onsdag 23 december 2009

Rädda Uppsala och Sverige från Vänstern

Trots det härliga vintervädret, att det känns som att konjunkturen börjar vända, att tid med många nära och kära stundar sprids en kyla inom mig när jag läser dagens UNT-debatt. Vänsterpartiet förnekar sig aldrig. Jag antar att strategerna inom Vänsterpartiet gjort en maktanalys som leder till slutsatsen att ideologiskt naiva, invandrargrupper med bakgrund från familjediktaturer och de minst teoretiskt intresserade är deras väljarunderlag. Dagens UNT-debattartikel är skrämmande för en person som jag, en person som tror på och vill försvara alla människors lika värde. Det är helt uppenbart i artikeln att Vänsterpartiets författare och säkert stora delar av dess representanter ser ner på individer som inte är teoretiskt duktiga. Visst är det bra att vara duktig i matematik, datakunskap, engelska och svenska. MEN det är bra att vara bra på allt och det är ingen av oss! Vi är alla olika och olikheten är i det stora fantastisk! Det är olikheter som gör att vi tillsammans kan skapa nya lösningar, nya produkter, nya samhällssystem etc genom samverkan för en bättre framtid för familjen, för företaget, för vårdenheten, för kommunen, för landet, för Europa och för världen. I den bästa av alla världar skulle vi alla vara duktiga i samhällskunskap, historia, matematik, gymnastik, elektronik, kemi, engelska, persiska, filosofi etc. Nu är det inte så och det kommer aldrig att blir så. Som tur är har vi olika begåvningar och dessa kan bidra till samhällets positiva utveckling på olika sätt. Sluta att se ner på individer som av olika skäl inte vill eller kan lära sig vissa ämnesområden men som är fantastiskt begåvade inom andra. Vår skola måste ha som utgångspunkt att ge alla, oavsett bakgrund, den individuellt bästa förutsättningen för en så bred allmänutbildning som möjligt. Att alla under de första åren i skolan få en chans att lära sig grunder inom de ämnen som anses bärande för ett bra fortsatt liv. Det innebär till skillnad från Vänstern att vi måste ge ett smartare stöd till de som har det särskilt utmanande (av många skäl) och smartare stöd till de som har lätt för att lära. Vi behöver alla. Vi behöver även bli bättre på att matcha fram de som har det lätt i skolan, så att de kan utvecklas efter sin förmåga och inte hålla tillbaks dem. Många gånger är det dessa personer som senare bidrar till att leda oss andra till en bättre framtid. Om dessa individer kan utvecklas bättre är jag övertygad om att hela vårt samhälle utvecklas bättre. Om individer med fallenhet för praktiskt arbete får ett erkännande för sina färdigheter utan att de skall reduceras i förhållande till t ex en matematiker, då får vi ett mer jämlikt och trevligare samhälle. Vänsterpartiets företrädare tycks inte ha varit i arbetslivet. De säger att betyg inte bör ges under studietiden utan bara därefter "som i arbetslivet". På samtliga arbetsplatser som jag arbetat på ges betyg minst två gånger per år i samband med utvecklingssamtal och lönesamtal! Dessa tillfällen är då strukturerade uppföljnings och utvärderingstillfällen för reflektion och möjlighet till nya vägval. Att inkomstskillnaderna ökar beror i allt större utsträckning på att vi har en relativt stor andel offentliganställda med en arbetsgivare, att våra produktionsjobb kämpar för att överleva i förhållande till omvärldens betydligt lägre löner och att arbetsmarknaden för de "bästa" idag är internationell. Hur tänker Vänsterpartiet lösa det? Låsa in oss som bor här som i det tidigare Sovjetunionen? Tvinga de offentliga arbetsgivarna att inflatera ekonomin genom att kraftigt höja icke konkurrensutsatta lönenivåer? Precis som de säger i artikeln kommer Uppsala och Sverige gå en mörk framtid till mötes om Vänsterpartiet får en plats i lokal och nationell regering. I artikeln framförs en målsättning att ge kommunerna veto över etablering av friskolor, det tycker jag är bra! Det är rimligt att det decentrala ansvaret för vår skola också innebär att de politiska företrädare som invånarna väljer också kan påverka om nya skolor får etableras. Vi måste balansera mångfaldens fördelar med hållbara ekonomiska konsekvenser. Eftersom vi skattefinansierar skolan har vi inte råd med allt för många outnyttjade lokaler eller andra snedvridningar som en okontrollerad etableringsrätt kan leda till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar