Halvsanningar är bara halvsanningar
Nedan ledare från Rudström i UNT är delvis bra men han missar några viktiga fakta. Halvsanningar är inga sanningar. Det skulle vara lite intressant att veta varför han skriver halvsanningarna då jag vet att han vet vad som är fakta.
Fakta nummer 1:
UNT har under flera år avstått ifrån att konstruktivt kritisera det vansinniga spårvägsprojektet. Inte minst jag själv har sedan 2017 konstruktivt kritiserat att en så stor majoritet i kommunfullmäktige stöttade projektet. Sedan valrörelsen 2022 har jag och övriga UP varit tydliga med att allt som tidigare ansågs motivera spårvägen inte längre gällde. Kraftig inflation och kraftigt höjda räntekostnader gjorde projektet mycket dyrare utan att ens alla byggproblem än slagit mot projektet. Och befolkningsutvecklingen tappade tempo och har sedan kraftigt bromsat in. Den inbromsningen gör driftsekonomin för spårvägen extremt dum.
Fakta nummer 2:
Liberalerna stöttade inte bara spårvägsprojektet redan år 2021, innan valet 2022. I maktförhandlingarna efter kommunvalet var det uppenbart att Liberalerna inte ändrat uppfattning även om de i efterhand påstod det. Enligt både Ls tidigare kommunalråd Mohammed Hassan och en långväga partistyrelse, Anders A. Aronsson hade de både bidande partistämmobeslut om stöd för spårvägsprojektet och i juni 2023 bekände de tydligt färg och gjorde upp om spårvägsprojektet med V, MP och S. Det Rudström inte vill kännas av var att Liberalerna lagt en låtsasmotion med M, C och KD om att kommunen skulle stoppa spårvägsprojektet. Det var bara ett fult spel eftersom Liberalerna ville få det att felaktigt se ut som att det var UPs ansvar att inte kommunen skulle bryta avtalet med Staten och Staten. När motionen skulle fram till kommunfullmäktige visste UP att det fanns en majoritet i kommunfullmäktige mot spårvägen om M, C, KD, L, SD och UP skulle rösta lika. UP röstade också för motionen när den kom och det gjorde även M, C, KD och SD. Men inte Liberalerna. Liberalerna gjorde istället ett avtal med V, MP och S om att långsiktigt stötta spårvägsprojektet. Vi i UP gjorde misstaget att vi inte igen trodde Liberalerna skulle svika M, C och KD. Men det gjorde de. Och eftersom UP vill ha folkomröstningar i stora frågor hade vi gjort upp med S om att byta frågan till att handla om kommunens övergripande byggplaner istället. Tyvärr hann vi inte bli överens om frågans utformning innan Liberalerna bekände färg.
”Uppsala kommun har skött allt formellt rätt, alltsedan 2010 då spårväg (och spårtaxi) skulle utredas som alternativ för framtida kollektivtrafik. Även snabbussarna med BRT-systemet utreddes och kostnadsberäknades. Beslutet att bygga en spårväg fattades 2021 och året därpå blev det klart med statlig delfinansiering. Men då började allt bli riktigt rörigt.”
”År 2022 var ju också valår och det mobiliserades hårt mot spårvagnarna. En nyckel fanns hos Liberalerna som sagt ja till spårväg, men som ändå ville ingå i den segrande (?) borgerliga alliansen, som var emot. En annan nyckel var Utvecklingspartiet Demokraterna (UP), som gått till val på att stoppa spårvägen men som (visade det sig) stödde en rödgrön spårvägsmajoritet.
För precis två år sedan avslogs en motion om att stoppa planerna, då det visade sig att L stod fast vid sitt ursprungliga ja. Klart att bygga? Nja, UP hade också fått igenom en folkomröstning om spårvägen som skulle hållas först vid EU-valet 2024. Den hölls också, men inte om spårväg där planerna kommit för långt. Här en kommentar från UNT ledare om det spektaklet (27/5 2024).
Sedan kom ändå byggstarten, i augusti i fjol, med påföljande avstängningar och trädkapningar. Dags för samling, att göra det bästa av situationen? Definitivt inte! Fem partier är tydliga med att de tänker riva upp planerna om de får väljarnas förtroende nästa höst (UNT 9/1). Punkten när det är för sent har i alla fall inte nåtts ännu, tillägger man.”
Rudström har aldrig gillat UPs valframgångar 2022. Det glädjer mig också att han inte tycks gilla mig. Jag är ingen naiv liberalt ideologiskt vilsen person som stöttar idioti. UP har enda sedan starten varit för långa miljövänliga bussar och emot spårvägen. Och Rudström tycks inte ha fattat att UP har en stark sakpolitik vi driver inom alla områden som Uppsala kommun och Region Uppsala ansvarar för. UP är inte ett enfrågeparti! Men vi har en mycket stark sakpolitik kopplat till kollektivtrafiken. Vi säger nej till spårvägen. Detta Regionala ansvar drivs mot det ekonomiska stupet. Liberalernas sakpolitik har ofta genom åren blivit väldigt dyr för oss svenskar.
https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/darfor-gor-sparvagen-uppsalaborna-forbannade/l72o8e8j
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar