fredag 13 december 2013

Hårda påföljder

Skattepengar ska gå till rätt saker
Jag har tidigare varit tydlig med vad jag tycker om människor som stjäl från våra mest utsatta invånare. De som har rätt till assistans hör till gruppen av våra invånare som behöver stöd från övriga.  För att vi ska kunna klara av att hållbart erbjuda ett rimligt stöd till dessa människor måste samhället slå hårt mot dem som fuskar med t ex ersättning för assistanshjälp.

När jag för några år sedan skrev om detta hade jag precis besökt USA och använde klumpigt nog exemplet på delstraff som tillämpas där dvs att den som dömts för ett brott också skulle få sätta på sig en löjlig dräkt och stå några dagar på en offentlig plats och be om ursäkt. För mig var det ett sätt att glasklart uttrycka vad jag tycker om liknande bedrägeri och stöld. Jag har aldrig tyckt och tycker inte att liknande straff ska tillämpas. Däremot måste liknande straff beivras hårdare än idag. Eftersom våra fängelser idag tydligen är tomma kan dessa kriminella med fördel få längre fängelsestraff om de fälls för brott. Om det nu också visar sig att vissa av dessa kriminella även bedriver människohandel, enligt bifogad artikel, är det ännu värre. Vad tycker du?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/jakt-pa-fuskare-kan-ha-avslojat-manniskohandel/

2 kommentarer:

  1. Fusket med assistansen ska givetvis beivras men det får aldrig leda till en överdriven kontroll som i det här filmklippet: https://www.youtube.com/watch?v=NWlSf3h_xTw

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dagens DN ledare tycker jag de för ett bra resonemang runt kontrollbehoven. Jag delar din syn att det måste vara "rim och reson" på hur kontroller genomförs.

      Radera