela liv. Och samlat har det en enorm betydelse för vår samhällsutveckling. Lärarnas förmåga och förutsättningar att utföra sina viktiga uppgifter är centrala för hur resultaten blir för enskilda elever. 

Jag har aldrig hört talas om någon debattör som tycker är det viktiga läraruppdraget helt ska avvecklas. Däremot är vi många som tycker att våra elever måste få lära sig att använda digitala hjälpmedel och digitalt tillgängliga "läromedel" så bra som möjligt. Oavsett vad vissa tycks tycka lever vi nu i en digital tid. Grattis till de barn och unga som idag matchas väl mot kunskaper som min generation inte ens kunde drömma om när nu pedagogiska verktyg kan förenkla inlärningen av till exempel matematik, naturkunskap och språk.

Isak Skogstad, GP, skriver läsvärt om vad han tycker att pandemin lärt oss om distansundervisning bland våra yngre. Han väljer att vara "svart eller vit" i sin syn på det värde som bildning via digitala hjälpmedel innebär. Jag har länge förordat en kombination av "på plats" lärarledd undervisning och digital undervisning. Kombinationen bär på framgångsmetoder. Inte minst är det viktigt för våra elever att fysiskt träffas för att utveckla sin sociala förmåga, en förmåga som har stor betydelse för hur bra man klarar av både sitt barn- och vuxenliv. 

"I en undersökning från Skolinspektionen framkom att lärare upplevde att elever som fick stanna hemma från skolan tappade både studiemotivation och mådde sämre av den kraftigt ökade isoleringen från skolan och vänner."

"Att studieresultaten försämras har påvisats i flera stora studier. Nyligen visade en rigorös studie av provresultaten från 350 000 elever i Nederländerna att distansstudier inte bara varit dåliga – de har varit fullständigt katastrofala. Eleverna lärde sig knappt någonting alls när klassrummet byttes mot en skärm."

"Föga förvånande tyder mycket på att elever både mår bättre och lär sig mer av att gå till skolan, bokstavligt talat. Att traditionell lärarledd undervisning inte går att ersätta med coola appar eller nya surfplattor är vi många som länge påtalat, men vi har blivit avfärdade som konservativa teknikhatare. Det spelar ingen roll hur många studier man refererar till, i cyklopernas land har skolans digitalisering blivit ett mål i sig."

"Som om inget hänt i omvärlden på senare tid marscherar Centerpartiet ”framåt” och fortsätter driva på för lagändringar som möjliggör ännu mer distansundervisning i skolan. Och Skolverkets generaldirektör breder ut sig i DN och är alldeles lyrisk över att pandemin knuffat skolan fram i den digitala utvecklingen. Han menar rent av att många elever jobbar bättre hemma ”när de får vara i fred” och att elever med särskilda behov sköter sina inlämningar bättre när de inte behöver vara i skolan."

"Visst har pandemin redan orsakat alltför mycket död och lidande – men jag ska inte sticka under stol med att det fortfarande finns något jag vill att viruset tar kål på: Villfarelsen om att skolan som plats för studier och lärarledd undervisning går att ersätta med en skärm. Det kräver dock att många makthavare sväljer sin stolthet och medger att de haft fel." https://www.gp.se/ledare/pandemin-visar-att-l%C3%A4rare-inte-kan-ers%C3%A4ttas-med-en-sk%C3%A4rm-1.48083992

Det finns massivt stöd för att digitala verktyg kraftigt stärker människors förmåga att lära. Det handlar som vanligt om att lära sig att använda verktyg på rätt sätt och i rätt sammanhang. Därför är pedagogiken runt dessa verktyg i sig viktig. När lärare och elever tränas i dessa metodiker är jag övertygad om att människans imponerande utveckling fortsätter. Aldrig tidigare har vi haft möjligheten att lära oss så enkelt och så mycket som nu. Aldrig har vi haft möjligheten att individanpassa utbildningen så mycket som nu. Och chefen inom skolverksamheten är lärarna. Ansvarig för barns positiva utveckling är främst föräldrarnas och under skoltid lärarnas. Återigen kan Uppsala universitets bevingade ord användas, ”Att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större”. Skogstad går fel i sin analys. 

https://www.watermarkinsights.com/resources/blog/top-5-reasons-to-use-digital-tools-for-key-campus-processes

Fyra gånger under min tid som folkets representant har jag blivit upprörd på moderata företrädare. En av gångerna var när inte hälsopedagoger ordentligt stärktes upp i våra skolor, trots att vi hade en överenskommelse om det. Jag kan inte förstå hur man inte kan förstå att regelbunden fysisk aktivitet kraftigt påverkar både barn och vuxnas inlärningsförmåga kraftigt. Politik handlar om att vilja och att försöka kryssa sig mot det man vill. Jag vill att den negativa hälsotrenden bland våra barn ska brytas och att skolresultaten ska bli mycket bättre. Enklaste vägen dit är mycket mer organiserad fysisk aktivitet kopplat till skolan. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/all-rorelse-raknas

Anna-Karin Wyndhamns krönika i GP är också i sammanhanget läsvärd.

Rektorsrollen devalveras. Så står det förstås inte i utredningen. Där heter det att nya ”team” och ”kluster” ska bildas, varpå ”kontinuitet” i ledningen uppstår och ”kollegialt lärande” frodas. ”Tillit” och ”stabilitet” är andra överanvända ordpar.”

”Klyschor övergår inte till sanningar, bara för att de lastas på varandra i en enmansutredning. Tvärtom gör upprepningen dem till blottor. Jag har talat med rektorer i skilda delar av Göteborg. De är starkt kritiska, men vågar inte framträda med namn. Locket är på, säger de.”

De allra flesta söker sig till en viss skola för att dess arbetsformer, synsätt eller utmaningar lockar. Makten att få välja sammanhang och sedan idogt göra sitt bästa, ska inte underskattas för kvalitet och pålitlighet. Men det är troligen inte den sortens ”bärkraftighet”, som förvaltningen har i åtanke.”

”Det är ingen hemlighet att det råder huggsexa om skickliga lärare och drivna rektorer. Respekt för professionalitet och vettiga arbetsvillkor vinner. Kranskommunerna är att gratulera när hösten är här.”

https://www.gp.se/ledare/skolan-är-ingen-experimentverkstad-för-byråkrater-1.48698806



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar