Dåligt men ändå bra
När jag redan 2017 började argumentera emot spårväg i Uppsala, och fram till flera år senare, var jag väldigt ensam bland ledande politiker att tycka så. Nu finns ändå fler kommunala politiker som i vart fall ger sken av att vara negativa till spårväg i Uppsala. Problemet met de politiska företrädarna är att de inte har ”klart bakåt” i sina partier. I Region Uppsala, som ansvarar för Uppsalas kollektivtrafik, har till exempel Centerpartiet och Moderaterna aldrig röstat nej och tydligt tagit avstånd ifrån spårvägsprojektet. Tvärt om. De har röstat ja till det spårvägsprojekt som regionen upphandlat depå till, ska upphandla spårvagnar till och ska upphandla samt själv säkerställa drift av. Alla beslut som fattats rörande spårvägsprojektet går att hitta i regionens och kommunens digitala arkiv. Tyvärr har medias grävande journalister aldrig besvärat sig att sakligt och helt faktabaserat redogöra för hur alla partier i Region Uppsala och Uppsala kommun röstat i spårvägsrelaterade frågor sedan 2017.
Det tog lång tid för UNTs ledarsida att bli skeptiska och kritiska till spårvägsprojektet. Nu, väldigt sent, ser vi en positiv förändring. Hade ledarredaktionen tidigare förstått, och engagerat sig i, vansinnet med spårvägsprojektet hade sannolikt många träd räddats och kommunens ekonomi varit mycket starkare. Nedan en läsvärd artikel från UNTs ledarredaktion. Både de miljömässiga och ekonomiska riskerna är stora i detta spårvägsprojekt. Ja, ja jag ska inte älta att delar av UNT tog lång tid på sig att inse dumheterna med spårvägsprojektet. Bättre sent än aldrig.
”Den blivande spårvägen i Uppsala finansieras av kommunen med hjälp av statliga bidrag. Regionen ska bygga spårvagnsdepån, hållplatser och sedan ansvara för driften. Det går att bena ut kostnaderna på de olika nivåerna, men knappast var dessa kan skena iväg. Vem tar de största riskerna i spårvagnsprojektet?”
https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/visst-far-nagra-sta-tillbaka-/r04v28dl
Socialdemokraterna måste sluta att styras av Miljöpartiet i kollektivtrafikfrågor. Det parti som bär störst skuld för att Uppsala inte drivs socialt-, ekologiskt- och ekonomiskt hållbart är Miljöpartiet. Ideologisk extremism och att låsa sig vid enskilda teknikval är ofta oklokt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar