Trender som driver försäljning
Den moderna världen behöver ständigt ny teknik och nya trender för att få dagens samhällen att snurra. I över 30 år har jag nära följt den digitala utvecklingen nära. Den exemplifierar väl denna logik. Den digitala utvecklingen är också drivkraften för nästan all annan utveckling. Jag är privilegierad som fått jobba på IBM, Industri-Matematik, Enator och Ericsson. Jag har lärt mig grunderna om hårdvara, mjukvara, nätlogik och tjänstemetoder som jag har stor nytta av.
Ta till exempel en bil. Vad är syftet med en bil? Det är faktiskt att transportera en eller flera männisor från punkten A till punkten B. Eller att frakta saker från punkten A till punkten B. Fordonens tekniska utveckling har utvecklats enormt de senaste 100 åren. Främst saker som energiförbrukning, säkerhet, effektivare materialutnyttjande, smartare logistik, ändrad design och så vidare. Vad är det som driver denna utveckling? Svaret är enkelt. Det är konkurrens i en väl fungerande marknadsekonomi.
Precis som Sverige som land stöttade uppbyggnaden av VOLVO och SAAB stöttade/stöttar Kina uppbyggnaden av sin ledande uppbyggnad av elektrifierade fordon. Utan initiala statliga stöd och konkurrensutsättning skulle aldrig Kina vara där de är idag. Glöm inte att Sverige, Tyskland med flera gjort lika. Idag har kineserna massor av biltillverkare. De kommer att bli många färre när de snart börjar konsolidera sin bilindustri. Skälen till att kineserna är bäst idag är kopplat till att de är ledande både inom elektrifiering och inom digitaliseringslösningar kopplade till fordon. Det senare uppskattas mycket av konsumenter och därför har västvärldens bilföretag svårt att konkurrera med extremt moderna kinesiska bilmärken som i stor utsträckning har artificiell intelligens inbyggd i sina fordons digitala system.
Kinas enorma volymer, på en relativt homogen marknad, är också en stor konkurrensfördel. Och idag köper allt färre kineser fordon som inte har dessa avancerade, och på många sätt användarvänliga, digitala systemstöden. Detta efterfrågar även västmänniskor. I vår allt mer digitala tid krävs nu moderna och användarvänliga helhetsystem. Och nu krävs framförallt insikter om hur olika AI metoder kan göra både kommersiell och offentlig nytta.
Nedan lite enkla beskrivningar av AI metoder som idag är avgörande att tillämpa för att klara konkurrensen med andra.
”AI är inte en enda teknologi – det finns flera typer med olika funktioner och utvecklingsnivåer. Smal AI (ANI) hanterar specifika uppgifter och används redan i allt från röstassistenter till självkörande bilar. Generativ AI skapar text, bilder och kod, medan framtida system som generell AI (AGI) och superintelligens (ASI) teoretiskt skulle kunna tänka och resonera som – eller bättre än – människor. I den här artikeln går vi igenom vad dessa AI-system innebär, hur de används och vilka utmaningar de för med sig.”
https://www.aiuc.se/ai-insikter/olika-typer-av-ai
Volym har alltid avgörande betydelse, glöm aldrig det! Även det behöver team Trump lära sig. I den nya regionaliserade tid vi lever kommer Europa äntligen också bygga mycket mer digital förmåga i världsklass än vad framförallt Ericsson, SAP och Nokia representerar. Heja Europa! Aktivera Mario Draghis agenda för EU!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar