lördag 28 september 2024

Tysklands kris blir vår

Håll i hatten

Angela Merkel framställdes som den fantastiska ”Mutti”, Tysklands mamma. Fint. Att vara ”för snäll”och ”för grön” är oklokt. Tyskland vaknar nu sakta upp till en allt tuffare verklighet där den tyska varianten av SD, Alternativ för Tyskland, bara blir starkare och starkare. En trend som sannolikt fortsätter då Tyskland går in i en sannolik djup ekonomisk kris när fordonsindustrin kraftigt tappat kraft. Varför? Energiförsörjningen, Europas demografiska utveckling och Europas brist på framgångsrika mjukvarubolag. Framförallt är det senfärdigheten kopplad till mjukvarorna till fordonen som kraftigt försvagat europeisk fordonstillverkning. Något annat? Ja, Kina, Sydkorea och snart Indien gör snyggare, billigare och mer modernare fordon. Särskilt mjukvaran och dess tjänster är överlägsen. Den tyska ekonomin är starkt beroende av fordonsindustrin. När den har problem får Tyskland problem.

Tyskland har varit EUs ekonomiska draglok. Nu är det ett minne blott. Även Tysklands invandringspolitik styrdes länge av hjärtat och för lite av hjärnan. Hur högt priset för det blir får vi se. Tyskland är en mycket viktig handelspartner för svensk industri. Nu vinstvarnar allt fler svenska stora och internationella bolag. Handelskrig och oro runt om på vår jord slår nu tydligt in i landet Sveriges ekonomi. Sambandsläran gör sig återigen påmind. 

Tyskland har varit en av världens största ”bilfabriker”. Nu utmanas den ställningen på allvar. 

För ett decennium sedan gick Tyskland under epitetet ”EU:s lokomotiv”. Men landet, som då agerade ledstjärna för hela Europas ekonomi och tillväxt, har sedan dess hamnat i en helt annan situation. När EU:s statistiktjänst Eurostat i somras konstaterade att ekonomin i euroområdet växte mer än förväntat trots höga räntor, energikris och haltande export, pekades Tyskland och landets sjunkande BNP ut som unionens sänke. I samband med det konstaterade den tyske ekonomen Klaus Wohlrabe att "Tysklands ekonomi är fast i kris".”

https://www.tn.se/naringsliv/39147/larmet-sa-djup-ar-nya-fordonskrisen-kan-bli-nasta-nokia/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Morgonkoll&utm_content=TNMK-2024-09-26

https://www.tn.se/ekonomi/38995/darfor-kraschar-tyska-ekonomin-sa-hart-slar-det-mot-sverige-oroande/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Morgonkoll&utm_content=TNMK-2024-09-26

Team Angela Merkel sabbade energiförsörjningen och tog i för mycket när gränserna öppnades på vid gavel. 

Germany's government announced plans to impose tighter controls at all of the country's land borders in what it called an attempt to tackle irregular migration and protect the public from threats such as Islamist extremism.”

https://www.reuters.com/world/europe/germany-put-temporary-controls-all-land-borders-source-says-2024-09-09/

Tyskland är Sveriges viktigaste handelspartner. Nedan information från Kommerskollegium talar sitt tydliga språk.

https://www.kommerskollegium.se/handelsstatistik/varuhandel/sveriges-viktigaste-handelspartner/

Är allt kört för Tyskland och Europa? Inte alls. Vi kan lära mycket av Schweiz. Vi kan också lära oss mycket av de ambitiösa asiaterna. En av de viktigaste saker vi kan lära av många asiatiska kulturer är att tänka mer långsiktigt och mindre kortsiktigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar