tisdag 9 oktober 2018

Klyvning av samhällen

När samhället inte håller ihop
Centerpartiet talade mycket om hur illa det blir om våra samhällen runt om i Sverige fortsätter att klyvas. Vårt avlånga land är stort till ytan och precis som runt om i hela världen koncentreras befolkningen allt mer till få platser. Stora städer blir allt större. Och dessa allt större städer blir som tidigare länder befolkade med invånare inom alla samhällsklasser. Det ökar också riskerna för direkta sociala konflikter om segregationen växer och växer samtidigt som de som har mycket mindre tydligt kan se att andra har det mycket bättre. Centerpartiet var tydliga i valrörelsen om att klyvningen av vårt samhälle betydligt bättre måste motverkas. Det inkluderar både de sociala klyvningarna i våra städer men också mellan städer och landsbygder, landsbygder som under lång tid utarmats allt mer. Vissa påstår att det är en "naturkraft" som är oundviklig. Så är det självklart inte utan vi kan genom politisk vilja och målmedvetet arbete leda utvecklingen i en positivare utveckling. En positivare utveckling som alla tjänar på. Stora sociala konflikter i ett samhälle är inte positivt för någon.
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Varldens-stader-vaxer-allt-snabbare/
Det är djupt olyckligt när vi tvingas att konstatera att vi i det svenska samhället har många människor, ofta minderåriga, som är beredda att förstöra för massor av andra människor. Hur bra mår det svenska samhället om det per år brinner på massor av skolor? Tydligen hade vi under 2017 hela 429 anlagda skolbränder. En ökningen med 50% på två år. Den skolbrand som igår drabbade Uppsala innebar att flera hundra barn, och många lärare, inte längre har någon skola att gå till. Värden för runt en halv miljard kronor har dessutom förstörts. 

Dagens kalkon
Människor som använder nävarna när hjärnan tar slut.
https://www.expressen.se/kvallsposten/storbrak-i-rosengard-kopcentrum-avsparrat-av-polisen/

Dagens stjärna
Hamid Zafar. Varför har många svenska barn och unga, i svenska skolor, hamnat i en miljö som så kraftigt avviker från andra länders barns studiemiljöer? Hur har vi tillåtit en utveckling där våra barn och unga inte längre får en studiemiljö som bidrar till att de får en stor möjlighet att nå sin fulla utvecklingsmöjlighet under alla skoltimmar? Hur kan vi år efter år tillåta att inte våra barn får en utbildningsmiljö där de kan få en utbildning som gör dem konkurrenskraftiga ur ett internationellt perspektiv? För ett land som Sverige, med stort välståndsberoende, av just internationell konkurrenskraft är det en oacceptable utveckling.

"I den internationella TALIS-undersökningen (2013) är Sverige det land i världen där ogiltig frånvaro förekommer oftast. I samma undersökning kom Sverige på den föga smickrande andraplatsen, endast slagen av Brasilien, vad gäller förekomsten av hot och glåpord mellan elever. Bilden överensstämmer med Skolinspektionens granskning från 2014 där mellan 30 till 40 procent av eleverna uppger att de aldrig eller nästan aldrig har arbetsro i klassrummet. Det visar sig inte minst i den lavinartade ökningen av elever med hörselkåpor i klassrummet."

"Detta har sammantaget skapat ett skolklimat där läraren inte naturligt förväntas vara en auktoritet utan måste förtjäna den. Där skolan är ålagd nästan alla skyldigheter och eleven och dess vårdnadshavare nästan bara skänks rättigheter. Det skapar en skola där det inte är självklart att elever kommer i tid och förstör undervisningen för sina klasskamrater."
http://www.gp.se/ledare/zafar-elever-m%C3%A5ste-passa-tider-%C3%A4ven-i-sverige-1.9730114

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar