Trafikflöden och trafiksäkerhet
Inom Trafiksäkerhetsstyrelsen, som jag leder, har vi ofta pratat om dubbdäcksförbudets för och nackdelar. Vi har väldigt ofta talat om hastighetsbegränsningar och dess efterlevnad. Det största trafikproblemet vi har i Sverige är att många av oss invånare inte följer de hastighetsregler som gäller. Därför satsar vi i Uppsala särskilt på att försöka få oss invånare att förstå varför hastighetsregler finns och varför det är klokt att följa dem. För att öka respekten för fartskyltar är det viktigt att sätta farter som har hög acceptans bland befolkningen. De flesta fattar t ex att det är lämpligt/rätt att ha max 30 km/h i närheten av skolor.
När vi i Uppsala nyligen prövade dubbdäcksförbudet så sneglade vi på Norge/Oslo för att se om det skulle kunna vara en bättre väg framåt med dubbdäcksavgifter istället för förbud. Precis som i DNs ledare kunde vi konstatera att svensk lag inte tillåter avgifter som inte direkt används för att skapa värde för den som betalar avgiften. Vi var heller inte övertygade om att mängden trafik skulle minska så att problemet med luftkvaliteten skulle minska i önskad omfattning. Det intressanta i Olsos exempel är att avgiften får den styrande effekt som norrmännen önskar. När de tog bort dubbdäcksavgiften så ökade antalet dubbdäck igen. Det tycks som att ett avgiftssystem är smartare än ett dubbdäcksförbud eftersom det verkar driva önskade effekter bättre. I Uppsala är det cirka 25% av bilisterna som struntar i dubbdäcksförbudet och kör på Kungsgatan trots förbudet. Med en avgift istället för förbud kan de som verkligen behöver tillträde till alla bilgator köpa sig den rätten. Det skulle onekligen underlätta tillvaron för många småföretagare och landsbygdsbor. Vad tycker du? I Stockholm vill visst Moderaterna införa avgifter istället för förbud för dubbdäck i hela innerstaden.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/dubbavgift-slar-forbud
http://www.dn.se/sthlm/m-vill-infora-dubbdacksavgift
Nya vägskyltar
Trafikverket överväger att skrota 30, 50, 70 och 90 skyltarna. Det är intressant. Känns dock kostsamt.... Jag tror att det alternativa farttänkandet är klokare både ur ett stadstrafikperspektiv och ur ett länsvägsperspektiv. Genom att generellt tillåta högre farter på länsvägarna blir regelmoralen lättare att upprätthålla. I städerna hjälper trängseln till att hålla hastigheterna nere i miljöer där många oskyddade människor rör sig. Vet du att risken att allvarligt skadas eller att dö om du blir påkörd av en bil som kör fortare än 30 km/h dramatiskt ökar. Bara därför är det värdefullt att hålla nere farterna i våra städer.
http://di.se/Artiklar/2012/6/2/269125/50--70--och-90-skyltar-kan-skrotas/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar