måndag 7 oktober 2024

Total irrelevans

Ständig dödsspiral

Under min tid som politisk företrädare för Uppsalaborna har traditionella medier kämpat och kämpat med att försöka hitta en relevant affärsidé/verksamhetsidé. De tycks konstant misslyckas. Nätet och alla dess forum har kraftigt försvagat gammelmedia och mer eller mindre monopolister som Google, Facebook och Amazon tar russinen ur reklamkakan. På flera sätt är det en trist utveckling eftersom ett relevant och objektivt nyhetsbevakande lokalt media har ett stort lokalt och regionalt värde. För mig har det varit obegripligt att inte dessa mediaföretags ledningar lyckats skapa ett format och en affärsidé som håller givet den nya konkurrensen. En sak är helt säker, när inte till exempel UNT skriver om den största kommunala skolreformen i modern tid är något allvarligt fel. När UNT inte heller skriver om alla förbättringar som görs för att stärka Uppsala som näringslivskommun är något också allvarligt fel. Men de kan göra ett reportage om att bilder på kända Uppsalabor borde sättas upp på Resecentrum, det är en ickefråga och arbetet med att få till det har pågått i över ett år. Dessa exempel säger en hel del om hur irrelevant nyhetsförmedlingen blivit. Särskilt den kommunala skolreformen är en stor nyhet. Bilder på Uppsalaprofiler är "old news". Jag har ett råd till UNTs ägare, lägg ner och starta om från början med en relevant affärsidé. En affärsidé som kan bära år 2025 och några år framåt. 

New-York Times skrev nyligen en bra artikel om hur dåliga gammelmedia är på att förnya sig för att kunna överleva med kvalité.

https://www.nytimes.com/2024/02/28/technology/news-media-industry-dying.html



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar