lördag 27 mars 2021

Ständiga förbättringar

Oerfaren självgodhet

Vad innebär det att vara självgod? Det finns många synonymer till det ordet som kan vara av värde att ta del av nedan. Inte minst min älskade morfar och jag talade lite då och då om självgodheten och dess konsekvenser i olika sammanhang. Det var mycket givande samtal. Inte minst enades vi bland annat om att det finns många som förväxlar konstruktiv kritik med självgodhet istället för att lyssna på vad andra människors kunskaper och erfarenheter bär på. Lyssna och värdera utan att lättvindigt försöka strunta i synpunkterna med förevändningen att de som tycker annorlunda är självgoda. Min erfarenhet är att människor lätt kan beskrivas för självgoda av människor som tycker sig ha rätt i saker som de inte själva har vare sig praktiska kunskaper eller erfarenheter om. Eller som ”bara” hotar egen maktställning.

https://www.synonymer.se/sv-syn/sj%C3%A4lvgod

Jämfört med många andra har jag en omfattande erfarenhet av utbyten och samarbeten med människor från alla delar av världen. Särskilt mycket med människor i våra svenska grannländer. Det har alltid varit lärorikt och givande. Om det är något jag verkligen saknar i min nuvarande vardag är det regelbundna värdeskapande möten med kollegor, affärspartners och andra människor runt om på vår jord. Särskilt nära och ofta har jag jobbat med andra nordbor. Vi kan tveklöst arbeta mycket mer och bättre tillsammans till gagn för människor i vår del av världen utan att det ska vara på bekostnad av människor i andra länder. I ljuset av alla mina relationer med Nordiska grannar är det kanske inte konstigt att jag många gånger delar deras pragmatiska förhållningssätt till viktiga frågor än hur de hanteras i Sverige. 

"Sveriges hantering av coronapandemin skadar relationerna till de andra nordiska länderna. Detta enligt en uppmärksammad rapport av Svenska institutet (SI), myndigheten som bevakar andra länders syn på Sverige."

"SI har genomfört enkätstudier i Norge, Danmark, Finland och på Island. Bilden som framträder av Sverige är motstridig. Å ena sidan anser våra nordiska grannar att Sverige är ett föregångsland som man vill besegra, inte minst i idrottssammanhang. Å andra sidan framstår Sverige som ett land som i vissa avseenden har misslyckats. Det gäller pandemihanteringen, men också frågor om migration och brottslighet."

"Sverige, eller snarare svenska politiker och andra svenska företrädare, är ofta stöddiga, arroganta och har en taskig attityd enligt grannländerna."

"Det är inte svårt att hitta exempel som stödjer våra brödrafolks uppfattningar. Den uppblåsta attityden var tydlig under inledningsfasen av coronapandemin. I april 2020 slog den tidigare statsepidemiologen Johan Gisecke fast att ”alla andra länder utom Sverige gör fel”. Det var ”en magkänsla” han hade."

"Svenska politiker, myndighetschefer och experter skulle helt enkelt tjäna på att bli mer ödmjuka. Se på de andra nordiska länderna med nyfikenhet. Kanske kan vi faktiskt lära oss något av dem ibland."

https://www.gp.se/ledare/svenska-politikers-sj%C3%A4lvgodhet-skadar-relationen-till-norden-1.43561038


Under mina år med bostad i Japan lärde jag mig mycket om deras kulturinslag av ständiga förbättringar. Det är ett fantastiskt koncept som starkt bidrar till Japans imponerande välståndsskapande. I Sverige har vi mycket att vinna på att lära mycket mer av bland annat övriga nordbor och av japanerna. Låt oss utveckla vår kultur med att alltid sträva efter ständiga förbättringar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar