fredag 12 juni 2020

Värdegrundsarbetet viktigt

Kraftigt förbättrad integration
Det finns en del av oss invånare som inte tycker att värdegrundsarbete är viktigt för att vårt land, Sverige, ska utvecklas positivt. Jag håller inte alls med. Det är mycket viktigt för att vi tillsammans ska skapa en positiv framtid. Enkelt uttryckt kan en värdegrund för ett land ses som en lättillgänglig sammanfattning av de viktigaste förhållningsperspektiven som Sveriges rikes lag representerat. En lag fylld av värderingar som vuxit fram genom många generationers demokratiska arbete. Särskilt viktigt är ett tydligt värdegrundsarbete som kommuniceras av ledande förtroendevalda, politiker. Varför är det särskilt viktigt? Det har stor betydelse för att Sverige mycket bättre än hittills ska vända ett misslyckat integrationsarbete av många invandrade invånare från mycket annorlunda kulturer.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Social_norm

I SVT programmet Ekdahl och Ekdahl pratas det lyssnadsvärt om bland annat Sveriges värdegrund. Och ingången i programmet är korrekt att Sverige ur ett internationellt perspektiv är ett extremland. Om det skriver jag i min bok ”En stund på jorden”. Det är fortfarande få svenskar som förstår att vi lever i ett land med en majoritetskultur som ses som extrem när till exempel FN analyserar olika samhällen i världen. Den som vill att vi bättre ska hantera integrationspolitiken måste förstå detta. 

I ovan program är det också värdefullt att reflektera på vad Bi Puranen säger om hur dålig den svenska kulturen är på att se våra äldsta invånare som mycket värdefulla tillgångar. Det är de. Tillgångar som kan bidra mycket mer till att framtiden blir ljus. Åldersrikedom innebär oftast också stora kunskaper och erfarenheter som vi måste värdera och ta till vara betydligt bättre än nu. De som ofta ägnar sig åt att tala om diskriminering borde ägna sig betydligt mer åt hur våra äldre behandlas. Personligen har jag stor respekt för den kunskap och erfarenhet de flesta åldersrika bär på. I ljuset av att vi blir allt fler allt äldre i Sverige är det dessutom ekonomiskt klokt att inkludera våra äldre mycket mer i vårt ständiga samhällsbyggande. I arbetslivet. I föreningslivet. Inom politiken.

När jag tidigare i år blev intervjuad av SwebbTV lyfte jag bland annat upp ovan perspektiv i samtalet. Nedan bifogar jag den intervjun.
https://youtu.be/1k7GudyrJ8g

Inför sommaren och därefter kommande blogginlägg annonserar jag att rubrikerna Dagens besvikelse och Dagens stjärna kommer att försvinna. Jag hinner helt enkelt inte med att erbjuda det formatet under tiden fram till valet. I mina blogginlägg kan jag dock ge löfte om att stjärnor och besvikelser kommer att lyftas fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar