fredag 15 april 2011

Perspektiv

Perspektiv
Vad är rätt? Vad är fel? Beror inte det på vilken utgångspunkt du tar i din livsåskådning? Det är klart att det är så. Än en gång i livet hade jag förmånen att träffa en person som had många perspektiv på livet. Hon är ensamstående fyrabarns mamma och samtidigt markägare i Uppland, mycket som skall vårdas, och stöttar samtidigt energibönder i Afrika. Hon är dessutom ensamstående. Mannen orkade inte med sitt ansvar för de fyra barnen och lämnade. Han betalar inget för att stötta sina barn. Ingen svensk myndighet kan hitta mannen. Han är ursvensk. Vi föds med olika förutsättningar. Några av oss med föräldrar som bryr sig och andra som inte engagerar sig så mycket i sina barns väl och ve. Jag hoppas att mina barn tycker att jag var en närvarande och älskande pappa när de reflekterar över mina insatser efter min död. Dör gör vi alla, så varför inte se till så att döden toppas med så många superlativ som möjligt av dina närmaste. Lever du ditt liv så att dina närmaste kommer att hylla din närhet när du dör? Varför inte, om det är din slutsats?

Det gröna finns
I slutändan handlar det nog om min nya kompis från Sverige/Tanzania och hennes livsinställing. Hur kan världen överleva om vi inte tar tillvara de bördiga marker som finns men som inte exploateras på ett hållbart sätt bl a på grund av fattigdom? Hur får vi människor att lyssna bättre på varandra? Föreställningen är att Afrika är torrt och sandigt. Afrika är på många ställen enormt grönt, bördigt och rikt på naturtillgångar. Beakta att kineserna är kloka, de har inte tagit över Afrika för att det är roligt.......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar