Mångfald inte enfald bär på svaren
Häromdagen var jag på ett seminarium om elförsörjningen i Uppsala. Elnätskapaciteten är minst sagt en utmaning redan nu. Om de som drömmer om extrem elektrifiering av vårt samhälle får rätt har vi stora kapacitetsproblem. Det borde vara självklart för alla att vi under många år framåt kommer att behöva många drivmedel, inte bara el. Och viktigare än val av drivmedel för miljön är att per person kraftigt minska behovet av drivmedel. Det kommer vi framförallt lyckas med genom att gå "all in" på delningsekonomin.
GPs Håkan Boström är klok som vanligt. Nedan några av hans senaste reflektioner kring miljöfrågorna.
"Överlag måste insikten finnas att klimatfrågan bara kan lösas på politisk och teknisk väg. Privata livsstilsändringar kommer inte för sig stoppa jordens uppvärmning. Om inte annat för att merparten av världens befolkning är mer intresserade av att få sin vardag att gå runt och öka sin, idag låga, materiella standard. Det betyder förstås inte att vi bör strunta i miljön i vårt dagliga liv här i det rika norr. Men miljöfrågan är i grunden global, kvantitativ och kräver tekniska lösningar. I alla fall om det är den fysiska miljön man bryr sig om och inte egentligen vill smyga in en ideologisk agenda om ett helt annat samhälle eller människa bakom miljöengagemanget."
"Sverige står för en mycket liten del av de globala utsläppen: 0,2 procent. Vi har dessutom låga utsläpp per capita för att vara ett rikt land. Frågan måste därför ställas i vilken mån vi bör investera de resurser vi lägger ned på att motverka utsläpp här hemma eller utomlands. I många fall skulle vi kunna minska utsläppen betydligt mer om vi lade samma summa på att hjälpa länder som inte kommit lika långt som vi i miljöarbetet. Att följden blir att vi då kanske bara ligger i framkant själva och inte i yttersta framkant är ingen tung invändning."
"En effektiv miljöpolitik är på det stora hela ofta inte detsamma som en tydligt märkbar miljöpolitik i vardagen. Konkreta livstilsval och politisk mikrostyrning får oss att känna oss miljömedvetna. Men det är abstrakta storheter som forskning, utlandsinvesteringar och internationellt samarbete som ger de potentiellt stora effekterna. En global koldioxidskatt (i nivå med Sveriges nuvarande) skulle exempelvis vara ett av de mer effektiva sätten att motverka uppvärmningen av jordens atmosfär. Ökade satsningar på de nya generationernas kärnkraftsel skulle vara ett annat."
"Ensidiga satsningar på hemmaplan riskerar i värsta fall att slå ut relativt miljövänlig industri till förmån för sämre produktion utomlands. Med tanke på den långsamma takten i att få till stånd globala lösningar kan dock Sverige under tiden göra nytta genom att hjälpa fattigare länder med klimatinvesteringar och ny miljöteknik som gör det billigare att vara miljövänlig. På så sätt minskar vi inte bara utsläppen utöver våra 0,2 procent utan hjälper även till att sprida miljömedvetande och tekniskt kunnande."
https://www.gp.se/ledare/l%C3%A5t-f%C3%B6rnuftet-styra-milj%C3%B6politiken-1.14100848
Obekväma sanningar finns det gott om som inte tas på allvar, av dem som borde ta dem på största allvar. Varför är det så? Brist på kompetens och livserfarenhet? Brist på respekt för vetenskapen? Brist på civilkurrage? Det är säkert en blandning av allt. Och på tok för mycket inflytande hos ekonomiskt starka särintressen som smart lobbar mot dessa politiker.
”Men rapporten är rena kallduschen för dem som tror att det räcker med ny teknik för att lösa klimatproblemen. Den nya tekniken medför inte per automatik lägre utsläpp. Priset på transporter väntas nämligen sjunka rejält när kostnaderna för drivmedel och förare minskar eller försvinner. Det kan i sin tur leda till en rekyleffekt: kraftiga trafikökningar som totalt sett ger större utsläpp.”
”Centerpartiets valslogan - ”Det är utsläppen vi ska jaga, inte bilarna” - rimmar alltså inte med kunskapsläget. Rådet är tydligt med att det inte räcker med fler elbilar och mer biodrivmedel i tanken föratt klimatmålen ska nås. Efterfrågan på bilresor måste också begränsas. För att uppnå det föreslår man att staten övergår från att beskatta drivmedel till att beskatta körsträcka. Ett sådant system ska också ta hänsyn till tid och plats. Därmed kan bilåkningen bli dyrare i stan, men billigare på landsbygden där det saknas alternativ.
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/sluta-dromma-elbilarna-kan-inte-radda-klimatet/
Det finns gott om miljöproblem kopplade även till behovet av mycket el och lagring av el. Det blir också mer och mer belyst. Den som bryr sig om miljö- och klimatfrågorna på allvar klarar också av att inse och att debattera även den verkligheten.
Dagens besvikelser
Isabella Löwin. Ja, dessa tillväxtfientliga miljöpartister ska inte vara i regeringsställning. Inte minst med tanke på de stora svårigheterna att få till för vissa önskad elförsörjning. Vi kommer att behöva både el, biobränslen och diesel. Att bensin och dieselbilar ska sluta säljas inom 11 år är en tillväxtfientlig och naiv inställning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9my24w/isabella-lovins-krav-vill-forbjuda-bensin--om-elva-ar/promo?fbclid=IwAR1YWdhXiDE49h4dDxQK1Ox-rB7tpMH3g1TxOGmFXnathronIymX2IjA8kc
Stefan Löfvén. Sverige har inte längre någon fungerande politisk folkrörelse. Det är mycket anmärkningsvärt att Socialdemokraterna tydligt visar att svensk politik idag är extremt toppstyrd. Inte ens om partiledningarna hade bestått av samhällets mest kompetenta och erfarna invånare är det en acceptabel ordning. Det är på många sätt en korkad ordning.
https://www.expressen.se/ledare/locket-pa-inom-s-det-haller-inte-i-langden/
Dagens stjärna
Jale Poljaverius. Uppsalas polischef som är mycket populär även bland sina underställda kollegor i Uppsala. Han har stor yrkesstolthet, deltar aktivt i det löpande fältarbetet och han vågar tydligt stå upp mot kriminella.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/utredning-misstro-och-chefsforakt-inom-polisen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar