söndag 21 maj 2023

Vad är attraktivt

Olika syn på bästa utbyggnad

Det finns ett uttryck som heter ”smaken är som baken”. Ett annat uttryck är ”du får det du förtjänar”. Min smak är inte att det på kort tid byggs högt och tätt med hög koncentration till Uppsala stads södra stadsdelar och Gottsunda. Och jag tycker Uppsalas invånare förtjänar ett ansvarstagande politiskt ledarskap som inte bara äventyrar dagens invånares ekonomi utan kommande generationers. Enkelt uttryckt har vi inte råd att expandera så kraftigt och fort som vissa politiker drömmer om. Dessutom får vi ännu större kvalitetsproblem inom skolan och äldreomsorgen samt ännu sämre underhåll av befintlig infrastruktur. Idag publicerar UNT en debattartikel som säger NEJ tack till spårväg och allt ett sådant projekt medför. Det är feltänkt och det är hög tid att sätta stopp och välja klokare lösningar framåt.

I en ”landsbygdskommun” som Uppsala är det klokare att satsa på kransorterna längs befintlig järnväg och vägar. Det ger underlag för bättre närservice, längre pendeltåg och en utökad busstrafik på landsbygden. En mångmiljardsatsning på spårväg i Uppsala centralort drabbar övrig kollektivtrafik i regionen eller leder till ännu högre skatter för alla i Uppsala län. Man kan fråga sig hur många invånare i kommunen och regionen som har nytta av spårvagnar som går mellan Gottsunda och City, och mellan Gottsunda och Bergsbrunna? Det är nämligen däremellan som spårvägen ska anläggas – och det med extremt dyr högbro över Fyrisån vid Ultuna.”

Vi som förespråkar annan kollektivtrafik än spårväg har en långsiktig framförhållning. Vi vill Uppsalaborna den senast utvecklade tekniken i form av långa bussar à la Malmö som snart kommer att vara självkörande. ”I dag kan vi mer”, skrev en ledarkrönikör i UNT. Just det! Och imorgon kan vi ännu mer.”

https://unt.se/debatt/artikel/buss-vinner-over-sparvagn-pa-alla-punkter/rk5x22vr

Johan Rudström, UNT, skriver intressant nedan. ”Slaget om Uppsala” (citat från mig) handlar om vilket Uppsala vi vill bygga och lämna till kommande generationer. UP vill lämna ett mycket väl fungerande kunskapssamhälle som kokar av framgångsrikt näringsliv och där skolan utbildar våra barn globalt konkurrenskraftigt samt där de i behov av kvalificerad vård får det snabbt. Och vägar som inte är fulla av ”potthål”. Rudström tycks tro att till exempel UP är tillväxtovänliga, det är vi inte. Men vi förordar en socialt-, ekologiskt- och ekonomiskt hållbar tillväxtpolitik. När jag gick på gymnasiet på 1980-talet sades det att ”om 50 år har Uppsala och Stockholm byggts ihop”. Det är fortfarande massor av natur i sträckan mellan Uppsala och Stockholm. Vissa tycks grovt överskatta Sveriges dragningskraft. Vår dragningskraft måste vara trivsamma bostadsområden och attraktiva arbetsplatser. På de platserna håller skolan och sjukvården hög kvalité.

Men det enda som är säkert i Uppsalapolitiken är att det förbereds för folkomröstning 2024, om ”Uppsalas framtid”. Bara de som redan bor i kommunen har rösträtt och de vill nog gärna ha det ungefär som det är, bara med fler spår och en tätare tågtrafik till Stockholm. Befolkningsökningen i Uppsala har pågått så länge att den känns som en naturlag. Men resten av 2020-talet kan bli ett nålsöga för bilden av staden – grönska, jobb och utbildning kontra bostadsbrist och trafikinfarkt. Därför är limbot i lokalpolitiken så olycklig, och det ser ut hålla i sig betydligt längre än inflationen.”

https://unt.se/ledare/artikel/hur-manga-inflyttade-tal-dagens-uppsala/r56oyywl



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar