onsdag 13 september 2023

Felaktig historiebeskrivning

Sakpolitik och det möjligas konst, inget annat

Och i Uppsala sprider UNTs ledarskribent nedan provocerande lögner. Utvecklingspartiet demokraterna, UP, är ett demokratiskt parti och har i god demokratisk anda låtit medlemmar och partistyrelse göra vägval framåt utifrån partiets sakpolitik och möjligheter att påverka. Inget annat. Och om Liberalerna inte valde bort Allianssamarbetet 2018 för att de ogillade beroendet av SD utan för att Ls dåvarande kommunalråd skulle få bli förste vice ordförande i kommunstyrelsen är det skandal. Om det skriver Rudström inget. Och jag fick inga ”fina poster i kommunstyrelsen”. UP var bara intresserade av tillgång till kommunstyrelsen, vilket ”Alliansen” inte erbjöd. Det är mycket värdefullt för att hinna förbereda ärenden inför möten med kommunfullmäktige. UP ville som oppositionsparti axla viktiga uppdrag som inte ska drivas utifrån partipolitik utan utifrån bolagsordning, ägardirektiv och riktade uppdrag i kommunens årliga dokument ”Mål och budget”. Därför axlade UP ordförandeuppdraget i Uppsala stadshus AB (moderbolag till kommunens alla bolag) och i Näringslivsrådet.

UP försökte få replikera på Rudströms ledarartikel publicerad den 11/9 2023. Det gick inte för sig. Nedan UPs önskade replik.

I början av oktober 2022 hade partier som var för spårvägsprojektet fått 44 av kommunfullmäktiges 81 röster. Då fanns med andra ord ett stöd för spårväg. När Liberalerna ändrade sig i en egen motion mot spårväg fanns en ny majoritet mot spårväg i kommunfullmäktige. Före Liberalernas lappkast, att inte rösta för sin egen motion i kommunfullmäktige den 19/6 2023, fanns alltså en majoritet mot spårväg. Så den frågan var egentligen avförd från dagordningen. Det fanns alltså en kommunal chans att stoppa spårvägsprojektet. UP trodde aldrig Liberalerna än en gång skulle svika sitt samarbete med M, C och KD. Det gjorde de.

UP låtsas inte om något i politiken. Fakta är att UP, i opposition, levererar på mycket av det vi gett löften om till våra väljare. I ljuset av att motionen mot spårväg och för BRT (Bus Rapid Transfer) skulle behandlas i kommunfullmäktige valde vi att byta folkomröstningsfrågan till ett större perspektiv och en fråga som kommunen helt bestämmer om själv.

UP har en ersättarplats i kommunstyrelsen. Ordförandeskapet i Uppsala Stadshus AB och Näringslivsrådet är fokuserat på att sköta kommunens balansräkning samt att politiskt oberoende bidra till ett stärkt lokalt näringsliv. Politiskt är UP inte blockorienterade. Politiskt är UP helt sakpolitiskt inriktade. Politiskt är UP 100 procent fokuserade på Uppsalabornas bästa.

Jag tycker Rudström ska läsa på UPs politiska program. Det finns mycket där som han också kan hitta i det Mål och budgetdokument som minoritetsstyret fått framröstat. Då fanns inte specifika spårvägspengar med enligt överenskommelse. Däremot budget för att jobba vidare med planer för hur kapacitetsstarkare kollektivtrafik ska få bättre framkomlighet. Minskade administrativa kostnader finns med, UP vill mycket mer. Bomässa för 100-tals miljoner är struken. Invånarinflytandet ska stärkas. Innovationsarbetet ska växlas upp. Uppsala ska bli mer företagarvänligt. Och så vidare. Rudström är väl sur över Liberalernas nationella opinionssiffror, 2,6 procent! Lika mycket som UP fick i kommunvalet. Men till riksdagen krävs 4 procent. 

https://demoskop.se/valjarbarometer-september-2023/

Elva månader senare verkar det som om Stefan Hanna förlorat det mesta av vad han lovat sina väljare. Redan i februari kom man till insikt om idén om att folkomrösta om spårväg var sällsynt usel. Regionen hade syrligt påpekat att de kommunala krumbukterna drog ut för mycket på tiden, att det var dags att börja beställa depåer och spårvagnar snart, om det nu är spårväg man ska ha och om man ska kunna få det statliga stöd man räknat med. Syrligt, som sagt.”

Jag förstår frustrationen hos många som bor i de sydöstra stadsdelarna av Uppsala och i Sunnersta. Det är UP som på allvar utmanat de befintligt planerna. Det tycks extremt svårt för många som borde vara insatta att förstå. De vill nog inte förstå. Trots allt jobb UP gör fick vi 2022 endast 2,6 procent av rösterna. Tänk att det ska vara så svårt att fatta vilka som styr i Region Uppsala. Tänk att det ska vara så svårt att fatta att det bara är UP i dagens kommunfullmäktige som aldrig röstat ja till det nuvarande Fyrspårsavtslet. Och jag, Stefan Hanna, röstade tidigare nej till Fyrspårsavtalet då jag inte anser att kommunen i ett avtal ska släppa planmonopolet. Centerpartiet i Region Uppsala röstade ja till Fyrspårsavtalet. Dagens UNT debattartikel nedan. Hade UP själva kunnat bestämma hade ”Uppsala stad” ersatts med ”södra Uppsala stads stadsdelar” och i alternativen JA och NEJ hade vi angett ett spann på antal bostäder som beroende av utfallet i folkomröstningen i planerna kan flyttas. Debattartikeln skulle nästan kunna vara skriven av UP. 

När så till sist medborgarna äntligen ska få vara med och besluta om framtiden för Uppsalas stadsutveckling så är frågan så urvattnat formulerat att syftet blir uppenbart att kommunledningens avsikt är att fortsätta som en ångvält med den massiva exploateringen av betongstaden i sydöstra Uppsala.”

I dag finns det omkring 4000 bostäder i området, målet är 21 500 nya bostäder. Det skulle ge samma befolkningsmängd som Sundsvall på sju gånger mindre yta. Viktiga natur- och fritidsområden hotas, karaktären på Linnés Sävja och Fyrisån förändras för alltid. Brobygget över Fyrisån och spårvägen hotar framtida vattenförsörjning samtidigt som de ekonomiska beräkningarna kring spårvägen framstår alltmer som glädjekalkyler som kommer att drabba samtliga kommuninvånare i generationer. Notan, med dagens ränteläge, kommer att behöva betalas av kommande generationer.”

Även Karl Rydå, UNTs ledarsida, tillhör dem som inte tycker att Uppsalaborna bättre ska få förstå vilka byggplaner som finns och ges en chans att påverka hur den nya övergripande planen för Uppsalas utbyggnad blir. Det tycker UP!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar