onsdag 5 november 2025

Välståndsbehovet

Minskade kostnader och ökade intäkter

Sveriges viktigaste välfärdsuppgift är att flytta tio tusentals bidragstagare till självförsörjande invånare. Det är en drömekonomi i att vi lyckas eftersom skattefinansierade kostnader försvinner samtidigt som skatteintäkterna ökar. Bland annat detta prioriteras i Utvecklingspartiet demokraternas, UP, Mål och budget 2026. 

https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/invandring-paverkar-produktiviteten.11901582-ac1c-4379-90a1-930145135a36

Sedan början av oktober, efter att alla oppositionspartiers budgetar blivit offentliga, har UP försökt få en samlad opposition mot spårvagnsprojektet. Vi fick ett mycket svalt mottagande av nästan alla partier som påstår sig vara motståndare till spårvagnsprojektet. UP är väl naiva som trodde det skulle gå eftersom alla dessa partier stöttat spårvagnsprojektet i Region Uppsala förutom SD. Vi gjorde i måndags ett sista försök att få Moderaterna att ändra sin budget inom ekonomisk ram. Vi ökade kraftigt nedskärningarna på administration. Vi gjorde finansieringen av infrastruktur för långa bussar realistisk. Vi hade en oförändrad skatt. Och vi sänkte anslagen till Utbildningsnämnden eftersom det var ofinansierat när en rimligare satsning för infrastruktur för långa bussar inkluderades. Hade de gjort detta hade flera oppositionspartier kunnat rösta på Moderaternas budget. Det gick tyvärr inte. M hade inte själva ansträngt sig för att försöka samla ett seriöst budgetalternativ. 

UPs försök att få fram ett samlat motförslag mot minoritetsstyret var ändå ett försök att just samla motståndet. Vad har Moderaterna eller Centerpartiet gjort för att försöka? Inget. Samtidigt förlöjligar UNTs ledare UPs försök att visa en enad opposition mot spårvagnsprojektet. Att Liberalerna är tydligt för spårvagnarna vet vi. Var står egentligen dubbelspelande centerpartister och moderater? De två partierna har under många år drivit spårvagnsprojektet framåt genom Regionfullmäktige. UNTs ledare verkar ha mycket dålig koll på Region Uppsala och vad de ansvarar för. Nedan skribent återupprepar också en lögn om att spårvagnsprojektet släpptes fram när UP gjorde Hållbarhetsavtalet. Spårvagnsprojektet släpptes fram i juni 2023 när Liberalerna släppte fram det efter att UP fått stopp på det. 

Varför försökte Stefan Hanna fälla styrets budget, trots UP:s samarbete med de rödgröna?”

”Det är inte konstigt att UP-väljarna uppfattade det som ett svek. Hade UP inte gett sina röster till de rödgröna, hade spadtagen för spårvägen inte tagits den här mandatperioden. Att UP inte håller med väljarna om det är oväsentligt i politikens förtroendebransch.”

Förhoppningen var nog dels att ta avstånd från partiets egna vägval under mandatperioden, dels att kunna flytta skulden till oppositionspartierna när de gav kalla handen till Hannas kvart i tre-ragg. I stället föll försöket på kommunallagens beredningskrav.”

https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/stefan-hannas-cirkus-pa-fullmaktige-osar-av-desperation/lqmg7dkr

Gör om! Gör rätt! Det är dags för UP att även få bättre ordning på Region Uppsala! UP tar INTE avstånd ifrån våra gjorda vägval. Vi valde den bästa möjliga vägen för att få stort genomslag för UPs sakpolitik. Att det stör Liberalerna och andra vilsna oppositionspartier förvånar oss inte. UP är inte ett höger- eller vänsterparti! UP är ett 100% sakpolitiskt pragmatiskt parti med 100% fokus på Uppsalabornas bästa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar