onsdag 20 augusti 2025

Disciplin

Skolan ska även fostra disciplin

Skolans syfte ur ett samhällsperspektiv är att fostra och utveckla konkurrenskraftiga medborgare. Att utifrån varje unikt barns förmågor och intressen stimulera dem att nå sin fulla bildningspotential och bli en självförsörjande individ som bidrar till samhällets välmående. Så enkel är skolans syfte. Den allmänna skolan finns inte av välgörenhetsskäl. Den finns av konkurrens- och rättviseskäl. 

Att skolorna slutar med mjukistrams är viktigt. Nedan artikel i GP är mycket läsvärd för den som vill att skolan ska prestera mycket bättre än nu. 

Den senaste mätningen visar att Sverige är tillbaka på samma nivåer som toppresterande länder, när det gäller elever med inhemsk bakgrund. Det är en remarkabel återhämtning. Analysen visar emellertid samtidigt att kunskapsresultaten är mycket låga bland elever med utländsk bakgrund i allmänhet och i utanförskapsområden i synnerhet.”

Nyligen gjorda attitydundersökningar visar att respekt är en generell bristvara i svensk skola. Det är allvarligt, eftersom studiero är en viktig komponent för elevens självförtroende och studieprestation. Oreda försämrar kunskapsutveckling för alla, oberoende av elevens härkomst och boendeort.”

”Djärva skolpolitiker som söker en lösning kan rikta blickarna mot länder som har det som kallas ”No Excuses” -skolor. Där råder en skoldagsstruktur och undervisningsmetodik som visat sig särskilt framgångsrik för elever med utländsk bakgrund, svaga språkkunskaper eller svagt stöd hemifrån.”

”För att ge bästa möjliga förutsättningar att klara av att sköta arbetet med studierna, tränas eleverna även i sådana grundläggande saker som punktlighet och artighet; de får lära sig att alltid anstränga sig och ska klara av tillfällig motgång. Förväntningarna på eleverna är genomgående höga. Liksom i den svenska skolan är relationen mellan lärare och elev viktig, men medan vi gjort denna relation jämbördig och kompislik är det tydligt att läraren leder och bestämmer i en No Excuses-skola. Respekten för regler är grundläggande. Det här är skolor som fostrar.”

https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/ingen-frigorelse-utan-fostran.a1a99ddf-d7b9-4209-a8ed-2a56add81b77

Att framgång inte ”bara” kräver kunskaper utan också mycket disciplin för står alla som är idrottsintresserade. Alla framgångsrika idrottare, oavsett gren, rutar för mig tråkigt in sitt aktiva proffsliv extremt disciplinerat kopplat till när och hur de tränar samt vad, hur och när de äter och dricker. ”Bara” disciplinen om när och hur man dricker kan avgöra om man blir världsmästare eller inte.

Svensk skola måste prestera bättre än nu. Skrota den ”inkluderingsidé” som försämrar för alla elever och gör läraryrket extremt ansträngande, ofta omöjligt. Och sluta med tramset i förskolan och fram till 6:e klass att våra barn ska göra annat än att träna matte, språk och samhällsvetenskapliga fakta. Därefter kan man börja med mer avancerat problemlösande! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar