fredag 7 augusti 2015

Tiggeri och demokrati i kris

Demokratisk kris
Den "fria" världen har kris. Allt större grupper av invånarna anser att politikerklassen och det politiska systemet lever skilt från folket och dess synpunkter och vilja. Bara i Sverige har på några decennier partiernas demokratiska legitimitet kraftigt försvagas. Partierna har på kort tid tappat 4/5 medlemmar! Det är allvarligt! Hela den fria världen har stora demokratiska problem, inte minst USA. I USA är missnöjeskandidaten för att bli president Donald Trump. Precis som i Europa är allt fler invånare besvikna på det politiska etablissemanget och dess oförmåga att skapa en bättre framtid för dem de ska företräda. En amerikansk president är främst stark utanför sitt eget territorium! Inom landet finns ett "terrorbalanssystem" mellan makthavare som kan hantera en olämplig president. Men vi som bor utanför USA får hålla i hatten om Trump blir USAs nästa president!
http://www.washingtonpost.com/politics/donald-trump-dominates-raucous-republican-debate/2015/08/06/b8a5f0e6-3c79-11e5-8e98-115a3cf7d7ae_story.html?tid=HP_lede?tid=HP_lede

"Sökt kommunalråd i opposition utan svar"
UNT har idag åter ett inslag om att Uppsalas majoritet går en oklok väg framåt genom att i centrala Uppsala erbjuda gratis markupplåtelse för tiggare. Journalisten säger sig ha sökt kommunalråden i opposition och inte fått någon återkoppling på det V, MP och S vill göra. JAG HAR FLERA gånger sagt till UNT att jag 24/7/365 nås på mitt offentliga nummer, inte på mitt privata. Jag är nästan alltid tillgänglig per telefon! 13:45 hade de sökt mig på min privata mobil för en kommentar. Jag tar inte med mig båda telefonerna hela tiden. Särskilt inte när det är sommarhetta och lättklätt. Vad är då mitt/Cs kommentar;
- Det är fel, oacceptabelt och oseriöst att hantera ett systemförändrande förslag på detta sätt! Jag har inte sett någon beredning med konsekvensscenarier! Förutom att det är oacceptabelt hanterat visar det på majoritetens oförmåga att förstå just sannolika konsekvenser av sitt agerande!
- Strider inte denna särbehandling mot kommunens regelverk? En kommun ska inte särbehandla några och det finns former för akut stöd till nödställda som inte tillhör kommunen. Nu väljer majoriteten att ta ännu mer tid och kostnader i anspråk för uppgifter som ska utföras av berörda människors EU hemländer.
- hur ska de bevaka att ingen av dem som berörs tar betalt av övriga för platserna?
- vad händer när det är fullt?
- kommer de som fritt utnyttjar boplatser att registreras så att tremånadersregeln kan upprätthållas?
- hur har dom kommit fram till att Stadsmissionen är bästa part att eventuellt sköta den unika särbehandlande bostadsplatsen?

Frågorna är många och majoritetens hantering av den särbehandling av EU- migranter majoriteten förordar är väldigt dålig. Både lokalt och nationellt!
http://mobil.unt.se/uppland/uppsala/vi-har-borjat-skissa-pa-en-id-3830505.aspx



2 kommentarer:

  1. Jag är mest förvånad över att UNT inte kallat dig rasist än! Brukar ju vara standard i din relation med tidningen :)

    SvaraRadera
  2. Ja! Visst är det konstigt! Dom kanske har lärt sig att det finns få som jobbat och jobbar så mycket, och konkret, som jag med att vi inte ska dissa varandra pga olika olikheter om inte olikheterna handlar om kraftigt avvikande värdegrunder. Jag är helt övertygad om att vi som har en positiv inställning till alla våra medmänniskor och vi som kämpar för ett socialt och ekonomiskt hållbart samhälle kommer att vinna. De som klassar allt som strukturella övergrepp på andra eller som tror att ett närsamhälle kan ta på sig rollen som världssamarit kommer att förlora!

    SvaraRadera