måndag 3 juli 2023

Vad vill du

Utan en tydlig målbild ingen väg dit

Varje ledarroll jag axlat har jag haft ett tydligt syfte med. Varför skulle jag annars axla det. Nyligen ringde en journalist och frågade mig varför jag inte ville vara kommunalråd längre. Jag svarade att det inte längre gav mig något som jag inte redan hade gjort eller kan göra. I min roll som partiledare har jag en tydlig politisk plattform som räcker för mig i mitt politiska arbete för Uppsalabornas bästa. Min politiska ambition är att ansvarsfullt och direkt göra mer nytta för Uppsalaborna utifrån mina erfarenheter, kunskaper och Utvecklingspartiet demokraternas vallöften. Därför axlade jag rollen som ordförande för Uppsala stadshus AB och för Uppsala kommuns Näringslivsråd. Även i dessa roller har jag tydliga syften med mina uppdrag. I vart fall under några år ska Uppsala stadshus drivas som ett professionellt moderbolag som förvaltar Uppsalabornas huvudsakliga balansräkning väl. Nu dessutom i allt svårare ekonomiska tider. Om tre år ska Uppsala kommuns företagsklimat kraftigt ha stärkts genom att servicen till företagen mätbart förbättrats och kommunen tydligt framstår som den spetskraft vi är inom inte bara Life Science utan även  Cleantech/Energi och inom ICT samt gaming. Spetskrafter som förstärker hela Uppsalas näringsliv och närsamhället i stort.

Att det är viktigt att ha tydliga mål med vad man vill åstadkomma är inget nytt. Nedan artikel i The Economist är ändå läsvärd. För varje ledaruppdrag jag axlar, och har axlat, har jag en "era planning". En personlig plan för vad man vill lyckas med. Det fungerar för mig. Nu tänker du kanske att detta bara är viktigt för stora chefer och ledare? Så är det inte. Även i ett mindre byggprojekt, eller i något annat projekt, har man störst chans att uppnå önskade resultat. På många sätt skulle alla människor stärkas om man lär sig grundläggande projektledarskap. Väldigt mycket under livets vandring kan definieras som delprojekt i varje människas stund på jorden.

"When taking on a new leadership role, it’s natural to focus on the immediate challenges of making a successful transition, including accelerating your learning, building relationship with stakeholders, and securing early wins. However, it is essential to complement this “now-forward” planning with “future-back” thinking about your desired destination and what it will take to get there. As Stephen Covey expressed in his best-selling book, The Seven Habits of Highly Effective People, you want to “start with the end in mind.” This means envisioning what you want to accomplish in the new role so you will be ready to move beyond it and then working backward to map out how you will get there. In so doing, you can shape your early actions to lay the foundation for long-term success."

"The starting point is to engage in what Dan Ciampa, the noted executive coach, defined as “era planning.” Your era is the anticipated duration of time you think you will be in the new position. Of course, you may end up staying longer or leaving earlier, but try to make a rough guess about when you will have accomplished enough to be “done.” You’ll want to ask yourself two key questions: “As I wrap up this job, what will be true?” and “What will be possible?”"

https://hbr.org/2023/06/start-your-new-leadership-role-with-the-end-in-mind

Karin Boye bjöd på många fina dikter under sin tid på jorden. Min favorit är "I rörelse". Hittills i mitt liv är jag mycket glad och tacksam över min intressanta färd och alla möten med många fantastiska människor. En väg fylld av små och stora ambitioner gör vägen och mödan värd. 

"Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd."

https://www.karinboye.se/verk/dikter/dikter/i-rorelse.shtml



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar