Attraktionskraft
Konkursvågen sköljer över Uppsalas centrala delar. Anrika SkoAugust och Jaber är bara två exempel. Flera stora nationella kedjor har också redan gått omkull. Bland annat MQ. Redan innan Coronakrisen hade E-handeln börjat slå skoningslöst mot handlare som inte också klarat av att i tid både erbjuda sina produkter och tjänster via traditionell butik och nätet. Stora handelsytor i centrum har sagts upp av företag som till exempel Hennes och Mauritz. Fastighetsägarna ställer om och kontorsytorna blir istället fler och konkurrensen om hyresgäster till kontor tuffare. I centrum genomför också kommunen med jämna mellanrum gatu-projekt som många utländska besökare häpnat över hur de kan få pågå så länge när de påverkar citys näringsliv så mycket. Samtidigt fortsätter Uppsalas kommun att driva på att tätare bostadsområden ska byggas och nya stadsdelar ska skapas, och de ska ha sina egna centrum. Varför inte flera?..... Som i Årsta till exempel. Där byggs ett nytt handels centrum några hundra meter ifrån ett redan existerande stort handelscentrum, Gränby centrum.
De som bestämmer inom kommunen, politikerna, borde omgående bestämma sig om de vill ha ett attraktivt och levande Uppsala centrum. Det vill jag. I så fall är det dags att sluta bygga fler handelsplatser bortsett från en klok distribution av utrymmen för matbutiker och frisörsalonger. Och kravet på verksamhetslokaler i bottenplan måste tas bort och enbart användas i undantagsfall. Med fördel skulle bottenplan kunna reserveras för prisvärda mindre lägenheter och bidra i arbetet som krävs för att bryta en växande segregation. Uppsala behöver en mycket klokare stadsbyggnadspolitik än den som förs idag. Utvecklingspartiet demokraterna är för en attraktivare stadsbyggnadspolitik.
Julia Fredriksson skriver i sin uppsats från Chalmers om vad som krävs för klok stadsutveckling. Framförallt krävs det en sammanhållen strategi för att säkerställa en för alla attraktiv citykärna i en ny tid där vår mobilitet är mer omfattande än någonsin tidigare.
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/193913/193913.pdf
Nedan bifogad skrift från fastighetsägarna har några år på nacken men är än mer aktuell idag. Om vi vill att Uppsala city ska vara attraktivt måste också stadsutvecklingen tänka till så att det finns ekonomisk bärkraftighet i att bedriva affärs och nöjesverksamheter i det rum som måste vara vibrerande för att vara attraktivt. I Uppsala måste det innebära att inga fler traditionella handelsplatser ska skapas.
"Handeln i våra stadskärnor skall inte bara konkurrera med externa handelsetableringar
och e-handeln. Handlaren vid torget kan inte avvika från den prisbild som konsumenten
snabbt kan avläsa i mobiltelefonen."
"Därför bör också stadsplaneringen vara mer fokuserad på hur näringslivet skall kunna
stärka sin konkurrenskraft. En nyckelfaktor för att stärka både handelns och stadens
konkurrenskraft är tillgängligheten. Ur det perspektivet bör kanske bilen och tillgången
till parkeringsplatser vara ett konkurrensverktyg."
https://www.svenskhandel.se/globalassets/dokument/aktuellt-och-opinion/rapporter-och-foldrar/ovriga-rapporter/levande-stadkarnor-las_.pdf
Håkan Boström ger intressanta beskrivningar av hur andra länder försöker rädda så mycket som möjligt av det näringsliv som nu är mycket hotat. Han inleder artikeln i GP klokt om värdet av att ha levande och attraktiva citykärnor i en stad som vill vara attraktiv för sina invånare och besökare.
"En stad präglas av sina butiker och restauranger. Tomma skyltfönster är ett tecken på förfall. Det signalerar nedgång, otrygghet och fattigdom. Att den sociala väven är trasig."
"Offentlig ekonomi skiljer sig från en vanlig hushållsbudget. Det finns väldigt goda skäl för staten att spendera när ekonomin går på lågvarv. Det är nämligen när hjulen snurrar som rikedomen växer och staten får in skattemedel. Arbetslöshet och företagskonkurser slår inte bara direkt mot dem som arbetar och verkar i det privata näringslivet utan även indirekt mot möjligheten att upprätthålla en god välfärd."
https://www.gp.se/ledare/utan-butiker-och-restauranger-f%C3%B6rvandlas-g%C3%B6teborg-till-en-sp%C3%B6kstad-1.27086624
https://www.synonymer.se/sv-syn/attraktion
Dagens besvikelse
Centerpartiet i Uppsala. De vill ha en Uppsala flaggningsdag för att hylla någon historiskt imponerande person som starkt förknippas med Uppsala. Uppsala kommun har redan för många flaggningstillfällen och diversifierade flaggningsbeslut. Det räcker mer än väl. Jag är personligen mycket engagerad,sedan många år, att lyfta fram imponerande Uppsalaprofiler och stärka stoltheten över att vara Uppsalabo. Det arbetet är fortsatt mycket kul och viktigt. Om det är en motion som Centerpartiet skickat in kommer jag i så fall yrka på att flaggdagen är en Uppsala flaggdag. En dag där Uppsalabornas flagga ska vaja på så många platser som möjligt. Varför inte sista fredagen i augusti varje år? Då kan vädret vara underbart. Och då har de flesta Uppsalabor återvänt efter semestrar.
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/centerpartiet-vill-hylla-uppsalabo-med-egen-flaggdag-5559625.aspx
Dagens stjärna
Sekine Medon, UNT. Hon skriver klok om hur illa det är när myndigheterna kommunicerar otydligt, och det är tyvärr inte ovanligt. Ingen krogbranschen verkar också många invandrade krafter. Det kan vara klokt att tänka på det och inte kommunicera på ett så flummigt sätt att det krävs att man vuxit upp hela sitt liv i Sverige, och inte i ett utanförskapsområde, för att fatta det tänkta budskapet. Kroglivet är mycket viktigt för en stads attraktion. Särskilt för väldigt attraktiv arbetskraft. Ett starkare krogliv skulle stärka Uppsala. Det kan vara klokt att vårda dessa entreprenörer lite mer respektfullt.
"Hur det än ligger till är det inte första gången som staten dumpar ansvar på restauranger och krogar. Inför och även efter att rökförbudet på uteserveringar och utanför entréer infördes för snart ett år sedan var förvirringen stor. Plötsligt kunde butiks- och restaurangägare få böter om någon rökte utanför deras entré. Hur långt sträckte sig ansvaret, räknat i meter? Och fanns det ett ansvar även när butiken eller restaurangen var stängd? Några tydliga svar fanns inte. Det vore bättre att först reda ut frågetecken och se värdet av tydlighet – i stället för att låta enskilda näringsidkare sedan sitta med hela ansvaret i knät."
https://www.unt.se/ledare/verkligt-ledarskap-en-bristvara-under-kriser-5557667.aspx
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar