måndag 21 januari 2013

Invånartjänst & synpunkter på C

Välfärdsjobb
Som jag skrev i gårdagens blogginlägg ser jag det som väldigt viktigt att vi skapar arbetsuppgifter för våra arbetslösa invånare med försörjningsstöd. Det är en väldigt viktig reform som kommer att ha stor betydelse för att vi skall säkra upp en långsiktigt social och ekonomisk hållbarhet. Sedan valrörelsen 2010 har Centerpartiet i Uppsala drivit denna fråga och avslutningen på dagens UNT debatt är mycket positiv eftersom Alliansen i Uppsala nu lanserar invånartjänst/välfärdsjobb. Jag ser bara vinnare med denna utveckling!
http://www.unt.se/debatt/laga-kostnader-for-socialbidrag-2229365.aspx

Verklighet eller fiktion?
Som alltid i livet är det bättre att "reka läget" än att bli förbannad och bitter. Det mesta går att förändra. I dagens DN kan vi läsa en mycket intressant krönika skriven av Maria Shcottenius. Bl a skriver hon "jag har inget emot att de fiktiva inslagen i vår tillvaro ökar, men just när det gäller poltik, som handlar om hur man konkret organiserar ett samhälle, ska man väl helst hålla sig på jorden". Hon betonar vikten att kunna identifiera rimligt homogena målgrupper för sin politik och inte enbart röra sig på 10.000 meters höjd. Jag tycker krönikan är läsvärd. Oavsett vad du röstar på.
http://www.dn.se/kultur-noje/maria-schottenius-jag-kanner-mig-slagen-av-centerpartiet-nar-det-galler-att-leva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar