fredag 11 oktober 2024

Skolreform

Det möjligas konst i våra skolor

Det är ingen överdrift att ett samhälles framtid avgörs i våra skolor. Så är det. Det finns ingen annan stans i samhället där våra unga invånare kan få en möjlighet att nå sin fulla potential utan att föräldrarnas socioekonomiska förutsättningar ska vara helt avgörande. För att denna rättvisa och samhällsinvestering ska ge önskad effekt måste skolan skötas bättre än vad som varit verklighet de senaste 30 åren. Staten styr massivt över skolan. Det är staten och rikspolitikernas alla okloka reformer som kraftigt försvagat svensk konkurrenskraft. Det är rikspolitikerna som röstade igenom ett idiotiskt F när det räcker gott och väl med en 1:a för den som inte i ett visst ämne klarar bättre. Listan över riksdagens skolmisslyckanden kan göras lång. Jag väljer att fokusera på de förbättringar vi kan genomföra i kommunerna. Nu har Utvecklingspartiet demokraterna och Uppsalas minoritetsstyre enats om första steget i kommun-Sveriges viktigaste lokala reformpaket för skolan. Om detta reformpaket fullföljs fram till 2030 kan jag garantera att Uppsalas skolan kraftigt kommer att stärkas och våra barn och unga kommer att bli konkurrenskraftiga. 

Nedan en artikel skriven av beskrivning av den lanserade skolreformen i sin första fas och som jag hoppas att alla Sveriges kommuner snabbt tar efter. 

Stärkt skola

Vi är övertygade om att alla våra barn och unga har förmågan att nå sin fulla potential om de får det stöd de behöver. Den svenska skolan är i hög grad styrd av staten genom lagstiftning, Skolverkets läroplaner och Skolinspektionen. Kommunens kraft ligger i att fördela skolans resurser så smart som möjligt för att alla våra elever ska bli konkurrenskraftiga. Det kräver bland annat att eleverna och lärarna har en god arbetsmiljö. Det kräver också att vi mycket bättre stöttar de elever som har svårt att nå gymnasiebehörighet. När vi stöttar dessa blir också skolan en positiv arbetsplats för alla elever och lärare. Nu stärker vi förutsättningarna för att alla elever i Uppsalas skolor ska lyckas nå gymnasiebehörighet.

Styret och Utvecklingspartiet demokraterna har kommit överens om ett reformpaket för att höja resultaten i våra skolor.

Det sammanhängande reformpaketet innebär:

1.    Förbättrat arbete kring tidig upptäckt av barn med behov av särskilt stöd. Både i samarbete med Region Uppsala och genom arbetet i förskolor och skolor. Arbetet för att fler barn ska gå i förskola förstärks genom utökad föräldrauppsökande insatser och stärkt pedagogisk kompetens tidigt och sent på förskolor med längre öppettider. En initial förstärkning med 5.6 miljoner kronor.

2.    Ökad tillgänglighet för barn i behov av anpassad skolmiljö i form av resursenheter. Idag är en plats på resursenhet förenat med hög kostnad för elevens skola. Den höga kostnaden för en placering vägs mot minskade resurser på hemskolan, vilket ibland leder till att barn med behovet inte får denna placering. Nu sänks kostnaden för respektive skola och underlättar på så sätt för att fler elever får det extra stöd de behöver. Grundersättningen höjs i ett första steg med 33 procent, 4 miljoner kronor.

3.    Stärkt uppmuntran till mer regelbundna fysiska aktiviteter. Forskning visar tydligt kopplingen mellan fysisk aktivitet och stärkt inlärning. Genom att initiera ett förstärkt arbete för hälsofrämjande insatser i grundskolan möjliggörs fler elevers förutsättningar för att klara kunskapsmålen, samtidigt som den livslånga fysiska och psykiska hälsan främjas. Ett arbete för att stödja och samordna grundskolans arbete för fysisk aktivitet under skoldagen och på fritids inrättas. Samverkan med RF SISU och Generation PEP stärks. Initialt satsas 1 miljon kronor för att öka elevernas regelbundna fysiska aktiviteter.

4.    Arbetet för att stärka de yrkesförberedande gymnasieutbildningarnas kvalitet och attraktionskraft intensifieras. Genom en ökad samverkan mellan näringsliv och skolor ska fler elever se möjligheterna med utbildningar som ger jobb. Studie- och yrkesvägledarna får ett stärkt uppdrag i arbetet och ett riktat informationsarbete för elever i grundskolan initieras. Redan på högstadiet ska eleverna exponeras för Yrkesmässan. Kommunen ska erbjuda Prao-platser inom yrken och yrkesförberedande gymnasieprogram som är kopplade till arbetsmarknadens behov. Uppsala kommun ska kravställa utbildnings- praktik- och lärlingsplatser vid upphandlingar och samtidigt erbjuda detta inom kommunkoncernen.

t     Det systematiska arbetet med medarbetarenkäter, trygghetsenkäter, föräldraenkäter är en viktig hörnsten för att följa respektive skolas situation. Ett varningssystem införs för att snabbare kunna identifiera skolor i behov av stödinsatser och nödvändiga förbättringsbeslut. Utbildningsnämnden ska varje termin, som en del av kvalitetsarbetet, få rapporter om skolor med över genomsnittet med klagomål.

6.    En ny årlig utmärkelse introduceras till den rektor som under föregående år utmärkt sig kring att förflytta skolans resultat i en stark positiv riktning.

Sveriges framtid finns i våra skolor. Om Sverige ska lyckas konkurrera på en global marknad behöver vi förbättra skolans förmåga att klara kunskapsuppdraget. Med vårt reformpaket kan Uppsalas elever på sikt få bättre möjligheter att nå gymnasiebehörighet och skaffa sig en utbildning som möter upp de kompetenskrav som efterfrågas på svensk arbetsmarknad.

Eva Christiernin (S), kommunalråd och ordförande i utbildningsnämnden

Stefan Hanna (UP), kommunalråd och partiledare för Utvecklingspartiet demokraterna

https://www.unt.se/debatt/artikel/sa-har-fixar-vi-uppsalas-skolor/l6ggnzzj

Skolans förfall är ett av Sveriges misslyckande. I de flesta framgångsrika länder har lärarna hög status och duktiga elever vill gärna bli lärare. Nedan SVT-reportage är ett exempel på hur dåligt det blivit.

Snittbetyget bland de som kommit in på grundlärarprogrammen vid Uppsala universitet har sjunkit med 1 meritpoäng de senaste tio åren. Och cirka 45 procent av de som börjar på programmen hoppar av.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/lagre-antagningspoang-men-fler-avhopp-pa-lararutbildningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar