onsdag 11 september 2013

Oro om hållbar invandring

Träffar ledarskribenter och vissa politiker "folket"?
Jag är tacksam över att jag återigen lever på ett sätt som gör att jag får en bred känsla för hur samhället mår och brett kan se positiva utvecklingsmöjligheter. Under mina universitetsstudier och därefter har jag i mycket stor utsträckning endast arbetat och umgåtts med välutbildade, välavlönade och företagsamma personer. Det gick absolut ingen nöd på mig och jag uppskattar nästan alla de fantastiska människor jag mött och umgåtts med runt om i världen. Däremot avgränsade den livsstilen mig från den vardag som många, de flesta, lever i. Jag fick allt för sällan en känsla för "vanliga" människors vardag trots att jag vuxit upp som en "vanlig" medelklassvensk.

Sedan mitt politiska engagemang har jag genom mina många möten med alla samhällsgrupper inom Uppsala kommun åter fått en bra känsla för vad många människor tycker och känner. Bl a upplever väldigt många, "gammelsvenskar" och "nysvenskar" att svensk invandrings och integrationspolitik grovt har misslyckats. Väldigt många känner oro inför framtiden och särskilt inför de komplexa problem som uppstår med stora kulturella skillnader mellan människor som lever i så kallat utanförskap. I ljuset av bl a detta väljer allt fler att lägga sin röst på SD. I Norge har nu främlingsfientliga snart en plats i regeringen. Varför blir det så? Kan det vara så att det finns politiker som lever i sin bubbla och inte lyssnar av den oro som många känner för en misslyckad integrationspolitik? Kan det vara så att många av landets ledarskribenter också lever i sina bubblor utan kontakt med "verklighetens folk"? Vad tror du? Även om ledarredaktioner och vissa politiker tycker sig veta bättre än folket så leder oförmågan att inse oron och se problemen till att främlingsfientliga krafter blir starkare. Vi måste ta oron på allvar. Då kan vi både stötta "nysvenskarna" bättre och effektivare bekämpa främlingsfientligheten.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/dyrkopt-omvaxling/
http://www.unt.se/ledare/en-olustig-norgehistoria-2584217.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar