onsdag 16 september 2020

Förtroendet att tjäna Uppsalaborna

Ett framgångsrikt och tryggt Uppsala

Två av kommunalråden i Uppsalas vänsterdrivna minoritetsstyre tycker att jag ska avgå som kommunalråd och företrädare för Uppsalaborna. Jag kan förstå att de tycker att jag ska lämna Uppsalas politik eftersom jag regelbundet kommer med skarpa konstruktiva förbättringsförslag och regelbundet lyfter kritiska debatter i Uppsalas kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Inte minst på dagens kommunstyrelsemöte. Dessa två kommunalråd, i det vänsterdrivna minoritetsstyret (Socialdemokraterna och Liberalerna), har både stora partiresurser till sitt förfogande samt därutöver sjukt många övriga skattefinansierade kommunikatörer till sitt förfogande. Jag har inga sådana resurser till mitt förfogande. Kopplat till dessa herrars senaste attack på mig kan du nedan se hur jag svarade UNT på de frågor som de ställde till mig kopplat till ett kultur- och affärsutvecklingsmöte som jag nyligen deltog på. Ett möte där många bland annat fick lära sig att den svenska upptäcktsresanden och ledamoten av Svenska Akademin, Sven Hedin, upptäckte den antika staden Loulan i provinsen Xinjiang. Visste du det?

Jag vill leda Uppsala mot ett betydligt bättre framtida Uppsala än det som den vänsterledda minoritetsledningen nu gör Jag är väl förberedd för att ta över ledarskapet för Uppsala kommun. .

  1. Vad var det lärorikaste med mötet?

Det var mycket lärorikt i mötet. Framförallt alla bra konkreta förslag på hur vi kan stärka Uppsala som längre destinationsort för turister och för hur mindre och medelstora Uppsalaföretagare bättre kan stöttas i att nå sina internationella affärsambitioner. Det var också mycket intressant att höra ambassadörens svar på några av deltagarnas frågor. Bland annat om hur Kina jobbar med miljö- och klimatarbetet samt hur de säkerställer bättre djurskyddsarbete och djurhantering som minskar risker för allvarliga pandemier. Också intressant att höra hans svar om hur Kina jobbar med att stimulera små- och medelstora företags expansionsplaner.

  1. Vilka var alla deltagare? Var de bekanta till dig, eller partimedlemmar, eller kommuntjänstemän? Har inte sett någon kallelse på Uppsala hemsidan nämligen.

Det var några få fantastiska kulturpersonligheter och mindre företagare i Uppsala. Flera företagare med kopplingar till turism eftersom det var en av huvudfrågorna i mötet. Av stor hänsyn till Coronarestriktioner var max 25 personer målsättningen att bjudas in att delta i de work-shops som vi hade. Works-shops som var mycket givande och som gav mycket bra konkreta resultat. Resultat som kan tjäna Uppsalabornas intressen väl framöver. Inget partiperspektiv på mötet. Ingen koppling till Uppsala kommun i mötet. Ingen kommunal tjänsteman med på mötet, eftersom mötet var kopplat till kultur och affärsutbyten och inget initiativ från Uppsala kommun.

  1. Hur gick det till när ni bokade mötet? Var det föreningen som kontaktade dig eller tvärt om?

Det var den Kina svenska vänskapsföreningen som kontaktade mig om ett kultur- och affärsutbytesmöte med representanter för Xinjiang. Det är mycket vanligt med delegationer från olika delar av bland annat Kina som besöker Sverige/Uppsala. Jag sa att jag inte var intresserad av ett liknande arrangemang då jag anser att dessa ständigt återkommande delegationsmötena aldrig leder till något av värde för oss Uppsalabor. Jag sa att jag däremot kunde bjuda in några kulturpersonligheter och företagare för att jobba fram förslag på hur liknande utbyten mellan till exempel en region i Kina och Uppsala kan bli mer meningsfullt. Meningsfullt ur perspektivet att stimulera turism, konkreta kulturutbyten och reella affärsutbyten mellan olika orters företagare. Work-shopsen var generella och dess resultat kan definitivt bidrag till att stärka möjligheterna för att till exempel kinesiska turister som besöker Stockholm också väljer att lägga minst 24 timmar även i Uppsala. Som sagt, förslagen är generiska och vi talade om både Nigeria och Indien som exempel varifrån samarbetsinsatser är av stort intresse.

  1. Hur tänkte du kring att ambassadören för en diktatur skulle delta på ett möte?

Jag delar gärna på möten där alla länders ambassadörer enskilt eller i grupp deltar. Det var mycket värdefullt att den kinesiska ambassadören var med över video-länk och kunde svara på för mötesdeltagarna relevanta frågor. Sverige verkar i FNs anda och vill bidra till att minska konflikter i världen bland annat genom att skapa så goda relationer som möjligt med folk i olika länder. Om du går in och läser på Sveriges regerings hemsida, och söker på Kina, kommer du att se att Sveriges regering inte avråder från dialoger och samarbeten med Kina. Samtidigt ska vi alltid vara tydliga med att stå upp för mänskliga rättigheter och att vi förespråkar demokrati utifrån vår syn på demokrati. I många olika sammanhang står jag upp för mänskliga rättigheter och vår syn på demokrati. Mötet var helt i den anda som beskrivs som Sveriges officiella hållning nedan. Anser du att Sveriges officiella hållning är fel?

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/utrikesdepartementet/sveriges-diplomatiska-forbindelser/asien-och-oceanien/kina/

Sverige har ett omfattande utbyte med Kina och en politisk dialog om bland annat internationella frågor och mänskliga rättigheter. Sverige har även tagit flera initiativ inom handelsfrämjande och utvecklingssamarbete. Det svenska biståndet till Kina fasades ut 2013. Vi har även ett aktivt utbyte inom kultur, utbildning och forskning.

Genom vidgade kontaktytor, ekonomiskt utbyte, samarbetsprojekt och ökad bredd i de mellanfolkliga förbindelserna fortsätter Sverige att stödja framväxten av ett kinesiskt civilsamhälle, vilket på sikt även främjar demokratiseringen och respekten för de mänskliga rättigheterna.”

  1. Kände du ett behov av att markera mot ambassadörens och diktaturens ställningstagande i frågan om befolkningen i Xinjiang?

Jag stöttar aldrig mänskliga övergrepp och är alltid tydlig med min 100% tro på demokrati som styrelseform. Jag driver också tydligt på för att även den svenska demokratin ska stärkas på många sätt. Det får du gärna skriva om. Jag är inte representant för Sveriges regering och anser inte att jag som enskild svensk invånare ska göra några politiska uttalanden mot en representant för den Kinesiska regeringen. Av det jag uppfattade av ambassadörens anförande var det förutom svar på några av deltagarnas frågor hans beskrivning av hur Xinjiangprovinsen som sista provins (kan ha missuppfattat) lyckats ta sina invånare generellt över fattigdomsnivån. Han beskrev området som mycket vackert och uppmanade deltagarna att gärna besöka provinsen. Han lyfte fram att ett annorlunda kulturdrag i just denna provins, jämfört med många andra provinser i Kina, är att de älskar att dansa. Han lyfte fram provinsens stora betydelse i Kinas Belt and road initiativ. På inget sätt talade vi som deltog på mötet om Xinjiang. Mötet var helt fokuserat på att jobba fram bättre möjligheter att attrahera turister till Uppsala och hur vi kan utforma bättre metoder för att stötta mindre företags, i Uppsala, globala affärsutveckling.

  1. Ångrar du att du deltog i att arrangera mötet?

Varför ska jag göra det? Jag hoppas du har förstått vad mötet handlade om! Jag upprepar vad Sveriges hållning är vad avser relationer och utbyten med Kina. Jag delar helt denna inriktning i våra relationer. Har du en annan uppfattning? På mötet fick vi höra av ambassadören om hur Kina tar i sitt ansvar att bidra till en bättre miljö- och en bättre klimatutveckling. Vi fick också höra av ambassadören hur Kina i år skapat hårda lagar om djurhållning som verkade bra. Ambassadören lyfte dock i djurskyddsfrågan upp att det är en sak att stifta lagar, det är svårare att se till så att de följs.

Sverige har ett omfattande utbyte med Kina och en politisk dialog om bland annat internationella frågor och mänskliga rättigheter. Sverige har även tagit flera initiativ inom handelsfrämjande och utvecklingssamarbete. Det svenska biståndet till Kina fasades ut 2013. Vi har även ett aktivt utbyte inom kultur, utbildning och forskning.

Genom vidgade kontaktytor, ekonomiskt utbyte, samarbetsprojekt och ökad bredd i de mellanfolkliga förbindelserna fortsätter Sverige att stödja framväxten av ett kinesiskt civilsamhälle, vilket på sikt även främjar demokratiseringen och respekten för de mänskliga rättigheterna.”

  1. Har du som offentlig person och företrädare för Uppsala kommun i egenskap av kommunalråd ett ansvar att hålla dig borta från samröre med odemokratiska regimer som Kina?

Jag har ett uppdrag att kämpa för Uppsalabornas bästa idag och inför framtiden. Allt jag kan göra för att stärka Uppsalabornas positiva framtid kommer jag att fortsätta att kämpa för. Att Uppsala stärker sin turistattraktion och att våra företagare bättre kan expandera sina verksamheter i världen gynnar oss Uppsalabor både kort- och långsiktigt. Gång efter gång åker svenska politiker, både riksdagsledamöter och lokala politiker, till länder i världen som jag hoppas kommer att respektera mänskliga rättigheter bättre och bli mer demokratiska utifrån vårt sätt att se på demokrati. Inte minst är Sverige aktivt i att förbättra relationerna med Nordkorea och därigenom minska riskerna för allvarliga konflikter som drabbar många enskilda människor mycket negativt. Jag upprepar Sveriges hållning till Kina:

Sverige har ett omfattande utbyte med Kina och en politisk dialog om bland annat internationella frågor och mänskliga rättigheter. Sverige har även tagit flera initiativ inom handelsfrämjande och utvecklingssamarbete. Det svenska biståndet till Kina fasades ut 2013. Vi har även ett aktivt utbyte inom kultur, utbildning och forskning.

Genom vidgade kontaktytor, ekonomiskt utbyte, samarbetsprojekt och ökad bredd i de mellanfolkliga förbindelserna fortsätter Sverige att stödja framväxten av ett kinesiskt civilsamhälle, vilket på sikt även främjar demokratiseringen och respekten för de mänskliga rättigheterna.”

  1. Hur står du i frågan om befolkningen i Xinjiang och de omskolningsläger, nya säkerhetslagar och oroligheter som förekommer i Xinjiang? (Eftersom ambassadören sa att det råder social stabilitet i regionen, det kändes spontant som propaganda)

Jag förväntar mig att alla länders ambassadörer, oavsett vilket statsskick de representerar, ger en positiv bild av det land som de företräder. Xinjiang har många hundra år av oroligheter och konflikter mellan konkurrerande intressen. Jag vet inte hur sakläget är i Xinjiang men ur ett historiskt perspektiv har jag svårt att tro att det inte finns fortsatta starka intressekonflikter bland deras invånare. Jag är ALLTID för att mänskliga rättigheter fullt ut ska respekteras, att den personliga integriteten ska försvaras och att en omfattande folklig demokrati ska tillämpas av ett samhälle. Både ur ett lokalt och nationellt perspektiv. Jag är ALLTID emot övergrepp på mänskliga rättigheter.


  1. Kommer du att delta på eller samarrangera fler möten med kinesiska myndigheter som avsändare?

Jag har aldrig samarrangerat något möte med kinesiska myndigheter. I detta fall var det den svensk- kinesiska vänskapsföreningen som var värd för mötet. Om det är officiella möten mellan företrädare för olika delar av världen ska de arrangeras av de officiella parter som avser att ha gemensamma officiella möten, inga andra. Till exempel Uppsala kommun har formella processer och protokoll för hur kommunens officiella utbyten ska ske. Det är en mycket viktig ordning. Jag tycker att det ska vara så. Precis som för alla andra som lever under svenska lagar, och i vår demokrati, tillämpar jag mötesfrihet för att bidra till Uppsalabornas bästa.

 

  1. Betalades något arvode för förlorad arbetsförtjänst eller utgick på annat sätt kompensation till er som arrangerade mötet?

Jag har ingen aning hur det är för svensk-kinesiska vänskapsföreningens representanter. Jag har inte fått något arvode och alla andra som deltog gjorde det på egen bekostnad för att precis som jag försöka bidra till ett bättre Uppsala. Det vi som deltog fick var kaffe och en lunch som intogs parallellt med att vi work-shoppade. Mötet ägde rum mellan 10:00-13:00.

https://unt.se/nyheter/artikel/kritiseras-hart-efter-motet-varfor-ska-jag-angra-mig/8rx7nggl

Jag tyckte att journalisten skulle lyfta med Sveriges regerings hållning till relationer med Kina och kineser för att balansera upp reportaget med Pellings kommentarer. Flera av Pellings kommentarer är inte Sveriges officiella hållning till relationer med Kina. Jag kanske har missat något? Pelling kanske har blivit utrikesminister i Löfvens sjunkande skepp? Journalisten valde att inte lyfta in information om Sveriges hållning. Han tyckte inte att det var relevant i sammanhanget.......

Jag är redo att ta över ledarskapet för Uppsala. Uppsala kan mycket bättre än nu!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar