söndag 26 februari 2023

Varför droga?

Vad är meningen med de få år vi får?

Vilken mening ser du med ditt liv? Personligen styr jag mina beslut utifrån om jag kan svara ja på följande tre frågor: Är det lärorikt? Är det meningsfullt? Är det roligt? Det fungerar bra för mig. Vad som är lärorikt, meningsfullt och roligt varierar från person till person. Min övertygelse är att den som hittar sina svar och lyckas fylla sitt liv runt det får en riktigt bra stund på jorden. Min övertygelse är också att människor som blir beroende av droger får ett onödigt jobbigt liv. Att försöka dämpa problem med droger är alltid oklokt. Betydligt bättre att bita ihop och försöka jobba sig ur de problem man upplever sig ha. 

Vilken känsla bjuder droger just dig på? Jag dricker alkohol då och då och tycker det både är gott till lite festligare mat eller i sociala sammanhang med andra. Vilken känsla bjuder alkoholen mig på? Mest feststämning eftersom jag aldrig dricker alkohol för mig själv. En sak är säker och det är att jag alltid kommer i mycket bättre form när jag har några månader utan alkohol. Om jag skulle känna minsta starkt sug efter alkohol skulle jag sluta helt att dricka det samma. Inte minst i mitt uppdrag som förtroendevald har jag träffat allt för många invånare som hamnat i misär kopplat till drogmissbruk. Min enda stund på jorden är för kärt för att riskera ett drogberoende.

Är alkohol eller narkotika de enda drogerna? Vissa anser att även religioner kan tjäna samma syfte som en drog i en vilsen människas liv. 

Bergfeldt är ingen stjärna i min värld men jag tittade nyligen på den senaste delen av SVTs talk-show som hon leder. Äntligen bjöds på något äkta och ärligt. Inte bara stjärnor som ”säljer” i en kanal som är oss påtvingat finansierad via avgifter. En ”vanlig” kvinna var inbjuden som gäst. Hon hade länge levt i drogträskernas utanförskap. Det var ett mycket bra inslag även om säkert många tyckte det var jobbigt att fredagskvällen förstördes av påminnelsen att bara du själv kan förändra ditt eget liv. Stöd av andra är viktigt men bara du själv avgör om du vill ändra på till exempel ett drogberoende oavsett om det handlar om alkohol eller narkotika. Många lever allt för länge med förnekelsen att de har beroendeproblem. Först när den insikten finns kan man börja en bättre väg framåt.

https://www.svtplay.se/video/KLDvqQQ/carina-bergfeldt/sarah-sjostrom-miriam-bryant-och-veronica-maggio-med-flera

Det är onekligen gott om partydrogare i Sverige. Om vi inte särskiljer alkohol från ordet droger är det väldigt många. Som jag skrev ovan tillhör jag själv dem som kan dricka några glas vin när det är fest. Det är tragiskt många som blir drogberoende. Och dagens nya syntetiska narkotika är snabbt beroendeframkallande. Det är väldigt många som får sina liv förstörda på grund av ett stort drogberoende.

https://www.expressen.se/ledare/partyknarkarna-forklarar-inte-svenska-gangvaldet/

Inget parti åkte ur riksdagen 2022. Det var synd. Sannolikheten ökar dock för att det sker när allt fler får problem med att säkert veta vad en ”taktikröst” är värd. Nu när C och L har under 10% tillsammans ökar sannolikheten för att något av dessa partier ryker från riksdagen senast 2026. Att Centerns Ungdomsförbund försöker vinna röster genom att legalisera cannabis leder sannolikt bara till att C fortsätter att falla i opinionen. 

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/RGKynW/cuf-darfor-lade-vi-ut-videon-om-kokain-med-farmor

Naomi Abramowitcz, GP, bidrar nedan till ljus över det havererade Centerpartiet. Gunnar Hedlund (välutbildad, erfaren och pragmatisk) hade varit ledsen över den stora snedkörning partiet gjort. Bättre kan ett parti som ”föddes” i Falköping. Och att förespråka legalisering av cannabis kommer inte att rädda dem. Men visst, partiledningens forsatta hallucinationer om verkligheten kanske kan förstärkas….

Det verkar inte heller ha undgått centerpartisterna att de inte längre är särskilt omtyckta. "Partiet bedrev en valrörelse i motvind, utan vänner men med entusiasm och energi”, konstateras i Centerpartiets valanalys som släpptes i veckan.”

Kärnväljarna har flytt sin kos.”

Dessvärre kan Centerpartiet varken skylla på brist på pengar eller en oförmåga att nå ut. ”I detta val spenderade vi överlägset mest pengar på kommunikation per vunnen röst”, står det i valanalysen. Och den före detta centerledaren Annie Lööf hade knappast några svårigheter att synas i medierna.”

Så länge som man fortsätter pumpa ut budskap som ingen är intresserad av kommer Centerpartiet att fortsätta vara det ensammaste partiet i svensk politik. Man kan fråga sig hur länge centerpartisterna kommer att orka behålla sin omtalade entusiasm och energi.”

https://www.gp.se/ledare/centerpartiet-är-svaret-på-en-fråga-ingen-har-ställt-1.92785398

https://www.synonymer.se/sv-syn/hallucination

Det är långt kvar till ett val 2026. Om icke vänsterpartier eller extremkonservativa ska växa krävs ett betydligt bättre politiskt ledarskap än nu av övriga partier. Och sektistiska och hallucinerande partikulturer är inget som är hållbart. Jag tror inte det ger mer än max 2,5% av riksdagsrösterna om man har massor av reklampengar.

https://novus.se/valjarbarometer-arkiv/novus-vb-feb-s-fortsatter-oka-medan-sd-minskas /

https://sverigesradio.se/artikel/undersokning-rekordlagt-fortroende-for-muharrem-demirok

Kampen mot kriminella drogförsäljare måste växlas upp! Metoderna för att bättre hjälpa drogmissbrukare mot ett friare och rikare liv måste förbättras. Det går!  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar