torsdag 1 april 2021

Säkerhetsfrågor

Försvar av vår frihet och trygghet 

Vår säkerhet och vår känsla av trygghet är mycket viktig för oss människor. Inte minst påverkas vår tillit till varandra kraftigt av hur säkra och trygga vi känner oss i den miljö vi verkar. Många vetenskapliga studier visar också att tilliten till varandra har stor betydelse för hur framgångsrikt lag i alla dess former kan prestera tillsammans. Vi lever alla i en värld där säkerhets- och trygghetshoten kan komma inifrån en grupp eller utifrån. Alla säkerhets- och trygghetshot söndrar. Faktum kvarstår dock om att de alltid finns eftersom enskilda människor och grupper av människor har sina egna agendor och mer eller mindre driver egna intressen. Frågar du mig kommer dagens största säkerhetshots och trygghetshot inifrån vårt land. Inte minst beskrivs dessa risker på många sätt i den statliga utredningen "En gemensam angelägenhet (SOU 2020:46)". Det bästa sättet för oss som har offentliga uppdrag att minska säkerhetsrisker är att leva upp till offentlighetsprincipen och ha arbetsprocesser som gör beslutsfattandet transparent. Att till exempel olika makter i alla tider försökt påverka andra makters representanter för egen vinning är inget nytt. Så har det alltid varit. Transparens och få ta del av varför olika beslutsfattare väljer att agera som de gör är avgörande för att kunna spåra eventuell lojalitetsbrist. Och självklart måste vi återigen kunna säkerställa att enbart personer som ställt utom rimligt tvivel företräder vårt samhälles bästa får kännedom om säkerhetspolitiskt känslig information.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2020/08/sou-202046/

Per Gudmundson, Bulletin, skriver läsvärt om hur säkerhetsläget i Sverige kraftigt försämrats de senaste åren. 

"Säpo larmar om att Sverige byggt upp ett "ackumulerat säkerhetshot". Det är deras sätt att säga att migrationspolitiken är ett säkerhetsproblem."

"Sverige har byggt upp ett ”ackumulerat säkerhetshot”, larmar Säkerhetspolisen. Under ”de senaste åren” har "ungefär 200" individer identifierats som säkerhetsrisker, antingen i samband med ansökan hos Migrationsverket eller genom Säpos övriga verksamhet. Men bara en tredjedel av dem har förmåtts att lämna landet. Ungefär 130 säkerhetshot blir kvar i Sverige, eftersom utvisning inte kan verkställas på grund av exempelvis risk för förföljelse i hemlandet."

"Det berättade Säpochefen Klas Friberg i går, när Säkerhetspolisen presenterade årsboken för 2020. Ordvalet ”de senaste åren” var (som nästan allt annat som sägs av Säpo) medvetet luddigt, för att inte i onödan röja information om polisens arbetsmetoder. Tyvärr innebär luddigheten att situationens fulla allvar kanske inte uppfattas. Säkerhetspolisen redovisar då att man 2020 rekommenderat Migrationsverket att avslå ansökan för 183 individer. 83 gällde uppehålls- och arbetstillstånd, 100 gällde medborgarskap. 2019 identifierades 275 säkerhetshot vilka rekommenderades avslag. 127 gällde uppehållstillstånd, 148 medborgarskap. Slår man ihop 83 och 127 får man ungefär 200 nytillkomna säkerhetsrisker de senaste två åren."

"Lejonparten av säkerhetsriskerna identifieras genom kontrollerna av Migrationsverkets ärenden. Utöver detta bedrivs naturligtvis övrig underrättelseverksamhet. Den leder ibland till att Säpo identifierar ytterligare individer, som man vill få utvisade i enlighet med lagen om särskild utlänningskontroll (LSU). De senaste åren har Säkerhetspolisen, med politikens goda minne, gjort en offensiv på detta område. Man har använt LSU mer aktivt än för ett decennium sedan. De omtalade ärendena med imamerna 2019 är ett av tecknen på detta."

"Att Sverige ackumulerar säkerhetshot är i sig inget nytt. Det är volymerna som är det nya. Men att verkställa utvisningar har inte blivit lättare. Sverige får ett ohanterligt antal nya säkerhetsrisker för varje år som går. Ett "ackumulerat säkerhetshot" som bara rullar på."

"Sverige har alltså ansträngt sig för att bli bättre på att identifiera och neka de säkerhetsrisker som har kommit in i landet. Man har dessutom jobbat hårt på att försöka tvinga ut säkerhetshot, men kört i väggen – imamerna är fortfarande kvar. Att kräva minskat inflöde tycks dock ha ansetts politiskt omöjligt. Ingen diskret svensk myndighetschef som värnar om sin verksamhet går ut i offentligheten med en sådan propå."

"Men när säkerhetspolischef Klas Friberg varnar för ”ett ackumulerat säkerhetshot” är det ändå Säpos sätt att säga just det: Migrationspolitiken är ett säkerhetsproblem." 

https://bulletin.nu/migrationspolitiken-ar-ett-sakerhetsproblem

I dagarna har nyheten att skjutningarna är bland de lägsta på länge nått oss. Precis som jag skrivit om förr lyfte Anna Dahlberg, Expressen, föredömligt fram att vi har andra länders brottsbekämpning att tacka för det. Det är inte Sveriges regering som drivit en politik som gjort att väldigt många av våra värsta brottslingar nu sitter bakom "lås och bom". Om vi ska tro till exempel Leif GW Persson så har inkapacitering (fängelsevistelse) av farliga människor en stor positiv effekt för berört samhälle. Tack vare andra länders övervakning av tidigare hemliga kommunikationstjänster sitter nu väldigt många farliga människor häktade. När dessa personer åter är ute är sannolikheten tyvärr stor att de fortsätter med sin grova kriminalitet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar